MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

MINNO® Innovaatioprojekti Moniasteinen ja –alainen – 31. 5
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Ajolista ja synopsis CoClap muodostuu videosta ja äänestä, jonka tavoitteena on saada kulttuuriratikassa matkustavat ihmiset osallistumaan ja tekemään.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Taabor 2013 NU12. Arviointi  Mikä oli tämän ryhmän vahvuus tässä tapahtumassa?  Missä ryhmällä olisi ollut eniten kehittämistä?  Miten yhteistyö Nurmijärven.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
SMILE By Ryhmä 6 Hanne Ek Sonja Lepistö Satu Honkala
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus Team UNITT a Yksilölliset istuimet
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus MOLA - Moniammatillinen Lapinlahti Lapinlahden Lähde - Ravintolapäivä
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Kotiin – Behind the Scenes
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Neloset Mieletöntä Valoa
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Valomieliset Mieletöntä valoa
Innovaatioprojekti Erkki Rämö. Opetussuunitelma  Opintojakson osaamistavoitteet  Opintojakson jälkeen opiskelija osaa: soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Team Hyrrä Liikuntakeskus Hyrrä
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus MinnoFest ’15 -tuotantotiimi MinnoFest ’
Virtuaaliopas Tiina Tomera Innovaatiopaketti MINNO® Innovaatioprojekti 2015 Esitys työelämän yhteistyökumppaneille Virtuaaliopas Tiina.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Discopallonivel Children’s Hospital Escape
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Ykkösryhmä Luonnonläheinen aistitila
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
Joustavat oppimispolut
Tervetuloa Innokylään
Ideointia Oulussa
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Liikkumiseen innostavat videot
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
Kulttuurin ja hyvinvoinnin innovaatioprojekti, syksy 2014
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti 201x - Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Esityksen transkriptio:

MINNO® Innovaatioprojekti 2014 - Loppukatselmus Kahvakuulat Innostun liikkumaan -hanke Liikkumaan innostavien videoiden kuvakäsikirjoitukset Suvi Bragge, Hanna Jaakkola, Tiina Jurvakainen, Noora Vuorimies, Aida Luuppala, Jussi Sillanpää 14.11.2014

Mikä MINNO® on? Metropolian Innovaatioprojekti- opinnot Moni alaisesti toteutettu opintojakso Projektin tilaajana toimii työelämän edustaja Kuuluu jokaisen Metropolian opiskelijan opintoihin, useimmilla kolmannella lukuvuodella Toteutus; projekti, teoriaa, luentoja, seminaareja ja työpajoja

Kahvakuulat Hanna Jaakkola hanna.jaakkola@metropolia.fi Noora Vuorimies noora.vuorimies@metropolia.fi Tiina Jurvakainen tiina.jurvakainen@metropolia.fi Aida Luuppala aida.luuppala@metropolia.fi Suvi Bragge suvi.bragge@metropolia.fi Jussi Sillanpää jussi.sillanpaa@metropolia.fi

Ryhmänne vastaanottama haaste ja tilaaja Projektin tilaajana on Innostun liikkumaan - hanke, joka on “vähän liikkuvien perus- koululaisten asialla” oleva hanke. Haasteena oli, kuinka välittää vanhemmille tietoa lasten liikkumisen tärkeydestä ja motoristen taitojen kehittämisestä. Tavoitteena on myös saada vanhempia ja lapsia liikkumaan yhdessä vapaa-ajalla.

Ratkaisu - Projektikuvaus Tavoitteena on lisätä lasten liikkumista sekä mielekästä ja liikunnallista tekemistä vapaa-ajalla yhdessä vanhempien kanssa sekä välittää tietoa liikkumisen tärkeydestä koteihin. Teimme valmiin pohjan liikkumaan innostavien videoiden toteutusta varten, kuvakäsikirjoituksen muodossa. Varsinaisen kuvakäsikirjoituksen pohjan tavoitteena on antaa tietoa vanhemmille lasten liikkumisen tärkeydestä ja motoristen taitojen kehittämisestä erilaisten leikkien ja harrastusten avulla. Tarkoituksena oli myös haastatella lapsia ideoiden saamiseksi kuvakäsikirjoitukseen. Resurssien ja aikataulullisten ongelmien takia se jäi toteutumatta.

