Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KONNEVEDEN LUKION SCIENCE-KURSSI 31.8. - 4.9.2015 Konneveden tutkimusasemalla ITK-esitys 15.4.2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KONNEVEDEN LUKION SCIENCE-KURSSI 31.8. - 4.9.2015 Konneveden tutkimusasemalla ITK-esitys 15.4.2016."— Esityksen transkriptio:

1 KONNEVEDEN LUKION SCIENCE-KURSSI 31.8. - 4.9.2015 Konneveden tutkimusasemalla ITK-esitys 15.4.2016

2 KURSSIN TAUSTAA Science-kurssi suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä Jyväskylän yliopiston Bio- ja ympäristötieteiden laitoksen kanssa suuri kiitos yhteistyöstä lehtori Jari Haimille sekä Bio- ja ympäristötieteiden aineenopettajaopiskelijoille kurssi järjestettiin Konneveden tutkimusasemalla ma 31.8. - pe 4.9.2015 klo 9.00 - 15.30

3 KURSSIN TAVOITTEET lisätä yhteistyötä yliopiston, tutkimusaseman sekä lukion välillä tuoda vaihtelua & käytännönläheisyyttä opiskeluun tarjota luontoelämyksiä ja uusia tuttavuuksia perehdyttää opiskelijat tieteen tekemiseen sekä luonnontieteiden opiskeluun yliopistossa ilmiöpohjainen oppiminen -> omat tutkimukset herätellä vastuuntuntoa omasta lähiympäristöstä ja sen suojelusta

4 MITÄ ON LUONNONTIETEELLINEN TUTKIMUS? Mikä on tärkeää tieteellisessä tutkimuksessa? selkeät aikaisempaan tietoon pohjautuvat tukimuskysymykset menetelmien sopivuus, luotettavuus ja riippumattomuus käyttäjästä (aineiston keruu, analysointi ja tulosten tulkinta) satunnaistaminen toistaminen julkisuus, avoimuus, jatkuva kritiikki

5 KURSSIN TUTKIMUSKOHTEET 1.Kangasmetsän puusto ja muu kasvillisuus 2.Maannos ja maalajien vedenläpäisykyky 3.Maaperän madot: lierot ja änkyrimadot 4.Konneveden Pitkälahden ja Koprun lammen vertailu 5.Selkärangattomien näytteenotto, tunnistus ja yksilömäärät 6.Konneveden kalalajisto ja kalojen iänmääritys

6 KANGASMETSÄN KASVILLISUUS JA MAANNOS Kohde Tervakankaan harvennettu kasvatusmetsä pääpuulajin ja metsätyypin määritys puuston mittaustehtäviä relaskopointi, keskipituuden arviointi kasvillisuuden peittävyyden arviointi lajeittain maannoksen tarkastelu kuopasta (maanomistajan lupa) kerrosten paksuudet näytteet mukaan eri kerroksista -> pH, kuivatus, punnitukset, poltto jne. maalajien vedenläpäisykyvyn vertaaminen ja absorbanssi

7

8 MAAPERÄN LIEROT JA ÄNKYRIMADOT lieroja houkuteltiin maanpinnalle sinapin ja formaliinin avulla näytealoilta lajien aktiivisuutta seurattiin maastossa lajit määritettiin myöhemmin laboratoriossa änkyrimatoja kerättiin kuoppapyydyksillä näytteet eroteltiin, tutkittiin ja laskettiin yksilömäärät ikkunapyydysten näytteistä tutkittiin muita selkärangattomia

9

10 VESINÄYTTEIDEN OTTAMINEN näytteet otettiin Ruttnerilla karusta Konnevesi-järvestä ja rehevästä Kopru- lammesta näytteistä määritettiin Vernier ja YSI-mittareilla näkösyvyys veden lämpötila pH, johtokyky, nitraattipitoisuus, hapen kyllästys%, klorofyllin määrä lopuksi verrattiin näiden kahden vesistön laatua ja pohdittiin syitä eroihin

11 PLANKTONTUTKIMUS planktonnäytteet haavittiin tutkittavista vesistöistä näytteitä tarkasteltiin laboratoriossa stereomikroskoopilla uintiliikkeet ja uintia helpottavat rakenteet eläinryhmien tunnistaminen eläinten yksilömäärien arviointi pohdittiin planktonin merkitystä vesiekosysteemissä

12 VIRTAAVAT VEDET tutkimuskohteena Siikakoski mittasimme veden fysikaalis-kemiallisia ominaisuuksia selvitettiin myös, mitä selkärangatonlajeja löytyy Siikakosken pohjasta kerättyjen kivien pinnoilta laskettiin makroskooppisesti toukkien yksilömäärät muutamilta rajatuilta näytepinnoilta kokeiltiin potkuhaavin käyttöä ja tarkasteltiin sillä saatuja näytteitä

13 KONNEVEDEN KALALAJIT tutkittavat kalat saatiin vesistötieteiden menetelmäkurssilaisilta ja osa pyydettiin katiskalla aseman rannasta opettelimme tunnistamaan yleisimpiä kalalajeja sekä määritimme niiden iät suomunäytteistä saimme myös oppia eri kalalajien lisääntymisestä, ravinnosta, elintavoista ym. rannaltaongintakilpailu jäi odottamaan...

14 MATTI-LAUTAN AINEISTON TARKASTELU Konneveden Näreselällä sijaitseva tutkimuslautta Matti mittaa avovesiaikaan päivittäin järven fysikaalis-kemiallisia ominaisuuksia sekä säätilaa lämpötila, pH, happipitoisuus jne. ilman lämpötila, ilman kosteus, tuulen nopeus jne. opiskelijat tutustuivat verkosta löytyviin lautan mittaustietoihin ja ottivat ylös arvoja, jotka vastasivat ajallisesti heidän tekemiään mittauksia Konnevesi- järvestä kuvaajien laadintaa aineistosta lautan ja omien mittaustulosten vertailua tarkastelimme myös kartalta lautan sijaintia

15

16 LOPUKSI... koottiin viikon aikana kerätyt omat aineistot ja laadittiin niistä raportit kuvineen, taulukoineen ja teksteineen. Mitä tehtiin? Miksi tehtiin? (tavoitteet, tutkimuskysymykset) Miten tehtiin (menetelmät) Mitä saatiin tuloksiksi (kuvat, kuvaajat, taulukot) Pohdintaa siitä, mitä tulokset kertovat ja miten ne voidaan selittää? esiteltiin raportit muulle ryhmälle keskusteltiin vielä tuloksista, niiden oikeellisuudesta, virhelähteistä ym. jaettiin diplomit mukanaolleille https://www.youtube.com/watch?v=eHH0Ns2y49A&

17 KURSSIN PARASTA ANTIA... luonnontieteeseen ja tutkimusmenetelmiin tutustuminen hypoteesien muodostus ja testaaminen ilmiöpohjaisuus & luova ajattelu vahva vuorovaikutteisuus mukanaolleiden innostuneisuus elämykset ja uudet kaverisuhteet yhteistyön lujittuminen koulun ulkopuolisiin tahoihin yliopiston edut: näkyvyys (Luma Keski-Suomi), aseman korkeampi käyttöaste, arvokkaiden opetuskokemusten ja opintopisteiden tarjoaminen BioEnvin opiskelijoille

18 OPISKELIJOIDEN PALAUTETTA KURSSISTA ●Kuvaile tiedeviikkoa yhdellä sanalla: ○“Huikea, Rentouttava, Erilainen, Hauska, Tieteellinen, Mahtava, Monipuolinen, Mukava, Ihan kiva, Vaihteleva, Mielenkiintoinen”... ●Parasta viikossa oli: ○“Se, että pääsi itse tekemään, kyselemään ja kokeilemaan.” ○“Asiantunteva ohjaus ja monipuolinen sisältö.” ○“Vaihtelevuus normaaleihin koulupäiviin verrattuna.” ○“Omat opettajat olivat rennompia kuin normitunneilla.” ○“Tutustui paremmin muihin lukiolaisiin ja sai uusia ystäviä.” ○“Sai tietoa alasta, joka kiinnostaa.” ○“Koin olevani aktiivinen oppija.”

19 NÄISSÄ MAISEMISSA TULOSSA LISÄÄ KURSSEJA...

20 KIITOS MIELENKIINNOSTANNE! Tuija Raatikainen Konneveden lukion Biologian ja maantieteen lehtori tuija.raatikainen@konnevesi.fi


Lataa ppt "KONNEVEDEN LUKION SCIENCE-KURSSI 31.8. - 4.9.2015 Konneveden tutkimusasemalla ITK-esitys 15.4.2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google