Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö 20.3.2013 / Esa Toivonen / Kalevi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Advertisements

SDP Toimitusjohtaja Risto Parjanne : Kuntatalous heikkenee ennakoitua nopeammin - Kun menojen kasvua ei ole mahdollista pysäyttää, kuntien vuosikate.
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Talousarvio 2011 ja taloussuunnitelma Sosiaali- ja terveysjohtaja Tuomo Pääkkönen Liite nro: 4 (muistio 4/2010)
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
KAINUUN MAAKUNNAN sähköiset palvelut Kainuun maakunta suunnittelija Paula Karppinen
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Satakunnan museo 125 vuotta. Arvoisat kutsuvieraat, Satakunnan museon aktiivit 125 vuotta oikeita päätöksiä. Onneksi olkoon myös 40-vuotiaalle museorakennukselle,
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Taidetoimikunnat Taiken asiantuntijoina ja vaikuttajina Esa Rantanen
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Yliopistolakiuudistuksen vaikutusten arviointi Heljä Misukka Koulutusjohtaja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Kuntaneuvottelu 2006 Kuhmo Asta Tolonen talousjohtaja LIITE 1 Päivitetty
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Timo Soini, Perussuomalaiset
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Ivan käytön arviointia perhepalveluissa Kätevä käyttää, tulee punnittua asioita monesta näkökulmasta ja mietittyä eri vaihtoehtojen vaikutuksia pitkälle.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Taloustilanne at.
Kielivähemmistöjen palvelut ristipaineessa ARTTU Kuntaseminaari Svenska social- och kommunalhögskolan.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Ta valmistelutilanne , kuntayhtymän hallitus Eija Tolonen-Manninen Talousjohtaja.
TULEVAISUUDEN KUNTA alustavia nostoja ja havaintoja MDI:n selvitysmateriaalista Vantaa |
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
SATAKUNNAN TALOUS 8 ● marraskuu 2006 Nykytila ja lähiajan näkymät
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kasvatus- ja opetuslautakunta/huhtikuu 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Osavuosikatsaus 1/2016 Talousarviopoikkeama ja sen johdosta esitettävät/suoritettavat toimenpiteet.
KESTÄVYYSVAJE.
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Toimitusjohtaja Risto Parjanne :
Asiakkaan valinnanvapaus
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Yritystukien vaikutuksista
Taloudellinen katsaus Kevät 2015
KESTÄVYYSVAJE.
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Arvioinnista arkipäivää
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Tilinpäätös 2018 Yhtymähallitus
Esityksen transkriptio:

Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö / Esa Toivonen / Kalevi Yliniemi * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi

Talouden osalta kokeiluaika jakautuu kahteen erilaiseen jaksoon: * Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Etunimi Sukunimi Maakunnan vastuulla olevien palvelujen kustannusten kasvu pieneni huomattavasti, vaikka otetaan huomioon vuotuiset alijäämät. Maakunnan alijäämien syntyyn vaikutti todennäköisesti alkuvuosien hyvin tiukka budjetointi. Menojen kasvun hillitseminen paransi kuntatalouden tilannetta maakunnassa yleisesti. Arvioinnissa rahoitusjärjestelmällä nähtiin olleen merkittävä vaikutus menojen kasvun pienenemiseen. Alkupuolen talouskehityksen myönteisyyttä korostaa se, että samaan aikaan palveluja kehitettiin voimakkaasti, jotta koko maakunnassa päästäisiin samalle tasolle. Kokeilun loppupuolella: menojen kasvuvauhti nousi merkittävästi Ei ole löydetty yksittäisiä selittäviä tekijöitä, mutta henkilöstön määrän lisäys, palkkaratkaisut ja ostopalvelujen hintakehitys ovat vaikuttaneet asiaan. Kokeilun yleisen myönteisen vaikutuksen alueen kuntatalouteen on nähty kohdistuneen niin, että erityisesti heikommassa asemassa olleet kunnat ovat hyötyneet eniten. Kokeilun aikana on muuallakin maassa kehitetty ja omaksuttu samankaltaisia rahoitusjärjestelyjä sosiaali- ja terveydenhuollon ylikunnallisten organisaatioiden rahoittamiseen. KY: kokeilun viimeisen vuoden menojen kasvu alle valtakunnallisen kasvun

Loppuraportin keskeiset johtopäätökset hallintokokeilun rahoitusmallista ja taloudesta: Perusperiaate: kunnat maksavat laskutuksen sijasta tietyn prosentin verotuloistaan ja valtionosuuksistaan (joitain muutoksia kokeilun aikana). Kokeilun alkaessa rahoitusjärjestelmä oli Suomessa ainutlaatuinen: maakunnassa toimijat jakoivat keskenään tuloja eivätkä menoja. > Käytännössä menetelmä asetti taloudelliset rajat ja kehykset, jonka puitteissa palvelut piti järjestää. Rahoitusjärjestelmä nähtiin taloudelliseen toimintaan voimakkaasti kannustavana. Kun esim. sairaalapäivistä ei suoraan voitu laskuttaa kuntaa, alettiin aktiivisemmin pyrkiä niiden vähentämiseen. Rahoitusjärjestelmä lisäsi menojen ennustettavuutta kuntien näkökulmasta, kun palvelujen käytön vaihtelut tai yksikköhintojen korotukset eivät suoraan vaikuttaneet kuntakohtaisiin maksuihin. Maakunta-kuntayhtymä palvelujen tuottajana joutui sopeutumaan kuntatalouden vaihteluihin. Rahoitusjärjestelmä aiheutti myös ristiriitoja kuntien välille. Havainto, että erilaisissa vaihtoehdoissa kunnille aiheutuu erilaiset maksuosuudet, aiheutti keskustelua oikeudenmukaisuudesta.

4 Mitä hyötyä hallintokokeilusta on ollut Kainuulle ? Talousjohtaja Asta Tolonen

Kiitos! Hallintojohtaja Kalevi Yliniemi ja Lue koko raportti osoitteesta: kehittaminen/ Kainuu/Kainuun_hallintokokeilu.pdf