Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Esitelmän aiheet 1.Kirjaston tehtävät 2.Tieteellisen tiedonvaihdon murros 3.Kirjastot yliopiston oman tutkimuksen levittäjänä 4.Kirjastot ja Google
Kirjaston perinteiset tehtävät tietoaineiston hankinta, luettelointi, järjestäminen ja käyttöönanto neuvonta, tietopalvelu, kaukopalvelu tietokantojen ylläpito koulutus, opetus
Tutkimuksen tuomat paineet Tieteellisen tiedonvaihdon muutokset Tiedon nopea saatavuus Julkaisemisen tukeminen Tutkimustiedon pitkäaikaissäilytys Tutkimuksen apuvälineet Tutkijoiden ”help desk”
Opetuksen tuomat paineet Uudet opetusmenetelmät Uudet oppiaineistot Oppimiskeskukset Virtuaaliyliopistot Etäopetus Informaatiolukutaidon opetus
Kirjaston laajennetut tehtävät TIETO- PÄÄOMA Kokoelmapalvelu Asiakaspalvelu Tietopalvelu A S I A K K A A T Rajapinta Infolukutaito Julkaisemisen tuki Tutkijan apuneuvot Atk ym.
Tiedonvaihdon murros 1 (2) Tieteenteon määrän kasvu lisää tutkijoita lisää tutkimusta julkaisemisen paine uudet tieteenalat uudet tieteelliset lehdet
Tiedonvaihdon murros 2 (2) Kustannustoiminnan keskittyminen tieteen tulosten julkaiseminen bisnekseksi hintojen nousu aineistopaketit Internet, www elektroniset lehdet open access julkaisuarkistot (tieteenalat, tutkimusyksiköt) omat nettisivut, itsejulkaiseminen
Kirjasto tutkimustiedon levittäjänä Perinteinen tapa : vaihtotoiminta –Vaihtokeskus 27 vuotta –TKK:lla käytännössä lopetettu jo 90-luvulla 1990-luku : tutkimusrekisterit –TKKTutkii –TKKToimii –TKKJulkaisee
Kirjasto tutkimustiedon levittäjänä Kustannustoiminta Uusin kanava : Internet –oma julkaisuarkisto –uudet levityskanavat OAIster erilaiset hakukoneet Google Scholar (testausvaiheessa)
TKK Dissertations-väitöskirjasarja Koko korkeakoulun yhteinen väitöskirjasarja. Pääkirjasto huolehtii kansi- ja alkusivujen laatimisesta, kansien esipainatuksesta, sarjanumeroiden ja ISBN-tunnusten antamisesta sekä väitöskirjan verkko- julkaisemisesta. Väittelijä vastaa sisäsivujen viimeistelystä, väitöskirjan painatuksesta (painatus- kustannuksista) sekä mm. nippuväitöskirjan erillis- artikkeleiden lupakyselyistä. -> Ohjeet
Yhteenveto "Kaikki" ovat jo Internetissä –kustantajat –yliopistot –kirjastojen asiakkaat Kirjastolle on tärkeintä, että asiakas löytää tarvitsemansa tiedon -> mene sinne, missä asiakas on
Yhteenveto (2) Yliopiston kannattaa julkaista aineistonsa elektronisesti –raportit –opinnäytteet –artikkelit Yliopiston tuottama tieto kannattaa levittää verkossa –open access –julkaisuarkisto