Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Strategian kansalaisosion toimeenpano

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Strategian kansalaisosion toimeenpano"— Esityksen transkriptio:

1 Strategian kansalaisosion toimeenpano
Johtoryhmä Teemupekka Virtanen, STM Karri Vainio, Kuntaliitto/AKUSTI

2 Ryhmän kokoonpano Teemupekka Virtanen, STM, pj
Karri Vainio, Kuntaliitto, sihteeri Jari Numminen, Hämeenlinna Maija Paukkala, Esshp Kaisa Kostamo-Pääkkö, POSKE Tuula Tiihonen, Sitra Noora Jansson, Inka-ohjelma / Business Oulu Auli Pere, Tekes Maritta Perälä-Heape, Oulun yliopisto / DHR-hanke Arto Holopainen, Kuopio Innovation Marina Lindgren, Kela Jani Ruuskanen, VRK

3 Työryhmän toiminta Käynnistystapaamiset 20.1 & 30.1.2015
Kuntatoimijoiden kuulemistilaisuus 19.2 Innokylä-sivuston avaaminen 20.2 Työryhmän 2. tapaaminen 18.3 THL:n kansalaiskyselyn tulokset TEKES:n ohjelmien mahdollisuudet (INKA, Terveyttä biteistä) Työryhmän 3. tapaaminen tulossa 27.3 Kansalaisen valinnanvapauden tukeminen Sosiaalihuollon asiakkaille suunnatut palvelut .. 4-5/2015: 1-2 kpl työryhmän lisätapaamista. .. Kuulemistilaisuus nro 2.

4 Strategiatyön seuranta- ja vaikuttamismahdollisuus Innokylässä – toistaiseksi enemmän seurantaa kuin vaikuttamista

5 Vastuutaholla päävastuu rahoituksesta ja kehittämistyön ohjauksesta
Kanta,Kansa, tiedon- hallintapalvelu Hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta Palveluhakemisto, palveluvaaka Tunnistaminen ja valtuutus, 4. 1. 5. STM STM VM STM Avoimet rajapinnat ja kansalliset ja alueelliset integraatioratkaisut Sote- alueet VM Kansalliset, alueelliset ja kuntien asointiportaalit Omahoidon ja sähköisen asioinnin yhteiset palvelut ”Innovaatioalusta” Kansalaisille suositeltavien sovellusten julkaisu Asiakas- ja potilastietojärjestelmät 4. 4. Sote- Alueet 2. 5. 3. Sote- alueet Sote- tuottajat ? Sote-alueiden sähköiset palvelut Sote-alueiden sähköiset palvelut App kansalaisen itse valitsemat palvelut 3. Sote- tuottajat Vastuutaholla päävastuu rahoituksesta ja kehittämistyön ohjauksesta Hallinta-alusta Yhteiset palvelut Kehittämisohjelma Asiakaskohtainen kokonaissuunnitelma Valinnanvapauden tukeminen

6 Toimenpanosuunnittelun arvioitu valmiusaste
Yleisiä huomioita Riskinä toimeenpanosuunnittelun pitkittyminen ja toimeenpanosuunnitelman hyväksymisen viivästyminen – vrt. toimenpiteiden eteneminen Toimenpiteiden rahoituksen ja kustannusjaon kokonaisarviointia tarvittaisiin korikohtaisen tarkastelun rinnalla (kehittäminen, ylläpito ja jatkokehittäminen) Kansallisten ratkaisujen toteuttamiseen liittyvä epäselvä vastuunjako (keskipitkällä / pitkällä aikavälillä)

7 Hyvinvointi- ja terveystietojen hallinta-alusta
Suunnittelu käynnistymässä (STM/THL/KELA) STM:ssä valmistelu hankesuunnitelma käsittelyssä 27.3 Tavoitteena hyödyntää nykysen Taltioni ratkaisun kokemukset kansallisen alustan rakentamisessa sekä mahdollisena siirtymävaiheen ratkaisuna Tavoitteena että alusta on laajasti hyödynnettävissä 2017 aikana Riippuvuus: Liitettävien sovellusten auditointikriteerien ja toimintamallien suunnittelu Nimeämisehdotus ALUSTA  Omakanta ? Kanta-palveluiden muutokset suunnitelu- ja toteuttaminen Kanta- ja palvelualustan välisen tiedonsiirron määrittely (THL/KELA) riippuvuus: lainsäädäntömuutos Kanta-tietojen siirron mahdollistamiseksi Kehittämisen ja ylläpidon rahoitus sovittava Riippuvuus: ohjaus- ja yhteistyökorin yhteisten palveluiden rahoitus – toimenpide Oletus: valtio vastaa kehittämisvaiheen rahoituksesta. Ylläpidon rahoitus sovittava

8 KanTa- palvelut ja omien terveys- ja hyvinvointitietojen hallinta-alusta – tavoitetila 2017
Validoidutpalvelut Muut palvelut ”Innovaatioalusta” S S KanTa Viralliset ja kansalaisen itse tuottamat tiedot rakentuvat yhteisen alustan varaan Tavoitetilassa kansalainen voi siirtää tietoja virallisesta arkistopalvelusta hyvinvointi- ja terveystietoalustalle (”omatietopalvelu”) Suostumukset, kiellot, tietojen luovutuksen hallinta sekä lokitiedot ovat yhteisiä palveluita Ammattilainen voi hyväksyä kansalaisen itse tuottaman tiedon osaksi virallista asiakas- ja potilastietoa (ennakkoluvitus tai jälkikäteinen hyväksyntä) Validoidut palvelut voivat käyttää (/tuottaa ammattilaisen hyväksynnällä) myös virallista tietoa Muut palvelut voivat käyttää/tuottaa ainoastaan hyvinvointi- ja terveystietoalustan tietoja kansalaisen tekemään luvitukseen pohjautuen Innovaatioalusta on sähköinen ympäristö jonka kautta alustaan liitetyt ja kriteerit täyttävät kansalaisen valittavissa olevat palvelut julkaistaan. Innovaatioalustavoi myös sisältää valmistajakohtaisia ”sovittimia”, joiden avulla liityntä kansalliseen alustaan toteutetaan. Innovaatioalusta ei kuitenkaan sisällä omien tietojen tallennuspalvelua/tietokantaa vaan tässä tukeudutaan yhteisen kansallisen alustan palveluihin API arkisto-palvelu keskeiset terveystiedot suostu-mukset ja kiellot Sovellus/luvitus Omat tiedot DB tiedonhallintapalvelu ”Alusta” *myös omien tietojen katselu palveluiden joukkoon

9 Yhteiset palvelut: toimenpiteitä 1/2
SADe ohjelman tuotosten käyttöönotto tuotosten valtakunnallisen käyttöönoton varmistaminen ohjelman jälkeisen vastuunjaon ja rahoituksen arviointi. Päätettävä mm., mistä palveluista vastataan kansallisesti ja mitkä ovat jatkossa Sote-alueiden vastuulla Varauduttava siihen etteivät kaikki palvelut valmistu ’käyttöönottokuntoon’ ohjelman toimesta Kansallisten itse- ja omahyvinvointipalveluiden määrittely ja toteuttaminen Kansallisten itse- ja omahyvinvointi ja hoitopalvelukokonaisuuden määrittelyn ja yhteisten palveluiden toteuttamisen yhteiseen alustaan pohjautuen ODA-hanke siirtymässä toteutusvaiheeseen (rahoitushaku TEKES:n innovaatiot sote-palvelujärjestelmät ohjelmasta) Toteutuksessa huomioidaan SADe-ohjelmassa kehitetyt omahoitopolkuratkaisut, joiden liittämiseksi muuhun palvelukokonaisuuteen tehdään kansallinen siirtymäsuunnitelma.

