Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Työpaikkaohjaajakoulutus Rakennusalan perustutkinto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Työpaikkaohjaajakoulutus Rakennusalan perustutkinto."— Esityksen transkriptio:

1 Työpaikkaohjaajakoulutus Rakennusalan perustutkinto

2 Rakennusalan perustutkinto Talonrakennuksen koulutusohjelma Olli Isopahkala 2013

3 Talonrakentajan tutkinnon osia: Perustustyöt 15 ov. Runkovaiheentyöt35 ov. Sisävalmistusvaiheen työt10 ov. Ulkoverhous- ja kattotyöt10 ov. Muuraus10 ov. Laatoitus10 ov. Yhteensä:90 ov. Olli Isopahkala 2013

4

5 Perustustyöt 15 ov. – Rakentajan ammattiin ja koulutukseen perehtyminen 1 ov. – Rakentamisen perustiedot 5 ov. – Perustusten kaivuu- ja täyttötyöt 4 ov. – Perustusten muotti- ja muuraustyöt5 ov. Olli Isopahkala 2013

6 Perustustyön keskeiset Ammattitaitovaatimukset ymmärtää perustutkintonsa opetussuunnitelman rakenteen hahmottaa ammattialansa toimintaympäristön ja sen vaatimat osaamistarpeet sopeutuu omaan opiskeluryhmäänsä kehittää omia vahvuuksiaan tuottavaan toimintaan hyödyntäen työyhteisön asiantuntemusta toimia työntekijänä oikeuksiensa, etujensa ja velvollisuuksien mukaisesti vastaanottaa, varastoida ja suojata perustustöissä tarvittavia materiaaleja työmaasuunnitelmien mukaan lukea rakennuspiirustuksia ja tehdä perustustöihin liittyviä materiaalilaskelmia ottaa huomioon työmaan muut urakoitsijat ja toimijat sekä rakentamisen laatuvaatimukset käyttää henkilökohtaisia suojaimia, ottaa huomioon työturvallisuusnäkökohdat ja ylläpitää työkykyä Olli Isopahkala 2013

7 Perustustyön keskeiset Ammattitaitovaatimukset tehdä rakennuksen perustuksiin liittyviä täyttö-, tiivistys-, salaoja-, viemäri-, lämmöneristys- ja vedeneristystöitä toimia avustajana kaivuvaiheessa ja tehdä mittauksia perusmittausvälineillä huolehtia väliaikaisten LVIS-asennusten kunnosta sekä avustaa LVIS-asennustöissä lajitella jätteet ja uusiokäyttää materiaaleja tehdä perustuksiin liittyviä anturoiden muotti-, raudoitus-, betonointi-, purku- ja jälkihoitotöitä sekä asentaa perustuselementtejä ja tehdä perustusten harkkomuurauksia lajitella jätteet ja uusiokäyttää materiaaleja osaa käyttää perustustöissä käytettäviä työkaluja Olli Isopahkala 2013

8 Runkovaiheentyöt 35 ov. – Runkovaiheen mittaustyöt5 ov. – Runko- ja eristystyöt 110 ov. – Runko- ja eristystyöt 210 ov. – Vesikattorunkotyöt10 ov. Olli Isopahkala 2013

9 Runkovaiheentyön keskeiset Ammattitaitovaatimukset suullisesti esitellä ja arvioida omaa työtään ja oman työnsä laatua tehdä työhönsä liittyviä aloitus- ja lopetustöitä lajitella jätteet ja uusiokäyttää materiaaleja ottaa huomioon myös työmaan muut urakoitsijat ja toimijat ottaa huomioon työssään LVIS-järjestelmät käyttää henkilökohtaisia suojaimia, ottaa huomioon työturvallisuusnäkökohdat ja ylläpitää työkykyä suunnitella työnsä piirustuksien ja/tai rakennetta koskevan työselityksen avulla tehdä materiaali- ja työmenekkilaskelmia sekä runkorakentamiseen liittyviä mittauksia käyttäen perusmittavälineitä, esim. mittanauhaa, vesivaakaa, vaaituskonetta, tasolaseria ja putkilaseria

