Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus Kaksiulotteisuus, kuvapinta
Andrei Rublev: Kolminaisuus (1400-l)
Hieronymus Bosch: Maallisten ilojen puutarha (n. 1503-1504)
Yksityiskohta (helvetti)
Renessanssi (1400-1500-luku) Humanismi, ihminen keskiöön Perspektiivi, inhimillisen havainnon määrittämä tila Muotokuvat Arki, tavalliset ihmiset
Rafael: Ateenan koulu (renessanssi)
Michelangelo
Rafael / Da Vinci
Albrecht Dürer: Omakuva
Pieter Brueghel vanh. (1500-l)
BAROKKI Rubens: Parisin tuomio
Barokki (1600-1700-l) Runsas, koristeellinen ja dramaattinen tyyli ”horror vacui” – ”tyhjän tilan pelko” Vastakkainasettelu klassinen / barokki 1700-l rokokoo: ”kevyt” barokkityyli
Caravaggio: Emmauksen ateria
Rafael / Rubens : Kirkastusvuori
Rubens / Rembrandt: Simson ja Delila
Rembrandt
Rembrandt
Velazquez: Las Meninas (hovineidot)
Jan Vermeer (1600-l)
ROMANTIIKKA
Romantiikka (1700-1800-luvun vaihde) Tunteen korostaminen vastakohtana valistuksen rationalismille Kiinnostus kauhuun, hulluuteen, tiedostamattomaan Villi luonto vs. rationaalinen järjestys Yksilötaiteilijan merkityksen korostaminen Nerous, luominen tyhjästä
Delacroix: Vapaus barrikadeilla (1830)
Gaspar Friedrich: Vaeltaja sumujen yllä (1824)
John Constable: Heinärattaat
REALISMI
Realismi Arkipäiväisen todellisuuden objektiivinen esittäminen – empiristinen todellisuuskäsitys Todenvastaavuuden (verisimilitude) ajatus Fokus todellisuudessa, ei ilmaisussa Arkiset, tavalliset ihmiset aiheena Naturalismi; ”inhorealismi”
Hyvää päivää herra Courbet (1854)
Millet: Angelus (Iltakellot)
Gustave Courbet
Millet van Gogh
IMPRESSIONISMI Claude Monet: Impression, soleil levant (1874)
Impressionismi (n. 1870-1890-l) Fokus siirtyy todellisuudesta havaintoon: minkä vaikutelman todellisuus synnyttää Jälki-impressionismi (mm. van Gogh, Gauguin, Cézanne): omien vaikutelmien lisääntynyt korostuminen (n. 1880-1900-luku) Ekspressionismi: painotus siirtyy sisäiseen kokemukseen, ei välttämättä kiinnekohtaa havaitussa todellisuudessa (Munch, saksalaiset ekspressionistit) (n. 1900-1920-luku)
Modernismin läpimurto 1900-luvun alussa Symbolismi Kubismi Futurismi Dada Surrealismi Jne.
Symbolismi Fernand Knopff: Hyväily (1896)
Kubismi Picasso: Avignonin naiset (1907)
Futurismi Giacomo Balla: Abstrakti vauhti ja ääni (1913-14)
Dada Marcel Duchamp: Suihkulähde (1917)
Surrealismi Max Ernst: Elefantti Celebes, 1921