Www.diak.fi Väyläopintomalli Opinto-oikeus SATAEDUN opiskelija voi hakea määräaikaista oikeutta suorittaa opintojaksoja Diakissa. Oppilaitos päättää niistä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
Oulun aikuislukio 2014.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
YHTEISHAUN AIKATAULU 2012 HAKUAIKA OPINTOIHIN PÄÄSY-, SOVELTUVUUS- JA KIELIKOKEET
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
YLEMPI AMK-TUTKINTO Tietoa tutkinnosta : - valtakunnallinen verkkolinkki: Ylempi korkeakoulututkinto: -
Työssäoppiminen eli TOP
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Tiedotustilaisuus erillisiin erityisopettajan opintoihin hyväksytyille Tiistai klo Käyttäytymistieteellinen tiedekunta Opettajankoulutuslaitos.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
What to do next?. OPA1 = PAKOLLINEN KURSSI, josta 1. vuonna suoritettu1/3 kurssia, 2. vuonna 1/3 ja abivuonna suoritetaan 1/3 kurssia suoritusmerkintä.
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Yhteishaku 2015.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
PRACTICAL NURSE EDUCATION Maakunnallinen opo-päivä , Raili Kurki.
Info väylä-opinnoista Ti , Peltola-sali Minna Turunen Karelia amk 2.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO Tutustu eri aloihin, suorita yliopisto-opintoja etukäteen ja valmistaudu pääsykokeisiin 1 Youtube -Tussitaikurit Youtube.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Abien YO-INFO Viherlaakson lukio 2016.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
BYOD Bring Your Own Device
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Aluekokeilu Pohjois-Karjala
Opetussuunnitelman rakennekuva ENSIHOITAJA 240 OP
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Avoin ammattikorkeakoulu
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Esityksen transkriptio:

Väyläopintomalli Opinto-oikeus SATAEDUN opiskelija voi hakea määräaikaista oikeutta suorittaa opintojaksoja Diakissa. Oppilaitos päättää niistä periaatteista, joiden perusteella opiskelijoiden hakemuksia puolletaan ja opinto-oikeuksia myönnetään. Opintotarjonta Väyläopintoja ovat perus- sekä ammatilliset opinnot. Opintojakson laajuus on 2-15 op. Tarjottavat opintojaksot sovitaan lukukausittain. Opintotarjonta on Diakin nettisivuilla. Opintojaksokuvaukset löytyvät Diakin nettisivuilta ja muut opintojakson suorittamiseen liittyvät materiaalit sekä tiedot oppimisympäristöalustalta.

Väyläopintomalli Sosiaali- ja terveysala (Porin toimipaikka) Johdanto korkeakouluopintoihin 2 op Arvot ja etiikka 5 op Tutkimus ja kehittäminen 5 op Ruotsi-orientoivat opinnot 2 op Ruotsi -ammatilliset opinnot 3 op Huono-osaisuus 5 op Anatomia ja fysiologia I 2 op Anatomia ja fysiologia II 2 op Mielenterveys- ja päihdetyö 5 op Vanhusten kliininen hoitotyö 5 op Lasten ja nuorten kliininen hoitotyö 5 op Moninaisuus ja monikulttuurisuus 5 op Kristinuskon lähtökohdat 5 op Kristinuskon pääkohdat 5 op

Väyläopintomalli Hakumenettely - opiskelija ilmoittautuu opintoihin koulutusorganisaatiossa ja lähettää Diakiin sähköisen ilmoittautumislomakkeen; 15.5 ja mennessä - opiskelijan koulutusorganisaatio puoltaa opinto-oikeutta sekä lähettää puolletun hakemuksen Diakin yhteyshenkilölle - Diakin yhteyshenkilö hyväksyy opiskelijan suorittamaan ko. opintojakson - hyväksyntä ilmoitetaan opiskelijalle ja oppilaitoksen edustajalle viimeistään kuukauden kulutta hakuajan päättymistä - opiskelijan tulee perua opinto-oikeutensa viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojen aloittamista

Väyläopintomalli Opintosuoritus Opintosuoritus merkitään opintosuoritusrekisteriin. Opiskelija saa opintosuoritusotteen, jonka hän toimittaa koulutusorganisaatioonsa. Suoritetut opintojaksot tunnustetaan myöhemmin ammattikorkea- kouluopinnoissa.

