P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 10:15 – 10:45 Plagiointivilppi Suomen korkeakouluissa. Miten laajasta ja tutkitusta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Advertisements

Projektitoiminnan kehittäminen
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
TURUN YLIOPISTON OSAORGANISAATIOPILOTTI Turun yliopiston kirjasto Leena Järveläinen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Yliopistojen yhteistyö plagiaatintunnistusjärjestelmän hankinnassa ja käyttöönotossa Aalto, LTY, Taideyliopisto, TTY, UEF, VY Minna Vänskä, kehitysasiantuntija.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
KOKOA 1: ylitarkastaja Ilmari Hyvönen, OKM, puheenjohtaja
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa PT-järjestelmäkysely 3/2013: TÄRKEIMPIÄ KEHITTÄMISKOHTEITA OVAT: ”Yhteisrintama"
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
VALVIRA / Ohry Alustus Valvira tarvitsee tietoja Virrasta 3 tapauksessa: opiskelijan (valmistunut) aloitteesta, opiskelijan (valmistunut) puolesta.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
tiedon laadun tukeminen ja
TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK)
Kieliteknologian verkosto (KIT)
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Amkien avoin TKI & Opetus
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
TUHA-julkaisumetriikka-verkoston tapaaminen
Esityksen transkriptio:

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 10:15 – 10:45 Plagiointivilppi Suomen korkeakouluissa. Miten laajasta ja tutkitusta ilmiöstä keskustelemme? Työkäsitteiden määrittelyä: Lehtori Kari Silpiö, HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Yliopettaja Erja Moore, KARELIA-ammattikorkeakoulu HAASTE: ”Korkeakoulut pyrkivät osoittamaan tuottamaansa osaamista opiskelijoiden korkeatasoisten ja autenttisten tuotosten avulla.” (Moore 2010)

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 10:45 – 11:15 Hoidetaanko oiretta vai ongelmaa? Miten hyvän tieteellisen kirjoittamisen käytäntöjä voidaan korkeakouluissa tukea? Plagiointia ennaltaehkäisevät menettelyt tutkimuksessa ja opetuksessa Pääsihteeri Sanna Kaisa Spoof, Tutkimuseettinen neuvottelukunta Akatemiatutkija Erika Löfström, Helsingin yliopisto HAASTE: ”En minä tiennyt.” TÄHÄN OLEMME SITOUTUNEET: ”Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulee huolehtia siitä, että hyvään tieteelliseen käytäntöön perehdyttäminen ja tutkimusetiikan opettaminen ovat kiinteä osa niiden antamaa perus- ja jatko-opetusta.” (TENK 2012)

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 11:15 – 11:45 Plagiointivilpin kohtaaminen ohjaustilanteessa. Mitä tunteita paljastunut vilppi nostaa pintaan, ja minkälaisin edellytyksin työnohjaussuhdetta voidaan jatkaa? Kun arvoperusta ei kanna Yliopistolehtori Anne Nevgi, Helsingin yliopisto Opetuksen kehittämispäällikkö Markku Ihonen, Tampereen yliopisto HAASTE: ”Hyvinvoivan työilmapiirin tekijöitä ovat avoimuus, arvostus, luottamus ja vastuu.” (Työhyvinvoinnin portaat -malli)

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 11:45 – 12:15 Sähköisen plagiaatin tunnistuksen hyödyt ja ongelmat. Missä opintojen vaiheessa sähköinen plagiaatintunnistus on perusteltua ja tarpeellista? Ohjaustyön ekonomiasta ja vaikuttavuudesta Erikoistutkija Jonna Järveläinen, Turun yliopisto Suunnittelija Anna-Kaarina Linna, Oulun yliopisto HAASTE: ”Miten siirtää työn painopistettä mekaanisesta kontrollista yksilölliseen ohjaukseen.”

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 13:15 – 13:45 Ohjaus ja sanktiot. Vilppitapausten hallinnollisten käsittelyohjeiden toimivuus korkeakoulujen sisäisissä ja välisissä käsittelyprosesseissa. Mitä yhteisiä pelisääntöjä ja määrityksiä tarvitsemme? Lakimies Anna Johansson, Aalto-yliopisto Laatukoordinaattori Ole Karlsson, Åbo Akademi HAASTE: ”Jäätyään kiinni yhdessä suomalaisessa yliopistossa henkilö voi hakea jatko-opiskelupaikkaa toisesta yliopistosta ja saattaa tässä vieläpä onnistuakin. ” (Spoof 2012)

Click! HAASTE 2: Mihin asti selvitysvastuu ulottuu? P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 13:15 – 13:45

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 13:45 – 14:15 Mitä tavoitteita ja indikaatioita plagioinnin seurannalle voidaan asettaa? Miten tilastoiva seuranta toteutuu? Alkupuheenvuorot ja paneelikeskustelu: Lehtori Kari Silpiö, HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Pääsihteeri Sanna Kaisa Spoof, Tutkimuseettinen neuvottelukunta Ylitarkastaja Ilmari Hyvönen, opetus- ja kulttuuriministeriö Puheenvuoroja jakaa erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen, Turun yliopisto HAASTE: ”Ongelma on tehtävä näkyväksi, jotta sen hallintaan tarvittava resursointi ja toimenpiteet voidaan perustella.”

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 13:45 – 14:15

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 14:30 – 15:00 Minkälaisin tavoittein referenssitietokantoja kehitetään? Miten asiakkaan, palveluntarjoajan ja kustantajan tarpeet kohtaavat aineistoindeksointeja tehtäessä? Alkupuheenvuorot ja paneelikeskustelu: Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen, Turun yliopisto Asiakaspalvelija Korhonen, IlonaIT Oy Päätoimittaja Johanna Arola, Duodecim Palvelupäällikkö Arja Tuuliniemi, FinELib HAASTE: ”Miten tukea järjestelmäriippumatonta referenssitietokantojen kehittämistä.”

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 3. Ref 2. Ref 1. Ref PT PT-järjestelmä on kehittynyt hakukone, joka suorittaa lähdetekstin ja vertailutekstien samankaltaisuusvertailun. PT osaa käsitellä vaihdettuja sanajärjestyksiä, tehdä vertailuja synonyymisanojen kautta ja vähittäin myös kielestä toiseen. 1. Avoin InternetKymmeniä miljardeja sivuja (sisältää myös backupeja eri vuosilta) 2. Kustannetut julkaisutSatoja tuhansia nimekkeitä 3. Vertaisaineisto: opintosuorituksetSatoja miljoonia dokumentteja 14:30 – 15:00

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 14:30 – 15:00

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 15:00 – 15:30 Raportti pt-järjestelmähankinnoista ja tunnistuspalveluiden organisoinnista. Miten palveluiden asiakkuutta voitaisiin yhdessä kehittää? Alkupuheenvuorot ja paneelikeskustelu: OPI-koordinaattori Paula Merikko, CSC Kehitysasiantuntija Minna Vänskä, AALTO-yliopisto Erikoissuunnittelija Totti Tuhkanen, Turun yliopisto HAASTE: ”Miten saamme selville, mitä oikeastaan tarvitsemme.”

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa 15:30 – 16:00 Työskentelyn tulosten yhteenveto. Kysymys yhteistyöverkoston tavoitteista ja organisoitumisesta. Seminaariväki + seminaarin avustajat K, P ja T

P lagiarismin hallinta ja sähköinen plagiaatintunnistus korkeakouluissa Tarkentuva tilannekuva ja käsitys yhteisistä kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista.