A-englanti Oppilaat: -Yhteensä 3 476 (2 966 + 510), noin 6 % ikäluokasta -1 766 poikaa, 1 697 tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
LAL Vuonna 2009 valmistuneet työmarkkinoilla 1 Vastavalmistuneiden opintohistoria, työmarkkinoille sijoittuminen ja palkkataso vuonna 2010 Luonnontieteiden.
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Oppilaiden hyvinvointi ja kiusaamisen vastainen työ Taivallahden peruskoulussa Vanhempainilta
/ JNd Nordea Unioni Suomi ry Nousun hyvinvointikysely 2011.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
3.45 3.40.
Kielitaidon kehitys Euroopan Unionissa
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Liikkumalla tasapainoa Ikäihmisten kuntoutumista tukevat hoito- ja toimintaympäristöt hanke 2006 – 2008 Ikäihmisen hyvä elämä – ympäristön merkitys vanhenemisessa.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Miten yhteishaussa haetaan Yhteisvalinnassa haetaan vähintään yhteen opiskelupaikkaan. Kannattaa kuitenkin aina laittaa varavaihtoehtoja. Yhteensä.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Suhdannekorjattu perusjäämä Saksa0,8-0,110,91,1 Irlanti-7,1-4,7-2,7-0,80,9 Kreikka-10,1-4,20,43,25,5 Espanja-7,7-4,9-3,30,53,7 Ranska-4,3-3,4-1,5-0,051,3.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Vieraiden kielten ja ruotsin A- oppimäärän oppimistulosten arviointi 2013 Opetushallitus Dosentti Raili Hildén (Helsingin yliopisto) Yliopistotutkija.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Perusopetuksen ryhmäkoko
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
YHDISTYSLAKI /503 Esim. patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: tai yhdistystoimintaa käsittelevien kirjojen liitteenä
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
ABIN LOPPUSUORA Vanhempainilta ABIN LOPPUSUORA Preliminäärit Rehtorin ja opon infot Kaikki pakolliset kurssit oltava suoritettuna Tutkintomaksut.
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
SU MEN SALIBANDYLIITT 21 vuotta salibandya Suomessa.
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Esityksen transkriptio:

A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen keskiarvo 7,8 -56 % lukioon -22 % yo vanhemmat, 43 % ei kumpikaan 1

Kielitaito: kuullun ja luetun ymmärtämistehtävät Vähintään hyvä osaamistaso: kuultu 67 % luettu 62 % Heikko osaamistaso kuultu 16 % luettu 21 % Erinomainen osaamistaso kuultu 22 % luettu 44 % 2

Kirjoittamis- ja puhumistehtävät: Vähintään hyvä osaamistaso: kirjoittaminen 72 % puhuminen 77 % Erinomainen osaamistaso kirjoittaminen 58 % puhuminen 64 % Puhumistehtävät suoritti 43 % oppilaista 3

Kielitaitoon yhteydessä olevia tekijöitä: Jatko-opintosuunnitelmat - Kuultu, luettu, kirjoittaminen: ammatilliset tytöt Vanhempien koulutustausta Koulun opetuskieli - Ruotsinkielisten koulujen oppilaat taitotasoasteikon ylimmillä tasoilla - Hyvän osaamistason saavuttaneissa opetuskielen mukainen ero prosenttiyksikköä Koulun alueellinen sijainti - Parhaiten Etelä-Suomi; heikoiten Lappi, Pohjois- ja Itä-Suomi - Parhaiten kaupunkimaiset, sitten taajaan asutut ja maaseutumaiset 4

Koulun opetuskieli: kuullun ja luetun ymmärtäminen 5

Koulun opetuskieli: puhuminen ja kirjoittaminen 6

Oppimista edistävät käytänteet: Koulussa harjoitetut: -Kolme oppilasta neljästä teki läksyt usein tai lähes aina -Sanakokeet, suulliset pariharjoitukset --> vain heikko yhteys kielitaitoon Vapaa-aikana harjoitetut: -Kielen ymmärtämiseen keskittynyt kielenkäyttö toteutui hyvin -Kielen tuottamiseen keskittynyt tyydyttävästi --> kohtalainen yhteys kielitaitoon 7

Oppilaiden käsitykset: 8

Suosituksia: Tvt:n käyttö, oman toiminnan suunnittelu ja arviointi heikkoa --> kohennettava Arvioinnissa korostuivat kirjalliset tehtävät --> arviointikäytänteitä monipuolistettava Tuottamistaidoissa hyvä osaaminen nostetaan tasolle B1.1 --> Vähintään B1.1: - kuullun ymmärtäminen 67 % - puhuminen 64 %, - luetun ymmärtäminen 62 %, - kirjoittaminen 58 % 9

