Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä 5.22013 Ilmari Hyvönen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Ajankohtaista korkeakoulujen ICT yhteistyössä: RAKETTI –hankkeesta eteenpäin ylitarkastaja Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto Ilmari Hyvönen
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Opiskelijavalintojen kehittäminen vuoteen
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoululaitoksen tietohallinnon kehittäminen & kokonaisarkkitehtuuri Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
CSC:n rooli hankekaudella ja sen jälkeen Kimmo Koski, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu, INSSI-seminaari Opetus- ja kulttuuriministeriön tilannekatsaus Hannu Sirén Insinöörikoulutus uudistuu,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen II vaiheen aikataulu ja toteutus Birgitta Vuorinen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
OKM:n CSC:ltä korkeakouluille ostamien palveluiden ohjaus Ilmari Hyvönen.
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Kansainvälinen liikkuvuus VIRTA-opintotietopalveluun.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
06/16.
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
Tavoitteet ja mittarit 2015
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen

välikysymys Onko tietovarannon tietojen käyttöönottoaikataulu selvillä?

Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikataulusta HE 44 / 2012 tietojen käytöstä korkeakoulujen yhteishaussa, ensimmäisen kerran kevään 2014 yhteishaussa syksyllä 2014 alkavaan koulutukseen. Kirje : Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruu ammattikorkeakoulujen / yliopistojen vuoden 2012 toiminnasta: Tiedonkeruiden muuttuminen otettaessa käyttöön korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto 2014 välikysymys

Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikatalu Korkeakoulujen toiminta, valtakunnalliset palvelut –Valmiina 11/2013 mennessä –Opetushallituksen valtakunnallisille palveluille –Käyttöön vuoden 2014 alusta Opetus- ja kulttuuriministeriön ja muiden viranomaisten tiedonkeruut ohjaustarkoituksiin –Valmiina 03/2014 mennessä –OKM:lle ja Tilastokeskukselle –Käyttöön syksyllä 2014 ja 2015 alusta välikysymys

Tulossopimukset Korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet: ”Korkeakoulut ja OKM kehittävät ja ylläpitävät [1] tietojärjestelmien yhteentoimivuutta, [2] tietojen ja käsitteiden yhteismitallisuutta sekä [3] valtakunnallista tietovarantoa korkeakoulujen toiminnan ja OKM:n ohjauksen tueksi. Korkeakoulut päättävät omien strategisten tavoitteidensa nojalla, mitä tietojärjestelmiä ne yhdessä tai erikseen tuottavat.”

Esityksen sisältö Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistä ja kokonaisarkkitehtuurityötä Ajankohtaista

Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen

Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekkäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku; ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen

Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelma Työurien pidentäminen ja kestävyysvajeeseen reagointi: Korkeakouluopintoihin pääsyä sujuvoitetaan Aiemmin ja muualla opitun tunnistaminen ja tunnustaminen otetaan osaksi kaikkea koulutusta perus-asteelta aikuiskoulutukseen. Luodaan joustavia siirtymämahdollisuuksia korkeakoulujen sisällä ja välillä Elinikäinen oppiminen, täydennyskoulutusmahdollisuudet Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä koulutuksessa vahvistetaan

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisohjelma Tutkinnon suorittamisiän laskemista välivuosia vähentämällä, tutkinnon suorittamiseen käytettävää aikaa lyhentämällä, tarpeetonta päällekkäistä koulutusta vähentämällä ja aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista tehostamalla. Aikaisemmassa koulutuksessa ja muualla opittu voidaan mahdollisimman täysimääräisesti hyväksyä osaksi opintoja. Korkeakoulut nostavat opetuksen ja ohjauksen tasoa ja parantavat tutkintojen läpäisyä kaikilla tutkintotasoilla.

Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisohjelma Kehitetään opetushallinnon tietohallintoa ja tietoarkkitehtuureja tukemaan tietojärjestelmien yhteensovittamista. Huolehditaan eri tietojärjestelmissä käytettävien käsitteiden yhteismitallisuudesta sekä kehitettävien tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvausten ja määritysten laadinnasta ja ylläpidosta.

Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen

HE 44 / 2012 Eduskunnalle Perustuslakivaliokunta kuullut asiantuntijoita ja antanut lausunnon Sivistysvaliokunta käsittelee, kuullut ja kuulee vielä asiantuntijoita Sivistysvaliokunnan mietinnön jälkeen täysistunnon käsittelyyn

Ensikertalaiset ja muut hakijat Hallituksen esityksessä HE 44/2012 ehdotettavien säännöksen nojalla yliopistot ja ammattikorkeakoulut voisivat päättää varata aloituspaikkoja ensikertalaisille. - - Ehdotettavan säännöksen tarkoituksena ei kuitenkaan ole saattaa aiemmin opiskelupaikan saaneita kohtuuttomasti erilaiseen asemaan ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeviin nähden. yhteishaku ja paikkojen varaaminen ja toisaalta muut hakeutumismahdollisuudet (mm. siirtymämahdollisuudet) Kaksivaiheinen uudistus

Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen

HE 44/2012: linjauksia toisesta vaiheesta ”Tavoitteena on, että entistä joustavammat koulutusohjelman ja korkeakoulun vaihtamiseen liittyvät käytännöt toteutettaisiin eri korkeakouluissa mahdollisimman selkeällä ja yhdenmukaisella tavalla, jotta voidaan varmistaa järjestelmän läpinäkyvyys hakeutujan kannalta.” Valmistelutyössä on lähdetty siitä, että korkeakoulut voivat myös yhteishaun ulkopuolisissa opiskelijavalinnoissa hyödyntää sähköistä hakujärjestelmää.

Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen

Tiedot opintosuorituksista, opiskeluoikeuksista, lukukausi-ilmoittautumisista Hakukelpoisuuden toteaminen yhteishaussa ja haettaessa ylempiin tai jatkotutkintoihin johtaviin koulutuksiin Opintosuoritusten ja arvosanojen hyödyntäminen valinnassa, suoravalinnat Siirtymäväylissä opiskeluoikeustiedon perusteella mahdollisten siirtymäväylien rajaaminen koulutustarjonnassa

Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen

Muualla tehdyt opintosuoritukset korkeakoulujen omassa toiminnassa, mahdollisuuksia Aikaisemmassa koulutuksessa opitun hyväksilukeminen Liikkuvuuden tukeminen: toisessa korkeakoulussa opitun hyväksilukeminen Korkeakoulujen keskinäisen yhteistyön tukeminen: opintosuoritustietojen siirtäminen Opintojen ohjauksen kehittäminen opintojen edistymisen kokonaisvaltaisen seurannan kautta…

Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen

Viranomaistiedonkeruut Ensi vaiheessa Tilastokeskus Jatkossa –KELA –CIMOn nykyään hoitamat liikkuvuustietojen keruut –Valvira? –…

Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä

Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen

Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen

Tavoite: Yhteentoimivuus Tietohallintolaki 8§: ”Ministeriön on huolehdittava, että sen toimialalle laaditaan ja ylläpidetään sen toimialan tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset. ” Määrityksiä tietojen siirtämiseen tietojärjestelmien välillä a)Korkeakoulujen ja viranomaisten välillä b)Korkeakoulujen kesken c)Korkeakoulujen sisällä – korkeakoulujen omien tietojärjestelmien välillä (Standardointi) Keskeisinä alueina opintohallinto ja tutkimushallinto; osa määrityksistä yhteistä koko opetustoimelle Työtä tehty RAKETTI hankkeessa ja jo aiemmin opintohallinnon osalta SVY:n toiminnassa

Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen

Jotta arkkitehtuurityöllä saavutettaisiin hyötyjä, mitä korkeakoululaitoksen tasolla pitäisi tehdä? JHKA-hierarkian tasoja: –Julkinen hallinto : valtio, kunnat, muu julkinen hallinto (vastuu VM) –Opetus, tutkimus ja kulttuuri (OKM:n vastuulla) –Koulutus & Tutkimus (OKM:n osastot) –Korkeakoululaitos –Yksittäinen korkeakoulu –Korkeakoulun osa: tiedekunta, laitos, osasto, tms. Arkkitehtuurityön organisoimista ja alaa ohjaava ydinkysymys: Millä tasolla kokonaisarkkitehtuurityössä tarkasteltavat kohteet (prosessit, tieto, tietojärjestelmäpalvelu, teknologia) ovat (nykytilassa/tavoitetilassa) yhteisiä? Korkeakoululaitoksen osalta tärkeä lisäkysymys: Perustuuko (nykytilan/tavoitetilan) yhteisyys sopimukseen vai säädökseen – ovatko arkkitehtuurit suosituksia vai velvoittavia?

+ viitearkkitehtuurit (opinto/tutkimushallinto) + Yhteisten määritysten lisäksi yhteinen fyysinen tietovaranto (VIRTA) Tietoon liittyvät yhteiset määritykset keskeinen osa korkeakoululaitoksen arkkitehtuuria (RAKETTI-hankkeessa ja sen jälkeen)

Näkökulma nykytilaan: yhteinen tekeminen ICT –asioissa erilaisissa rakenteissa: erilaiset historiat, rakenteet, vastuutahot, ja koulutus/tiedepoliittiset perusteet

Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen

Mitä RAKETTI –hankkeessa vielä tehdään? (1/2) Korkeakoulujen tietovaranto: VIRTA-projekti –Tuotetaan järjestelmä ja otetaan se käyttöön OPI: –Tietomallin, muiden määritysten ja yhteentoimivuuden viitearkkitehtuurin ylläpito –Opiskelijavalintoihin liittyvät määrittelyt ja mahdolliset järjestelmäkomponentit (lukuvuosi-ilmoittautuminen)

Mitä RAKETTI –hankkeessa vielä tehdään? (2/2) TUTKI: –Yhteentoimivuus ja raportoinnin yhteismitallisuus, viitearkkitehtuurin tuottaminen(?) KOKOA: ”korkeakoululaitoksen arkkitehtuuriryhmä” –Korkeakoulujen tietomallin ylläpidon koordinaatio, tuotettavien arkkitehtuurien koordinaatio, menetelmät TIEHA –VIRTA projektin ohjaus –Koulutus- ja tiedepoliitikan tietohallinnollisten vaikutusten seuranta ja ennakointi, eri hankkeiden seuranta

Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen

Korkeakoululaitoksen arkkitehtuurin hallinta ja CSC:ltä ostettavien palvelujen ohjaus RAKETTI – hankekauden jälkeen Osa RAKETTI -toiminnasta vakiinnutetaan VIRTA Tietovarantoa ylläpidetään ja käyttöä laajennetaan Arkkitehtuurin hallinta osa laajempaa OKM:n vastuulla olevaa arkkitehtuurityötä Ohjausrakenteiden suhde muiden OKM:n CSC:ltä korkeakouluille ostamien palveluiden ohjaukseen (FUNET, Tietoinfrastruktuuripalvelut, Tieteellisen laskennan palvelut) Organisoituminen ja hallintamalli vaatii vielä tarkentamista hankekaudella!

Kiitos