Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

Varainhankinnan uusi aikakausi!
Ranskan etäopetus alakoulussa
TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
LUVALLISET POISSAOLOT
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Jumalan kanssa.
Toimintaohjeet opelle
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Moodlen ohje opiskelijoille
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Oppimisen pelejä alakouluun
Hyviä käytäntöjä ja sudenkuoppia Marjo Uotila, Järvenpään lukio
Koulussamme aloitettiin tukioppilastoiminta helmikuussa MLL:n paikallisjärjestön toimesta. Mitähän se on?
10 vinkkiä voimaantumiseen
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
14 websuunnitteluvinkkiä!
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Slideshare koonti Mervi Isola.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
Haluatko osallistua Suomen judon strategian muovaamiseen ja toteuttamiseen? Tässä yksi tapa.
Aivoriihi trikoopuseron suunnittelun tueksi. Ideoikaa pienryhmissä minkälaisia erilaisia trikoopaitoja voisi olla Kaikki ideat ovat sallittuja! Huomioikaa.
Käyttöbassetit Ideointia, käsitteitä, tavoitteita marraskuussa 2013.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Kilpailijan starttikurssi
Toimintaohjeet opelle
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tero Karvinenwww.iki.fi/karvinen Rivi-ilmoitus vai valomainos Näkyykö opiskelijan työ opettajalle, kurssille vai maailmalle? Haaga-Helia, Tiko-Info.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Lisää liikettä koulupäivään
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Vaalit
Pedagoginen ajatuskoe
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3

Aloitettiin pohtimalla 2-3 ryhmissä näitä · miksi teidän koulu on UNESCO-koulu? · mitä hyviä kokemuksia UNESCO-kouluna olemisesta haluaisit jakaa muille? · mitä toivot tältä päivältä – entä ASPnet-verkostolta? · tunnetko eurooppalaista/globaalia ASPnet-verkostoa?

Muutama huomio koko ryhmän kuultavaksi: - ei tiedetä sitä alkuperäistä Unesco-koulun historiaa - uusille opettajalle oppilaille vaikea selittää - mikä se nimi on, vaikea - verkostoille välimatkat hankalia - miten työ järjestetään, koordinaattori? korvaukset? - keskittyminen, ei liikaa hankkeita… - onko Unesco-kouluna oleminen liian laajaa tai epäselvää… - ainakin on arvotettava niitä Unescoon liittyviä asioita, arvoja - jokapäiväisen arkityön on heijastettava Unesco-arvoja

Teeman mukaan syvennytään omaan aihealueeseen : tämä oli suosituin työpaja, miksikähän? miksi sinä valitsit tämän työpajan? työpajaan teemaan pitäytyen: mihin kaipaat ideoita, vinkkejä, ohjeita? samoin teemaan liittyen: mitä teillä erityistä haluaisit jakaa ryhmäsi kanssa?

- tiedon tarve – vasta-alkajilla - vinkki: seiskojen ryhmäytyspäivä – nämä arvot - OPH:n sivujen alle paitsi se päivitetty lista niin myös toimintakertomus jossa piirteitä kaikilta kouluilta, toiminnasta tms.; että voi kysyä lisää tarvittaessa - ideapankki sinne sivuille myös – miten toteutetaan U-kouluna olemista - Kempeleestä mallia: kv-kurssi, 2 vkt, 8-9; reksit ja opot rakentavat työsuunnitelmaan - voisiko olla niin konkreettia että U-koulusta aina löytyisi kv- kurssi tai moku-kurssi ja vastaavat tiimit; yksi yt-ryhmä tälle; kestävä kehitys sopisi tänne - menevätkö asiat päällekkäin – haittaako - jokainen koulu laittaa logon sivuille plus toimintasuunnitelma - ehkä aikuiset tietää – entä aikuiset -

Mitä on koulun toimintakulttuuri? brändätään Unesco koulussamme: kynässä lukee Unesco arvot: julisteita – koulussa näkyviin; julistekilpailut tms. facebookiin U-ryhmä Unesco-kasseja ja muuta kivaa tavaraa: koulu voisi tuunata omia Unesco-tavaroitaan tms. palkitseminen: parhaiten tietyn koulun tärkeän asian hoitanut ryhmä saa palkinnon kilpailu hoidetaan fasessa: tykkäämällä tms toiminnallisuutta, yhdessä tekemistä ja samoja päiviäkin oppilaskunta mukaan paljon! myös siis suunnittelemaan

Hyvä idea tai toimintatapa jakoon: Unesco-toiminnan brändääminen koulussa; tuunaamalla, oppilaat osallistuu suunnitteluun ja peukuttaa parhaat ratkaisut Palkitseminen!

Miten verkoston toimintaa halutaan kehittää? Palkitseminen! Ja oman joukon tunnusmerkistön kehittäminen onko ASPnet-toiminta koko koulun asia? Tavoitteena – todellisuudessa? Kuinka moni koulunne ihminen osaisi kuvata ydinasiat UNESCO-kouluna olemisesta? Opettaja, oppilas, muun henkilökunnan edustaja? Millaisia asioita he nyt tietävät? mihin nämä ydinasiat on kirjattu? Kuka on ne kirjannut? mihin ydinasiat perustuvat? miten niitä päivitetään? miten vastuu jaetaan: tavoitteiden asettamisesta miten pidetään yhteyttä, vaihdetaan ideoita ja jatketaan yhteistyötä (Facebook, Yammer, …)? miten usein kokoonnutaan seudullisesti/valtakunnallisesti? OPH:n hyvien käytäntöjen portaali