10 Runkovaiheentyön keskeiset Ammattitaitovaatimukset tehdä työhönsä liittyviä aloitus- ja lopetustöitä lajitella jätteet ja uusiokäyttää materiaaleja käyttää henkilökohtaisia suojaimia, ottaa huomioon työturvallisuusnäkökohdat ja ylläpitää työkykyä vastaanottaa, siirtää ja työstää runkotöissä käytettäviä materiaaleja, joita ovat betoni, tiili, puu, teräs tms. yleisesti käytettävä ja rakennusmääräykset täyttävä materiaali käyttää runkotöiden vaatimia tavallisia työkaluja pystyttää kaksi metriä korkean telineen käyttää tiilileikkuria

11 Runkovaiheentyön keskeiset Ammattitaitovaatimukset tehdä ulko- ja väliseinätyöt sekä runkotyöt eristystöineen suunnitelmien ja asiakirjojen mukaan vastaanottaa, siirtää ja työstää runkotöissä käytettäviä materiaaleja, joita ovat betoni, tiili, puu, teräs tms. yleisesti käytettävä ja rakennusmääräykset täyttävä materiaali asentaa puuikkunoita ja –ovia ottaa huomioon työssään materiaalien ominaisuudet ja materiaalien yhteistoiminnan ottaa huomioon rakenteen toiminnan pääperiaatteet ja kosteuden sekä ilmaston että vuodenajan vaikutuksen materiaalin toimintaan asentaa holvireunakaiteet käyttää nosturin ohjausmerkkejä

12 Runkovaiheentyön keskeiset Ammattitaitovaatimukset tehdä vesikaton runkotyöt eristystöineen suunnitelmien ja asiakirjojen mukaan ottaa huomioon työssään materiaalien ominaisuudet ja materiaalien yhteistoiminnan ottaa huomioon rakenteen toiminnan pääperiaatteet ja kosteuden sekä ilmaston että vuodenajan vaikutuksen materiaalin toimintaan asentaa harjakattokaiteet

13 Sisävalmistusvaiheentyöt 10 ov. Seinä- ja kattotyöt 5 ov Lattiatyöt5 ov. Olli Isopahkala 2013

14 Sisävalmistusvaiheen töiden keskeiset ammattitaitovaatimukset suunnitella työnsä piirustuksien ja/tai rakennetta koskevan työselityksen avulla ja tehdä materiaali- ja työmenekkilaskelmia tehdä sisävalmistusvaiheen töitä, kuten seinien ja kattojen levytys- ja panelointityöt sekä tehdä sisävalmistusvaiheen töihin liittyvät mittaustyöt vastaanottaa, siirtää ja työstää sisävalmistusvaiheessa käytettäviä materiaaleja tehdä sisävalmistusvaiheen töitä, kuten lattioiden parketti-, laminaatti- ja lautalattiatyöt ja listoitukset sekä tehdä sisävalmistusvaiheen töihin liittyvät mittaustyöt suullisesti esitellä ja arvioida omaa työtään ja oman työnsä laatua ottaa huomioon työssään materiaalien ominaisuudet ja materiaalien yhteistoiminnan sekä pintarakenteen edellyttämät vaatimukset Olli Isopahkala 2013

15 Ulkoverhous- ja kattotyöt 10 ov. Ulkoseinä- ja vesikattotöiden keskeiset ammattitaitovaatimukset: suunnitella työnsä piirustuksien ja/tai rakennetta koskevan työselityksen avulla ja tehdä materiaali- ja työmenekkilaskelmia tehdä ulkoverhoustöitä kuten puuverhoukset tuulensuojasta valmiiseen pintaan sekä pieli- ja räystään aluslaudoitukset ottaa huomioon työssään materiaalien ominaisuudet, erilaiset kiinnitystarvikkeet ja tarvittavat tukirakenteet tehdä vesikattojen pinnoitukset tiilellä, profiilipellillä tai palahuovalla kattotuolista valmiiseen pintaan ottaa huomioon työssään materiaalien ominaisuudet, erilaiset kiinnitystarvikkeet ja tarvittavat tukirakenteet käyttää ulkoverhoustöiden vaatimia tavallisia työkaluja

16 Muuraus 10 ov. Keskeiset ammattitaitovaatimukset: suunnitella työnsä piirustuksien ja/tai rakennetta koskevan työselityksen avulla ja tehdä materiaali- ja työmenekkilaskelmia tehdä muuraustyön tarvitsemat mittaukset muurata suunnitelmien mukaista rakennetta vastaanottaa, siirtää ja työstää muuraustyössä käytettäviä materiaaleja lajitella jätteet ja uusiokäyttää materiaaleja ottaa huomioon työssään materiaalien ominaisuudet ja materiaalien yhteistoiminnan sekä palo- ja laatunormit

