Etsi ja kysele – löydä tiedon lähteet!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
TerveTie Tampereen ryhmä
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Internet-tiedonhaussa tarvitaan  Hakukone tai tietokanta  Hakusanoja tai asiasanoja  Hakulause.
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
14 websuunnitteluvinkkiä!
Lukemaan oppii vain lukemalla
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Tiedonhankintaprosessin portaat
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Power point -esitys * Lyhyt oppimäärä.
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
Joel-niksit Keskivertoa paremmaksi tiedonhakijaksi 15 minuutissa KARELIA AMK, Kirjasto.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tunne lääkkeesi Katse oman lääkehoidon onnistumiseen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
T IEDONHAKUPROSESSI Monta tärkeää vaihetta. M ISTÄ HAKISIT TIETOA ? Sukusi vaiheista Aleksis Kivestä Kauhavan nuorisovaltuuston päätöksistä Lauseennvastikkeista.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Tutkielman teko-ohjeet
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
ESSEE.
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Henkilökunnan koulutus
Raportointiharjoitus
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Raportointiharjoitus
Työpaja: englanninkielisiä tiedonlähteitä mediatekniikan opiskelijoille Kevät 2014, Kaisu Sallasmaa.
Vuosikertakamaa – Asiaa & viihdettä jo vuodesta 1938!
Artikkelihakujen tekeminen
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kirjasampo – kirjallisuuden tiedonhaku
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Esityksen transkriptio:

Etsi ja kysele – löydä tiedon lähteet! KARELIA AMK, Kirjasto

Sisältö Tuumasta toimeen Mihin ja millaista tietoa tarvitset? Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty Muotoile aiheesi sanoiksi Tietoa tiedosta: viitetieto Tietoon käsiksi: miten löydät alkuperäisen tiedon

Tiedonhaun kulku, malli 1 5. Just joo, miten niin ei kelpaa.. Liian pitkiä juttuja ja vielä englanniks, ei jaksa lukea. Eiköhän tämä oo ihan ok. Copy-paste on hyvä keksintö! 3. Hä? Eikö tätä muka saakaan netistä ilmaiseksi? No antaapa sitten olla, otan jotain minkä saan heti... mitähän kavereille kuuluu… Meen suoraan Googleen, muualta ei kannata kattella. Yksi hakusana ja sieltä löytyy heti kaikki! 1. Mitähän se ope sano kun olin fesessä? Kai se oli näin tai ainakin sinnepäin - kun on hyvä pää ei tartte kirjotella muistiin ;)

Tiedonhaun kulku, malli 2 5. Käytä saamaasi tietoa 4. Arvioi saamaasi tietoa 3. Etsi ja paikanna tieto 2. Suunnittele tiedonhakusi 1. Määrittele aiheesi Tarkemmin: htttp://www.tamk.fi/tiedonhallinta/B123tiedonhankintaprosessi.html

Suunnittele ja aikatauluta tiedonhakusi! Miten paljon tietoa tarvitset? Paljonko aikaa on käytettävissäsi? Mihin aiot tietoa käyttää? Lyhyt essee vai opinnäytetyö? Mitä tiedät aiheesta ennestään? Tiedätkö tiedonlähteitä, tunnetko asiantuntijoita? Tarkka aiheesi? Kirjoita ylös kysymykset, joihin etsit vastauksia! Miten saat luotettavaa ja käyttökelpoista tietoa? Rajaa aiheesi tarkoituksenmukaisesti. Muista näkökulmasi aiheeseen ja aikarajaukset (ajantasaisuus) Ota selville ja valitse aiheesi kannalta parhaat saatavilla olevat tiedonlähteet

Arvioi: tiedon laatu Millaista tietoa tarvitset? Ammatillista tietoa vai tieteellistä, tutkimustietoa? Vertaa: tieteellinen vs. ammatillinen tieto (Kompassi: Tiedonhallinnan perusteet) Tutkimustieto asiantuntija-arvioitua (referee, peer reviewed, scholar…) Yleistietoa vai tarkkaa tietoa? Kaupallista tietoa, kokemusperäistä tietoa, arkitietoa

