Keskiviikko 1.9. –torstai 2.9.2010, Airport Congress Center, Vantaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Advertisements

Leena-Kaisa Nikkarinen Kaste-ohjelmapäällikkö,
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
Kohti pysyvää muutosta?. Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe : 45 koulua Lukuvuonna n. 500 koulua.
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
GOLF HARRASTUKSENA Tietoa Vanhemmille
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
JYRÄNGÖN KOULU HEINOLA
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Teija Ryynänen/NELI ELLO väliseminaari Kokous- ja juhlatila Alvarium, Turku Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen.
LIIKKUVA KOULU LOUNAIS-SUOMESSA
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Peruskoulut Lähde: Tilastokeskus 10/2010 js.
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Väestönmuutos , maakunnittain
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Muistiliitto ry Muistiluotsit verkkoja kutomassa VISIO Vuoteen 2010 mennessä luodaan maan kattava asiantuntija- ja tukikeskusverkosto, jonka avulla vapaaehtoistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAAKUNNALLINEN PALLIATIIVISEN HOIDON TÄYDENNYSKOULUTUSMALLI
Kiinan kieltä lukioissa
Ajankohtaista – seutusivistys
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
VALO JA LIIKUNNAN ALUEJÄRJESTÖT Toimenpiteet liikkuvampaan koulupäivään
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa Tilanne Pirjo Häkkinen, Tarja Räty Lähde: THL, Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa -tilasto.
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
VALTION ALUEHALLINTO.
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Kuntien lukumäärä 2017 asukasluvun* mukaan
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Jaana Joutsiluoma ja Minttu Ojanen
Sote-järjestöt ovat jykevä laiva IHMISET jäsentä vapaaehtoista vertaistukijaa ammattilaista työllistettyä YHDISTYKSET.
Pohjois-Karjalan Trendit Talouskatsaus 2/2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Tarve PERA -hankkeelle syntyy
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Osatyökykyisille tie työelämään
Liikunnan olosuhteet yhteisessä tietokannassa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Osatyökykyisille tie työelämään
Lisätietoa hankkeen toiminnasta
PERA – turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA –hanke) Pilottivaihe
Esityksen transkriptio:

Keskiviikko 1.9. –torstai , Airport Congress Center, Vantaa

LIIKKUVA KOULU –hanke  Taustalla mm. periaatepäätös liikunnan edistämisen linjoista, hallituksen politiikkariihen päätös  Jalkautetaan kaikkiin suomalaisiin peruskouluihin fyysisen aktiivisuuden suositukset 7–18 -vuotiaat 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla yli kahden tunnin istumisjaksoja tulee välttää ruutuaikaa viihdemedian parissa korkeintaan kaksi tuntia päivässä

LIIKKUVA KOULU –hanke  Toteutus yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM), sosiaali- ja terveysministeriön (STM) sekä puolustushallinnon yhteistyönä ja rahoitetaan veikkausvoittovaroista. Hankkeen muita keskeisiä yhteistyötahoja ovat Opetushallitus (OPH), Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö (LIKES), Jyväskylän yliopisto ja useat liikunnan kansalaisjärjestöt.  Valmisteluryhmä –  Ohjausryhmä: toimikausi –

LIIKKUVA KOULU –hanke  Koordinoidaan yhteen erilaisia koulupäivän liikunnallistamiseksi jo toteutettuja sekä uusia toimintamalleja  Koulupäivään lisää liikuntaa mm. koulumatkojen ja välituntien sekä oppiaineiden välisen yhteistyön lisäämisen avulla (= koulun liikunta)  Kaksivuotinen kokeilutoiminta erikseen valittavissa pilottihankkeissa aloitetaan lukuvuoden 2010–2011 alkaessa

KOKEILUKOULUT "pilotit"  Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi yhteensä euroa 21:lle liikkuvan koulun kokeiluhankkeelle lukuvuodelle 2010–2011.  Hakemuksia jätettiin ministeriölle 58 kappaletta, ja hakeneiden hankkeiden yhteenlasketut kustannukset olivat noin 2 miljoonaa euroa.  Hankkeiden valinnassa kiinnitettiin huomiota muun muassa toiminta- ja taloussuunnitelman toteuttamiskelpoisuuteen, eri sidosryhmien mukanaoloon, omarahoitusosuuteen ja kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan.  Lisäksi valinnassa kiinnitettiin huomiota koulujen monipuolisuuteen esim. sijaintiin, kokoon ja oppilasainekseen liittyen

LIIKKUVA KOULU –pilottihankkeet  Perusopetuksen vuosiluokat 1–9 (alakoulu, yläkoulu ja yhtenäiskoulu)  Avustettavat hankkeet jakautuvat alueellisesti ympäri Suomea.  Pilottihankkeiden jakaumia eri kriteerien suhteen Kunnat Kaupunkimainen (9) Taajaan asuttu (3) Maaseutumainen (9) Kouluissa oppilaita Yli 200 oppilasta (20) Yli 100 alle 200 (5) Yli 50 alle 100 oppilasta (4) Alle 50 oppilasta (3)

LIIKKUVA KOULU –pilottihankkeet  Pilottihankkeiden jakaumia eri kriteerien suhteen Koulumuoto Yläkoulu (11) Alakoulu (19) Yhtenäiskoulu (7) Koulujen erityispiirteitä Erityiskoulu tai erityisopetusta (7) Liikuntapainotteiset koulut (3) Ruotsinkieliset koulut (8) Maahanmuuttajapainotteiset (2) Koulujen oppilasmäärät (tiedot lukuvuodelta ) Alakoulut oppilasta Yläkoulut oppilasta Yhtenäiskoulut oppilasta Kaikki koulut yhteensä oppilasta

