Yleisen kielitieteen peruskurssi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen kielen ominaispiirteet.
Advertisements

Teksti, taito ja tavoite
”Sähköposti Mikolle”, s. 43 Minkämaalainen Mikko on. Missä Mikko asuu
Epäsuora esitys Käytä epäsuoraa kerrontaa silloin, kun kerrot, mitä joku sanoi tai mitä jossain sanottiin Epäsuora kerronta eli raportoitu puhe on siis.
KESTOPREESENS.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Vaillinaiset apuverbit: must
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Vaillinaiset apuverbit: can
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Suomen kieli maailman kielten joukossa
YLEIS- JA KESTOPLUSKVAMPERFEKTI
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Mitä kieli on?.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Laskettavat substantiivit
YLEISPREESENS.
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
Tee kysymys ja kysy parilta. ymmärtää + sinä + kiinaa +
Englanti: aikamuodot.
ENA1 Today’s Special. Muotoseikkoja koko nimi oikeaan yläkulmaan, myös ryhmä otsikkoon numero; ei alleviivausta kolme tekstikappaletta älä tee mitään.
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
Syntaksin harjoituskurssi CYK140
Vaillinaiset apuverbit: may
Yleisen kielitieteen peruskurssi CYK110
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Lauseen sanajärjestys
Today’s Special ENA5 Spring 2015 kirjoita paperiin nimesi kirjoita nimesi oikein älä jaa sanoja otsikon numero on oltava (älä muuta otsikkoa) kirjoita.
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 P Luento ma
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
Yleisen kielitieteen peruskurssi
Today’s Special ENA2. otsikkoa ei alleviivata; muista numero älä viittaa kirjoitusprosessiin: In this essay, I’m going to tell you about --. a choice,
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Yleisen kielitieteen peruskurssi CCYK110
ENA TODAY’S SPECIAL. otsikko oltava täysin oikein; numero pitää olla; ei alleviivausta! oma nimi oikeaan yläkulmaan; marginaaliin ei mitään.
Today’s Special eli Päivän Pannu. otsikon numero oltava älä tavuta sanoja kappalejako: väh. kolme kappaletta, sisennys (ei tyhjää riviä väliin) muista.
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
1 Kielioppi Ssu112 Harjoitustehtäviä ) Etsi seuraavasta tekstikatkelmasta kaikki tapaukset, joissa sanavartaloon on liittynyt suffiksin i.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Tilan avaaminen Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Dodge v. Ford.
SUOMEN KIELEN OMINAISPIIRTEET Suomi kuuluu uralilaiseen kielikuntaan, suomalais- ugrilaisten kielten ryhmään, ja sen sukukieliä ovat mm. viro, unkari ja.
Tutkimattomia kieliä on yhä!.  Miten paljon kieliä maailmassa puhutaan?  Mikä on maailman puhutuin kieli?  Miten paljon puhujia on arabian kielellä?
Määräysmuodot englanti - ruotsi. Sukulaiskielestä on hyöytä!  Englanti ja ruotsi ovat sukulaiskieliä ja tämä näkyy mm. siinä, että lauserakenteet ovat.
Epäsuora kerronta Reported speech. Mitä muutoksia tapahtuu, kun suora kerronta muutetaan epäsuoraksi? Suora kerronta: “I love you,” Ed said to Mia. Epäsuora.
Infinitiivi + to-partikkeli
Suomen kielen ominaispiirteet.
EPÄSUORA KERRONTA Reported speech.
SANAJÄRJESTYS.
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
Kysymysten muodostaminen
Passiivi S
Yleispreesens Ja be ja have -verbit.
Power Grammar: Konditionaali
EPÄSUORA KERRONTA Reported speech.
Miten kerrotaan tekemisestä?
Words of quantity Open Road 6 pp
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Vaillinaiset apuverbit: can
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Syntaksin harjoituskurssi
Power Grammar: Menneen ajan konditionaali Suomen englanninopettajat ry
Today’s Special
ESSEE.
JAPANIN KIELI japania kirjoitetaan merkeillä, joista jokainen vastaa käytännössä jotakin näistä: 1. sanaa 2. tavua 3. sanavartaloa 4. kirjainta 5. edellisen.
ESPANJAN ÄÄNTÄMISESTÄ
Suomi 1B Maanantai 29. elokuuta 2016.
Lue tekstikirjan sivut tarkkaan
Titel: Quelle: Übungsart: Titel: Quelle: Silben 2 Buchstaben
Esityksen transkriptio:

Yleisen kielitieteen peruskurssi Cyk 110 Sl06 Luento 5 Laury

Kotitehtävät Palautetaan tänään Takaisin perjantaina Kysyttävää?

