8.1.2004Harry Scheinin1 Lääkäripäivät 2004 427P Tutkijakoulutus: jatkokurssi (pienryhmä), torstai 8.1.2004 Hypoteesin testaus ja tutkimuksen voima Harry.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Milloin on kyse lääkevahingosta?
Advertisements

Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Kyläradio Koulutus Kuinka teen paremmin • Puhu yksityiskohdista – ei yleisestä • Anna kuuntelijoille kuvia • Aloita aina parhaalla palalla.
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Ajankohtaista aluehallinnosta Pori Varsinais-Suomen ELY Sivistyspalvelut Päivi Almgren.
Korvaustilastot - terveydenhuollon kuumekurva?
KANSANTAUDIT.
Ikääntyneiden jalkaterveyden tukeminen – Kuvaus hoitohenkilökunnan jalkojenhoitotoiminnoista palvelutaloissa.
Case: City Car Club Autojen yhteiskäyttö Turussa Työpaja
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla. Liikevaihdon muutos Pirkanmaalla Kaikki toimialat (vuosimuutos-%) Lähde: Tilastokeskus, Asiakaskohtainen.
DIABETES DIABETES ON TAUTI, JOSSA ELIMISTÖN HIILIHYDRAATTIEN SIETOKYKY ON HEIKENTYNYT ja eri mekanismeillä sitten aiheutuu verensokerin kohoaminen. Korkea.
Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 1. kokoontuminen ma klo Säyneisen NS:n talo, Säyneinen, Juankoski Kyläsuunnitelman.
PS Tutkijan etiikka Psykologian alalla on paljon ilmiöitä, joita ei eettisistä syistä voida tutkia. Mieti esimerkkejä ja perustele! Tutkimusaiheen.
Liikunnan puute Runsas suolan käyttö Runsas alkoholin käyttö Stressi
Perusarvon laskeminen ja prosenttilausekkeet
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
7 Terveyden tutkiminen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
S Laskennallinen tiede Tentit ja uusinta Arvostelu Kertausta tenttiin Palaute.
AineistotilanneVarastokirjastossa Toiminta-ajatus Vähentää kirjastojen tilantarvetta ottamalla vastaan aineistoa tieteellisistä ja yleisistä.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
2) Kuinka monta prosenttia luku a on luvusta b
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Yliopistotutkimuksen tuottavuus ja vaikuttavuus - profiiliryhmän selvityksiä Olli Poropudas, opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö Bibliometriikka.
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
Pienin ja suurin arvo suljetulla välillä
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.

Tutkimussuunnitelma Kasvumallien toiminnan validointi Esko Välimäki.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Todennäköisyyslaskenta
Tutkijakoulutus Tutkimusrahoitus ja sen hallinnointi Lääkäripäivät 2004 Seppo Pakkala / Seppo Pakkala.
ESH / Yleislääketieteen akuuttiosasto
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
lineaarinen regressio
Ympäristöaiheisten lehtijuttujen vertailua - Turun Sanomat tammikuussa 1955 ja 2005 Jussi Pukkila Tutkielmasuunnitelma.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
Funktio.
Piste- ja väliestimointi:
Kolesteroli Kaarlo Hyytinen 3c.
Mihin on tultu?. Tutkimusprosessi (MOTV , muokattu De Vaus 1994, 21 pohjalta): Teoria Hypoteesit Empiiriset mittarit Aineiston kerääminen Aineiston.
Palveluvalikoimaneuvoston avoin seminaari Reima Palonen Erityisasiantuntija
Valtimotautien ehkäisyn laatuverkosto YHTEENVETO.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
Yleistä SPSS:stä Alunperin lyhennys sanoista Statistical Package for Social Sciences Valittu opiskeltavaksi ohjelmaksi, koska on helppokäyttöinen ja riittävän.
Yhteenveto laatumittauksen analyysistä ja suositukset
Välitehtävän palaute Huomioita vuorovaikutuksesta
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
Luvat ja otoskoko.
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
VALTIMOTAUTIEN EHKÄISYN LAATUVERKOSTO
Riippuvuustarkastelut
Taulukko 1. Yhden tabletin keskimääräinen raudan massa [mg]
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Harry Scheinin1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus: jatkokurssi (pienryhmä), torstai Hypoteesin testaus ja tutkimuksen voima Harry Scheinin Valtakunnallinen PET-keskus, Turun yliopisto PL Turku Puh

Harry Scheinin2 Hypoteesin testaus Mikä on tutkimuksen tavoite ja hypoteesi? Potilasaineiston rajaaminen Koeasetelman (design) valinta Vaste- ja turvallisuusmittareiden valinta –Mittausmenetelmien ja aikapisteiden yksityiskohtainen kuvaaminen tutkimussuunnitelmassa –Lisäksi ns. primaarivaste ja mahdolliset sekundaarivasteet tulee yksiselitteisesti määritellä Evaluoitavuuden ja tulosten analyysitavan määrittely –”Intention-to-treat” vs. ”Per-protocol”? Otoskoon laskeminen voima-analyysillä

Harry Scheinin3 TOTUUS TULOS

Harry Scheinin4 Voima-analyysi (rinnakkaisryhmätutkimus) 1. Kvantitatiivinen tulos μ 1 = Standardihoidon ka μ 2 = Uuden hoidon ka SD = Keskihajonta f( ,  ) = 10.5 (kerroin taulukosta;  =0.05 ja  =0.1)

Harry Scheinin5 f( ,  ) arvoja

Harry Scheinin6 Esimerkkejä: (sydämen syke) 1.SD=10, μ 1 =70 ja μ 2 =90  n = 6 potilasta (/ryhmä) 2.SD=30, μ 1 =70 ja μ 2 =90  n = 47 ” 3.SD=50, μ 1 =70 ja μ 2 =90  n = 132 ”  Tutkimussuunnitelma (esim. 2): ”Tutkimukseen otetaan 100 evaluoitavaa potilasta (50/ryhmä). Tällä potilasmäärällä saavutetaan yli 90%:n voima (  =0.05) löytämään 20 lyönnin ero (70 vs. 90, SD 30) sydämen sykkeessä ryhmien välillä.”

Harry Scheinin7 (Hulley and Cummings, 1988)

Harry Scheinin8 Voima-analyysi (rinnakkaisryhmätutkimus) 2. Kvalitatiivinen tulos p 1 = Odotettu vaste (%) standardihoidolla p 2 = Odotettu vaste uudella hoidolla f( ,  ) = 10.5 (kerroin taulukosta;  =0.05 ja  =0.1)

Harry Scheinin9 Mistä arvot voima-analyysiin? Muuttujan valinta !  Tutkimuksen tavoite (prestudy hypothesis)  Primary endpoint Kirjallisuus/aikaisemmat tutkimukset Pilottitutkimus Pienin kliinisesti merkittävä ero  Älä aloita tutkimusta mikäli on todennäköistä, että potilaita ei saada tarpeeksi !

Harry Scheinin10

Harry Scheinin11 Harjoitustehtävä Olet mukana uuden lipidilääkkeen kehittämisessä ja tarkoituksena on tehdä kaksi kliinistä plasebokontrolloitua koetta lääkkeen edullisten vaikutusten osoittamiseksi –2 kk:n hoidon vaikutus LDL-kolesteroliin –5 v:n hoidon vaikutus kokonaiskuolleisuuteen CHD-potilailla Laske tarvittavat otoskoot (  90% voima,  =0.05) kumpaankin tutkimukseen seuraavilla oletusarvoilla –Hoito laskee LDL-kolesterolia 1 mmol/l (SD 1 mmol/l) –”Normaali” kuolleisuus on 10%, jota hoito vähentää 25% Perustele otoskoot tutkimussuunnitelmaa varten

Harry Scheinin12

Harry Scheinin13 Tehtävä 1 LDL-kolesteroli ”Tutkimukseen otetaan 50 evaluoitavaa potilasta (25/ryhmä). Tällä potilasmäärällä saavutetaan yli 90%:n voima (  =0.05) löytämään 1 mmol/l ero (esim. 4 vs. 5 mmol/l, SD 1 mmol/l) LDL-kolesterolissa ryhmien välillä.”

Harry Scheinin14 Tehtävä 2 Kokonaiskuolleisuus ”Tutkimukseen otetaan 5400 potilasta (2700/ryhmä). Tällä potilasmäärällä saavutetaan yli 90%:n voima (  =0.05) löytämään 25%:n ero (10 vs. 7.5%) viiden vuoden kokonaiskuolleisuudessa ryhmien välillä.”

Harry Scheinin15 Eli tutkimukseen tarvittava potilasmäärä riippuu tutkimuksen tavoitteesta ja hypoteesista! M.O.T.