Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen
välikysymys Onko tietovarannon tietojen käyttöönottoaikataulu selvillä?
Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikataulusta HE 44 / 2012 tietojen käytöstä korkeakoulujen yhteishaussa, ensimmäisen kerran kevään 2014 yhteishaussa syksyllä 2014 alkavaan koulutukseen. Kirje : Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruu ammattikorkeakoulujen / yliopistojen vuoden 2012 toiminnasta: Tiedonkeruiden muuttuminen otettaessa käyttöön korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto 2014 välikysymys
Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikatalu Korkeakoulujen toiminta, valtakunnalliset palvelut –Valmiina 11/2013 mennessä –Opetushallituksen valtakunnallisille palveluille –Käyttöön vuoden 2014 alusta Opetus- ja kulttuuriministeriön ja muiden viranomaisten tiedonkeruut ohjaustarkoituksiin –Valmiina 03/2014 mennessä –OKM:lle ja Tilastokeskukselle –Käyttöön syksyllä 2014 ja 2015 alusta välikysymys
Tulossopimukset Korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet: ”Korkeakoulut ja OKM kehittävät ja ylläpitävät [1] tietojärjestelmien yhteentoimivuutta, [2] tietojen ja käsitteiden yhteismitallisuutta sekä [3] valtakunnallista tietovarantoa korkeakoulujen toiminnan ja OKM:n ohjauksen tueksi. Korkeakoulut päättävät omien strategisten tavoitteidensa nojalla, mitä tietojärjestelmiä ne yhdessä tai erikseen tuottavat.”
Esityksen sisältö Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistä ja kokonaisarkkitehtuurityötä Ajankohtaista
Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen
Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekkäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku; ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelma Työurien pidentäminen ja kestävyysvajeeseen reagointi: Korkeakouluopintoihin pääsyä sujuvoitetaan Aiemmin ja muualla opitun tunnistaminen ja tunnustaminen otetaan osaksi kaikkea koulutusta perus-asteelta aikuiskoulutukseen. Luodaan joustavia siirtymämahdollisuuksia korkeakoulujen sisällä ja välillä Elinikäinen oppiminen, täydennyskoulutusmahdollisuudet Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä koulutuksessa vahvistetaan
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisohjelma Tutkinnon suorittamisiän laskemista välivuosia vähentämällä, tutkinnon suorittamiseen käytettävää aikaa lyhentämällä, tarpeetonta päällekkäistä koulutusta vähentämällä ja aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamista tehostamalla. Aikaisemmassa koulutuksessa ja muualla opittu voidaan mahdollisimman täysimääräisesti hyväksyä osaksi opintoja. Korkeakoulut nostavat opetuksen ja ohjauksen tasoa ja parantavat tutkintojen läpäisyä kaikilla tutkintotasoilla.
Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämisohjelma Kehitetään opetushallinnon tietohallintoa ja tietoarkkitehtuureja tukemaan tietojärjestelmien yhteensovittamista. Huolehditaan eri tietojärjestelmissä käytettävien käsitteiden yhteismitallisuudesta sekä kehitettävien tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvausten ja määritysten laadinnasta ja ylläpidosta.
Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen
HE 44 / 2012 Eduskunnalle Perustuslakivaliokunta kuullut asiantuntijoita ja antanut lausunnon Sivistysvaliokunta käsittelee, kuullut ja kuulee vielä asiantuntijoita Sivistysvaliokunnan mietinnön jälkeen täysistunnon käsittelyyn
Ensikertalaiset ja muut hakijat Hallituksen esityksessä HE 44/2012 ehdotettavien säännöksen nojalla yliopistot ja ammattikorkeakoulut voisivat päättää varata aloituspaikkoja ensikertalaisille. - - Ehdotettavan säännöksen tarkoituksena ei kuitenkaan ole saattaa aiemmin opiskelupaikan saaneita kohtuuttomasti erilaiseen asemaan ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeviin nähden. yhteishaku ja paikkojen varaaminen ja toisaalta muut hakeutumismahdollisuudet (mm. siirtymämahdollisuudet) Kaksivaiheinen uudistus
Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen
HE 44/2012: linjauksia toisesta vaiheesta ”Tavoitteena on, että entistä joustavammat koulutusohjelman ja korkeakoulun vaihtamiseen liittyvät käytännöt toteutettaisiin eri korkeakouluissa mahdollisimman selkeällä ja yhdenmukaisella tavalla, jotta voidaan varmistaa järjestelmän läpinäkyvyys hakeutujan kannalta.” Valmistelutyössä on lähdetty siitä, että korkeakoulut voivat myös yhteishaun ulkopuolisissa opiskelijavalinnoissa hyödyntää sähköistä hakujärjestelmää.
Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen
Tiedot opintosuorituksista, opiskeluoikeuksista, lukukausi-ilmoittautumisista Hakukelpoisuuden toteaminen yhteishaussa ja haettaessa ylempiin tai jatkotutkintoihin johtaviin koulutuksiin Opintosuoritusten ja arvosanojen hyödyntäminen valinnassa, suoravalinnat Siirtymäväylissä opiskeluoikeustiedon perusteella mahdollisten siirtymäväylien rajaaminen koulutustarjonnassa
Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen
Muualla tehdyt opintosuoritukset korkeakoulujen omassa toiminnassa, mahdollisuuksia Aikaisemmassa koulutuksessa opitun hyväksilukeminen Liikkuvuuden tukeminen: toisessa korkeakoulussa opitun hyväksilukeminen Korkeakoulujen keskinäisen yhteistyön tukeminen: opintosuoritustietojen siirtäminen Opintojen ohjauksen kehittäminen opintojen edistymisen kokonaisvaltaisen seurannan kautta…
Mitä varten kehitetään korkeakoulujen valtakunnallista tietovarantoa? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym. Viranomaistiedonkeruiden hoitaminen
Viranomaistiedonkeruut Ensi vaiheessa Tilastokeskus Jatkossa –KELA –CIMOn nykyään hoitamat liikkuvuustietojen keruut –Valvira? –…
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä
Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen
Tavoite: Yhteentoimivuus Tietohallintolaki 8§: ”Ministeriön on huolehdittava, että sen toimialalle laaditaan ja ylläpidetään sen toimialan tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset. ” Määrityksiä tietojen siirtämiseen tietojärjestelmien välillä a)Korkeakoulujen ja viranomaisten välillä b)Korkeakoulujen kesken c)Korkeakoulujen sisällä – korkeakoulujen omien tietojärjestelmien välillä (Standardointi) Keskeisinä alueina opintohallinto ja tutkimushallinto; osa määrityksistä yhteistä koko opetustoimelle Työtä tehty RAKETTI hankkeessa ja jo aiemmin opintohallinnon osalta SVY:n toiminnassa
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen
Jotta arkkitehtuurityöllä saavutettaisiin hyötyjä, mitä korkeakoululaitoksen tasolla pitäisi tehdä? JHKA-hierarkian tasoja: –Julkinen hallinto : valtio, kunnat, muu julkinen hallinto (vastuu VM) –Opetus, tutkimus ja kulttuuri (OKM:n vastuulla) –Koulutus & Tutkimus (OKM:n osastot) –Korkeakoululaitos –Yksittäinen korkeakoulu –Korkeakoulun osa: tiedekunta, laitos, osasto, tms. Arkkitehtuurityön organisoimista ja alaa ohjaava ydinkysymys: Millä tasolla kokonaisarkkitehtuurityössä tarkasteltavat kohteet (prosessit, tieto, tietojärjestelmäpalvelu, teknologia) ovat (nykytilassa/tavoitetilassa) yhteisiä? Korkeakoululaitoksen osalta tärkeä lisäkysymys: Perustuuko (nykytilan/tavoitetilan) yhteisyys sopimukseen vai säädökseen – ovatko arkkitehtuurit suosituksia vai velvoittavia?
+ viitearkkitehtuurit (opinto/tutkimushallinto) + Yhteisten määritysten lisäksi yhteinen fyysinen tietovaranto (VIRTA) Tietoon liittyvät yhteiset määritykset keskeinen osa korkeakoululaitoksen arkkitehtuuria (RAKETTI-hankkeessa ja sen jälkeen)
Näkökulma nykytilaan: yhteinen tekeminen ICT –asioissa erilaisissa rakenteissa: erilaiset historiat, rakenteet, vastuutahot, ja koulutus/tiedepoliittiset perusteet
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen
Mitä RAKETTI –hankkeessa vielä tehdään? (1/2) Korkeakoulujen tietovaranto: VIRTA-projekti –Tuotetaan järjestelmä ja otetaan se käyttöön OPI: –Tietomallin, muiden määritysten ja yhteentoimivuuden viitearkkitehtuurin ylläpito –Opiskelijavalintoihin liittyvät määrittelyt ja mahdolliset järjestelmäkomponentit (lukuvuosi-ilmoittautuminen)
Mitä RAKETTI –hankkeessa vielä tehdään? (2/2) TUTKI: –Yhteentoimivuus ja raportoinnin yhteismitallisuus, viitearkkitehtuurin tuottaminen(?) KOKOA: ”korkeakoululaitoksen arkkitehtuuriryhmä” –Korkeakoulujen tietomallin ylläpidon koordinaatio, tuotettavien arkkitehtuurien koordinaatio, menetelmät TIEHA –VIRTA projektin ohjaus –Koulutus- ja tiedepoliitikan tietohallinnollisten vaikutusten seuranta ja ennakointi, eri hankkeiden seuranta
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tavoite: tietojärjestelmien yhteentoimivuus ja tietojen yhteismitallisuus Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot Mitä RAKETTI-hankkeessa vielä tehdään Organisointi ja hallintamalli 2015 alkaen
Korkeakoululaitoksen arkkitehtuurin hallinta ja CSC:ltä ostettavien palvelujen ohjaus RAKETTI – hankekauden jälkeen Osa RAKETTI -toiminnasta vakiinnutetaan VIRTA Tietovarantoa ylläpidetään ja käyttöä laajennetaan Arkkitehtuurin hallinta osa laajempaa OKM:n vastuulla olevaa arkkitehtuurityötä Ohjausrakenteiden suhde muiden OKM:n CSC:ltä korkeakouluille ostamien palveluiden ohjaukseen (FUNET, Tietoinfrastruktuuripalvelut, Tieteellisen laskennan palvelut) Organisoituminen ja hallintamalli vaatii vielä tarkentamista hankekaudella!
Kiitos