Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuVille-Veikko Turunen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 2. kokous 23.9.2014 Tommi Oikarinen
2
Asialista Aika: tiistai 23.9.2014, klo 12.00 – 15.00 Paikka: Valtiovarainministeriö (Mariankatu 9), kh. Ylijäämä Kokouksen asialista: 1.Kokouksen avaus ja edellisen kokouksen muistio 2.Hankkeen sidokset ja sidosten vaatimukset Kuntatieto-ohjelma Julkisen talouden makro-ohjaus / kuntatalousohjelma Tilastoinnin tehtäväluokitus Terveysalan palveluluokitus ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokitus Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien TOS-malli 3.Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet 4.Tehtäväluokituksen sisältörakenne 5.Muut asiat
3
2. SIDOKSET
4
Sidosten esittely 1.Kuntatieto-ohjelma Jani Heikkinen, VM 2. Julkisen talouden makro-ohjaus / kuntatalousohjelma Tommi Oikarinen, VM 3.Kuntatilastoinnin tehtäväluokitus Olli Seppänen, Tilastokeskus 4.Terveysalan palveluluokitus ja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluluokitus Johanna Eerola, THL 5.Julkisen hallinnon yhteinen tuki- ja ylläpitotehtävien TOS-malli Christian Jämsen, THL
5
Sidosryhmät ja luokitukset Sidosryhmät JHS kuntien tehtävä- ja palveluluokitus – sidosryhmät 16.9.2014 (.docx) Sidos luokitukset (olemassa olevat tehtävä- ja palveluluokitukset) JHS kuntien tehtävä- ja palveluluokitus –sidosluokitukset 16.9.2014 (.xlsx)
6
3. LÄHTÖKOHDAT JA TAVOITTEET
7
Luokituksen tavoitteet Suosituksen tavoitteena on luoda kuntien ja kuntayhtymien tehtävä- ja palvelu -käsitteille yksiselitteinen määritelmä, joka toimii pohjana koko luokitukselle Tehtävä: ? Palvelu: toiminta tai toimintojen yhdistelmä, jonka palveluntarjoaja toteuttaa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa vastatakseen asiakkaan tarpeeseen; palvelua voidaan tarkastella toimintana tai toiminnan tuloksena (aineeton hyödyke). JHSMeta.fi organisoidun toiminnan tuloksena syntyvä aineeton hyödyke tarpeiden tyydyttämiseksi; palvelua voidaan tarkastella toimintana tai toiminnan tuloksena (aineeton hyödyke). JHSMeta.fi
8
Luokituksen tavoitteet Luokitus luo yhden ”master” –luokituksen, jota voidaan sovittaa ja soveltaa eri käyttötarkoituksiin (tällä tavalla toiminnan tehtävittäinen ja palvelukohtainen tarkastelu saadaan sovitettua vastaamaan yhdenmukaisemmin eri käyttötarkoituksia ja parannettua tietojen vertailukelpoisuutta) Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan toimintolähtöisesti siten, että niissä otetaan huomioon lainsäädännön asettamat tehtävät kunnille. Luokitusten tulee olla riittävän kattavat, jotta lakisääteisten tehtävien lisäksi myös muut olennaiset tehtävät ja toiminnot tulee pystyä sijoittamaan luokitusjärjestelmään yhteismitallisuuden vuoksi. Luokitus on yhdenmukainen sekä kuntien että valtionhallinnon käyttöön nykyisin olemassa olevien luokitusten määrän ja tietojen tuottamiseen kuluvan ajan vähentäminen (uudella luokituksella pystyttävä poistamaan olemassa olevia luokituksia) Luokituksen avulla parannetaan tuotettavan tiedon laatua (tieto kohdentuu tarpeen kannalta oikeaan kohteeseen) Luokituksen on varmistettava talous- ja toimintatiedon yhdistäminen samaan laskentakohteeseen Luokituksen tulee tukea kuntien kustannusvertailun, tuottavuuslaskennan sekä vaikuttavuuden arvioinnin tarpeita