LIIKKUVA KOULU –pilottihankkeet Hankkeiden maakunnallinen jakautuminen  Uudenmaan maakunta (2)  Itä-Uudenmaan maakunta (1)  Varsinais-Suomen maakunta (1)  Satakunnan maakunta (1)  Kanta-Hämeen maakunta (1)  Pirkanmaan maakunta (0)  Päijät-Hämeen maakunta (1)  Kymenlaakson maakunta (1)  Etelä-Karjalan maakunta (1)  Etelä-Savon maakunta (1)  Pohjois-Savon maakunta (1)  Pohjois-Karjalan maakunta (1)  Keski-Suomen maakunta (2)  Etelä-Pohjanmaan maakunta (0)  Pohjanmaan maakunta (2)  Keski-Pohjanmaan maakunta (1)  Pohjois-Pohjanmaan maakunta (2)  Kainuun maakunta (1)  Lapin maakunta (1)

LIIKKUVA KOULU –HANKKEEN TAVOITTEET Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen koulupäivän aikana ja sen välittömässä yhteydessä sekä liikunnalliseen elämäntapaan motivoiminen Lasten liikuntakäyttäytymisen ja fyysisen toimintakyvyn tietopohjan kartuttaminen Liikunnallisen osaamisen kehittäminen kouluympäristössä ja liikuntahallinnossa

Tavoite I Liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden lisääminen koulupäivän aikana ja sen välittömässä yhteydessä sekä liikunnalliseen elämäntapaan motivoiminen Hanke tuottaa koulupäivän liikunnallistamisen hyviä käytäntöjä ja uusia innovaatioita Luodaan edellytykset sille, että hankkeen tulokset ovat laajasti hyödynnettävissä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita laadittaessa ja koulujen toimintakulttuureja määriteltäessä Valitaan valtakunnallisesti 20–30 Liikkuva koulu -pilottihanketta. Hakumenettely ja valinta toteutetaan yhteistyössä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten alueellisten liikuntatoimien sekä muiden yhteistyötahojen kanssa

Tavoite II Lasten liikuntakäyttäytymisen ja fyysisen toimintakyvyn tietopohjan kartuttaminen Kasvatetaan kouluikäisten liikuntaan ja liikuntakäyttäytymiseen liittyvää tietopohjaa, esimerkiksi kiinnittämällä tietotarpeisiin huomiota myönnettäessä avustuksia liikuntatieteellisille tutkimusprojekteille ja sektoritutkimushankkeisiin Luodaan hankkeen yhteyteen tutkimusta ja todennetaan hankkeen vaikutukset koulupäivien liikunnallistamiseksi Dokumentoidaan pilottien toiminta lähtötilanteen kartoituksella ja yksityiskohtaisella toteuttamissuunnitelmalla, jotta piloteilla aikaan saatuja tuloksia voidaan seurata ja arvioida

Tavoite II Lasten liikuntakäyttäytymisen ja fyysisen toimintakyvyn tietopohjan kartuttaminen Luodaan alan tutkijoiden yhteistyöverkosto tukemaan aiheeseen liittyvää tutkimusta Luodaan fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä, joka pilotoidaan hankkeen yhteydessä erikseen valittavissa kouluissa, ja jonka tuloksia verrataan pilottihankkeiden koulujen tuloksiin. Fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä otetaan käyttöön Liikkuva koulu -hankkeen pilottikouluissa ja toteutetaan laajennettujen kouluterveystarkastusten yhteydessä 5- ja 8- vuosiluokilla lukuvuonna Turvataan hankkeen ohjausryhmässä tutkimuksellinen osaaminen

Tavoite III Liikunnallisen osaamisen kehittäminen kouluympäristössä ja liikuntahallinnossa Varmistetaan, että liikuntaa opettavien opettajien täydennyskoulutukseen sisältyy kattavasti Liikkuva koulu - hankkeen sisältöjä Luodaan hankkeen piloteille mentoriverkosto alan osaajista

Tavoite III Liikunnallisen osaamisen kehittäminen kouluympäristössä ja liikuntahallinnossa Varmistetaan, että liikuntatoimen tehtäviä hoitavat Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset tarjoavat Liikkuva koulu -hankkeen sisältöjen mukaista koulutus- ja seminaaritoimintaa kuntien liikuntatoimen viranhaltijoille sekä koulujen rehtoreille ja muulle henkilökunnalle Aloitetaan Liikkuva koulu -hankkeen toteutumista sekä hyvien käytäntöjen levittämistä tukeva, internetissä avoimesti julkaistujen materiaalien kokoaminen ja levittäminen

MENTORIVERKOSTO  Hankkeen toteutumista ja pilottikouluja tukemaan luodaan mentoriverkosto  Mentorit tukevat omalla osaamisellaan ja asiantuntemuksellaan pilottikouluja niiden lähtötilanteen kartoituksessa, suunnitelmien tekemisessä sekä toimenpiteiden toteuttamisessa

MATERIAALITUOTANTO  Pilottikouluissa tullaan ottamaan käyttöön erilaisia käytäntöjä koulupäivän liikunnallistamiseksi  Hankkeessa tehdään myös uusia innovaatioita  Käytetään myös teknologisia sovellutuksia tai sosiaalista mediaa liikunnallisuuden edistämisessä  Tulosten, eli mm. Liikkuva koulu -mallien on oltava laajasti hyödynnettävissä koulujen toimintakulttuureja määriteltäessä  Hyvien käytäntöjen levittäminen avointa ja jatkuvaa (parhaiten internet) ( alkaen)