♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT 1. Oikean pelimuoto: pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Advertisements

♣♦♥♠ NT PUOLUSTAMISTA JA LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSPELAAJIEN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva.
♣♦♥♠ NT KILPAILEVAT TARJOUSSARJAT ♣♦♥♠NT 110. oppitunti.
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSTARJOUKSET • Kun vastapuoli on avannut tarjoussarjan, voimme myös halutessamme osallistua tarjoussarjaan.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
♣♦♥♠ NT VASTAUSTARJOUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT. 3 NT VASTAUS 3NT AP tasainen 1 NT VASTAUS 1NT 6-10 AP 2 NT VASTAUS 2NT AP tasainen 1 AVAUS
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Tarjous 1  ei tarkoita, että.
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
TARJOAMINEN 1CD •1♦ avaus yleensä 4+ korttia •ainoastaan jakaumalla 4432 avataan 3:n kortin ruudulla •pistevoima 12 – 21(22) •kaikilla 13 pisteen käsillä.
♣♦♥♠ NT AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA ♣♦♥♠NT.
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustajien tarjoaminen muuttaa oman systeemin rakennetta –vastaajalla enää harvemmin vahvoja (17+ p) kortteja, joten ei käytetä.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO ♣♦♥♠ NT. BRIDGEN HISTORIA Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim. twist 1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu.
♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT. Oikean pelimuoto: • pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) • tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
Harrastekiekon starttipalaveri III-V divisioonat Suomen Jääkiekkoliitto1.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET • Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri.
♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT • Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
PUOLUSTUSTARJOAMINEN Vastustajan avattua on useita näkökohtia puolustustarjouksien suunnitteluun –tarjoamisen vaikeuttaminen, estotarjoaminen –oma korkeampi.
PELINVIENTI NT Sangipelaamisen (NT = No Trump, ei valttia, suomennettuna sangi) perusteita Pyrkimyksenä on saada tikkipelissä mahdollisimman paljon tikkejä.
TARJOAMINEN NT Käden pelivoiman arviointi (Milton Work) –A = 4 p –K = 3 p –Q = 2 p –J = 1 p Menetelmä yliarvioi Q:n ja J:n ja aliarvioi A:n pelivoimaa.
TARJOAMINEN 2C Vahvat kädet aloittavat tarjoamalla 2C –22+ pisteen tasaiset –22+ pisteen epätasaiset –9+ tikin jakaumakädet hieman vähemmällä voimalla,
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
♣♦♥♠ NT AVAUKSET 1NT JA 2NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1 SANGI  arvopistettä  tasainen jakautuma (neljä eri maata ovat jakautuneet tai ,
♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan.
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri VASTAUKSET AVAUKSEEN  VASTAUKSET AVAUKSEEN  AVAUS 1 YLÄVÄRIÄ: p, vähintään 5 kortin väri.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUS 1 VÄRIÄ VOIMA Epätasaisella kädellä avaus lupaa vähintään 11 arvopistettä ja 12 pistettä Tasaisella kädellä.
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
♣♦♥♠ NT AVAUS 2 ♣ ♣♦♥♠NT.  2  on luonnollisen systeemin vahvin avaus  Pelaaja valitsee avauksen 2 , jos hänellä on  ainakin 23 ap ja tasainen jakautuma.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO JA SANGI ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Parit pelaavat toisiaan vastaan. Pelaajat on nimetty ilmansuuntien mukaan.  POHJOIS-ETELÄ (NS)
SANGIPELAAMINEN PELINVIEJÄN TEHTÄVÄNÄ: Tikkien kasvattaminen Kontrollin säilyttäminen Yhteyksien säilyttäminen Vaarallisen vastustajan eliminointi Kaikkien.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332 ♠ KQJ8 ♠ AQ8.
♣♦♥♠ NT AVAAJAN TOINEN TARJOUS ♣♦♥♠NT. Avaajan toinen 1 yli 1-sarjassa  Jos vastaaja tarjoaa yhden tasolla, kyseessä on ns. 1 yli 1-sarja.  Avaajalla.
TARJOAMINEN 1HS Tarjoussysteemi 5533 tarkoittaa avauksia viiden kortin yläväreillä ja kolmen kortin alaväreillä Tarkennuksena 1♦ avaus voi olla 3 k. vain.
♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,
♣♦♥♠ NT BRIDGEN PERUSIDEAT ♣♦♥♠NT 3. oppitunti1. BRIDGEN PERUSIDEAT Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia.
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. ♠ Vastustajan avattua ♠ ♠ pass = ei kerrottavaa ♠ uusi väri = 5+ korttia, ap ♠ 1NT = ap., tasainen,
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA ♣♦♥♠ NT 12. oppitunti.
♣♦♥♠ NT VASTAUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT 6. oppitunti1.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
PILKKU.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS (kertaus) Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan tarjoussarjan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
KORIPALLON VIRALLISET PELISÄÄNNÖT 2014
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 10 – Epäoikeudenmukaisuuden karttaminen Tuomas Nummelin Optimointiopin.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT 18. oppitunti. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332.
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO Kirjan ”Opi Bridgeä 2000-luvulla” sivut 1-4 ♣♦♥♠ NT 1ETO/Bridgen peruskurssi, oppitunti 1.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri Tarkoituksena.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgen jatkokurssi 3 – Puolustajien tiedonvaihto
VASTAUKSET ILMAN TUKEA
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Bridgen jatkokurssi 4 – Valintatilanteita, sangipuolustuksia ja puolustussopimuksia Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA
KILPAILEVAT TARJOUSSARJAT
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri
Esityksen transkriptio:

♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT 1

Oikean pelimuoto: pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) tasaisilla käsillä pelataan mieluummin sangia kuin alaväripeliä ( ♣ tai ♦) jos on löytynyt yhteinen 8 kortin alaväri ( ♣ tai ♦), pelataan sitä epätasaisilla käsillä TARJOAMISEN PÄÄMÄÄRÄ OIKEA PELIMUOTO Tarjoamisen tavoitteena on löytää paras sitoumus: oikea pelimuoto sopivalla tasolla 2

Jos yhteistä voimaa vähintään 26 pistettä, tarjotaan täyspeli Jos ei ole täyspelivoimaa, jäädään mahdollisimman alhaiselle tasolla Jos yhteistä voimaa vähintään 33 pistettä, pyritään tarjoamaan slammi TARJOAMISEN PÄÄMÄÄRÄ SITOUMUKSEN TASO Se pelaaja parista, joka ensimmäisenä tietää parin pistevoiman riittävän täyspeliin, on velvollinen huolehtimaan, että pari tarjoaa täyspelin 3

Tarjoaminen on vuoropuhelua partnerin kanssa Jokainen tarjous kertoo lisää kädestä Kertoo lisää jakaumasta Rajoittaa pistevoimaa TARJOAMINEN ON VUOROPUHELUA 2♠2♠ 6-9(10)p 3+ ♠ 12-16P 3♠3♠ p 4♠4♠ p 1♠1♠ p 5+ ♠ Tarjousten sovittuja merkityksiä on noudatettava, jotta partneri osaa arvioida oikein mahdollisuuksiamme 4

Jotta voimme ehdottaa väriä valtiksi ts. tarjota väriä, on värin oltava vähintään 4 kortin pituinen Ensimmäiseksi tarjotaan pisintä väriä Poikkeus avaukset, jossa 1 ♥/♠ lupaa 5 korttia, joten voimme joutua avaamaan 3 kortin alavärillä vaikka on 4 kortin yläväri Käden pistevoima voi rajoittaa tarjous- mahdollisuuksiamme, jolloin joudumme tarjoamaan 4 kortin väriä matalammalla tasolla vaikka olisi pitempi alaväri, jota joutuisi tarjoamaan seuraavalla tasolla VÄRIN TARJOAMINEN 5

Jos kädessämme on kaksi tai kolme yhtä pitkää tarjottavaa väriä, tarjousjärjestys on: Kahdesta 5 kortin väristä tarjotaan ensin ylempää: ♠ ♥ ♦ ♣ Neljän kortin värejä tarjotaan alhaalta päin: ♣ ♦ ♥ ♠ YHTÄ PITKISTÄ VÄREISTÄ TARJOAMINEN 6

LIMITTARJOUKSET Osa tarjouksista on hyvin rajoitettuja, joiden jälkeen partneri tietää aika tarkasti, mikä on oikea sitoumuksen taso Limittarjouksen (limit = raja, rajoittaa) jälkeen partneri voi Passata, jos tietää ettei voima ei riitä täyspeliin, Invitoida (invitate = kehottaa) täyspeliin (slammiin), mikäli voima voi riittää täyspeliin, jos limitkorotuksen tarjoajalla on maksimivoima lupaamissaan rajoissa Tarjota suoraan täyspelin (slammin), mikäli tietää voiman varmasti riittävän täyspeliin (slammiin) 2♠2♠ 6-9(10)p 3+ ♠ 12-16P 3♠3♠ p 4♠4♠ p 1♠1♠ p 5+ ♠ 4NT 16-17p tasainen 15P 6NT 16-17p 1NT p tasainen 3 ♠ =inviitti 2 ♠ = limitkorotus 4NT = limitkorotus 7

