Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ProAgria Maaseutukeskusten Liitto - PS Lohkotietopankki - esimerkkituloksia viljelyvuodelta
Advertisements

Hirvionnettomuuksien kehitys
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa.
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
Veritas vahinkovakuutus
Raasepori Lähde Wikipedia. Raasepori • Kaupunki Länsi-Uudellamaalla • Raasepori muodostui kunnista • Tammisaari • Karjaa • Pohja • Noin 70 km Helsingistä.
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
STANDARDI EN EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
SUOMEN KUNTIEN LIIKENNETURVALLISUUS, KULTI
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Matka 1 Lipsu = 10 Hepsua 1 km = 4 Hepsua, joten 1 Lipsu on 2,5 km Mutta tarviiko matkaa muuttaa lainkaan?
Asuntokaupassa piilee kaksi sudenkuoppaa Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat syksyllä 2014 Sisä-Suomi.
Tieliikenteen haasteet
Tuli ennen, ”tuli luonnontilaisissa metsissä” Mikä on metsäpalo? Maastopalo?
2.4. Raja-arvo äärettömyydessä ja raja-arvo ääretön E.1.
Yrittäjyydestä ja yhteistyöstä Teollisuusneuvos Heikki Vesa.
Liikennetietokirjasto (kalkati). 2 Liikennetietokirjasto - tavoite Yhteisesti sovitut rajapinnat liikennetietojen välittämiseen organisaatioiden välillä.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman tutkimuskokonaisuus Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista.
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
Uusiutuva energia ja Suomi Timo Juurikkala.
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
Metsähallinnon myrskytuhovalmiuden parantaminen Pentti Lähteenoja Apulaisosastopäällikkö Maa- ja metsätalousministeriö, Metsäosasto p.
Liito-orava Pteromys volans.
Liike Nopeus ja kiihtyvyys.
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
Liikkeen fysiikkaa.
Muuttuva suoraviivainen liike
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Julkistustilaisuus Tuukka Arosara. Liikevaihto kasvaa teollisuuden vetämänä.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
SUOMI ENNEN AUTONOMIAA KESKIAIKA. KESKIAIKA SUOMESSA 1.VARHAISKESKIAIKA Muualla: SYDÄNKESKIAIKA Muualla: MYÖHÄISKESKIAIKA.
SUOMI OSAKSI RUOTSIN VALTAKUNTAA Hi 5 / Hämäläinen.
Yrityksen projektisuunnitelma
Öljyn kuljetus Itämerellä ja siihen liittyvät riskit
Maakuntien suhdannekatsaus 2017
20. Paikka, nopeus, kiihtyvyys
VALTION ALUEHALLINTO.
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Koulutustaso ja osaaminen
Talvikauden tehotilanne
WayStep Consulting Oy 2016.
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Optimaaliset palvelualueet
Kansainvälistä vertailutietoa
Har 312 Metodiseminaari, kevät 2002
WayStep Consulting Oy 2016.
Pohjois-Karjalan Trendit Talouskatsaus 2/2017
KESKI-SUOMEN LIIKENNEFOORUMI 2017
Matkustatko Islantiin ?
Kävele kuvan mukaiset matkan kuvaajat
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Kappale etenee samassa ajassa aina yhtä pitkän matkan.
WayStep Consulting Oy 2016.
Suomen historian käännekohtia
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Pohjois-Karjalan TRENDIT 2/2014
AIKUISTEN LOHIEN UINTISYVYYS VOIMALAITOSTEN TURBIINIVIRROISSA JA KATEIDEN SISÄÄNKÄYNNEILLÄ: LISÄTIETOA KALATIESUUNNITTELUUN P. Orell, C. Faleni, M. Jaukkuri,
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
ESPOON KADUT KUNTOON VANHA-ESPOON ASUKASFOORUMI
Esityksen transkriptio:

Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo

2 SUOMI RUOTSI TAUSTATANALYYSIT TALVIKAUDEN ILMASTO TALVIKAUDEN LIIKENNE -nopeusrajoitukset -nopeudet talvikeleillä -talvirengasmääräykset -talvirenkaiden käyttö & kunto TALVIHOITOVAATIMUKSET -talvihoitoluokitus -laatuvaatimukset -suolan & hiekan käyttö KELI TIEVERKOLLA -keliseurannat TALVIKAUDEN ONNETTO- MUUSRISKIT -talvi- ja kesäajan riskien vertailu TALVIKELIEN ONNETTO- MUUSRISKIT -paljas keli <> talvikelit -eri talvikelit ONNETTOMUUDET TALVI- KELEILLÄ -onnettomuudet eri keleillä, säillä, teillä, tunteina

3 Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa TULOKSIA JA HAVAINTOJA

4 Nopeudet eri talvikeleillä suhteessa paljaaseen keliin Kelin vaikutus nopeuksiin (km/h) Wallmanin mukaan “Nedre Norra Sverige” - alueella (2003) Kelin vaikutus nopeuksiin (km/h) Saastamoisen mukaan (1993)

5 Talvihoitoluokitusperusteet

6 Kelijakaumat POHJOIS-RUOTSIN ALAOSA marras-maaliskuu UUDENMAAN, TURUN JA HÄMEEN PIIRIT joulu-maaliskuu

7 Talvikelien riski samalla kuvaajalla

8 “BONUS-TULOS” Tutkijalautakunta-aineistossa vähemmän talvikelionnettomuuksia kuin poliisin aineistossa:

9 YHTEENVETOA Tutkimusten mukaan ruotsalaiset sopeuttavat nopeutensa paremmin eri talvikelien vaatimuksiin Ruotsissa hoitoluokat liikennemäärien mukaan, Suomessa toiminnallinen tieluokka vaikuttaa myös hoitoluokitukseen. Ruotsissa pääteillä ei yöajan lievennyksiä kuten Suomessa. Suomessa ylemmillä hoitoluokilla mahdollisesti korkeammat ohuen jään osuudet, Suomessa pienempi suolan kulutus Talvikelien riski korkeimmillaan alku- ja loppusyksystä. Ruotsissa nastarenkaiden käyttömahdollisuus alkaa aiemmin ja loppuu myöhemmin. Ruotsalaiset uskovat talvinopeusrajoituksiin

10 Talvikauden henkilövahinkoon johtavan onnettomuuden riski suhteessa kesäkauden riskiin on Suomessa sama tai jopa hieman alhaisempi kuin Ruotsissa vastaavilla leveyspiireillä Talvikelien kaikkien onnettomuuksien riski suhteessa talvikelien osuuteen on Suomessa ja Ruotsissa yhtä suuri Talvikauden onnettomuuskuva Suomessa ja Ruotsissa hyvin samanlainen YHTEENVETOA II

11 “HYPOTEESI” Ruotsissa hieman tiukemmat talvihoitomääräykset ja hieman runsaampaa hiekan ja suolan kulutusta + Kesänopeusrajoitusten keskiarvo sama, talvinopeusrajoitusten laajuus Ruotsissa 25% suhteessa Suomen talvinopeusrajoitusten laajuuteen Talvirengasmääräykset lähes samansisältöiset, talvirenkaiden käyttö ja kunto samanlaista + Ruotsalaiset ilmeisesti sopeuttavat nopeutensa paremmin talvikeleille + = likimain samantasoinen talvikauden/ talvikelien liikenneturvallisuus