2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari 10.11.2014 Ylitarkastaja Jaana Salmi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Hallitusneuvos, yksikön päällikkö Tarja Hyvönen
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Kotihoidon laskenta Päivi Tossavainen Raija Kuronen.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Huonorenkaisten autojen osuus 1997–2012 (%) Lähde: Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2012 Huom. Huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
HÄTÄKESKUSLAITOS TÄNÄÄN
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Mitä, miksi ja miten Asiantuntija Leni Haavisto
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
1 STM ja Stakes Rintanen H., toukok Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
PERUSKALVOT.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Etäpalvelu on tullut jäädäkseen - Mitä seuraavaksi?
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa Tilanne Pirjo Häkkinen, Tarja Räty Lähde: THL, Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa -tilasto.
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
VALTION ALUEHALLINTO.
Finansiering av landskapen
Kuntien lukumäärä 2017 asukasluvun* mukaan
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Pohjois-Karjalan Trendit Talouskatsaus 2/2017
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Ulkomaalaiset Lapissa
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
Maakuntien hyte-valmistelijoiden VERTAISFOORUMI J-Sali 1
Asukkaat maakunta- ja sote-uudistuksen keskiöön
Ulkomaalaiset Lapissa
Viidessä maakunnassa yhteensä 57 etäpalvelupistettä
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi

2012 Aiakaspalvelu2014: Keskeiset tavoitteet 1.Asiakas saa julkisen hallinnon palvelut yhteisistä asiakaspalvelupisteistä (yhden luukun periaate). 2.Julkisen hallinnon yhteiset asiakaspalvelupisteet sijaitsevat kohtuuetäisyydellä asukkaista. 3.Julkisen hallinnon yhteiset asiakaspalvelupisteet lisäävät hallinnon tehokkuutta ja taloudellisuutta.

2012 Valmistelun peruslähtökohtia  Julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta säädetään lailla.  Kunnat vastaavat yhteisten asiakaspalvelupisteiden perustamisesta ja ylläpitämisestä.  Yhteisissä pisteissä tarjoavat palveluitaan  Aina: poliisin lupahallinto, Verohallinto, maistraatit, TE-toimistot ja ylläpitäjäkunta  Sopimuksen perusteella: Kansaneläkelaitos ja muut valtion viranomaiset.

2012 Velvollisuus käyntiasioinnin turvaamiseen  Perustuslain hyvän hallinnon periaate  Pääsy hallinnon palveluihin turvattava myös niille, jotka eivät voi, osaa tai halua käyttää sähköisiä palveluja.  Asiakkuusstrategia  Asiakkaille tulee tarvittaessa järjestää mahdollisuus myös käyntiasiointiin.

2012 Asiakaskäyntien määrä palveluntuottajien omissa toimipisteissä vuosina 2011 ja 2013 (tuhatta asiakasta / vuosi)

2012 Käyntiasioinnin ja viranomaisten oman toimipisteverkon kehittyminen  Sähköisen asioinnin arvioitu vähentävän käyntiasiointia vuosien aikana keskimäärin n. 54 %.  Valtion viranomaisten omat toimipisteet vähenevät  Viranomaisten suunnitelmien mukaan heidän toimipisteidensä määrä laskee vuosien aikana n. 385 toimipisteestä n. 250 toimipisteeseen.  Käyntiasiointi on mahdollista turvata sitä edelleen tarvitseville asiakkaille kustannustehokkaasti yhdistämällä eri julkisen hallinnon toimijoiden asiakaspalvelut. (Lähde: Asiakaspalvelu2014-hankkeessa tehty selvitys)

