Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät 2014 Ulla-Jill Karlsson, neuvotteleva virkamies Erno Hyvönen, projektisuunnittelija.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kohderyhmä tilastojen valossa sekä ensimmäisiä tuloksia Erno Hyvönen Jyväskylä
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Elinikäisen ohjauksen alueellinen organisoituminen
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Strategiaa ja laatua etsimässä
PK-kehittämispalvelut
Elinikäinen ohjaus yhteiskunnallisesta näkökulmasta Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa –kutsuseminaari Ulla-Jill Karlsson neuvotteleva.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄT 2014 Turku 8.10.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
Kuuluu valtakunnalliseen Opin ovi –perheeseen Toiminta-aika Toimijat: Länsirannikon koulutus Oy WinNova Satakunnan koulutuskuntayhtymä.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Elinikäisen ohjauksen koordinaatio Koulutusjaoston risteily Sanna Kankaanpää.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
ELY – keskukset ja elinikäisen ohjauksen verkostoyhteistyö Ennakkokysely ja tapaamiset ELY-keskuksissa Syksy 2012 Laituri-projekti Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Salmia ja Laituri-projekti 2013: Koulutus ja kehittämisen tuki ELY:ille Pasi Savonmäki Antti Laitinen TNO-foorumi Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia.
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
Itä-Uudenmaan Opin Ovi Läroporten i Östra Nyland Hankkeen esittely.
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
OHJAAMOT NUORISOTAKUUN TOTEUTTAJINA
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Elinikäinen ohjaus Suomessa
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
TESSU – Tehdään yhdessä ohjausta –projekti (ESR) –
Elinikäisen ohjauksen / tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen kokonaisuus ns. OHJAAMO – malli (luonnos TEM) Kansalainen oppimisen ja työn siirtymissä.
Nuorisotakuu -kiertue eväitä jatkotyölle
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Opinnoista töihin: FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Hyvinvointitiimin pilotti
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät 2014 Ulla-Jill Karlsson, neuvotteleva virkamies Erno Hyvönen, projektisuunnittelija

Toimintaympäristön muutokset heijastuvat elinikäiseen ohjaukseen ja TNO-toimintaan Elinikäisen oppimisen ja koulutuksesta työelämään siirtymisen tueksi tarvitaan monialaista tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluosaamista. Nuorten ohjauksessa korostuu verkostomaiseen toimintatapaan perustuva poikkihallinnollinen yhteistyö eri ohjausammattilaisten ja muiden ohjaustyötä tekevien välillä. Tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelujen rakenteet eivät kuitenkaan riittävästi tue moniammatillista yhteistyötä.

Elinikäisen ohjauksen kehittämisen strategiset tavoitteet Ohjauspalveluita on tasapuolisesti saatavissa ja ne vastaavat asiakkaan tarpeita. Yksilölliset uranhallintataidot vahvistuvat. Ohjaustyötä tekevillä on tehtävien edellyttämä osaaminen. Ohjauksen laatujärjestelmiä kehitetään. Ohjaus toimii koordinoituna kokonaisuutena. Lähde: Elinikäisen ohjauksen kehittämisen strategiset tavoitteet. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:15

Alueellinen koordinointi ELYjen tehtäväalueesta TEM/OKM-hallinnonaloilla (TEM ohjekirje 2.7.2012): ELYihin nimetään ohjaus- ja neuvontapalveluiden vastuuhenkilöt ELYjen vastuulla: alueelliset elinikäisen ohjauksen ohjaus- ja yhteistyöryhmät (alueelliset ELOt), joissa ovat edustettuina esimerkiksi seuraavat tahot: ELY-keskukset, TE-toimistot, AVI, oppilaitokset, kunnat ja muut mahdolliset tahot. -> tavoitteena edistää ohjauspalveluiden saatavuutta ja laatua alueella Alueelliset ELOt laativat yhdessä alueellisten ohjaus- ja yhteistyöryhmien kanssa toimintasuunnitelmat, jossa tulee ottaa kantaa mm. seuraaviin asioihin: eri toimijoiden roolit ohjauksen kentällä, ohjaukseen liittyvän verkoston luominen ja sen toiminta, ohjausosaaminen ja sen kehittäminen verkostossa sekä monikanavaisten neuvonta- ja ohjauspalveluiden kehittämiseen osallistuminen.

Ohjaamo-toiminta keskeisenä osana Nuorisotakuuta ja elinikäistä ohjausta Asiakas Kansalainen oppimisen ja työn siirtymissä TEM, OKM,STM Jne. Seurakunnat TNO – palvelujen ydintoimijat TYP 2.0/ Kuntoutus . SOTE Kunta Kela Vak. Yht. Yritykset Ohjaamo Matala kynnys ELY - keskukset KOORDINOINTI Alueelliset ELO-ryhmät ja ELO- verkostot STRATEGISET LINJAUKSET Valtakunnal-linen ELO-ryhmä Koulu TE- Palvelut Etsivä nuorisotyö Asiakas Jne. Jne. Työ-pajat Kolmas Sektori Järjes-töt Oppi-laitok-set Poliisi Oppimisen ja työn maailmaan liittyvät muut toimijat/välillisesti vaikuttavat palvelut Puolustusvoimat Projektit ja Pilotit TEM ja Laituri – hanke 1.8.2014