Tänään Vielä japanin kielen konsonanttien allomorfiasta Morfologia Sanan käsite, ilmentyminen puheessa ja sen luonne maailman kielissä Morfi, morfeemi ja allomorfi Morfofonologiaa Morfeemityypit

Japanin frikatiivit (kielitiede on empiirinen ihmistiede) Japanin kielessä [ ʃ ], soinniton postalveolaarinen frikatiivi, on foneemin /s/ allofoni, joka esiintyy vokaalin /i/ edellä Japanissa on myös [ ɕ ], soinniton alveopalataalinen frikatiivi, joka on laminaalinen (toisin kuin [ ʃ ], joka on apikaalinen). Se esiintyy, toisin kuin [ ʃ ], muidenkin vokaalien edellä, esim. sanoissa shukudai, shokuji. Jotkut tutkijat pitävät tätä yhdistelmänä /s/ + /j/, jotkut /s/:n palataalisena allomorfina, jotkut eri foneemina. Kukaan japanin tutkija ei käytä tästä merkkiä [ ʃ ].

Sähköpostista 17.9. Tomoko Kozasa Shibatani (1990) listed only 16 consonants (/p,t,k,b,d,g,s,h,z,r,m,n,w,j/ and moraic consonants /N/ and /Q/). He treats those palatalized consonants ([sja, sju, sjo], etc.) as allophones of alveolar consonants ([sa, su, so], etc.) Vance (1987) treats them as a consonant plus a glide /j/ and explain their distributions. He, however, does not provide any phonological explanations. I would treat them as separate phonemes, as it is not difficult to find minimal pairs such as 'shaku' vs. 'saku,' 'shumi' vs. 'sumi,' 'shokki vs. 'sokki,' 'kyaku' vs. 'kaku,' etc.

Morfologia Peruskäsitteitä Sana Morfeemi Morfeemiluokat Taivutus ja johtaminen Sanaluokka Morfologista typologiaa

Sana Kaikissa kielissä on sanoja Sanarajat eivät kuitenkaan foneettisesti todennettavissa lausumasta (sanojen välillä ei ole taukoja) vaikka toisaalta tauot ovat (yleensä) sanojen välissä (?) sandhi-ilmiöt, esim. ra. liaison, toonisandhi Lapset kuitenkin oppivat sanoja Yksisanavaihe kielenoppimisessa Puhujat pystyvät laskemaan sanoja, intuitiivisesti selvä käsite Voi kuitenkin olla koulutuksen tulos, mahd. orientoituvat enemmän tavuun, lausekkeeseen, lausumaan Kuten useat peruskäsitteet, ei yhteisesti hyväksyttyä, aukotonta määritelmää

Eri kielissä sanarakenteen erot suuria i mitt hus, talossani, family group day care, ryhmäperhepäiväkoti (1) (Tao 1993, mandariinikiinaa) Y: … (.8) Neixie ^zuo zai ‘che shang de ren those sit on vehicle up REL person Ne bussissa istuvat ihmiset, … zai nali ma qilai le in there tell:off up PRT alkoivat valittaa

(2) (Nakayama 1993, nootka (nuu-chah-nulth)) cihwahsumahsap sucasi cih -wahsu -mahsa -‘ap sucas-i spirit -go.out -desiring.to-CAUS tree-DEF want.spirit.to.leave the.tree Haluaa poistaa henget puusta

Sanojen erottaminen yksiköiksi puheessa Fonotaksi Jotkut äänteet ja ääneyhdistelmät mahdollisia vain tavurajoilla, sananalkuisina tai sananloppuisina kielikohtaista: esim. Rit Valaury Vokaaliharmonia (kaikki saman sanan vokaalit oltava jonkun piirteen mukaisia, esim. etisiä, pyöreitä)

Prosodiset perusteet Tauot (ks. yllä) Intonaatio Useat intonaatioyksiköt vain sanan pituisia Sanapaino Esim. suomen kieli, jossa paino sanan ensimmäisellä tavulla, joten paino = uusi sana Kuitenkin sivupaino, painottomat sanat

Merkityksen perusteella Sana jossain kielessä ilmaisee yhtenäistä käsitettä (ympyräpäätelmä) käsi (vrt. arm/hand)

Syntaktiset perusteet vaihtelu lausuman sisällä sanojen korvattavuus ja permutaatio eli paikan vaihto Marjakin kävi meillä, Marjakin kävi teillä, Meillä kävi Marjakin What a funny idea * Funny what idea a *What the funny idea Sanan sisäinen permutaatio ei sen sijaan yleensä ollenkaan mahdollista, tai syntyy eri sana päiväryhmäkotiperhe tononne

Sana puheen yksikkönä Korjaus palaa sananrajalle (Fox, Hayashi & Jasperson 1996:207) tteuuka koko denwa kaket- kakete kite sa I mean here telephone ca- call come FP Meinaan (ne) soi- soitti tänne.

Lausumat ovat usein sanan pituisia (esim Lausumat ovat usein sanan pituisia (esim. vastaukset toistavat sanan) (Hayashi, Mori & Takagi 2002:88) Mari: hayatta deshoo?= was.popular TAG … oli(vat) suosittu(ja), eikö niin? Yoko: =hayatta. was.popular oli(vat) suosittuja.