9
Vaatimukset luokituksen suunnittelulle Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan siten, että niissä otetaan huomioon tilastointinäkökulma, erityisesti taloustilastoinnin tarpeiden huomioiminen sekä olemassa oleva julkisyhteisöjen tehtäväluokitus COFOG, (ks. JHS 186). Luokituksen suunnittelussa tulee varmistaa linkki ja yhteys muihin tiedon yhdistämisessä tarvittaviin luokitukseen (mm. valmisteilla oleva tililuettelo- ja toimipaikkasuositus) Olemassa ja valmisteilla olevat luokitukset tulee ottaa huomioon työssä, mm. valmisteilla olevat muut JHS-suositukset (esim. julkisen hallinnon tuki- ja ylläpitotehtävien luokitus) Luokituksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon kansallisissa ratkaisuissa käytettävät luokitukset ja tietotarpeet (mm. terveydenhuollon kansalliset tiedonhallintapalvelut) Luokituksen suunnittelussa tulee ottaa huomioon keskeisten käyttötarkoituksien yhteys tai vaatimusten toteutuminen, mm. uuden julkisen talouden makro-ohjauksen tarpeet Luokituksen muodostaminen käyttötarkoitusten ja käyttötapausten kautta (kytkeytyisi suoraan tietotarpeeseen sekä konkretisoituisi) Luokituksen oikean tason löytäminen hyödyn kautta, eli mille tasolle kohdennettua tietoa voidaan käyttää paremmin määriteltyihin käyttötarkoituksiin Luokituksen tavoitteena pitää olla selkeys ja yksinkertaisuus, jotta sen esittämä informaatio ymmärretään ja luokitusta osataan käyttää
10
Tavoitteet ja vaatimukset Suositushankkeessa ottaa huomioon kuntarakenneuudistus, kuntalain kokonaisuudistus sekä sote-rakenneuudistus jotka luovat hyvät edellytykset määritellä, konvertoida ja implementoida kuntien tehtävät tehtäväluokituksen mukaan
11
4. TEHTÄVÄLUOKITUKSEN SISÄLTÖ
12
Tehtäväluokituksen lähtökohdat Suosituksen tavoitteena on luoda kuntien ja kuntayhtymien tehtävä- ja palvelu - käsitteille yksiselitteinen määritelmä, joka toimii pohjana koko luokitukselle Määrittelyn tarkoituksena on luoda yksi ”master” -luokitus jota voidaan sovittaa ja soveltaa eri käyttötarkoituksiin (tällä tavalla toiminnan tehtävittäinen ja palvelukohtainen tarkastelu saadaan sovitettua vastaamaan yhdenmukaisemmin eri käyttötarkoituksia ja parannettua tietojen vertailukelpoisuutta) Tehtävä- ja palveluluokitukset laaditaan toimintolähtöisesti siten, että niissä otetaan huomioon lainsäädännön asettamat tehtävät kunnille. Luokitusten tulee olla riittävän kattavat, jotta lakisääteisten tehtävien lisäksi myös muut olennaiset tehtävät ja toiminnot tulee pystyä sijoittamaan luokitusjärjestelmään yhteismitallisuuden vuoksi. Lisäksi tehtävä- ja palveluluokitukset tulee laatia siten, että siinä otetaan huomioon olemassa oleva julkisyhteisöjen tehtäväluokitus COFOG, (ks. JHS 186). Suositushankkeessa ottaa huomioon kuntarakenneuudistus, kuntalain kokonaisuudistus sekä sote-rakenneuudistus jotka luovat hyvät edellytykset määritellä, konvertoida ja implementoida kuntien tehtävät tehtäväluokituksen mukaan
13