Tiedontarve sanoiksi Mistä osa-alueista aiheesi koostuu? Norsu syödään pala kerrallaan… Muotoile aiheesi sanoiksi ja pilko se osiin. Ole kärsivällinen – sanojen löytäminen on vaikeaa! Miellekartta (Mind map avuksi) Tietoa hakiessasi kokeile erilaisia sanoja. Yhdistele sanoja eri tavoin, tarpeen mukaan. (JA/TAI/EI) Mihin laajempaan/suppeampaan kokonaisuuteen asia liittyy? Tietoa löytyy usein enemmän laajemmalla käsitteellä Kumpi toimii paremmin: suppeat vai laajat, tarkat vai yleiset termit? Kokeile!

Kuvaile aihettasi ja etsi tietoa monin sanoin, monin tavoin Koulutus Elämänkaari Nuoret Opiskelu Toimeentulo Sosiaaliset suhteet Elämänmuutokset Stressi Aikuiset Opiskelijat Työelämä Opiskelijat Elämänhallinta AIKARAJAUS

Esimerkki: Miellekartta (Mind map) Opiskelijan elämänhallinta - Keitä ovat opiskelijat, mitä on opiskelu, mitä sisältää elämänhallinta? Subjektiivinen! Assosiointia Ideointia

Mistä ja miten etsit tietoa? Vähimmän vaivan periaate? Tottumukset tiedonhaussa: Tuttuus, hyvät kokemukset? Pikainen haku Googlessa? ”Informaalit” lähteet (esim. ystävät, kollegat) Voi olla hyvä lähtökohta tiedonhaulle – mutta ei riitä pidemmän päälle AMK-opiskelijalle! Opi tunnistamaan luotettava tieto!

Erilaisia tiedonlähteitä Alkuperäinen, varsinainen tieto. Kirjat, kausijulkaisut (lehdet), opinnäytteet, internet, kokotekstitietokannat Lisätietoa: Ensisijaisen tiedon lähteet Viitetieto. Viite kertoo alkuperäisen tiedonlähteen. Näissä viitataan alkuperäislähteisiin Tietoa tiedosta: esimerkiksi kirjastojen viitetietokannat, asiantuntijoiden vinkit Apuvälineitä, joiden avulla löydät alkuperäisen tiedon Lisätietoa : Toissijaisen tiedon lähteet Tietoa ja apua tiedon etsimiseen saat kirjastosta!

Viitetieto - esimerkki Viitetieto kertoo tarkasti, mistä artikkeli löytyy. Esimerkissä yllä on Arto-tietokannan viitetiedot artikkelista nimeltä ”Oppiminen stressittä”. (Arto = tietokanta, jossa on viitteitä kotimaisten lehtien ja kirjojen artikkeleihin.) Artikkelin otsikko ja tekijä Mistä julkaisusta (lehti, kirja) artikkeli löytyy Lehden tarkat tiedot (vuosi, vuosikerta, numero, sivut) Viitetiedon perusteella etsitään ja paikannetaan alkuperäinen tieto (Esimerkissämme Psykologia-lehti, jossa on artikkeli ”Oppiminen stressittä”)

Alkuperäinen tieto - esimerkki Jos löydät viitetiedot, joista et pääse suoraan tietoon käsiksi, etsi alkuperäinen lähde (eli lehti, kirja tai muu julkaisu) esimerkiksi kirjaston kokoelmatietokannan avulla. Esimerkki: Artikkeli siis löytyy Psykologia-lehdestä – vuosi 2010, numero 5/6. Kysymys: Miten ja mistä löytyy kyseinen lehti eli alkuperäinen tieto? Vastaus: Lehden nimellä etsien esimerkiksi Joel-kokoelmatietokannasta ja edelleen Karelia-ammattikorkeakoulun kirjasto Pisarasta Tikkarinteeltä (E-talo)!