Sastamalan kaupungin perustamisvalmistelut Henkilöstötilaisuudet Vammalassa ja Äetsässä 19.3.2008 Paavo Salli
Päätöksenteko PERUSTAMISPÄÄTÖSVAIHE: Vastuu omasta kunnasta Aloite Äetsän kunnasta, Mouhijärvellä kolmen vaihtoehdon esiselvitys keväällä 2007 Kunnanvaltuustot päättivät ryhtyä selvittämään uuden kunnan perustamista, alkukesä 2007 Kunnanhallitukset ovat asettaneet ohjausryhmän ja työvaliokunnan, elokuu 2007 Ohjausryhmä on asettanut työryhmät ja hyväksynyt työohjelman 7.8.2007 Päätökset valtuustoissa 10.12.2007, Punkalaidun ei hyväksynyt. Uudet päätökset Mouhijärvellä 20.12.2007, Äetsässä ja Vammalassa 27.12.2007. TOTEUTUSVAIHE: Nyt organisaatiorakenne sitten talous: Vastuu Sastamalasta Uusi mandaattineuvottelu 7.1.2008 ja uusi ohjausryhmä 15.1.2008. Ohjausryhmä valitsi henkilövalintatyöryhmän. Organisaatio ja vakanssirakenne ohjausryhmässä 6.5.2008:Tilikartta Henkilövalintatyöryhmä 8.5.2008:Kerralla kaikki sisäiset ilmoittautumiset. 3 valtuuston talousseminaari 20.5.2008. Ta-ehdotukset 30.9.2008 Vaalit 26.10. Vahvistetaan 29.10. Sastamalan valtuuston talousseminaari 30.10. Veroprosentit 10.11. Talousarvio 2009 ja strategia 22.12. Sast kval prosessirakenneseminaari 4.11., samoin Sastamalan perusturvaseminaari Kaupunkirakennesuunnitelma käynnistettiin, samoin tietotekniikkahankinnat Sast kval: Kaupunkirakennematinea 6.11.
Yhdistymisen tahtotila Lähde: Arto Koski 2007 1. Yhteinen vastuu koko alueesta ja kaikista sen asukkaista 2. Tahto osallistua uuden kunnan rakentamiseen 3. Nähdään yhteiset mahdollisuudet ja uhat 4. Luottamus siihen, että kaikki toimivat rehdisti 5. Halu oppia uusia asioita yhdistymisprosessin aikana 6. Valmius unohtaa ennen pitkää vanhat kuntarajat kunnallisissa asioissa samalla yhdyskuntien paikallisidentiteetit säilyttäen (Lähde: Zimmerbauer 2007) 7. Kyky sopeutua demokraattisesti tehtyihin päätöksiin
Organisointiperusteluja Neljän rinnakkaisen hallinto- ja tilinpitojärjestelmän korvaaminen yhdellä vahvemmalla Palvelujen järjestämisessä yhteisiä hyötyjä Seutukunnan sisäisten yhteistyöorganisaatioiden tarve poistuu Johtamisresurssien uusi kohdentaminen Siirtymä erikoistumisen kautta lähemmäksi asiakkaita Voimavaroja kehittämiseen, mm. asiakaspalveluprosessit ja kustannuslaskenta
Henkilöstöperusteluja Paremmin järjestettävissä oleva sijaistaminen Maaseutuviranomaisten ja lastensuojelun suurempaa asiantuntijamäärää koskevat vaatimukset omassa kunnassa täytettävissä Sisäiset järjestelyt eläköitymisissä Henkilöstöresurssien kokoaminen joustavasti toimiviin osaamiskeskuksiin, esim. hallinto koko organisaation yhteisresurssina ja kaavoitus Muuntokoulutus uusiin tehtäviin Työketjujen jatkuva parantaminen, taloudellisuus Joustavuuden mahdollisuudet pitkälti jo käytetty
Sastamala Vastuu koko alueen palveluista Painoarvoa päätöksenteossa ja sisältöä demokratiassa Keskitetty elinkeinopolitiikka ja markkinointi, brändin luominen Tehtävä 2008: Uudet, taloudellisemmat toimintamallit Siirtymäkausi = yhdistymisavustuskausi 2009 - 2011