’Luokituksen rakenne’ Tavoitetila: Ulkoisen tietohuollon kohteet on määritetty ja luokiteltu. Luokittelut on tehty mahdollisimman laajaa tarvetta tukeviksi [mielellään vain yksi valtakunnantason luokittelu käytössä] Kuntien sisäistä ja ulkoista raportointia varten on määritetty ja luokiteltu laskentakohteet tehtävä(luokka)/palvelu(ryhmä)tasolla yhteneväksi. ’Standardoidaan’ luokitus vain yhteen tasoon (hierarkkisuus tuo heti organisaatioeroista johtuvan haasteen)
14
Luonnosversio luokituksesta JHS-kuntien tehtävä- ja palveluluokitus 2014-09-15.xlsx (https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3-osaprojektit- ja-tehtavat/tietojen-standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/projektiryhman-kokoukset/kokous- 2/kuntien-tehtavaluokitus-luonnos/view)https://wiki.julkict.fi/julkict/kuntatieto/3-osaprojektit- ja-tehtavat/tietojen-standardointi/3-2-4-jhs-tehtava-ja-palveluluokitus/projektiryhman-kokoukset/kokous- 2/kuntien-tehtavaluokitus-luonnos/view Mikkelin työ pohjana Tehtäviä täydennetty puuttuvien lakien osalta sekä uuden kuntalakiesityksen osalta Jäsentämistä helpottavat tiedot (ei standardoida) Suositeltava luokitus
15
Luokituksen jatkotyöstö Luokituksen vastaavuus käyttötarkoitukseen: Keskeiset tietotarpeet / käyttötarkoitus Kunnat Tilastointi Kuntatalouden ohjaus Toimialan ohjaus Luokituksen sisältö mitä puuttuu? mitä pitäisi tarkentaa? yleiseen toimialaan sisältyvät tehtävät? pitäisi kattaa koko konsernin toiminta? Luokituksen rakenne? TehtävätKäyttö 1 Käyttö 2 Käyttö 3 Päiväkotihoito XX Perhepäivähoito X Leikkitoiminta X Muu päivähoitotoiminta X Esiopetus X Perusopetus X Lisäopetus X Perusopetukseen valmistava opetus X Ammatillinen peruskoulutus X Ammatillinen aikuiskoulutus X Terveysneuvonta ja -tarkastukset X Seulonnat X Neuvolatoiminta X Kouluterveydenhuolto X Opiskeluterveydenhuolto X Työterveyshuolto X Sairaanhoito X Suun terveydenhuolto X Mielenterveystyö X Päihdetyö X
16
Jatkoeteneminen 23 23.9.201421.10.2014 26.9.20148.10.2014 Kokous 23.9.2014: Tehtäväluokituksen sisällöstä keskustelu Luokituksen ja tehtäväksiannon päivitys kokouksessa sovitulla tavalla Kommentointiversio + kotitehtävät 26.9.2014 Kommentointi-/kotitehtäväaika 26.9. – 8.10.2014 Kommenttien/kotitehtävän palautus 8.10.2014 Luokituksen päivitys kommenttien pohjalta Kokousaineistot 3 kokoukseen 13.10.2014 13.10.2014
17
Pohdittavaa Ovatko sisäiset palvelut / tukitehtävät lainkaan luokituksen mukaisia tehtäviä vai vain palveluja sijoittuminen palveluluokitukseen? Onko palvelutuote liian tarkkataso yrittää standardoida pitäisikö määrittää jokin palveluryhmätaso? Voiko olla mahdollista, että tehtäväluokitusta riittävästi tarkentamalla se muodostaisi jo sellaisenaan riittävän standardointitason? Palveluluokituksen toteutusmetodi: A) otetaan muutaman kunnan luokittelut pohjaksi ja harmonisoidaan niistä ensimmäinen ehdotus B) täydennetään edellistä kansallisten palveluluokitusten ja suositusten tiedoilla
18
5. MUUT ASIAT
19
Mahdolliset muut asiat Työryhmän jäsenmuutokset Käsitemallityöpaja 3 tarvittavat resurssit hankittu (16.9.) kuvaus valmistuu 26.9.2014 ajankohdan kiinnittäminen: 29.10., klo 13.00 – 15.00 30.10., klo 13.00 – 15.00
20
KOKOUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.