Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Diabeteshoitotyön osaaminen
Advertisements

Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Päihde- ja mielenterveystyö kehittäminen Lahden perusterveydenhuollossa Tiina Saarinen Kehittäjä-päihdetyöntekijä, sairaanhoitaja AMK Välittäjä 2009 –hanke,
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
M.Vallimies-Patomäki & E.Hukkanen, STM
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Riitta Meretoja kehittämispäällikkö, dosentti, HUS
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Tule-sairauksista aiheutuvaan työkyvyttömyyteen voidaan vaikuttaa
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Tulevan ohjelmakauden ( ) suunnittelua Tiedonkulun tehostaminen ja koulutuksen kehittäminen B1.2 Siru Aura, ohjelmavirkailija, tiedotus ja koulutus,
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Kokemuskenttä - Nyt ja tulevaisuudessa
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Valmentajan osaamisen eurooppalainen viitekehys The European Framework for the recognition of coaching competence and qualifications VOK-messut
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Aluepalvelut Laureassa
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Eija Hautala OAMK Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta” TAOA.
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Työllistymistä vaikeuttavia tekijöitä ei oman alan työ- tai harjoittelukokemusta liian kapea tutkinto liian pitkä opiskeluaika ei käsitystä mihin tutkinnolla.
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Meri Koivusalo1 Social funds, social policy and social development.
ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
Oulun seudun ammattikorkeakoulu Kulttuurialan yksikkö Yksikkö perustettu vuonna 1999 –Opiskelijoita 507 –Päätoimista henkilökuntaa 38 Koulutusohjelmat:
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Minustako BIOANALYYTIKKO?. Mikä ihmeen bioanalyytikko? terveydenhuollon ammattihenkilö kliinisessä laboratoriotyössä laboratoriotutkimusprosessin asiantuntija.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Overvieuw of Vegetables and Fruit Import to Finland and Quality Requirements Inex as Purchasing Company Inex Quality Policy Quality Requirements Quality.
Opiskelu-sanastoa Study the words in the following slides. Use the down or right arrow key on your keyboard to move on. Go through the words until you.
Coach Developer Academy – kysymykset kouluttajan tukena
Major practical purposes Forms of research knowledge
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Tietokanta-analyysin ja web - mittauksen yhdistäminen
Yhdessätekemistä yli rajojen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Opetussuunnitelman rakennekuva ENSIHOITAJA 240 OP
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
Nurses with PhD degree Susanne Salmela, PhD, Director of Nursing Development Etunimi Sukunimi.
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
Toward Active Old Age ”Kohti Aktiivista Vanhuutta”
KOMMENTTEJA ITÄ-SUOMEN MENESTYSTEKIJÖIHIN
Esityksen transkriptio:

Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus Salla Seppänen va. koulutusjohtaja Mikkelin ammattikorkeakoulu Terveysalan laitos

Asiantuntijuus Sipilä 1991: Asiantuntija - tietää muita enemmän jostakin asiasta - on suorittanut ammatin vaatiman tutkinnon - pystyy antamaan asiasta virallisen lausunnon - tekee luovaa työtä Stenberg ja Hortvath 1995 Eksperttiys: - Alaa koskeva tietämys - Ongelman ratkaisun tehokkuus - Näkemykset ja luovuus, joka liittyy oman alan ongelman ratkaisutilanteisiin

Kliinisen hoitotyön asiantuntija Benner 1993: Asiantuntijuus muotoutuu koulutuksen ja vankan työkokemuksen kautta Hamric Spross 1989: käytännön hoitotyö, koulutus, konsultointi, tutkimus Suominen & Leino-Kilpi 1995 hallinnolliset tehtävät

Clinical Nurse Specialist Is an advanced practice nurse (APN), with graduate-level preparation as a clinical expert in evidence-based nurisng practice within a speciality area. The CNS uses clinical expertise to influnece patients/ clients, nurses and nursing practice, and the organisation/system with a focus on providing quality, cost-effective care.

Clinical Nurse Specialist Nurse Practitioner Käsitteiden epäselvyys CNS – ´”elitistisempi” – perustuu ANA:n malliin NP – ” lääkärin halvempi korvike” CNS koulutustaso vaihtelee sairaanhoitaja - tohtori

Clinical Nurse Specialist Guidelines for Clinical Nurse Specialist Education ( National Association of Clinical Nurse Specialists. Clinical Nurse Specialist 2004, 18 (6),285-287 Koulutus: korkeakoulu, joka tarjoaa hoitotyön tutkintoja Master level tai post master´s certificate Opiskelijat RN tasoa/ pääsyvaatimus Valmistaa opiskelijat nimetyllä hoitotyön erikoisosaamisalueella ( a speciality area) kliiniseksi asiantuntijaksi, jonka toiminta pohjaa teoriaan ja tutkimukseen Vähintään 500 tuntia kliinistä harjoittelua.

Roolien moninaisuus Administrator, manager, educator, clinician/practitioner/concultant, researcher, co-ordinator of care, direct caregiver, researcher

Keskeiset rooli neurologiselle asiantuntijasairaanhoitajalle (Neuroblend 2007) Potilaan hoidon osaaja Kouluttaja/valmentaja Konsultti Hoidon koordinoija Kehittäjä/tutkija

Asiantuntijan taitoja Potilaan välittömään hoitamiseen liittyvä tieto Kysymyksen asettelu- ja ongelmanratkaisutaidot Kouluttaminen ja konsultointi Tutkimusten hyödyntäminen ja tekeminen Tietotekniikka ja sen käyttö Hallinnointi; tiimityötaidot, potilaan hoidon koordinointi, potilaan hoidon laadun kehittäminen

Kysymyksiä Millaista asiantuntijaa tarvitaan?( hoitotyön vai hoitotieteen? Mikä on tehtäväalue? Kuka asiantuntijuuden määrittää/ arvioi? Miten asiantuntijuus osoitetaan? Mitä asiantuntijuus velvoittaa? Mihin asiantuntijuus oikeuttaa?

Kiitos!