A-ranska Oppilaat: -Yhteensä 1 087, noin 90 % A-ranskaa opiskelleista -703 tyttöä, 318 poikaa -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen keskiarvo 8 -n. 90 % lukioon -n. 50 % yo vanhemmat, 12 % ei kumpikaan -Etelä-Suomesta (70 %) ja kaupungeista (96 %) 10

Kielitaito: kuullun ja luetun ymmärtämistehtävät Vähintään hyvä osaamistaso: kuultu 48 % luettu 66 % Heikko osaamistaso kuultu 19 % luettu 11 % Erinomainen osaamistaso kuultu 6 % luettu 46 % 11

Kirjoittamis- ja puhumistehtävät: Vähintään hyvä osaamistaso: kirjoittaminen 47 % puhuminen 56 % Erinomainen osaamistaso kirjoittaminen 28 % puhuminen 32 % Puhumistehtävät suoritti 77 % oppilaista 12

Kielitaitoon yhteydessä olleita tekijöitä: Ranskan oppimäärä -erityisesti kuullun ymmärtäminen ja kirjoittaminen (ero n. 20 %) Vanhempien koulutustausta Jatko-opintosuunnitelmat Kirjoittamistehtävissä oppilaan sukupuoli Läksyjen tekeminen: aika ja säännöllisyys 13

Oppimista edistävät käytänteet: Koulussa harjoitetut: -Kolme oppilasta neljästä teki läksyt usein tai lähes aina -Opettaja puhuu ranskaa luokalle -Sanaston ja kieliopin harjoittelu omin lausein, musiikin kuuntelu Vapaa-aikana harjoitetut: -Ranskankielisiä elokuvia ja musiikkia --> kohtalainen yhteys puhumiseen ja kirjoittamiseen 14

Oppilaiden käsitykset oppimäärittäin: 15

Suosituksia: Kouluopiskelun integrointi vapaa-ajan kielenkäyttöön Oppimateriaalin ja monipuolistaminen (verkkomateriaali) Arviointikäytänteiden monipuolistaminen Oppilaiden rohkaiseminen ranskan valitsemiseen (työelämän tarpeet) 16

B-ranska Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 48 % B- ranskaa opiskelleista -903 tyttöä, 306 poikaa -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen keskiarvo 8,1 -86 % lukioon -41 % yo vanhemmat, 27 % ei kumpikaan 17

Kielitaito: kuullun ja luetun ymmärtämistehtävät Vähintään ylempi tavoite- taso: kuultu 52 % luettu 82 % Erinomainen osaamistaso kuultu 25 % luettu 44 % 18

Kirjoittamis- ja puhumistehtävät: Vähintään ylempi tavoitetaso: kirjoittaminen 61 % puhuminen 66 % Erinomainen osaamistaso kirjoittaminen 34 % puhuminen 38 % Puhumistehtävät suoritti 78 % oppilaista 19

Kielitaitoon yhteydessä olleita tekijöitä: Vanhempien koulutustausta – Luetun ymmärtäminen, puhuminen Jatko-opintosuunnitelmat – Kuullun ymmärtäminen Sukupuoli – Kirjoittaminen Koulun opetuskieli – Kuullun ymmärtäminen Alueellinen sijainti – Parhaiten Etelä-Suomi, heikoiten Itä-Suomi – Parhaiten kaupunkimaiset, sitten maaseutumaiset ja taajaan asutut 20

Oppimista edistävät käytänteet: Koulussa harjoitetut: -Kaksi oppilasta kolmesta teki läksyt usein tai lähes aina -Sanakokeet, suulliset pariharjoitukset Vapaa-aikana harjoitetut: -Musiikin kuuntelu, elokuvien katselu joskus --> Käytänteiden harjoittamisella vain heikko yhteys kielitaitoon 21

Oppilaiden käsitykset: 22

Suosituksia: Kouluopiskelun integrointi vapaa-ajan kielenkäyttöön Oppimateriaalin ja monipuolistaminen (verkkomateriaali) Arviointikäytänteiden monipuolistaminen Yksi tavoitetaso (A1.3 ja A1.2) Oppilaita rohkaistava ranskan valitsemiseen (työelämän tarpeet) --> Asenteet muuttuneet epävarmemmiksi v jälkeen 23

Ruotsinkieliset koulut: B-venäjä ja B-saksa B-saksa oppilasta (54 % tyttöjä) - ruotsinkielisten koulujen tulokset parempia kuin suomenkielisten B-venäjä -arviointiin osallistui vain 31 oppilasta ruotsinkielisistä kouluista -erinomaiset tulokset luetussa ja puhumisessa -asennoituminen venäjän kieleen keskimäärin kielteisempää kuin suomenkielisten koulujen oppilailla 24