2012 Valmiudet sähköisten palveluiden käyttöön  77 % kansalaisista pitää henkilökohtaista käyntiasiointia tärkeänä.  Nuorimmille (15-24v) ja vanhimmille (50-79v) keskimääräistä useammin tärkeää. (Lähde: Asiakaspalvelu2014-hankkeessa syksyllä 2012 toteutettu kysely)  Suomen aikuisväestöstä (16-65 v.) 30 %:lla eli noin miljoonalla aikuisella on puutteelliset tietotekniikkaa soveltavat ongelmanratkaisutaidot.  Eniten ongelmia tietotekniikan kanssa yli 50- vuotiailla. (Lähde: Kansainvälinen aikuistutkimus, PIACC 2012)

2012 Asiointi tulevaisuudessa?

2012 Toimintamalli  Asiakas saa yhteisissä asiakaspalvelupisteissä mukana olevien viranomaisten kattavat asiakaspalvelut.  Asiakaspalvelua tarjoavat kunnan palveluksessa olevat palveluneuvojat.  Kun palvelu edellyttää viranomaisen toimialan tuntemusta, palvelua antaa viranomaisen palveluksessa oleva asiantuntija joko etäyhteydellä tai paikan päällä.

2012 Pilottipisteet avautuivat Mikkeli ( as.)  Maistraatti ja Verohallinto sulkivat oman asiakaspalvelunsa pilotoinnin käynnistyessä. 2.Oulu, Kiiminki ( as.)  Oulun asiointipiste sijoittuu Kiiminkiin, joka sijaitsee n. 20 km Oulun keskustasta koilliseen. 3.Parainen ( as.)  Maistraatti ja Verohallinto sulkivat oman asiakaspalvelunsa pilotoinnin käynnistyessä. 4.Pelkosenniemi (966 as.) 5.Saarijärvi ( as.)

2012 Piloteissa tarjottavat palvelut  Pilottikunnan omat asiakaspalvelut  Seuraavien valtion palveluntuottajien asiakaspalvelut palveluneuvojan antamana / asiantuntijan antamana etäpalveluna tai paikan päällä  Poliisin lupahallinto  Verohallinto  Maistraatit  TE-toimistot mukaan lukien työvoiman palvelukeskukset  Kela  Mahdollisesti myös muita palveluntuottajia.

2012 Asiointimäärät Mikkeli1 851 kpl Oulu, Kiiminki kpl Parainen 137 kpl Pelkosenniemi 75 kpl Saarijärvi 434 kpl YHTEENSÄ3 686 kpl

2012 Pilotoinnin päätavoitteet  Testata käytännössä pilotointisuunnitelmassa määriteltyjä toimintamallin ja toimintaympäristön kohtia.  Hyvät ja huonot kokemukset toimintamallista.  Muodostaa viisi hyvää esimerkkiä toimivasta asiakaspalvelupisteestä, joiden avulla voidaan helpottaa muiden asiakaspalvelupisteiden toimintaa ja niiden käynnistämistä (referenssikohteet).  Pilotointi on myös kehittämistä, ei ainoastaan testaamista.  Pilotoinnin jälkeen alkaa yhteisen asiakaspalvelun jatkuva kehittäminen.

2012 Ehdotus hankkeen etenemisestä  Hallituksen esitys laiksi julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta  esitys eduskunnalle syksyllä 2015  Laki voimaan vuonna 2016  Ensimmäiset yhteiset pisteet aloittavat vuonna 2016  Vaiheittainen siirtyminen maakunnittain vuosina

2012 Ehdotus siirtymisestä yhteiseen asiakaspalveluun  Vuonna 2016  Keski-Suomi  Pohjois-Pohjanmaa  Lappi  Varsinais-Suomi  Vuonna 2017  Pohjois-Savo  Etelä-Savo  Etelä-Pohjanmaa  Pirkanmaa  Satakunta  Vuonna 2018  Uusimaa  Keski-Pohjanmaa  Kainuu  Vuonna 2019  Kanta-Häme  Päijät-Häme  Kymenlaakso  Etelä-Karjala  Pohjanmaa  Pohjois-Karjala

2012 Lisätietoja