Opetus- ja kulttuuriministeriön ehdotus ja palautepyyntö ammatillisen peruskoulutuksen koulutustarjontaa ja kokonaisopiskelijamääriä koskevasta suunnitelmasta
Valtiontalouden ja OKM:n tavoitteet esityksen taustalla Ammatillisen peruskoulutuksen tarjonnan mitoittaminen työmarkkinoiden pitkän aikavälin tarpeiden perusteella huolehtien samalla nuorisoikäluokan kehityksen ja aikuisväestön osaamistason kannalta riittävästä alakohtaisesta ja alueellisesta tarjonnasta Ammatilliseen peruskoulutuksen valtion rahoituksen kohdistuu noin 93 milj. euron vähennys vuoteen 2016 mennessä vuotiaiden ikäluokka pienenee noin 7800 nuorella vuoteen 2016 mennessä Ammatillisen koulutuksen järjestämislupien enimmäisopiskelijamääriä tullaan vähentämään yhteensä noin 7300 opiskelijalla verrattuna vuoden 2013 tasoon Lisäksi opiskelijamäärävolyymia suunnataan uudelleen alueiden välillä ja koulutuksen järjestäjien kesken alueiden sisällä
Harri Lundell, kehityspäällikkö3 KOKONAISOPISKELIJAMÄÄRIEN VÄHENNYKSET SUHTEELLISESTI Kaustisen evankelisella kansanopistolla ja KP:n konservatoriolla yhteensä 110 opiskelijapaikkaa (3,9%) v. 2013
OKM:n muutosehdotus ja sen vaikutukset Keski-Pohjanmaalla, laskennallinen arvio Aloittavat nuoret Aloittavat NT Aloittavat yhteensä Järjestämisluvat KP (kpedun osuus) 2856 (2746) Toimintatuotot, €* muutos ed.vuoteen Henkilöstön määrä** muutos ed.vuoteen **Toimintatuotot : 47000€ (palkkakustannukset/vuosi) * Yksikköhintaoletus: €/opiskelija/vuosi
Ennusteita talouden kehittymiselle eri vaihtoehdoissa
Talouslukuja vuodelle 2013 Budjetoidut toimintatuotot 46,0 milj. € Budjetoidut toimintakulut 43,3 milj. € Vuosikate 2,6 milj. € Tilikauden tulos -371,200 € –Ylijäämä € Tulosrahaa saatiin € Yksikköhintarahoitus putosi budjetissa arvioidusta tasosta kuitenkin n € –Alakohtaiset yksikköhintojen muutokset vaikuttivat
Toimintatuottojen kehittyminen Vaihtoehdot yksikköhintapaikoissa v –1990 opiskelijaa (pudotus 756 paikkaa) –2500 opiskelijaa (pudotus 246 paikkaa) –2300 opiskelijaa (pudotus 446 paikkaa) Indeksikorotukset 2014 ja 2016 (?) Aikuiskoulutuksen rahoitusta leikataan n % Hankekausi vaihtuu v. 2014, rahoitus laskee todennäköisesti hetkellisesti
Yksikköhintarahoituksen muutos
Yksikköhintarahoituksen muutos Muutokset välillä 2-8 miljoonan euron välillä –Järjestämisluvan paikkamäärä –Indeksikorotusten toteutuminen Tulosrahoituksessa menestyminen –Lisää rahoitusta 0-2 milj. euroa Investointiosuuksien säilyminen – rahoitusta voidaan leikata n. 4 % vuonna 2015 –Vähentää rahoitusta n. 1 milj. euroa vuodessa edellisten lisäksi
Arvioita toimintatuottojen kehittymisestä
Vaikutukset henkilöstömäärään Toiminnoissa erilaiset kustannusrakenteet, joten leikkausten vaikutus riippuu alakohtaisesta kohdentumisesta Arvioinnin perusteena 1 htv = n € –1 milj. € pudotus = n. 21,5 htv –1 milj. € pudotus = n. 13 htv, jos leikkaus pudottaa tasaisesti myös muita kustannuksia (henkilöstökustannusten osuus n. 63 %) Henkilöstövaikutukset n. 40 – 150 htv (yksikköhintapaikat 2500 – 1990 op.)
Argumentteja OKM:n esitykseen annettavaan palautteeseen Jäsenkunnat vs. Keski-Pohjanmaa Opiskelijoiden hakeutuminen lähialueelta ja muualta Suomesta
Keski-Pohjanmaan maakunta, Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän (KPEDU) jäsenkunnat ja yksiköiden maakunnan ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden (nuoret) osuus vuosina KPEDU:n jäsenkunnat Keski-Pohjanmaan maakunta (kaikki Kpedun jäsenkuntia) 89,2% 67,3% 61,3% 61,9%25,2% 48% v KEDU:n uusista opiskelijoista (nuoret) 35,0% maakunnan ulkopuolelta
Palauteprosessi ja sen aikataulu Valmistelun vaiheita KPEDUssa –Alustavat laskelmat ja tavoitekeskustelu , hallitus ja johtoryhmä –Valmistelu: laskentaa, lausunnot, kuuleminen: oma väki, kumppanit –Ehdotus Johtoryhmä –Lausunnot, kuuleminen: oma väki, kumppanit –Neuvottelut Keski-Pohjanmaan alueen ja lähimaakuntien koulutuksen järjestäjien kanssa –Yhtymähallituksen käsittely –Mahdollisesti toinen hallituksen käsittely Palautteen antaminen klo mennessä
TYÖVOIMAN TARVE ENNAKOINTIA Eläkkeelle poistumat alueellamme tällä hetkellä huipussaan ja jatkuvat korkealla tasolla koko 2010-luvun Työmarkkinoille tulevat uudet ikäluokat pienenevät samaan aikaan ja ovat selvästi eläkkeelle poistumia alhaisempia Jos suhdanteet ja työttömyysaste pysyvät nykytasolla johtaa kehitys väistämättä työvoiman kysynnän kasvuun ja mahdollisesti jopa ajoittaiseen työvoimapulaan joillain toimialoilla/ammateissa Alueellamme ammatillisen koulutuksen omaavien tarve selvästi muuta maata korkeampi elinkeino- ja ammattirakenteesta johtuen Ammatillisen koulutuksen kysyntä siis korkealla tasolla lähivuosina Harri Lundell, kehityspäällikkö16
Palautteen antaminen OKM:lle Webropol-kysely, jossa pyydetään –Esitystä erikseen koko maan ja oman alueen uusien opiskelijoiden tavoitteellisiksi määriksi vuosille , nuoret ja aikuiset järjestämislupien kokonaisopiskelijamääriksi vuosille koulutustarjonnan koulutusalakohtaisiksi määriksi vuonna 2016, nuoret ja aikuiset –Muita kannanottoja OKM:n esitykseen ja tilasto- ja indikaattoriaineistojen käyttöön jatkossa Muu oma aineisto
Käsittely opistoissa ja yksiköissä, tiedotus ja kuuleminen Yhtymäjohtaja tiedottaa keskeisissä prosessin vaiheissa sähköpostitiedotteilla Asiaa käsitellään yksiköissä rehtorin johdolla mm. henkilöstökokouksissa Kaikki näkemykset, ideat ja keinot ovat tervetulleita prosessin aikana Johtoryhmän, yhtymähallituksen ja yhteistoimintaelimen pöytäkirjat tiedotusmuotona
Muita aikatauluasioita Maaliskuussa 2013 OKM:n esitys järjestäjäkohtaisista opiskelijamäärätavoitteista ja palautepyyntö siihen - yhteinen käsittely KPEDUssa ja sidosryhmien kanssa, palaute ja lausunnot Touko-kesäkuussa 2014 OKM:n päätökset järjestäjäkohtaisista opiskelijamääristä - talousarvioin ja yhtymäsuunnitelman valmistelu ja vaikutukset vuoden 2014 toimintaan ja siitä eteenpäin
Pohdintatehtäviä yhteisölliseen käsittelyyn 1. Taloustilanteemme joka tapauksessa tiukkenee, - tuottakaa tehostamiskeinoja ja/ tai säästökohteita? - uusia ideoita toteuttaa koulutusta pienemmillä resurseilla? - mistä voisimme saada lisää tuloja? 2. Kun valintoja toteutettavien koulutusten suhteen joudutaan tekemään, mitkä ovat valinnan teossa tärkeät perusteet/ kriteerit? 3. Mikä auttaa/on tärkeää tämän muutostilanteen läpiviemisessä? 4. Muuta tärkeää? Vapaata sanaa