Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 1 Jukka Huhtamäki Jaakko Salonen TTY / Hypermedialaboratorio Yhteisön näkyväksi tekemisen mahdollisuuksia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 1 Jukka Huhtamäki Jaakko Salonen TTY / Hypermedialaboratorio Yhteisön näkyväksi tekemisen mahdollisuuksia."— Esityksen transkriptio:

1 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 1 Jukka Huhtamäki Jaakko Salonen TTY / Hypermedialaboratorio Yhteisön näkyväksi tekemisen mahdollisuuksia ja uhkia ITK 2008 torstaina 17.4.2008

2 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 2 Tässä esityksessä esitellään yhteisövisualisointien periaatteet käydään läpi muutamia esimerkkejä yhteisövisualisoinneista keskustellaan yhteisövisualisointien odotettavissa olevista hyödyistä... ja pohditaan lyhyesti mahdollisia ongelmakohtia

3 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 3 Taustaa: Käyttäjän esittäminen Webissä Elävässä elämässä ihmisen viestin sävy tulkitaan kasvojen ja vartalon eleiden perusteella: Webin yhteisöpalveluissa ihmistä edustaa tämän käyttäjäprofiili (vrt. boyd 2005) Profiileihin liitetään faktoja, tietoa kiinnostuksista ja yhteyksistä toisiin ihmisiin (”ystävät”, ”yhteydet”) Yhteisö (community) muodostuu yksittäisten käyttäjäprofiilien tietojen perusteella: Ystävä-/yhteyslistat profiilin yhteydessä Jaetut kiinnostuksen kohteet ja muut johdetut yhteydet

4 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 4 Yhteisövisualisoinnit Yhteisön hahmottaminen kokonaisuutena on perin hankalaa pelkkien hypertekstimuotoisten profiilisivujen perusteella (vrt. Heer ja boyd 2005). Perinteisesti erityisesti tutkimuskäytössä sovelletut yhteisövisualisoinnit (social network visualisations) (vrt. Freeman 2000) esittelevät erään ratkaisun ongelmaan. Informaation visualisoinnissa (information visualisation) on yleisesti tavoitteena luoda tarkastelijalle ilmaisuvoimainen yleisnäkymä tarkasteltavaan informaatiokokonaisuuteen (Ware 2004).

5 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 5 Yhteisö on usein graafi periaatteet: käyttäjiä edustavat solmut ja yhteyksiä viivat solmujen välillä (Scott 2000) TODO:

6 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 6 Esimerkki: blogosfääri Kuva Darren Shaw (2005)

7 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 7 Esimerkki: yhteisö http://jheer.org/vizster/

8 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 8 Esimerkki: kiinnostuksen kohteet

9 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 9 Yhteisövisualisointien hyötyjä (Yhteisö)visualisointien mahdollisia hyötyjä (vrt. Huhtamäki, 2007): ● yhteisön hahmottaminen ja siinä navigoiminen ● kaninkolot: iloinen tupsahtaminen uusiin informaatiomaisemiin (joko visualisointi sinänsä tai eräs sisältö) (McGonigal, 2005) ● yhteisön uusi jäsen voi "kirjoittaa itsensä sisään yhteisöön" (tai kuunnella, kuvata tai – opiskella) (vrt. Heer, 2006) ● syötteen loppusijoituspaikan ja esitysmuodon valinta

10 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 10 Haaste: Web-identiteetin hallinta Webin käyttäminen edellyttää asiantuntemusta Ihmiset tuottavat sisältöjä yhteisöihin tietyssä kontekstissa, jonka perusteella arvioivat tekemisiään (boyd ja Heer 2006) Käyttäjillä on usein käytössään useita identiteettejä Hakukoneet, visualisoinnit ja muut tietotekniset keinot yhdistelevät tietoja alati tehokkaammin Tiedossa on ongelmia siksi, että ● kontekstin rajat voivat hävitä yllättäen (boyd ja Heer 2006) ja ● digitaalisen historian pyyhkiminen on mahdotonta

11 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 11 Haaste: Käyttäjän yksityisyys ja oikeudet Ote Facebookin käyttöehdoista: By posting User Content to any part of the Site, you automatically grant, and you represent and warrant that you have the right to grant, to the Company an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid, worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publicly perform, publicly display, reformat, translate, excerpt (in whole or in part) and distribute such User Content for any purpose on or in connection with the Site or the promotion thereof, to prepare derivative works of, or incorporate into other works, such User Content, and to grant and authorize sublicenses of the foregoing. Avoimuuden hengessä yhteisöpalveluita myös vaaditaan avaamaan tietonsa, vrt. Open Social Web (http://opensocialweb.org/).http://opensocialweb.org/ “

12 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 12 Kontekstien kaataminen myy, tietenkin “Spokeo will find your friends across 22 popular social networks!” http://www.spokeo.com/ “Also known as 'invisible web', the term "deep web" refers to a vast repository of underlying content...that general-purpose web crawlers cannot reach.... Pipl's query-engine helps you find deep web pages...” http://pipl.com/

13 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 13 Ajatuksia ja suuntaa tulevalle Web-identiteetin hallinta on aito haaste oppijalle, opettajalle ja kenelle tahansa: mediakasvatuksen merkitys tässä on suuri. Identiteetin vaalimisen merkitystä pyritään nostamaan esiin esimerkiksi lapsille ja nuorille suunnattujen verkkodemokratiapalvelujen kehitystyössä. Yhteisöllisyyden hyödyt lienevät kaikesta huolimatta haasteita suurempia, eikö vaan?

14 Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto Kysymykset ja kommentit Kysymyksiä? Kommentteja? Kiitokset! Jukka Huhtamäki Jaakko Salonen http://tut.fi/hypermedia


Lataa ppt "Hypermedialaboratori o Tampereen teknillinen yliopisto 1 Jukka Huhtamäki Jaakko Salonen TTY / Hypermedialaboratorio Yhteisön näkyväksi tekemisen mahdollisuuksia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google