Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Advertisements

Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Moderni kulttuuri: Darwin Einstein Freud Nietzsche Taiteen virtauksia.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Romantiikan aikakausi
Barokki, Rokokoo ja uusklassismi:
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
IX Miltä maa näytti? Matkakirjoista yleensä Miksi Yhdysvaltoja tai Pohjois-Amerikkaa koskevia matkakirjoja? - kiinnostus luontoon - ”resursseihin - ”väestöön,
TAIDEMUSIIKIN TYYLIKAUDET
TAIDEMUSIIKIN TYYLIKAUDET
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Kohti demokraattista oikeus- ja hyvinvointivaltiota
REALISMI Uudet yhteiskunta- ja luonnontieteet olivat syitä realismin (vrt. engl.’reality’=todellisuus) synnylle (positivismi, Karl Marx, Darwinin.
Martintalon tapahtumat
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Andrei Rublev: Kolminaisuus (1400-l)
1800-LUVUN LOPPU – 1900-LUVUN ALKU
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
Tervetuloa eksymään symbolimetsän sokkeloihin!
1700 – luvun kulttuuria Ruotsi-Suomessa:
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Romantiikka & realismi:
Leonardo Da Vinci:
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Modernismin tulo Suomeen
9. luokan muistiinpanot.  Ennen suomen kirjakielen syntyä eli keskiajalla ( luvulla)tarinat,vitsit, sananlaskut, runot ja loitsut kulkivat sukupolvelta.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
ROMANTIIKKA LUVUT. idealistinen filosofia: asioiden henkinen luonne korostuu järki > henkisyys tutkimuksen kohteiksi ihmismieli tunteet myytit.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
Renessanssi luku. Renessanssi ’uudelleensyntyminen’ Ihminen syntyy yksilöksi, taide ja tiede elpyvät; antiikin kulttuurin arvostus Sai alkunsa.
KESKEISET TYYLISUUNNAT TEKSTITAITOKOKEESSA ROMANTIIKKA, REALISMI JA MODERNISMI.
Moderni kulttuuri: Einstein Freud Nietzsche Taiteen virtauksia.
Modernismi Määrittelyä Taiteen, kirjallisuuden ja yhteiskunnan totaalinen uudistaminen johon kuului yksinkertaisuus Tyyliltään vapaampaa, ”rajojen.
Realismin synty ● romanttisen intohimon rappeutuminen alkoi luvulla – ihmiset halusivat alkaa kuvata asioita todenmukaisesti ● ihmisten kurjat oltavat.
Uusi aika alkaa
Mitä humanismi on? Mitä humanismi tarkoittaa elämänkatsomustiedossa?
Modernismi ja populaarikulttuuri s Modernismi 1920-luvulla 1920-lukua kutsutaan modernismin vuosikymmeneksi: kaupungit kasvoivat, autot ja lentokoneet.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
Modernismi (Sivu 133). Modernismin synty luvun alussa maailmasta oli tullut entistä monimutkaisempi: kaupungit olivat kasvaneet, tiede ja tekniikka.
KULTTUURIN PIRSTOUTUMINEN
Euroopan uuden ajan kaupungit ja rakentaminen
Humanismi.
Modernin maailman taide
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
Kuva aineistona esseekokeessa
Rokokoo Reetta Kähkönen LV15L Jean-Antoine Watteau.
Novellin lajeja.
Renessanssin yleisnerot
Historia2 Eurooppalainen Ihminen
Realismi.
EKSPRESSIONISMI saksalais-pohjoismaalainen virtaus Euroopassa
IMPRESSIONISMI syntyi 1870 –luvulla Pariisissa
LÄNNEN KIRKKO KULTTUURISENA VAIKUTTAJANA
ARKKITEHTUURI MAAILMALLA
Ekspressionismi Anni, Sege ja Emmi.
Barokki, rokokoo, tieteellinen vallankumous
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
Raamatun alkukertomukset
SURREALISMI Surrealismi on taidesuuntaus, joka syntyi Dada-ryhmän hajotessa ja André Bretonin vuonna 1924 julkaiseman surrealismin manifestin mukana. Manifestissa.
OPETUSVINKKI 2 – Jumalan kuvaaminen Luku 3 – Oppi.
2.4. Kirkkotaide ja taide uskonnoissa
Romantiikka.
Esityksen transkriptio:

Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus Kaksiulotteisuus, kuvapinta

Andrei Rublev: Kolminaisuus (1400-l)

Hieronymus Bosch: Maallisten ilojen puutarha (n. 1503-1504)

Yksityiskohta (helvetti)

Renessanssi (1400-1500-luku) Humanismi, ihminen keskiöön Perspektiivi, inhimillisen havainnon määrittämä tila Muotokuvat Arki, tavalliset ihmiset

Rafael: Ateenan koulu (renessanssi)

Michelangelo

Rafael / Da Vinci

Albrecht Dürer: Omakuva

Pieter Brueghel vanh. (1500-l)

BAROKKI Rubens: Parisin tuomio

Barokki (1600-1700-l) Runsas, koristeellinen ja dramaattinen tyyli ”horror vacui” – ”tyhjän tilan pelko” Vastakkainasettelu klassinen / barokki 1700-l rokokoo: ”kevyt” barokkityyli

Caravaggio: Emmauksen ateria

Rafael / Rubens : Kirkastusvuori

Rubens / Rembrandt: Simson ja Delila

Rembrandt

Rembrandt

Velazquez: Las Meninas (hovineidot)

Jan Vermeer (1600-l)

ROMANTIIKKA

Romantiikka (1700-1800-luvun vaihde) Tunteen korostaminen vastakohtana valistuksen rationalismille Kiinnostus kauhuun, hulluuteen, tiedostamattomaan Villi luonto vs. rationaalinen järjestys Yksilötaiteilijan merkityksen korostaminen Nerous, luominen tyhjästä

Delacroix: Vapaus barrikadeilla (1830)

Gaspar Friedrich: Vaeltaja sumujen yllä (1824)

John Constable: Heinärattaat

REALISMI

Realismi Arkipäiväisen todellisuuden objektiivinen esittäminen – empiristinen todellisuuskäsitys Todenvastaavuuden (verisimilitude) ajatus Fokus todellisuudessa, ei ilmaisussa Arkiset, tavalliset ihmiset aiheena Naturalismi; ”inhorealismi”

Hyvää päivää herra Courbet (1854)

Millet: Angelus (Iltakellot)

Gustave Courbet

Millet  van Gogh

IMPRESSIONISMI Claude Monet: Impression, soleil levant (1874)

Impressionismi (n. 1870-1890-l) Fokus siirtyy todellisuudesta havaintoon: minkä vaikutelman todellisuus synnyttää Jälki-impressionismi (mm. van Gogh, Gauguin, Cézanne): omien vaikutelmien lisääntynyt korostuminen (n. 1880-1900-luku) Ekspressionismi: painotus siirtyy sisäiseen kokemukseen, ei välttämättä kiinnekohtaa havaitussa todellisuudessa (Munch, saksalaiset ekspressionistit) (n. 1900-1920-luku)

Modernismin läpimurto 1900-luvun alussa Symbolismi Kubismi Futurismi Dada Surrealismi Jne.

Symbolismi Fernand Knopff: Hyväily (1896)

Kubismi Picasso: Avignonin naiset (1907)

Futurismi Giacomo Balla: Abstrakti vauhti ja ääni (1913-14)

Dada Marcel Duchamp: Suihkulähde (1917)

Surrealismi Max Ernst: Elefantti Celebes, 1921