KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS Palvelujen rahoitusmahdollisuudet Päijät-Hämeen kuntajohtajien valmistelutyötä Työryhmä: Pauli Syyrakki Hannu Komonen Jaana Simola
Kuntien rahoitusrakenne muuttunut Valtio vähentänyt oleellisesti taloudellista vastuutaan säätämiensä palveluvelvoitteiden toteuttamisessaValtio vähentänyt oleellisesti taloudellista vastuutaan säätämiensä palveluvelvoitteiden toteuttamisessa 1995 valtionosuudet 40 % palvelujen julkisesta rahoituksesta (valtionosuudet+verotulot) PH:n kunnissa1995 valtionosuudet 40 % palvelujen julkisesta rahoituksesta (valtionosuudet+verotulot) PH:n kunnissa 2004 valtionosuudet 25 % julkisesta rahoituksesta2004 valtionosuudet 25 % julkisesta rahoituksesta Toiminnallisen vastuun lisäksi rahoitusvastuu siirtynyt kunnilleToiminnallisen vastuun lisäksi rahoitusvastuu siirtynyt kunnille Palvelut rahoitetaan pääasiassa kunnallisverollaPalvelut rahoitetaan pääasiassa kunnallisverolla Asiakasmaksutulojen merkitys palvelujen rahoituksessa pienentynytAsiakasmaksutulojen merkitys palvelujen rahoituksessa pienentynyt Toimintamenojen kasvu kestänyt kuntien kantokyvyn vuosituhannen vaihteeseen astiToimintamenojen kasvu kestänyt kuntien kantokyvyn vuosituhannen vaihteeseen asti Kiristyneiden velvoitteiden ja erityisesti terveydenhuollon kehityksen myötä toimintamenojen kasvu ylittänyt kuntien tulokehityksenKiristyneiden velvoitteiden ja erityisesti terveydenhuollon kehityksen myötä toimintamenojen kasvu ylittänyt kuntien tulokehityksen
Valtion rahoitusvastuusta vetäytymisen synnyttämää rahoitusaukkoa paikattu toimintamenoja vähentämällä ja veroperusteita korottamalla P-H:n kuntien tuloveroprosentti noussut vuodesta ,33 %-yksikköä, v ,94 % Matalien Tupo –ratkaisujen aikaansaamiseksi nostettu ansiotulovähennystä Ansiotulovähennyksen muutokset syöneet tuloveroprosenttien korotusten muuten tuoman lisäverotuoton Kunnallisveroaste laskenut Tuloveroprosentti ja kunnallisveroaste
Tulorahoituksen riittävyys PH:n kuntien talous pääosin epätasapainossaPH:n kuntien talous pääosin epätasapainossa Vuosikatteet eivät kata poistoja, syntyy alijäämääVuosikatteet eivät kata poistoja, syntyy alijäämää Osa kunnista rahoittaa toimintamenoja velallaOsa kunnista rahoittaa toimintamenoja velalla Vuosikate ei riitä investointien rahoittamiseen, kunnat velkaantuvatVuosikate ei riitä investointien rahoittamiseen, kunnat velkaantuvat Lainamäärän kasvuvauhti kiihtymässäLainamäärän kasvuvauhti kiihtymässä
Talouden näkymät 2/3 PH:n kunnista vuoden 2004 tilinpäätöksessä kumulatiivista alijäämää2/3 PH:n kunnista vuoden 2004 tilinpäätöksessä kumulatiivista alijäämää V 2005 vain kahden kunnan talousarvio tasapainossaV 2005 vain kahden kunnan talousarvio tasapainossa Tasapainoisen talousarvion laadinta erittäin vaikeaaTasapainoisen talousarvion laadinta erittäin vaikeaa Toimintamenojen vähentäminen, kasvun hidastaminenToimintamenojen vähentäminen, kasvun hidastaminen Veroperusteiden korotusVeroperusteiden korotus
Ehdotukset toimenpiteiksi Valtio vastaa lakien edellyttämästä valtionosuustasostaValtio vastaa lakien edellyttämästä valtionosuustasosta Valtionosuudet tarkistetaan vuosittain todellisen kustannuskehityksen mukaisestiValtionosuudet tarkistetaan vuosittain todellisen kustannuskehityksen mukaisesti Valtionosuuksien jälkeenjääneisyydet suoritetaan kunnilleValtionosuuksien jälkeenjääneisyydet suoritetaan kunnille Sosiaali- ja terveyspalveluissa asiakkaiden omaa maksuosuutta nostetaan tuntuvasti ja tällä rahoitetaan kasvavia terveyden- ja vanhustenhoitomenojaSosiaali- ja terveyspalveluissa asiakkaiden omaa maksuosuutta nostetaan tuntuvasti ja tällä rahoitetaan kasvavia terveyden- ja vanhustenhoitomenoja Kiinteistöveroperusteiden alarajoja nostetaan ja ylärajat poistetaanKiinteistöveroperusteiden alarajoja nostetaan ja ylärajat poistetaan Kunnille säädettyjä palveluvelvoitteita puretaanKunnille säädettyjä palveluvelvoitteita puretaan