Sopimus, talous Taseet yhdistyvät, yli- ja alijäämät kuittaantuvat Talouden hallinta Vuosikate kattaa täysimääräisesti poistot, ei alijäämää Jokaisen palvelukokonaisuuden kohdalle taloudellisempi ja tuottavampi järjestämistapa Kohtuullinen ja maakunnallisesti kilpailukykyinen veroaste, Sastamalan valtuusto marraskuussa 2008 Yhdistymisavustukset 7 740 000 euroa 3 vuoden aikana 2009 - 2011 2008 aikana päätökset 1 357 500 euroa /kunta Alustavasti 2007 tilinpäätöksistä: ilman Suodenniemen yhdistymisavustuksia ja harkinnanvaraisia Mouhijärven ja Äetsän valtionavustuksia alijäämää 2.6 milj euroa, n. 1 Sastamalan veroprosentti. Verotasona oli 19.00 ja 19.25. Haasteena taloussuunnittelussa 20.5.2008 valtuustojen seminaarista alkaen talouden tasapainottaminen vuoteen 2012, kun yhdistymisavustukset loppuvat
PARAS-palaute Integraatio: perusterveydenhuolto ja sosiaalipalvelut samasta yli 20 000 asukasta palvelevasta organisaatiosta Yhteistoiminta-alueen kunnat jäseninä samassa sairaanhoitopiirissä, nyt Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa: VAS:n tulevaisuus Taloudellisen riskin jakaminen Saspen alueella, nykyisin tilaaja-tuottaja-mallin mukainen palvelusopimus Saspe, Uusi nimi 2009: Sastamalan seudun perusturvayhtymä Kuntayhtymämalli, Sastamalan sosiaalipalvelut Saspeen Sopimuskuntamalli, Saspe Sastamalan toimialana, yhteislautakunta yhteinen projekti 2009, toteutus 2011
Sastamalan toimintamalli Kuntalaisvaikuttaminen ja päätöksenteko Valtuusto Hallitus Elinvoima ja osaaminen Kaupunginhallitus, maaseutu ltk. kulttuuri- ja vapaa-aika ltk Prosessin johtaja Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Sosiaali-ja terveysltk Prosessin johtaja Johtoryhmä Kaupungin johto Kasvava Sastamala Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus Kasvatus- ja opetusltk Prosessin johtaja ? Yhdyskuntatekniikka Tekninen ltk, vesilaitoksen johtokunta, rak. ltk Prosessin johtaja Kaupunki- kehityksen ohjaustiimi Tilakeskus Henkilöstö tiimi Konsernitalous- tiimi Hallinto- ja konserniviestintä tiimi Muut tukipalvelut Kaupunginhallitus, johtokunta Hallinnon tukipalvelut Kaupunginhallitus, johtaja
YDINPROSESSIEN, TILAPALVELUJEN JA MUIDEN TUKIPALVELUJEN TARVITSEMAT HALLINNON TUKIPALVELUT ? Ydinprosessien kanssa hallinnon tukipalveluprosessi tekee palvelulupaukset/sopimukset Yhteinen vastuu prosessin toimivuudesta kuuluu koko henkilöstölle ja tiimeille, joiden tehtävät kuuluvat prosessikokonaisuuteen Sastamalan toimintamallilla pyritään siihen, että ydinprosessien tukipalveluissa sijaisuudet ja varahenkilöjärjestelyt toimivat Toimintamalli mahdollistaa joustavasti toteutetut sisäiset järjestelyt Johtaminen kuuluu ydinprosesseille lukuun ottamatta kohdassa 5 lueteltuja asioita Hallinnon tukipalvelujen johtamistehtävät, vuorovaikutuksessa kaikilla tasoilla: henkilöstön sijoittaminen sijaisjärjestelyt henkilöstöhallinnon päätökset Koulutus: koko henkilöstö osallistuu ydinprosessin tarvitsemaan koulutukseen lisäksi eri ydinprosesseihin sijoitettu hallinnon tukipalvelujen henkilöstö osallistuu tukipalvelujen sisäiseen koulutukseen muutoskoulutuksessa painotetaan prosessien välistä yhteistyötä ja sen johtamista Sastamalan toiminnan alkaessa henkilöstön sijoituksessa tavoitellaan suhteellisen pysyviä sijoituksia osaamiskartoituksen pohjalta (Esa Sirviön päätöksillä, subdelegointimahdollisuus)
Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Erikoissairaanhoito Perusterveydenhuolto Prosessinjohtaja Prosessinjohtaja Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Prosessinjohtaja Osaprosessin omistaja Osaprosessin omistaja Osaprosessin omistaja Aluesosiaalityö Perhepalvelut Sosiaalipalvelut Tiimi Tiimi Tiimi
