Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra
Johdanto Tiedon helppo saatavuus Oletus tiedonhaun helppoudesta Nykyinen tiedollinen ympäristö vaatii kehittyneitä tiedonhankinnan taitoja Tiedollisen ympäristön moninaisuus Itsenäinen oppiminen edellyttää tiedonhallintaitojen ohjausta Google-sukupolven tiedonhankintataidot
Tiedonhankinnan prosessi Aiheen määrittely Tiedonhaun strategia Tiedon paikantaminen Tiedon käyttö ja lähdekritiikki Tiedonhankinta- prosessin arviointi
Mihin tarvitsen tietoa? MITÄ HALUAN TIETÄÄ? MITÄ AIHEENI, KYSYMYKSENI TAI ONGELMANI PITÄÄ SISÄLLÄÄN? MITÄ TIEDÄN AIHEESTA JO ENTUUDESTAAN? MITÄ MINUN PITÄISI TIETÄÄ VIELÄ LISÄÄ? MITEN RAJAAN AIHEENI? MISTÄ NÄKÖKULMASTA LÄHESTYN AIHETTA? TARVITSENKO TIETEELLISTÄ TIETOA VAI RIITTÄÄKÖ WIKIPEDIA?
Haluan tietää suomalaisista siirtolaisista Amerikassa. Suomalaisia taisi muuttaa sinne aika paljon joskus luvun alussa. Voisin rajata aihettani vaikka jonkin tietyn U.S.A:n alueen siirtolaisuuteen. Pitäisiköhän tässä jotenkin käsitellä suomalaista identiteettiä, kun essee tulee äikän tunnille. Taisivat muuttaa työn perässä.
Mitkä käsitteet kuvaavat aihettani?
Miellekartta