EUR-ACE akkreditointi ja KKA 13.9.2012 LAUREA Karl Holm.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
Advertisements

2/2009 Ajankohtaista CIMOsta Kv-kevättapaaminen Tampereella 25.4.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Kokemuksia tieto- ja opintohallinnon kehittämisen suunnittelusta tukipaketin avulla.
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
EUR-ACE-akkreditointi ohjelmatasolla
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
4/2002 Keskeiset tavoitteet tukea CIMOlle asetettujen tulos- ja palvelutavoitteiden saavuttamista vahvistaa yhteisöviestinnän keinoin CIMOsta julkisuudessa.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Neuvoston suositukset epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista -Suosituksen keskeinen sisältö -Toimeenpano -Toimeenpanoon.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
FINHEEC Quality Tour Sveitsi ja Saksa
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeen tilannekatsaus Synergiaryhmä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Järjestöpäivät. Romanifoorumin löydät netistä:
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
Vesa Lappalainen. Tavoitteena interaktio massaluennoilla Tuloksena esimerkki projektista, mistä kaikki sanovat että hieno idea, mutta kukaan ei halua.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ workshop Haku- ja valintaprosessi
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Esityksen transkriptio:

EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm

Akkreditointeja KKA:ssa Ammattikorkeakoulujen toimilupa-arvioinnit sisältäen laajennusarvioinnit sekä kehittämisvelviotteiden arvioinnit Rinnastettavissa akkreditointeihin Erikoistumisopintojen akkreditointi KKA:n yhteydessä toiminut lautakunta akkreditoi yhteensä 123 ohjelmaa – tyypillisiä ohjelmia esim. AMK:n SoTe-alan erikoistumisopinnot Korkeakoulut kokivat erikoistumisopintojen akkreditoinnin myönteisenä mutta ministeriö katsoi muiden arviointien kehittämisen tärkeämmäksi

Quality Charter Ranskalaisvetoinen tekniikan alan Quality Charter –projekti 2001 alkaen. Perusajatuksena oli luoda eurooppalainen yhdysvaltalaista ABET – accreditation board for engineering and technology - järjestelmää vastaava käytäntö Pilotointiakkreditointeja TKK:n ja Stadian konetekniikan ohjelmissa. KKA irtaantui QC:n kehitystyöstä 2005 kysymys akkreditoinnista/auditoinnista oli keskeinen luvun alkupuolella ja akkreditointia pidettiin tuolloin puutteellisempana kuin ideaa kehittävästä arvioinnista

EUR-ACE… ensimmäinen EUR-ACE yhteydenotto joulukuussa 2010 Uuden Insinööriliiton toimesta. Keskeisenä ajatuksena oli saada suomalainen insinöörikoulutus tunnetuksi kaikkialla Euroopassa ja maailmalla laajemminkin. Välineellinen mutta ehkä ei sisällöllinen näkökulma. Myös TEK ilmoitti kiinnostuksensa KKA järjesti maaliskuussa 2011 korkeakoulujen edustajille tarkoitetun seminaarin, jossa keskusteltiin tekniikan alojen akkreditoinnin tarpeesta ja tavoitteista sekä aikataulusta. Seminaarin tulos oli tulkittavissa EUR-ACE:lle myönteiseksi. Tuolloin aikatauluksi ajateltiin siten, että hakuprosessi pilotointiakkreditointeineen olisivat valmiina jo kesään 2012 mennessä

… EUR-ACE KKA päätti syksyllä 2011 aloittaa prosessin hakeakseen EUR-ACE:n jäsenyyttä. Samalla perustettiin myös ohjausryhmä - puheenjohtajana Pentti Rauhala KKA haki ja sai prosessille mentorit – ENAEE:a edustavat Erbil Payzin ja Giuliano Augusti, joiden vierailu Helsingissä kesäkuun lopulla. Aikataulun uudelleenarviointi niin, että pilotoinnit voisivat tapahtua esimerkiksi 2013 syksyllä Tekniikan jaos on päätetty perustaa kesäkuussa KKA:n yhteyteen jäsentä. Toiminnan pitäisi alkaa vuoden 2013 alusta

Mistä on kysymys EUR-ACE laatuleima annetaan tekniikan alan ohjelmille. Ensimmäisen ja toisen syklin ohjelmille erikseen. Suomessa mahdollisia tekniikan ohjelmia laskutavasta riippuen noin 120 Euroopassa on kuusi toimijaa, jolla oikeus myöntää EUR-ACE –laatuleima. Yhteensä ohjelmia akkreditoitu Euroopassa runsaat tuhat. Suomessa akkreditoituja ohjelmia vain Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa Suomessa haasteena duaalimallin mukaiset tutkinnot, joissa työelämärelevanssi heikompi esim. yliopistojen ensimmäisen syklin tutkinnot mutta toisaalta myös ylempi AMK-tutkinto ei mahdollisesti sovi EUR-ACE -malliin

Akkreditoinnin tulokulma EUR-ACE -kehyksen mukaan koulutuksen tuottaman osaamisen (Programme Outcomes) kuusi akkreditoitavaa osa-aluetta ovat: Tiedot ja ymmärrys (Knowledge and Understanding) Analyysi (Engineering Analysis) Suunnittelu (Engineering Design) Tutkimusmenetelmät (Investigations) Insinööritaito (Engineering Practice) Yleiset taidot (Transferable Skills)