Prosessitiimi ”Yhtenäinen kasvun ja opinpolku” perusopetustiimi Tiimit: Kehittämis- ja koordinoivia tiimejä voidaan perustaa tarpeen mukaan lähipalveluiden kehittämiseksi
Prosessitiimi Toimiva elinympäristö Sastamala Yhdyskunta ja ympäristö Prosessinjohtaja Yhdyskuntatekniikan vast. Rakennusvalvonnan vast. Vesihuoltovast. Yhdyskuntasuunn. vast. Kutsuttuja asiantuntijoita tarpeen mukaan Henkilöstön edustaja? Energia Yhdyskuntasuunnittelu Yhdyskuntatekniikka Toimiva elinympäristö Prosessin johtaja YHDYSKUNTA JA YMPÄRISTÖ YHDYSKUNTATEKNIIKKA Vesihuolto Tekninen lautakunta Rakennuslautakunta Sastamalan Veden johtokunta Rakennusvalvonta Turvallisuus Prosessinjohtaja käy keskustelut osaprosessien päälliköiden paikoista ja pyrkii hakemaan yhteisen ratkaisun, jonka vahvistaa henkilövalintatyöryhmä (31.03) = Mouhijärvi, Vammala ja Äetsä
Tilakeskus liikelaitos/taseyksikkö Ruoka- ja siivouspalvelut Tilapalvelut Tilakeskus liikelaitos/taseyksikkö Rakennuttamis- palvelut Vuokratalot Oy Sastamalan
Elinvoima ja osaaminen Yrityspalvelut ja kehittäminen Maanhankintapolitiikka Kaupunkirakennetyöryhmä Strateginen suunnittelu Elinkeinot ja osaaminen Osaava työvoima Yhdyskuntarakenteen ohjaus Yleiskaavoitus 2. asteen ammatillinen koulutus Tiimi Markkinointi Hallitus Kaupunginjoht Elinvoima ja osaaminen Eero Mäki-Tanila Liikuntapalvelut Kulttuuripalvelut Kirjasto- ja tietopalvelut Maaseudun kehittämispalvelut Elämänlaatu ja elämykset Vapaan sivistystyön palvelut Kaupunginhallitus Kulttuuri-ja vapaa-aikaltk Maaseutultk
ELINVOIMA JA OSAAMINEN Kehittämis- tiimi Maaseutuviranomaispalvelut MSEV-tiimi Lomatiimi Maaseudun kehittäminen Lomatoiminta PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA ELINVOIMAINEN JA KEHITTYVÄ MAASEUTUKUNTA PROSESSIN JOHTAJA MAASEUTUPALVELUT MAASEUTUPALVELUT PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA Rajapinnat VSYP Oy JORE Yhdyskuntatekniikka Omaisuudenhoito Yksityistiepalvelut Omaisuudenhoitopalvelut Tietiimi Maatiimi
ELINVOIMA JA OSAAMINEN Vakanssit: Tarvitaan Kulttuuriasioista Vastaava Kirja-Vammala Tyrvään seudun museo muut kulttuuripalvelut Liikuntatiimi Kirjastopalvelutiimi Kulttuuripalvelut Kulttuuritiimi Liikuntapalvelut Kirjasto- ja tietopalvelut Prosessin omistaja Prosessin omistaja Prosessin omistaja Vetovoimainen kunta Hyvinvoiva yhteisö Prosessin johtaja ELÄMÄNLAATU JA ELÄMYKSET ELÄMÄNLAATU JA ELÄMYKSET Prosessin omistaja Rajapinnat Kolmas sektori Oppilaitokset Tilakeskus Erityisryhmät, järjestöt Yritykset Nuorisopalvelut Seurakunta Markkinointi (VSYP) Kirja-Vammala Sastamalan musiikkiopisto taiteen perusopeus Vapaan sivistystyön palvelut kansalaisopistopalvelut avoin korkeakoulu Vapaan sivistys- työn tiimi Musiikkitiimi
Hallinnon tukipalvelut Elinvoima ja osaaminen Hankinta ja logistiikka Hallinto- ja kon- serniviestintätiimi Konsernitalous- tiimi Viestintä Arkisto Strateginen taloussuunnittelu Talous ja suunnittelu Hallinto Sisäinen valvonta Taloushallinto- Hannu Nikkilä palvelut Elina Alajoki Prosessinjohtaja Hallinnon tukipalvelut Tekninen ltk, vesilaitoksen johtokunta, rak. ltk Yhdyskuntatekniikka Riitta Hietala Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus Kasvatus- ja opetusltk Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Sosiaali-ja terveysltk Kaupunginhallitus, maaseutu ltk. kulttuuri- ja vapaa-aika ltk Elinvoima ja osaaminen Hankinta ja logistiikka Tietohallinto Henkilöstöpalvelut Henkilöstötiimi