Lopputulos – mikä? Ja kuvia, linkkejä Kuvakäsikirjoitukset liikkumaan innostavista videoista, joiden aktiviteetit ovat geokätköily, naruhyppely ja seuraa johtajaa –leikki. Otimme yhteyttä Metropolian elokuvan ja television koulutusohjelmaan sekä viestinnän koulutusohjelman 3D-animointiin videon toteuttamista varten. Mahdollinen jatkoyhteistyötaho 3D- animointi

Geokätköily Naruhyppely Seuraa johtajaa -leikki

Projektin plussat ja miinukset + - Moniammatillinen ryhmätyöskentely Vastuu ja vapaus Aito työelämälähtöinen projekti! Aikataululliset haasteet Vastuu ja vapaus Ajoittain epäselkeä ohjeistus

Ryhmätyö – kuinka onnistui? Ryhmän yhteistyö oli pääosin sujuvaa ja idea syntyi helposti. Ryhmän yhteydenpito toimi hyvin. Ryhmäytyminen ei onnistunut riittävästi koko ryhmän kesken. Ryhmä täydentyi muutaman viikon jälkeen, emmekä huomioineet sitä ryhmäytymisessä. Ryhmäytymiseen olisi voinut jo alussa käyttää enemmän aikaa. Idea oli ryhmää motivoiva. Projekti lähti hieman hitaasti liikkeelle ja pääsimme vauhtiin vasta projektin loppupuolella. Ryhmämme olisi pitänyt päästä työskentelyvaiheeseen hieman nopeammin. Olisimme voineet ottaa koululle nopeammin yhteyttä haastattelua varten. Jäimme turhaan odottamaan työelämäkumppanin hyväksyntää yhteydenottoa varten kouluun. Olisi pitänyt toimia omatoimisemmin. Toisaalta emme halunneet toimia vastoin työelämäkumppanin palautetta. Yhteydenotto kouluun onnistui kuitenkin ja saimme haastatteluajan, mutta se ei toteutunut tiedonkulullisten ongelmien takia. Projektin aikataulu tuntui usein haasteelliselta. Olisimme voineet jakaa rooleja ja työtehtäviä jo alusta asti työskentelyn helpottamiseksi. Olisimme voineet valita projektipäällikön pitämään kokonaisuuden hallinnassa. Työskentely oli välillä liian demokraattista, mikä hidasti työskentelyä. Kaikilla ryhmäläisillä ei ollut samanlaiset tavoitteet ja toimintatavat.

Sisäinen ja ulkoinen viestintä Sisäisessä viestinnässä: Facebook-ryhmä, Google Drive ja sähköposti Opettajien kanssa: Google Drive Yhteistyökumppanin kanssa sähköpostitse ja puhelimitse; viestintä oli toisinaan hieman hidasta

Mitä opitte? Jokainen listaa Ryhmäytymiseen on kannattavaa varata riittävästi aikaa Alussa tulisi luoda yhteiset tavoitteet Projektin vetäjä ja muut roolit olisi hyvä jakaa projektin alussa Tiedonhaku on tärkeää uuden suunnittelussa Työnjaon merkitys Projektityöskentely ja sen eri vaiheet Moniammatillinen yhteistyö Idean myyminen

Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää? Mielestämme innovaatioprojektiin olisi voinut varata enemmän aikaa lukujärjestyksestä. Varsinaisessa työskentelyvaiheessa olisi tarvinnut enemmän aikaa. Idean keksimiseen meni melkein puolet projektityöskentelyn ajasta. Näin lyhyessä ajassa ei ole realistista, että opiskelija saa 217 h täyteen; opiskelijoilla on myös muita kursseja projektin aikana. Toimivampi ratkaisu voisi olla, että lukujärjestyksestä varattaisiin yhden päivän sijasta kaksi puolikasta päivää viikosta projektin tekemiseen.

Kalvosarjan tekijän nimi Arviointikohteet   Kiitettävä (5) Hyvä (4-3) Tyydyttävä (2-1) Projekti- ja verkosto- osaaminen Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija käyttää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkosto-osaamistaan Yhteistoiminnallisuus, ryhmätyö-, neuvottelu- ja viestintäosaaminen Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Asiantuntijaosaaminen Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.   Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.  Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sitä osittain moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaa. Ongelmanratkaisu-, kehittämis- ja uudistamis- osaaminen Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin. Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja. Kalvosarjan tekijän nimi

Liikkumaan innostavat videot Työelämän haaste: Miten viestiä vanhemmille tietoa lasten liikunnan tärkeydestä ja motoriikan kehittämisestä? Kuvakäsikirjoitukset videoiden toteuttamista varten ja löydetty mahdollinen videoiden toteuttaja. Suunnittelimme kolme erilaista videota vanhemmille, joiden avulla tuodaan tietoa lasten liikkumisen merkityksestä. Liikkumaan innostavien videoiden aktiviteetit ovat: geokätköily, hyppynaruloru sekä seuraa johtajaa –leikki. Yhteistyökumppanina: Innostun liikkumaan –hanke, CP-liitto, projektipäällikkö Johanna Pekkanen Tiina Jurvakainen – toimintaterapian koulutusohjelma, Hanna Jaakkola – sosiaalialan koulutusohjelma, Suvi Bragge – sosiaalialan koulutusohjelma, Noora Vuorimies – fysioterapian koulutusohjelma, Aida Luuppala – kulttuurituotannon koulutusohjelma, Jussi Sillanpää – apuvälinetekniikan koulutusohjelma Ohjaavat opettajat: Tiina Karihtala ja Leena Piironen / Liikkuminen ja toimintakyky Kahvakuulat

Kalvosarjan tekijän nimi