Väyläopiskeluni ansiosta olen päässyt työssäoppimaan hyvin vaativiin paikkoihin, johonka pelkällä lähihoitajaopiskelulla en olisi päässyt. Yhdessä paikassa, erityisesti lääkärit ja sairaanhoitajat kyselivät kovasti väyläopinnoista. Useat ihmiset ovat sanoneet minulle, että onneksi nykyään on monia mahdollisuuksia opiskella ja tutustua kouluihin sekä koulutuksiin. Olen samaa mieltä heidän kanssaan. Väyläopiskeluni ansiosta olen päässyt työssäoppimaan hyvin vaativiin paikkoihin, johonka pelkällä lähihoitajaopiskelulla en olisi päässyt. Yhdessä paikassa, erityisesti lääkärit ja sairaanhoitajat kyselivät kovasti väyläopinnoista. Useat ihmiset ovat sanoneet minulle, että onneksi nykyään on monia mahdollisuuksia opiskella ja tutustua kouluihin sekä koulutuksiin. Olen samaa mieltä heidän kanssaan.

Kaiken kaikkiaan sain väyläopiskeluiden avulla varmuuden, että sovellun ammattikorkeakouluun ja uskallan mennä opiskelemaan sinne. Kaikkein parasta tässä on vielä se, että saan kaikista väyläopintokursseista hyväksi lukuja. Nyt odotan valmistumistani lähihoitajaksi ja uutta lukua elämässäni ammattikorkeakoulun puolella.

Olen nyt opiskellut väyläopintojen avulla syövänhoito moniammatillisesti 3 op, SAMK 2011 lasten- ja nuorten kliininen hoitotyö 5 op, DIAK 2012 kriisi- trauma- ja katastrofityö 8 op, DIAK 2012 psykiatria 3 op, DIAK 2012 Olen nyt opiskellut väyläopintojen avulla syövänhoito moniammatillisesti 3 op, SAMK 2011 lasten- ja nuorten kliininen hoitotyö 5 op, DIAK 2012 kriisi- trauma- ja katastrofityö 8 op, DIAK 2012 psykiatria 3 op, DIAK 2012

Voin suositella täydestä sydämestä väyläopintoja kaikille niille, jotka haluavat aluksi täydennystä opiskeluunsa tai niille, jotka miettivät, että onko minusta opiskelemaan ammattikorkeakouluun ja epäilevät omia kykyjään.

Kehittämishaasteita Väyläopintojen alkuvaiheessa olisi hyvä ehkä ohjaavan opettajan/opon käydä amk:ssa opiskelijoiden kanssa. Aikataulujen yhteensopivuus koettiin hankalaksi. Valinnaisten opintojen päivä olisi hyvä olla kaikilla toimijoilla. Opintojen painotus olisi hyvä olla syksyssä, keväällä opiskelijoilla on paljon muuta tehtävää (esim. opinnäytetyöt). Kun opiskelija valitsee väyläopintoja, niin kyseessä on henkilökohtaisen opetussuunnitelman tekeminen, joka lisää ohjaustarvetta.

Yleisesti tiedottamisesta keskusteltiin; väyläopintoja pitäisi markkinoida mahdollisuutena Myös heikompia opiskelijoita mukaan, kaikki eivät hae kuitenkaan jatko-opintoihin. Halutaan lisää koulutusaloja mukaan.

Väyläopintojen yhteyshenkilö Kristiina Riikonen Lehtori Puh