Uskontoa vai kulttuuria? Timo Liukkonen & Juho Schroderus
Opetussuunnitelma Opetuksen tavoitteena on: (kaikki uskonnot) –Perehdyttää omaan uskontoon –Perehdyttää suomalaiseen katsomusperinteeseen –Tutustuttaa muihin uskontoihin –Auttaa ymmärtämään uskontojen kulttuurista ja inhimillistä merkitystä –Kasvattaa eettisyyteen ja auttaa ymmärtämään uskonnon eettistä ulottuvuutta
”Uskonto on kulttuurin selkäranka. Emme voi ymmärtää omaa kulttuuriamme, jos unohdamme kristinuskon syvälliset vaikutukset koko länsimaiseen kulttuuriin.” ”Uskonto on yhtä aikaa kulttuurin ja taiteen subjekti sekä objekti, sisällä ja vierellä.” Uskonto kulttuurin selkärankana
Akkulturaatio Integroitujat, assimiloitujat, marginalisoitujat ja separoitujat. Kaksoisidentiteetti koetaan parhaimmaksi vaihtoehdoksi suomessa.
-Jumala ja uskonto kulttuurin perustana -Tiede, taiteet ja moraali uskonnolle alisteisia –luvulla tieteellinen kehitys johti siihen, että taiteen, moraalin ja uskonnon tuli perustella olemassaolonsa korostamalla omaa merkitystään ihmispersoonalle ja tämän arvoille. Yhtenäiskulttuuri
Britanniassa muun muassa jouluvalot ovat herättäneet keskustelua liian kristillisestä ulkoasustaan. Onko risti kirkon edessä mainos? Hunnut ja ristit piiloon Ministeri kehottaa musliminaisia ottamaan huivinsa pois Holokaustista, orjakaupasta ja ristiretkistä puhumisen välttely koulussa Asioista voi tehdä vaikeita
Muna vai kana? Vai kukko ja tunkio? Onko nykykulttuuri vain uusin versio vanhasta suomalaisesta kristillisestä perinteestä? Vanhan kristillisen perinteen voimakkuus laantunut aikojen saatossa Millainen maailma (Suomi?) olisi ilman kristinuskoa tai muita uskontoja? Kirkko muokkautuu ajan ihmisten mukana. Ennen kirkko saneli ihmisille, nykyään ihmiset sanelevat kirkolle? Miten tämä kaikki koskettaa meitä opettajia?
Lähteitä -OPS Peura, Simo. Kirkko suomalaisessa kulttuurissa, Puheenvuoro, Kirkko ja kulttuuri –symposium Espoo. -Simpanen, T. Kohti monikulttuurista koulua, Helsingin kaupunki, opetusvirasto -Tolonen, A. Uskonto. Artikkeli kirjassa: Ritarit reaaliajassa, kulttuuriperintö ja yleissivistys,