NAO-koulutusten rakennekysely I, syyskuu 2014 Selvitys siitä, mitä toimenpiteitä/hyviä käytäntöjä on käytössä missäkin koulutuksen vaiheessa yhteistyöverkostot / hakeva toiminta oppilaitoksen sisäiset muutokset alkuvaihe / ennen opintojen alkua opintojen aikainen tuki työssäoppiminen (erikseen oppilaitosmuotoisessa / oppisopimuskoulutuksessa) tutkintotilaisuus Selvitys siitä, minkä arvosanan kukin toimenpide/hyvä käytäntö saa (tulokset eivät hyödyllisiä tässä vaiheessa) Selvitys siitä, ovatko menetelmät siirtymässä tai jo siirtyneet osaksi oppilaitoksen normaalia toimintaa; avovastausten luokittelu seuraavasti: 1. normaalista toiminnasta NAO:on, 2. pieniä toiminnan muutoksia/ ei mallia/ vain NAO-koulutusten sisällä 3. tulevaisuudessa / harkitaan / kerätään kokemuksia 4. on jo mallinnettu ja otettu käyttöön

NAO-koulutusten rakennekysely I, syyskuu 2014 Muita: alueelliset 3.sektorin toimijat (10), TYP (5), omat infot (5), nuorisotapahtumat/suoramarkkinointi (4), seurakunta (2), toinen oppilaitos yhteistyökumppanina (2), perusopetus (2)…

NAO-Koulutusten rakennekysely I, syyskuu 2014 Muita: Ohjauksen lisäresurssit (4), mm. työtaitovalmennus, arjen käytäntöjen ohjaus, verkko-opinnot (1)

Käytäntöjen siirtäminen - avovastauksia NAO-ohjaaja ja työparitoiminta kouluttajan kanssa ovat hyviä kokemuksia ja eteenpäin siirrettävissä ja jalostettavissa. Jo nyt käytämme toiminnassamme paljon tiimitoimintaa, mutta sitä voidaan NAO-kokemusten pohjalta vahvistaa ja kehittää eteenpäin. NAOn myötä yhteistyö mm. ammatti- ja aikuisopiston opojen ja muiden ohjaajien välillä on lisääntynyt. Samalla tietoisuus nivelvaiheiden haasteellisuudesta, johon on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota. NAOn myötä syntynyt tiivis verkostoyhteistyö alueen nuorisotoimijoiden kanssa on laajentunut ja muitakin yhteistyömuotoja on syntynyt ja kehitetty. Olemme rakentaneet prosesseja ja tehneet prosessikuvauksia, joita voidaan siirtää muuhun aikuiskoulutukseen joko suoraan tai hiukan räätälöiden. Sisäinen ohjausverkosto on tarkoitus saada pysyväksi toimintamalliksi nuorten aikuisten ohjaamisessa. Opiskelijoiden ohjauksen ja tuen mallia työstetään yhdessä Länsirannikon koulutus Oy:n kanssa ohjatussa Hyvät käytännöt -prosessissa (hakevan toiminnan yhteyshenkilöt tästä vastuussa)

NAO-Koulutusten rakennekysely I, syyskuu 2014 Muita: lisämainintoja henkilökohtaistamisesta ja ohjauksesta (8), moniammatillinen opiskelijan tukipalvelumalli (ml. terveydenhuolto, ravinto) (6), yhteistyö työpaikkaohjaajien kanssa (4), opintojen keston pidentäminen (2)

TULOKSIA: Ohjelma löytää edelleen hyvin kohderyhmänsä Kysely toteuttajille lokakuu 2014 (44 vastausta, tiedot 2839 opiskelijasta)

TULOKSIA: Miesten ja vieraskielisten osuudet aloittajista nousussa Kysely toteuttajille lokakuu 2014 (44 vastausta, tiedot 2839 opiskelijasta) Lokakuu 2014: 60% 20-24-vuotiaita 40% 25-29-vuotiaita 53,5% miehiä 17,8% vieraskielisiä 59% 24,8%

…toimintaympäristön muutokset… Tieto-, neuvonta- ja ohjaustyössä toimivilta henkilöiltä edellytetään laajaa tietopohjaa ja yleistä yli hallinnonalojen menevää ohjausosaamista. Erilaisten ja eri-ikäisten kohderyhmien palvelut edellyttävät samalla myös ohjauksen erityisosaamista. Sähköisen asiakaspalvelun yleistyminen edellyttää uusien ohjausmallien ja uudenlaisen ohjausosaamisen kehittämistä. OKM:n Osuva ohjaus ESR-toimenpidekokonaisuus Kohderyhmä: Ohjaamoissa ja Opintopolku-portaalia hyödyntävät Toiminta: Monialainen TNO-osaaminen ja siihen liittyvien toimintatapojen luominen, räätälöityä koulutusta Haku alkaa 2/2015, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus