Sastamalan kaupungin perustamisvalmistelut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
konsernin johtamisjärjestelmä
Henkilöstöä koskevat kirjaukset muissa yhdistymissopimuksissa, Salo ja Kouvola UusiKunta- henkilöstöryhmä.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Perusopetus- ja nuorisojohtaja Marjut Nurmivuori
Sivistystoimi Hankintabrunssi
SASTAMALAN PROSESSIRAKENNE
SASTAMALAN PROSESSIRAKENNE
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
1 Kansalaiskeskustelu Sastamalan kaupungin perustamisesta Vammala Paavo Salli.
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Siilinjärven kuntaorganisaatio
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Antero Alenius Sastamala vai Punkalaidun Kuntalaiset
1 Sastamalan kaupungin perustamisen valmistelu Paavo Salli.
Turun kulttuuritoimen sopimusohjaus
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
SASTAMALAN STRATEGIAN ALOITUS
SASTAMALAN VERKOSTOLUKIO Liite: Talous- ja toiminta Yhteenvetoja ja ennusteita.
Tampereen kaupungin toimintamalli uudistuu … Ostopalvelusopimukset uudessa toimintamallissa Eeva Päivärinta
Mouhijärven, Vammalan ja Äetsän valtuustot
Keskusvaalilautakunta
Kaupunginvaltuusto Keskusvaalilautakunta Tarkastuslautakunta Kaupunginhallitus Liikelaitokset Konserniyhtiöt Kaupunginjohtaja Sisäinen valvonta.
1 Opetusministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskushanke OPM-PAKE: Työsuojelupäivät Projektipäällikkö Ulla Kauppi.
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Sastamalan toimintamalli
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Sivistystoimi Hankintabrunssi Raija Lindroos.
Järjestöt Satasotessa
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Malli B Pihtipudas Kaupungin-/kunnanvaltuusto Keskusvaalilautakunta
Hallinto: hallintojohtaja Talous: talousjohtaja
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
(yksilöasioiden jaosto)
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
Mitä kunta tekee tulevaisuudessa?
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Tiekartta hyviin lähiöihin
Esityksen transkriptio:

Sastamalan kaupungin perustamisvalmistelut Henkilöstötilaisuudet Vammalassa ja Äetsässä 19.3.2008 Paavo Salli

Päätöksenteko PERUSTAMISPÄÄTÖSVAIHE: Vastuu omasta kunnasta Aloite Äetsän kunnasta, Mouhijärvellä kolmen vaihtoehdon esiselvitys keväällä 2007 Kunnanvaltuustot päättivät ryhtyä selvittämään uuden kunnan perustamista, alkukesä 2007 Kunnanhallitukset ovat asettaneet ohjausryhmän ja työvaliokunnan, elokuu 2007 Ohjausryhmä on asettanut työryhmät ja hyväksynyt työohjelman 7.8.2007 Päätökset valtuustoissa 10.12.2007, Punkalaidun ei hyväksynyt. Uudet päätökset Mouhijärvellä 20.12.2007, Äetsässä ja Vammalassa 27.12.2007. TOTEUTUSVAIHE: Nyt organisaatiorakenne sitten talous: Vastuu Sastamalasta Uusi mandaattineuvottelu 7.1.2008 ja uusi ohjausryhmä 15.1.2008. Ohjausryhmä valitsi henkilövalintatyöryhmän. Organisaatio ja vakanssirakenne ohjausryhmässä 6.5.2008:Tilikartta Henkilövalintatyöryhmä 8.5.2008:Kerralla kaikki sisäiset ilmoittautumiset. 3 valtuuston talousseminaari 20.5.2008. Ta-ehdotukset 30.9.2008 Vaalit 26.10. Vahvistetaan 29.10. Sastamalan valtuuston talousseminaari 30.10. Veroprosentit 10.11. Talousarvio 2009 ja strategia 22.12. Sast kval prosessirakenneseminaari 4.11., samoin Sastamalan perusturvaseminaari Kaupunkirakennesuunnitelma käynnistettiin, samoin tietotekniikkahankinnat Sast kval: Kaupunkirakennematinea 6.11.

Yhdistymisen tahtotila Lähde: Arto Koski 2007 1. Yhteinen vastuu koko alueesta ja kaikista sen asukkaista 2. Tahto osallistua uuden kunnan rakentamiseen 3. Nähdään yhteiset mahdollisuudet ja uhat 4. Luottamus siihen, että kaikki toimivat rehdisti 5. Halu oppia uusia asioita yhdistymisprosessin aikana 6. Valmius unohtaa ennen pitkää vanhat kuntarajat kunnallisissa asioissa samalla yhdyskuntien paikallisidentiteetit säilyttäen (Lähde: Zimmerbauer 2007) 7. Kyky sopeutua demokraattisesti tehtyihin päätöksiin

Organisointiperusteluja Neljän rinnakkaisen hallinto- ja tilinpitojärjestelmän korvaaminen yhdellä vahvemmalla Palvelujen järjestämisessä yhteisiä hyötyjä Seutukunnan sisäisten yhteistyöorganisaatioiden tarve poistuu Johtamisresurssien uusi kohdentaminen Siirtymä erikoistumisen kautta lähemmäksi asiakkaita Voimavaroja kehittämiseen, mm. asiakaspalveluprosessit ja kustannuslaskenta

Henkilöstöperusteluja Paremmin järjestettävissä oleva sijaistaminen Maaseutuviranomaisten ja lastensuojelun suurempaa asiantuntijamäärää koskevat vaatimukset omassa kunnassa täytettävissä Sisäiset järjestelyt eläköitymisissä Henkilöstöresurssien kokoaminen joustavasti toimiviin osaamiskeskuksiin, esim. hallinto koko organisaation yhteisresurssina ja kaavoitus Muuntokoulutus uusiin tehtäviin Työketjujen jatkuva parantaminen, taloudellisuus Joustavuuden mahdollisuudet pitkälti jo käytetty

Sastamala Vastuu koko alueen palveluista Painoarvoa päätöksenteossa ja sisältöä demokratiassa Keskitetty elinkeinopolitiikka ja markkinointi, brändin luominen Tehtävä 2008: Uudet, taloudellisemmat toimintamallit Siirtymäkausi = yhdistymisavustuskausi 2009 - 2011

Sopimus, talous Taseet yhdistyvät, yli- ja alijäämät kuittaantuvat Talouden hallinta Vuosikate kattaa täysimääräisesti poistot, ei alijäämää Jokaisen palvelukokonaisuuden kohdalle taloudellisempi ja tuottavampi järjestämistapa Kohtuullinen ja maakunnallisesti kilpailukykyinen veroaste, Sastamalan valtuusto marraskuussa 2008 Yhdistymisavustukset 7 740 000 euroa 3 vuoden aikana 2009 - 2011 2008 aikana päätökset 1 357 500 euroa /kunta Alustavasti 2007 tilinpäätöksistä: ilman Suodenniemen yhdistymisavustuksia ja harkinnanvaraisia Mouhijärven ja Äetsän valtionavustuksia alijäämää 2.6 milj euroa, n. 1 Sastamalan veroprosentti. Verotasona oli 19.00 ja 19.25. Haasteena taloussuunnittelussa 20.5.2008 valtuustojen seminaarista alkaen talouden tasapainottaminen vuoteen 2012, kun yhdistymisavustukset loppuvat

PARAS-palaute Integraatio: perusterveydenhuolto ja sosiaalipalvelut samasta yli 20 000 asukasta palvelevasta organisaatiosta Yhteistoiminta-alueen kunnat jäseninä samassa sairaanhoitopiirissä, nyt Pirkanmaalla, Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa: VAS:n tulevaisuus Taloudellisen riskin jakaminen Saspen alueella, nykyisin tilaaja-tuottaja-mallin mukainen palvelusopimus Saspe, Uusi nimi 2009: Sastamalan seudun perusturvayhtymä Kuntayhtymämalli, Sastamalan sosiaalipalvelut Saspeen Sopimuskuntamalli, Saspe Sastamalan toimialana, yhteislautakunta yhteinen projekti 2009, toteutus 2011

Sastamalan toimintamalli Kuntalaisvaikuttaminen ja päätöksenteko Valtuusto Hallitus Elinvoima ja osaaminen Kaupunginhallitus, maaseutu ltk. kulttuuri- ja vapaa-aika ltk Prosessin johtaja Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Sosiaali-ja terveysltk Prosessin johtaja Johtoryhmä Kaupungin johto Kasvava Sastamala Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus Kasvatus- ja opetusltk Prosessin johtaja ? Yhdyskuntatekniikka Tekninen ltk, vesilaitoksen johtokunta, rak. ltk Prosessin johtaja Kaupunki- kehityksen ohjaustiimi Tilakeskus Henkilöstö tiimi Konsernitalous- tiimi Hallinto- ja konserniviestintä tiimi Muut tukipalvelut Kaupunginhallitus, johtokunta Hallinnon tukipalvelut Kaupunginhallitus, johtaja

YDINPROSESSIEN, TILAPALVELUJEN JA MUIDEN TUKIPALVELUJEN TARVITSEMAT HALLINNON TUKIPALVELUT ? Ydinprosessien kanssa hallinnon tukipalveluprosessi tekee palvelulupaukset/sopimukset Yhteinen vastuu prosessin toimivuudesta kuuluu koko henkilöstölle ja tiimeille, joiden tehtävät kuuluvat prosessikokonaisuuteen Sastamalan toimintamallilla pyritään siihen, että ydinprosessien tukipalveluissa sijaisuudet ja varahenkilöjärjestelyt toimivat Toimintamalli mahdollistaa joustavasti toteutetut sisäiset järjestelyt Johtaminen kuuluu ydinprosesseille lukuun ottamatta kohdassa 5 lueteltuja asioita Hallinnon tukipalvelujen johtamistehtävät, vuorovaikutuksessa kaikilla tasoilla: henkilöstön sijoittaminen sijaisjärjestelyt henkilöstöhallinnon päätökset Koulutus: koko henkilöstö osallistuu ydinprosessin tarvitsemaan koulutukseen lisäksi eri ydinprosesseihin sijoitettu hallinnon tukipalvelujen henkilöstö osallistuu tukipalvelujen sisäiseen koulutukseen muutoskoulutuksessa painotetaan prosessien välistä yhteistyötä ja sen johtamista Sastamalan toiminnan alkaessa henkilöstön sijoituksessa tavoitellaan suhteellisen pysyviä sijoituksia osaamiskartoituksen pohjalta (Esa Sirviön päätöksillä, subdelegointimahdollisuus)

Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Erikoissairaanhoito Perusterveydenhuolto Prosessinjohtaja Prosessinjohtaja Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Prosessinjohtaja Osaprosessin omistaja Osaprosessin omistaja Osaprosessin omistaja Aluesosiaalityö Perhepalvelut Sosiaalipalvelut Tiimi Tiimi Tiimi

Prosessitiimi ”Yhtenäinen kasvun ja opinpolku” perusopetustiimi Tiimit: Kehittämis- ja koordinoivia tiimejä voidaan perustaa tarpeen mukaan lähipalveluiden kehittämiseksi

Prosessitiimi Toimiva elinympäristö Sastamala Yhdyskunta ja ympäristö Prosessinjohtaja Yhdyskuntatekniikan vast. Rakennusvalvonnan vast. Vesihuoltovast. Yhdyskuntasuunn. vast. Kutsuttuja asiantuntijoita tarpeen mukaan Henkilöstön edustaja? Energia Yhdyskuntasuunnittelu Yhdyskuntatekniikka Toimiva elinympäristö Prosessin johtaja YHDYSKUNTA JA YMPÄRISTÖ YHDYSKUNTATEKNIIKKA Vesihuolto Tekninen lautakunta Rakennuslautakunta Sastamalan Veden johtokunta Rakennusvalvonta Turvallisuus Prosessinjohtaja käy keskustelut osaprosessien päälliköiden paikoista ja pyrkii hakemaan yhteisen ratkaisun, jonka vahvistaa henkilövalintatyöryhmä (31.03) = Mouhijärvi, Vammala ja Äetsä

Tilakeskus liikelaitos/taseyksikkö Ruoka- ja siivouspalvelut Tilapalvelut Tilakeskus liikelaitos/taseyksikkö Rakennuttamis- palvelut Vuokratalot Oy Sastamalan

Elinvoima ja osaaminen Yrityspalvelut ja kehittäminen Maanhankintapolitiikka Kaupunkirakennetyöryhmä Strateginen suunnittelu Elinkeinot ja osaaminen Osaava työvoima Yhdyskuntarakenteen ohjaus Yleiskaavoitus 2. asteen ammatillinen koulutus Tiimi Markkinointi Hallitus Kaupunginjoht Elinvoima ja osaaminen Eero Mäki-Tanila Liikuntapalvelut Kulttuuripalvelut Kirjasto- ja tietopalvelut Maaseudun kehittämispalvelut Elämänlaatu ja elämykset Vapaan sivistystyön palvelut Kaupunginhallitus Kulttuuri-ja vapaa-aikaltk Maaseutultk

ELINVOIMA JA OSAAMINEN Kehittämis- tiimi Maaseutuviranomaispalvelut MSEV-tiimi Lomatiimi Maaseudun kehittäminen Lomatoiminta PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA ELINVOIMAINEN JA KEHITTYVÄ MAASEUTUKUNTA PROSESSIN JOHTAJA MAASEUTUPALVELUT MAASEUTUPALVELUT PROSESSIN OMISTAJA PROSESSIN OMISTAJA Rajapinnat VSYP Oy JORE Yhdyskuntatekniikka Omaisuudenhoito Yksityistiepalvelut Omaisuudenhoitopalvelut Tietiimi Maatiimi

ELINVOIMA JA OSAAMINEN Vakanssit: Tarvitaan Kulttuuriasioista Vastaava Kirja-Vammala Tyrvään seudun museo muut kulttuuripalvelut Liikuntatiimi Kirjastopalvelutiimi Kulttuuripalvelut Kulttuuritiimi Liikuntapalvelut Kirjasto- ja tietopalvelut Prosessin omistaja Prosessin omistaja Prosessin omistaja Vetovoimainen kunta Hyvinvoiva yhteisö Prosessin johtaja ELÄMÄNLAATU JA ELÄMYKSET ELÄMÄNLAATU JA ELÄMYKSET Prosessin omistaja Rajapinnat Kolmas sektori Oppilaitokset Tilakeskus Erityisryhmät, järjestöt Yritykset Nuorisopalvelut Seurakunta Markkinointi (VSYP) Kirja-Vammala Sastamalan musiikkiopisto taiteen perusopeus Vapaan sivistystyön palvelut kansalaisopistopalvelut avoin korkeakoulu Vapaan sivistys- työn tiimi Musiikkitiimi

Hallinnon tukipalvelut Elinvoima ja osaaminen Hankinta ja logistiikka Hallinto- ja kon- serniviestintätiimi Konsernitalous- tiimi Viestintä Arkisto Strateginen taloussuunnittelu Talous ja suunnittelu Hallinto Sisäinen valvonta Taloushallinto- Hannu Nikkilä palvelut Elina Alajoki Prosessinjohtaja Hallinnon tukipalvelut Tekninen ltk, vesilaitoksen johtokunta, rak. ltk Yhdyskuntatekniikka Riitta Hietala Lasten ja nuorten kasvatus ja ohjaus Kasvatus- ja opetusltk Sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky Sosiaali-ja terveysltk Kaupunginhallitus, maaseutu ltk. kulttuuri- ja vapaa-aika ltk Elinvoima ja osaaminen Hankinta ja logistiikka Tietohallinto Henkilöstöpalvelut Henkilöstötiimi