17 Laatoitus 10 ov. Keskeiset ammattitaitovaatimukset: laatia työsuunnitelman piirustuksien ja / tai rakennetta koskevan työselityksen avulla ja laskea piirustusten pohjalta laatoitustyöhön tarvittavan materiaalin sekä tehdä laatoitusmitoituksen leikkausmittoineen suunnitella saumajaon, tehdä laatoitussuunnitelman ja suorittaa niihin liittyvät mittaukset ja laskelmat arvioida laatoituspohjan oikaisu- ja tasoitustarpeen sekä tehdä laatoitettavan pinnan kosteusmittaukset tehdä seinä- ja lattialaatoitustöitä sekä niihin liittyvät pohja- ja esikäsittelytyöt tehdä työkohteeseen liittyvät järjestely- ja viimeistelytyöt tehdä liikuntasaumat ja tiivistykset elastisilla massoilla tehdä valmiin työn laadunvarmistusmittaukset ja arvioida oman työn laatua ottaa työssään huomioon materiaalien ominaisuudet

18 Työssäoppiminen rakennusalalla 1 vuonna rakennusalan opiskelijat eivät ole työssäoppimassa 2 vuonna työssäoppimista on 8 ov. 3 vuonna työssäoppimista on 12 ov. Työssäoppiminen voi tapahtua myös useammassa erässä Myös laajennettu työssäoppiminen on mahdollista Olli Isopahkala 2013

19 Miksi työssäoppiminen on tärkeää? työssäoppiminen lisää opiskelijoiden tietoa työelämästä syventää heidän ammatillista osaamista helpottaa nuorten siirtymistä työmarkkinoille tekee tunnetuksi työelämän pelisääntöjä ja toimintatapoja lisää koulutuksen työelämävastaavuutta helpottaa ammattitaitoisen työvoiman saantia yrityksiin edistää nuorten välitöntä työllistymistä valmistumisen jälkeen tukee ammatillista kasvua ja syventää ammatillista osaamista lisää opiskelumotivaatiota lisää mahdollisuuksia oppia erilaisissa oppimisympäristöissä kehittää vastuuntuntoa työstä ja opiskelusta kehittää vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä yhteistyötaitoja. Olli Isopahkala 2013

20 Koulutuksen järjestäjän tehtäviä Huolehtia työssäoppimisen laadusta Kouluttaa opettajia Ylläpitää opettajien työelämäosaamista Kouluttaa työpaikkaohjaajia Syventää yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa Huolehtia tiedottamisesta. Olli Isopahkala 2013

21 Opettajan tehtävät Esitäyttää työssäoppimiseen liittyvät sopimukset tehdä alle 18 vuotiaista opiskelijoista aluehallintovirastoon ilmoitukset selvittää etukäteen eri osapuolten tehtävät selvittää työtehtävien tarkoituksenmukaisuus työssäoppimisessa suunnitella ja toteuttaa työssäoppimisjaksot ja niihin sisältyvät ammattiosaamisen näytöt yhteistyössä työpaikkaohjaajan ja opiskelijan kanssa huolehtia riittävästä tiedottamisesta eri osapuolille. Olli Isopahkala 2013

22 Työnantajan tehtävät nimetä vastuullinen työpaikkaohjaaja työpaikkaohjaaja suorittaa työssäoppijoiden ja mahdollisesti myös muiden uusien työntekijöiden perehdytyksen sekä osallistuu ammattiosaamisen näyttöjen arviointiin huolehtia työturvallisuudesta Huolehtia, että opiskelijoilla ei teetetä vaarallisia töitä antaa oppilaitokselle riittävät tiedot työhön ja työympäristöön liittyvistä oloista ja työvälineistä Ilmoittaa työssäoppimisen ohjaavalle opettajalle mahdollisista ongelmista Olli Isopahkala 2013

23 Opiskelijan tehtävät Opiskelijan ensimmäinen tehtävä on hankkia itselle tarkoituksen mukainen työssäoppimispaikka noudattaa työssäoppimisjaksolla työpaikan työaikoja täyttää työssäoppimisen päiväkirjaa tehdä hänelle annetut työtehtävät ja ilmoittaa mahdollisista puutteista työskennellä työpaikan työnjohdon alaisena noudattaa sopimuksia, työturvallisuusohjeita ja työpaikan pelisääntöjä. Olli Isopahkala 2013