Sana toistuu usein seuraavassa vuorossa (sukua ajatukselle permutaatiosta) C: Oh you had a veggie – veggie burgers. W: What’s a veggie burger. D: ‘s just a lentil burger. (Ford & Thompson 1996:150) Adult: o oh who’s that. (1.0) Child: li:on Adult: l:i::on

Morfi, morfeemi ja allomorfi Sanan osa, jolla tietty merkitys tai funktio ryhmäperhepäiväkoti kalasatamassako hyppäisitkö – hyppään uin - uisitko Morfien rajat eivät aina selviä reactivate (re-act-iv-ate) [riæktɪvet] [riæktɪveʃən] kätevä, lehtevä vs. väkevä, jäntevä

Jäännösmorfi Nollamorfi Morfi, joka on eroteltavissa, mutta ei esiinny muissa yhdistelmissä van-hurskas, cran-berry Nollamorfi tahdo-n, tahdo-i-n (preesens) dogs, cats, fish (monikko)

Morfeemi ja sen allomorfit Kaksi morfia on saman morfeemin allomorfeja, jos ne ovat täydennysjakaumassa ja merkitykseltään identtisiä esim. käde-ssä, käte-nä, kät-tä puu-ssa, käde-ssä; ui-ko, syö-kö Morfeemilla on siis useita eri muotoja (abstrakti olio); käde-, käte-, kät- kaikki edustavat samaa morfeemia Lekseemi, sanakirjasana: kaikki yhden sanan taivutusmuodot (kädessä, kätenä, kättä, kaikki kuuluvat samaan lekseemiin)

Morfofonologinen vaihtelu Ääniasusta riippuva allomorfien vaihtelu -ssa, ssä (morfeemin ssA eri muodot) Vaihtelun perusteena on vokaalisointu; jos sanavartalossa on takavokaali [u o ɑ], inessiivikin on takavokaalinen; muutoin esiintyy etuvokaalinen (silmissä, kädessä) engl. /-t/, /-d/, /-ɪd/ /læft, pled, romd, plæntɪd, kɪdɪd/ Mikä on vaihtelun perusteena? Allomorfit voivat kuitenkin määräytyä myös leksikaalisesti, esim. dogs, books, men, children, tai kieliopillisesti (esim. eri sanavartalot eri sijapäätteiden edellä, käsiä, kädessä)

Morfeemityypit Vapaat ja sidonnaiset Vapaat voivat esiintyä itsekseen, ilman muita morfeemeja: käsi, ajatus, perhe, päivä, hoito, book, child Sidonnaiset vain toiseen morfeemiin yhdistyneenä: -ssA, -s, -ren Eri kielissä voi vaihdella se, minkälaiset morfeemit ovat vapaita ja mitkä sidonnaisia Esim. hare (atabaskalainen) - ruumiinosat *fi ‘pää’ sefi ‘pääni’ *be ‘vatsa’ nebe ‘vatsasi’ *dze ‘sydän’ ʔedze ‘jonkun sydän, sydän’ imperfekti suomessa ja englannissa vrt. mandariinikiinassa, jossa erillinen sana, le

Sidonnaisia sanavartaloita muissa kielissä unkempt, inept, permit, receive, receptive

Affiksit luokitellaan sijainnin perusteella Yleisimmin sidonnaiset morfeemit ovat affikseja, jotka liittyvät sanavartaloon: laps+i+lla+mme Affiksit luokitellaan sijainnin perusteella prefiksi unhappy, un- suffiksi lapsen, -n infiksi (esim. tagalog) takbuh ‘juosta’ tumakbuh ‘juoksi’ lakad ‘kävellä’ lumakad ‘käveli’

arabia katab ’kirjoittaa’, kitaab ’kirja’ maktuub ’kirje’ kataba ’kirjoitti’ Sanat muslimi, islam, salaam sisältävät sanavartalon slm ’rauha, alistuvuus’ Circumfiksi gekommen samoa FE-/-AʔI ’resiprookki’ fefinauaʔi ’riidellä keskenään’ < finau ’riidellä’

Taivutus ja johtaminen Johtimilla saadaan uusia sanoja Merkitys voi muuttua happy > unhappy Sanaluokka voi muuttua enable, happiness Johtimien yhdistelymahdollisuudet ovat pienemmät kuin taivutusmorfeemien; ovat vähemmän produktiivisia dislike, mutta ei dislove vrt. liked, loved Esiintyvät sanoissa taivutusmorfeemien ulkopuolella – pääsääntöisesti johtaminen ensin, sitten taivutus - relationships

Ensi kerralla Kotitehtävien palautus Morfologiset prosessit Taivutus Sananmuodostus Morfologinen typologia Morfologisen analyysin harjoittelua Uudet kotitehtävät