Oma koti - osaprojekti Kohti sujuvampaa arkea
Mistä on kyse? Tavoitteena on, että pystymme täyttämään kasvavan asiakastarpeen järkevästi siten, että henkilöstö ei kuormitu tarpeettomasti.
Työkuorma ja resurssit
Välitön suunniteltu asiakastyö ja käyntien siirtovara Välittömän asiakastyön määrä vaikuttaa voimakkaasti resurssitarpeeseen. Siksi tutkimme, mille tunneille asiakastyö ajoittuu, paljonko sitä on ja voiko työtä siirtää päivän sisällä. Näin se tehtiin: Jokainen paikkakunta kirjasi Exceliin suunnitellut asiakaskäynnit tehtävätasolla Tehtävän kohdalla otettiin kantaa mm. kestoon ja siirrettävyyteen Paikkakunnat toimittivat myös työvuorototeumat Tietoja vertaamalla nähdään työn tuottavuus: montako työtuntia tehdään yhtä asiakastyötuntia kohden Kuvaajissa palkit ovat Exceliin kirjattuja asiakaskäyntejä (eri väri = eri siirtovara). Käyrä taas kertoo tehdyt työtunnit.
Mitä seuraavalla kalvolla on Kaksi samansisältöistä kuvaajaa (ma-su) Tilanne vuosi sitten Tilanne nyt Kuvaajasta näkee suoraan kehityksen ruuhkapiikin purkamisessa, mikä nostaa suoran asiakastyön prosenttia ja rauhoittaa työpäivää Otsikossa oleva prosentti kertoo lisäksi suoran asiakastyön osuuden (asiakastyön määrä tulee suunnitelusta ei toteutuneesta asiakastyöstä) Huom! Kuvaajasta on poistettu kaksi tulosten ääripäissä olevaa paikkakuntaa, joiden tulos vaatii vielä lisäselvittelyä
Sijaisia puuttuu osasta