Uskontoa vai kulttuuria? Timo Liukkonen & Juho Schroderus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Advertisements

Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Vastakirkko ja vierikirkko Heikki Salomaa Heikki Salomaa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Monikielinen ja moniarvoinen Suomi. Laajat ja tiiviit kontaktit muihin kulttuureihin ennen nyt  jo vanhastaan Suomessa on ollut monia kieli- ja kulttuuriryhmiä.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
USKONNON MÄÄRITTELEMINEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Tee oma määritelmä uskonnosta Yritä vastata omin sanoin kysymykseen: ”mitä uskonto on?”
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
USKONTO Vuosiluokat 1-2 Korostuvat laaja-alaisen oppimisen osa-alueet: L1 Ajattelemaan ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Reformaatio ja pyhäkoulu
16. Uskontojen moninaisuus
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Kristinusko Etelä-Amerikassa
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Ikuisia kysymyksiä Maailma synty - miten kaikki tapahtui? Luonnontieteet: fysiikan, biologia kemia - miksi kaikki sai alkunsa? Uskontojen maailmansyntymyytit.
Positivismi.
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
KIINAN USKONNOT.
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
MUUTTUVA KRISTINUSKO Luku 18 – Ydinsisältö.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
Puhetilanteen kieli.
Maailmanuskonnot maailmassa n uskontoa
OPETUSVINKKI.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
USKONNOLLISUUS YHDYSVALLOISSA
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
VOIKO JUMALAN OLEMASSAOLOA TODISTAA
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kirjatehtävä uskontojen pelastuskäsityksistä
Voiko Jumalan olemassaoloa todistaa ?
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Lännen kirkko keskiajalla
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Cultura Yhdistävä tekijä
Kirjoittajaprofiilit
OPETUSVINKKI 2 – Jumalan kuvaaminen Luku 3 – Oppi.
16. Kristillisperäiset uskonnot
Espoon Kirkkojärven koulu
2.2 Kulttuuriperintö.
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Uskontoa vai kulttuuria? Timo Liukkonen & Juho Schroderus

Opetussuunnitelma Opetuksen tavoitteena on: (kaikki uskonnot) –Perehdyttää omaan uskontoon –Perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen –Tutustuttaa muihin uskontoihin –Auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä –Kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta

”Uskonto on kulttuurin selkäranka. Emme voi ymmärtää omaa kulttuuriamme, jos unohdamme kristinuskon syvälliset vaikutukset koko länsimaiseen kulttuuriin.” ”Uskonto on yhtä aikaa kulttuurin ja taiteen subjekti sekä objekti, sisällä ja vierellä.” Uskonto kulttuurin selkärankana

Akkulturaatio Integroitujat, assimiloitujat, marginalisoitujat ja separoitujat. Kaksoisidentiteetti koetaan parhaimmaksi vaihtoehdoksi suomessa.

-Jumala ja uskonto kulttuurin perustana -Tiede, taiteet ja moraali uskonnolle alisteisia –luvulla tieteellinen kehitys johti siihen, että taiteen, moraalin ja uskonnon tuli perustella olemassaolonsa korostamalla omaa merkitystään ihmispersoonalle ja tämän arvoille. Yhtenäiskulttuuri

Britanniassa muun muassa jouluvalot ovat herättäneet keskustelua liian kristillisestä ulkoasustaan. Onko risti kirkon edessä mainos? Hunnut ja ristit piiloon Ministeri kehottaa musliminaisia ottamaan huivinsa pois Holokaustista, orjakaupasta ja ristiretkistä puhumisen välttely koulussa Asioista voi tehdä vaikeita

Muna vai kana? Vai kukko ja tunkio? Onko nykykulttuuri vain uusin versio vanhasta suomalaisesta kristillisestä perinteestä? Vanhan kristillisen perinteen voimakkuus laantunut aikojen saatossa Millainen maailma (Suomi?) olisi ilman kristinuskoa tai muita uskontoja? Kirkko muokkautuu ajan ihmisten mukana. Ennen kirkko saneli ihmisille, nykyään ihmiset sanelevat kirkolle? Miten tämä kaikki koskettaa meitä opettajia?

Lähteitä -OPS Peura, Simo. Kirkko suomalaisessa kulttuurissa, Puheenvuoro, Kirkko ja kulttuuri –symposium Espoo. -Simpanen, T. Kohti monikulttuurista koulua, Helsingin kaupunki, opetusvirasto -Tolonen, A. Uskonto. Artikkeli kirjassa: Ritarit reaaliajassa, kulttuuriperintö ja yleissivistys,