Islam 1900 – luvulla: Profeetta Muhammedin elämää ja moraalia pidetään islamilaisissa maissa ihanteellisena. Kaikkea sellaista uudistamista, mikä etäännyttää.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Advertisements

Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Islam – kysymyksiä: Miksi Islam syntyi?
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Israelin ja Arabimaiden sodat + islamilaisen maailman kriisejä
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Islamilainen kalenteri ja juhlat
_______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskaudet Kamppailu liikuntakulttuurin suunnasta 1880-luvulta 1920 luvulle. Urheilu.
Japani s. 58-.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Hyvinvointi-Suomi 1960-luvulta lähtien suuri ”rakennemuutos”
Afrikka s.103-.
Valistus: 1700 – luvulla syntynyt aatevirtaus
Kiina s. 46-.
Kun ekaluokkalaiset ovat opiskelleet kuukauden lukiossa, tavan mukaan heidät vihitään lukiolaisiksi. Tänä päivänä heistä virallisesti tulee lukion oppilaita.
Baha’i.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
ISLAM s
Afrikka kylmän sodan jälkeen Risto Marjomaa
Suuret aatteet 1800-luku.
Tasa-arvokysymys islamilaisessa kulttuuripiirissä:
Nationalismi: Kansallisuusaate
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Imperialismi.
Lähi-itä.
KIINA.
Antiikki.
BAPTISMI.
ISLAMILAISUUS; KULTTUURIEN KOHTAAMINEN. KÄSITTEITÄ  Islam= jumalan tahtoon alistuminen  Muslimien yhteisö= umma  Saria= jumalan pyhä laki, eri tulkinnat.
Nationalismi ja imperialismi
IRAK Historia YLEISTÄ Pääkaupunki: Bagdad Pääkaupunki: Bagdad Pinta-ala: km² Pinta-ala: km² Väkiluku: Väkiluku: Viralliset.
Islam nykypäivänä ja sen suuntaukset
1 Islamista on hyvä tietää perusasiat, se edistää hyvää kohtaamista muslimien kanssa ja rakentaa vankkaa ammatillisuutta.
Ensimmäinen maailmansota KANSAINVÄLISET SUHTEET. I MAAILMANSODAN SYITÄ: Nationalismi Imperialismi Saksan yhdistyminen Kilpavarustelu Ranska halusi kostoa.
MODERNISAATIO JA KIRKOT - UUDET AATTEET JA YHTEISKUNNALLISET MUUTOKSET AIHEUTTIVAT HAASTEITA KIRKOILLE 1700-LUVUN LOPULTA LÄHTIEN.
- yhteisö, yhteistyö, tasa-arvo, tarpeiden tyydytys ja yhteisomistus
Islam ja länsimainen kulttuuri
KANSAINVÄLISET SUHTEET
LÄHI-IDÄN SITKEÄ KRIISI
Islamilainen kulttuuri
Islam 1,5 mrd 35 milj. Euroopassa 2. suurin uskonto Syntyi 600-luvulla
ISLAMILAINEN FUNDAMENTALISMI – PERSIANLAHDEN KRIISEJÄ
13. Modernisaatio haastaa perinteen
nationalismi liberalismi konservatismi sosialismi
12. Islamin suuntaukset ja levinneisyys
Latinalaisamerikkalainen kulttuuri
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
13: Islamilainen elämäntapa ja yhteiskunta
, HI6.1. Islamin synty ja leviäminen
Uskonto ja yhteiskunta
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
Afrikan alistamisesta vapauteen
15. Uskonto yhteiskunnassa
USA:n lähihistoria.
Islamin synty ja Koraani
ISLAM Islamin synty: Islam syntyi 600-luvulla Arabin niemimaalla, jossa sijaitsevat sen pyhimmät kaupungit Mekka ja Medina. Ensimmäinen islamilainen.
SIIRTOMAAVALLAN PURKAUTUMINEN
Pakolaiskriisi Pakolainen on henkilö, jolla on perusteltu syy pelätä joutuvansa vainotuksi rotunsa, etnisen taustansa, uskontonsa, kansallisuutensa tai.
Yhteiskunnasta ja sen kehityksestä
Islamilainen Vallankumous.
I ISLAMILAINEN KULTTUURI
Ensimmäisen maailmansodan seuraukset
Islamilainen Vallankumous.
ISLAMIN JA LÄNNEN KOHTAAMINEN
Kylmän sodan kriisit s
ISLAMIN PERUSASIAT, ISLAM ja POLITIIKKA Selkeä MONOTEISMI
LÄHI-ITÄ ja ISLAMIN ALUE
Jakso III Monikasvoinen Aasia.
Esityksen transkriptio:

Islam 1900 – luvulla: Profeetta Muhammedin elämää ja moraalia pidetään islamilaisissa maissa ihanteellisena. Kaikkea sellaista uudistamista, mikä etäännyttää tästä ihanteesta, ei katsota hyvällä. Itse asiassa monet islamilaiset uudistusliikkeet tähtäävät siten Muhammedin ajan ihanteen palauttamiseen Kuitenkin uudistusliikkeet ovat useissa maissa saaneet hyvin erilaisia suuntia

Sekularistinen nationalismi ja modernismi Sekularistinen = maallistunut Idea pan-islamilaisuudesta , eli kaikki islamilaiset yhdistävästä yhteisestä hallinnosta syntyi, kun eurooppalainen imperialismi voimistui. Tätä kannattivat ns. modernistit Samalla alkoi myös islamilaisen nationalismin esiinnousu. Siinä islamilainen kulttuuri ja sivistys otettiin taustatueksi oman kansallisuuden korostamiselle. Nationalismi ei kuitenkaan korosta islamia yhteiskunnallisena voimana, vaan pikemminkin yksilöiden omana asiana Modernistit ja nationalistit ovat kritisoineet toisiaan. Modernistien mielestä nationalismi voi johtaa islaminvastaiseen rasismiin. Nationalistien mielestä kolonialismia oli vastustettava lujasti Toisen maailmansodan jälkeen useat islamilaiset maat itsenäistyivät ja nationalistien kanta voitti usein. Hallinto toimi melko länsimaalaisittain ja uskonto oli yksityisasia Kuitenkin nationalismia kannatti vain kaupunkien korkeammin koulutettu väestö. Maaseudulla eli radikaalimpia aatteita

Islamismi: Teollistuminen ja kaupungistuminen muuttivat toisen maailmansodan jälkeen nopeasti myös islamilaisia maita. Islamistien mielestä länsimaistuminen (tavat, kulutus, yms.) oli pysäytettävä ja palattava alkuperäiseen ihanteeseen Ensimmäisiä islamisteja oli Hasan al-banna (1906 – 1949) joka korosti kirjoituksissaan islamilaisen moraalin ja arvojen merkitystä yhteiskunnassa ja taloudessa Hän perusti v. 1928 muslimiveljeskunnan, joka muuttui poiliittiseksi liikkeeksi 1930 – luvulla 1940 – luvulla veljeskunta alkoi valmistautua aseelliseen eurooppalaisten siirtomaaisäntien vastustamiseen Salamurhat yms. Al-Bannan seuraajaksi tuli Sayyid Qutb (106 – 1966), josta tuli tärkeä islamilaisen vallankumouksen ja islamin oppeihin perustuvan yhteiskunnan puolestapuhuja. Hän teki myös konkreettisia ehdotuksia (maareformi, osuuskunnat) islamin toteuttamiseksi. Hän joutui 1950 – luvulla vankilaan ja teloitettiin 1966 Egyptissä Qutb ei itse suoraan kannattanut suoraa aseellista toimintaa, mutta vastusti veljeskuntaan kohdistuvaa viranomaisten väkivaltaa

Ajatollah Khomeini (1902 – 1989) Imaami Khomeini johti v. 1979 islamilaista vallankumousta Iranissa, jonka seurauksena Shaahi joutui sieltä maanpakoon. Syntyi ensimmäinen koraaniin ja islamin vanhakantaiseen tulkintaan perustuva valtio. Johtoon tuli juristi-teologi, jolla olisi vastaukset yhteiskunnallisiin ongelmiin Länsimaissa syntyi tämän johdosta termi ”radikaali islam” ja esim. USA alkoi aikaisempaa enemmän kiinnittämään huomiota jyrkemmän islamismin kasvuun Lähi-Idässä Iranin esimerkki on rohkaissut jyrkemmän islamismin kannattajia vaatimaan muissakin maissa koraaniin ja islamiin perustuvan valtion luomista. Monissa maissa hallinto onkin jonkin verran muuttunut tähän suuntaan. Iranin kannalta islamilainen vallankumous aiheutti ongelmia, sillä Saddam Husseinin johtama Irak hyökkäsi sen kimppuun 1980, kun Iranin ajateltiin heikentyneen. Iran kuitenkin puolustautui erittäin fanaattisesti, ja sota pitkittyi kahdeksan vuoden pituiseksi

Hasan Turabi: (s . 1930) Sudanin islamilaisen valtion johtaja. Pohti paljon mm. miesten ja naisten suhdetta yhteiskunnassa, ja korosti sitä, että myös naisten panosta tarvitaan yhteiskunnassa Kuitenkin hän kannatti ns. hudud – rangaistusten käyttöön ottoa (koraanin suoraan mainitsemat rangaistukset) Sudanissa tapahtui v. 1989 vallankaappaus ja 90-luvun alusta lähtien siellä on käyty sisällissotaa.