10 Yhteiset palvelut: toimenpiteitä 2/2
Kansallisten sosiaalihuollon asiointiratkaisujen määrittely ja toteuttaminen sosiaalipalveluihin hakeutumisen ja palvelutuottajan kanssa tapahtuva viestinnän yhteiset ratkaisut tarkennettavana Mitä palveluita ja mihin asiakastarpeeseen ? Mitkä palveluista syytä toteuttaa kansallisella tasolla ja millä toteutusmallilla Kansa-hankesuunnitelmassa ja arkkitehtuurikuvauksissa kuvattu yleisellä tasolla ’hakemusten jättämiseen’ ja käsittelyprosessien seurantaan liittyvät palvelut Kelan vastuulla, joka poikkeaa strategiaan kirjatusta toteutusvastuun periaatteesta. Edellyttää jatkokäsittelyä ryhmässä ja THL:n kanssa

11 Ohjelma(t) teknologioiden kehittämisen ja arvioinnin tueksi, yleisiä periaatteita
Palveluita kehitetään markkinoiden toimesta asiakas- ja tarvelähtöisesti Tuettavien palveluiden käyttötarkoituksen on liityttävä sosiaali- ja terveydenhuoltoon tai hyvinvointiin, kehitettävien palveluiden tulee täyttää kansallisesti määritellyt kriteerit käyttötarkoituksen, yhteentoimivuuden ja tietoturvan- ja -suojan osalta mikäli ne käsittelevät kansalaisen henkilökohtaisia tietoja Palveluita ja järjestelmiä voidaan hankkia ja hyödyntää alueellisesti, tuotanto-organisaatiokohtaisesti tai kansalaisen itsensä valintaan pohjautuen.

12 Ohjelma(t) teknologioiden kehittämisen ja arvioinnin tueksi, toimenpiteitä 1/2
sovitaan kehittämistä tukevien kansallisten rahoittajien rahojen kanssa toimenpiteistä joilla tuetaan hyvinvointiongelmien ennaltaehkäisyä ja omahoitoa tukevien sovellusten, mobiiliratkaisujen ja mittausteknologioiden kehittämistä. Päärahoituslähteinä Terveyttä biteistä: pääfokus yritysten tuotekehityksessä, julkiset kumppanina. INKA: pääfokus julkisten ja yksityisten palveluntajoajien esikaupallisessa yhteistyössä ja innovatiivisissa hankinnoissa, yritykset kumppaneina Rahoituksen hakemiseen liittyvän valmistelun koordinointi INKA-ohjelman vastuutoimijoiden (Oulu, Espoo) ja AKUSTI:n välillä Kehittämistyön ja rahoituksen suuntaamiseksi tarvittaisiin alan asiantuntijoilta ja tutkimukselta tietoa keskeisistä hyvinvointiongelmista joihin liittyvää kehittämistyötä priorisoidaan Ratkaistava: ohjelmien vastuunjaon täsmentäminen, hakemusten arvioinnin toimintamalli (strategianmukaisuus – päällekkäisen rahoituksen välttäminen)

13 toimenpiteitä 2/3 Innovaatioportaali/alusta
Palveluiden kehittämisen alustaratkaisuksi ja julkaisun tueksi tarvitaan myös ympäristö josta käytetään nimitystä innovaatioportaali tai innovaatioalusta. Se on sähköinen ympäristö jonka kautta alustaan liitetyt ja kriteerit täyttävät kansalaisen valittavissa olevat palvelut julkaistaan. Innovaatioalusta voi myös sisältää valmistajakohtaisia ”sovittimia”, joiden avulla liityntä kansalliseen alustaan toteutetaan. Innovaatioportaali ei kuitenkaan sisällä omien tietojen tallennuspalvelua/tietokantaa vaan tässä tukeudutaan yhteisen kansallisen alustan palveluihin Ratkaistava: omistaja ?

14 toimenpiteitä 3/3 Sovellusten ja teknologioiden arviointijärjestelmä
Reunaehdot: sovellusten täytettävä kansallisesti määritellyt kriteerit ja niiden vaikutukset arvioitava ennen laajaa käyttöönottoa Liitettävien sovellusten ”olennaiset vaatimukset” ja auditointikriteerit Sovelletaanko potilas/asiakastietojärjestelmien vaatimusten ja auditoinnin toimintamallilla ja vastuunjakoa ? Palveluiden käytön ja niiden vaikutusten arviointi Väestö-/asiakassegmenttitasolla Menetelmä/sovellus -kohtaisesti


Lataa ppt "Strategian kansalaisosion toimeenpano"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google