24 Työssäoppimisen merkitys Työssäoppiminen syventää ammattilista kasvua pääsee havainnoimaan työelämän tavoitteita ja aikatauluja pääsee harjoittelemaan sosiaalisia taitoja ymmärtää paremmin työprosessin merkityksen ja oman työn itsearvioinnin antaa mahdollisuuden syventää erikoisosaamista haluamaltaan osaamisalueelta opettaa luomaan kontakteja elinkeinoelämän kanssa Olli Isopahkala 2013

25 Työssäoppimisen prosessi rakennusalalla Opiskelijoille kerrotaan opintojen alussa työssäoppimisen merkityksestä ammatillisessa koulutuksessa. Heille kerrotaan myös eri vaihtoehdoista työssäoppimispaikoiksi, sekä tarvittaessa opiskelijaa autetaan työssäoppimispaikan hankkimisessa. Ennen työssäoppimisjakson alkua opiskelijoiden kanssa käydään läpi harjoitteluun kuuluvat viralliset asiakirjat Mahdollisuuksien mukaan koulutamme heidät eTaitavan käyttöön. Lisäksi kertaamme heille työpaikan ”pelisääntöjä”, siten että opiskelijat ymmärtävät lain mukaiset oikeudet ja velvollisuudet työpaikkaa ja työnantajaa kohtaan. Pääpaino työssäoppimisessa on kolmannella vuosikurssilla, jolloin kaikki ovat saavuttaneet täysi-ikäisyyden, mikä mahdollistaa laajemman valikoiman työssäoppimispaikkoja varsinaisissa tutkintoa vastaavissa työtehtävissä.

26 Työssäoppimisen prosessi rakennusalalla työssäoppimisjakson jälkeen käymme opiskelijan ja tarvittaessa työpaikkaohjaajan kanssa läpi harjoittelusta annettavan arvioinnin ja palautteen. (Esim. Missä onnistuttiin, ja mitkä asiat/osa-alueet vaativat vielä mahdollisesti kehitystä) Työssäoppimisjaksolta palannut luokka esittelee kokemuksiaan toisilleen. Opiskelijat täyttävät myös ruokaraha hakemukset ja muut tarvittavat hakemukset. Työssäoppimisen päiväkirjat tarkastetaan kootusti Olli Isopahkala 2013

27 e Taitava työssäoppimisen apuna eTaitava on opiskelijoiden työssäoppimisen ohjaamisen ja seurannan väline. Vastaaminen netin kautta (onnistuu myös puhelimella) Opiskelijat täyttävät raporttia päivittäin. He täyttävät päivittäin työajanseurantaa ja kertovat mitä he ovat tehneet ja oppineet päivän aikana. Lisäksi he voivat lähettää halutessaan terveisiä opettajille. Päivittäisten kysymysten lisäksi he vastaavat perjantaisin viikoittaisiin kysymyksiin Viikoittaisten kysymysten tarkoituksena on ohjata opiskelijoiden oppimista Monivalinta- ja sanallisia kysymyksiä www.etaitava.fi

28 Ammattiosaamisen näyttö rakennusalalla Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osoittaa ammattitaitonsa suorittamalla näyttösuunnitelman mukaisen työtehtävän aidossa työkohteessa tai muussa mahdollisimman hyvin sen oloja vastaavassa paikassa. Työtä tulee tehdä siinä laajuudessa, että ammattitaidon voidaan todeta vastaavan ammattitaitovaatimuksia. Oppilaitosnäyttöinä suoritettavia ammattiosaamisen näyttöjä suoritetaan myös ensimmäisellä vuosikurssilla. Ennen ammattiosaamisen näyttöä opiskelijan tulee laatia näyttösuunnitelma, jonka opettaja ja työpaikkaohjaaja hyväksyvät. Opiskelija osoittaa käytännön työtehtävissä, miten hyvin hän on saavuttanut ammatillisten opintojen tavoitteet ja työelämän edellyttämän ammattitaidon. Ammattiosaamisen näytöistä opiskelijalle annetaan näyttötodistus, joka on osa tutkintotodistusta. Tutkintotodistuksen antaa koulutuksen järjestäjä, mutta näyttötodistuksen allekirjoittaa ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavan toimielimen puheenjohtaja.

29 Ammattiosaamisen näytöt ja arviointikohteet 1.Työprosessin hallinta: oman työn suunnittelu, työkokonaisuuden toteuttaminen, vastuullisuus, luotettavuus, työsuorituksen arviointi 2.Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalin hallinta 3. Työn perustana olevan tiedon hallinta 4.Elinikäisen oppimisen avaintaidot: – oppiminen ja ongelmanratkaisu – vuorovaikutus ja yhteistyö – ammattietiikka – terveys, turvallisuus ja toimintakyky ( Muut elinikäisen oppimisen avaintaidot arvioidaan kolmen ensimmäisen arvioinnin kohteen sisällä: aloitekyky ja yrittäjyys, kestävä kehitys, estetiikka, viestintä ja mediaosaaminen, matematiikka ja luonnontieteet, teknologia ja tietotekniikka, aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit)

30 Ammattiosaamisen näytöt ja arviointikohteet

31 Ammattiosaamisen näyttöjen arviointi

32 Ammattiosaamisen näytön arviointi Kiitettävä K3 työskentelee sujuvasti, huolellisesti ja johdonmukaisesti, noudattaa annettuja ohjeita ja on luotettava työmenetelmien ja välineiden sekä materiaalien valinta on perusteltua osaa suunnitella työtään sekä työskentelee itsenäisesti, joustavasti ja vastuullisesti, perustelee ratkaisunsa ongelmatilanteissa sekä osaa soveltaa oppimaansa työn tulos ja laatu ovat korkeatasoista sekä ajankäyttö tehokasta noudattaa työturvallisuusohjeita ja työskentelee turvallisesti kehittää työtään ja ammattitaitoaan aktiivisesti ja pyrkii tarvittaessa muuttamaan tapaansa toimia on kannustava ja yhteistyökykyinen vuorovaikutustilanteissa on motivoitunut ja suhtautuu työtehtäviin myönteisesti ottaa huomioon muut työntekijät toimii aloitteellisesti ja vastuullisesti itsensä ja työnsä kehittämiseksi.

33 Ammattiosaamisen näytön arviointi Hyvä H2 työskentelee melko tehokkaasti ja noudattaa annettuja ohjeita työmenetelmien ja -välineiden sekä materiaalien hallinta käytännön tasolla hallitsee perustoiminnot ja -tehtävät itsenäisesti sekä työskentelee huolellisesti, mutta tarvitsee ohjausta soveltavissa tehtävissä työn tulos on hyvä ja ajankäyttö hallinnassa noudattaa työturvallisuusohjeita ja työskentelee turvallisesti tuntee ja ymmärtää alan käsitteistöä tunnistaa työnsä ja ammattinsa kehittämiskohteita on yhteistyökykyinen suhtautuu työhönsä myönteisesti Olli Isopahkala 2013

34 Ammattiosaamisen näytön arviointi Tyydyttävä T1 työskentely melko hidasta ja ajankäyttö harkitsematonta työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien käytössä ja valinnoissa hapuilua, osaa välttämättömät työmenetelmät pystyy perustelemaan ratkaisunsa yksittäisillä tiedoilla vaatii paljon ohjausta, mutta noudattaa kuitenkin annettuja ohjeita työn tulos täyttää minimivaatimukset ja huolellisuudessa on toivomisen varaa kehittymisen tarvetta työturvallisuus asioiden huomioimisessa tuntee ja käyttää alan käsitteistöä sattumanvaraisesti yhteistyötaidot kehittymässä, kommunikointi asiallista Olli Isopahkala 2013

35 Ammattiosaamisen näytön arvioinnin oikaisu Opiskelijalla on oikeus saada tieto arviointiperusteiden soveltamisesta opinto-, näyttö- ja tutkintosuoritukseensa. Opettaja tai rehtori ToimielinTyytymätön arviointiin 14 vrk kuluessa kirjallinen oikaisupyyntö 14 vrk kuluessa Suullinen tai kirjallinen oikaisupyyntö Toimielin voi velvoittaa toimittamaan uuden arvioinnin, jos arviointipäätös on ilmeisesti virheellinen. Toimielimen tekemään päätökseen ei ole valitusoikeutta

36 Lähteet ESR- Momu-toko - työpaikkaohjaajakoulutuksen materiaali Opetushallitus. 2007. Työssäoppimisen opas- kehittyvä työlämäyhteistyö Opetushallitus. 2009. Rakennusalan ammatillisen perustutkinnon perusteet Olli Isopahkala 2013

37 S12178 SeDuuni2-hanke Yhteistyössä:


Lataa ppt "Työpaikkaohjaajakoulutus Rakennusalan perustutkinto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google