VAATIMUSTARJOUKSET Kierrosvaatimus (kv) Kierrosvaatimuksen tekijä haluaa itselleen vielä ainakin yhden tarjousvuoron Tarjous ei yleensä rajoita tarjoajan pistevoimaa yläpäästä Tarjouksellaan tarjoaja haluta saada tietää lisää partnerin kädestä Kierrosvaatimuksen jälkeen voidaan vielä pysähtyä osasitoumukseen Täyspelivaatimus (tpv) Täyspelivaatimuksen tekijä tietää, että parin yhteinen pistevoima riittää varmasti täyspeliin Täyspelivaatimuksen tekijä ei kuitenkaan tiedä vielä oikeaa sitoumusta: Pelataanko valttipeliä – ja mitä valttia – vai sangia Pelataanko täyspeliä vai slammia 8

Avaus 1 tasolla lupaa voimaa 12-21(22)p 1 ♣ lupaa vähintäin 3 kortin ristivärin => Tukemiseen tarvitaan 5 kortin ristiväri 1 ♦ lupaa vähintäin 4 kortin ruutuvärin, poikkeuksena jako 4 ♠ 4 ♥ 3 ♦ 2 ♣ => Tukemiseen tarvitaan 4 kortin ruutuväri 1 ♥ / ♠ lupaa vähintään 5 kortin ♥ / ♠  Tukemiseen riittää 3 korttia avausväriä 1NT lupaa tasaisen jaon ja täsmälleen ap. Erittäin kuvaava tarjous, joten sillä avataan aina kun mahdollista AVAUS 1:n TASOLLA 9

1.Jos vastaajalla on korkeintaan 5p, hänen tulee passata avaukseen 1 väriä. 2.Vähintään 6 pisteen kädellä vastaaja tarjoaa seuraavista vaihtoehdoista: Korotus avausvärissä: vastaaja tarjoaa avausväriä 2:n, 3:n tai 4:n tasolla Sangitarjous : 1NT, 2NT tai 3NT Oman värin tarjoaminen VASTAAJAN TARJOUKSET 1 VÄRIÄ AVAUKSEEN 10

Jos vastaajalla on voimaa 6-10 pistettä, hän tarjoaa kerran ja odottaa, kertooko avaaja lisävoimaa. Jos avaajalla ei ole lisävoimaa, jäädään osasitoumukseen Jos vastaajalla on (10)11-12 pistettä hän tekee inviittitarjouksen joko suoraan avaukseen tai toisella kierroksella Jos vastaajalla on 13+ pistettä, hän huolehtii että tarjotaan täyspeli VASTAAJAN TARJOUKSET YLEISSÄÄNTÖ 1♥1♥ p 5+ ♥ avaus 2♥2♥ 6-9(10) p 3+ ♥ 3♥3♥ p 3+ ♥ 4♥4♥ 13+ p 3+ ♥ 11

♣♦♥♠ NT KERTAUSTA LÄHTÖKORTIT ♣♦♥♠NT 12

LÄHTÖKORTIN VALINTA MISTÄ MAASTA LÄHTEÄ partnerin tarjoama väri oma pitkä väri (lähinnä sangissa) väri, jossa on sarja (ja vastustaja ei ole sitä tarjonnut) valttipelissä lyhyt väri, josta toivoo saavansa kupin (singeli tai duppeli) väri, jota pelinviejäpuoli ei ole tarjonnut 13

LÄHTÖKORTIN VALINTA VASTUSTAJA TARJONNUT OMA VÄRIÄ Mitä jos vastustaja pelaa sangia ja on tarjonnut omaa pisintä väriä: jos vastustaja on luvannut vähintään viiden kortin värin, siitä ei lähdetä – ilman todella hyvää syytä esim. oman värin laatu on hyvä KQJ98 omalla 5 kortin värillä voi lähteä, jos vastustaja on luvannut väriä 3-4 korttia. omasta 4 kortin väristä ei lähdetä, jos vastustaja on sitä tarjonnut ellei siitä ole sarja ja 4. kortti on myös iso. 14

LÄHTÖKORTIN VALINTA MINKÄ KOKOISELLA KORTILLA Säännön mukaiset lähtökortit: Sarjasta eli sekvenssistä suurin kortti. Aito sarja: AKQ, KQJ, QJ10, J109, 1098 Epäaito sarja: AKJ, KQ10, QJ9, J108, 1097 Sangissa välisarjasta kolmanneksi suurin kortti. Välisarjassa on iso kortti, väli ja sarja. Välisarja: AQJ, KJ10, Q109, AJ10, A109, K109 Valttipelissä ei välisarjasta lähdetä. Muuten sääntö: o yhden tai kahden kortin väristä suurin kortti esim. Q2 tai 82 o kolmen tai neljän kortin väristä kolmanneksi suurin kortti esim. Q86 tai Q864 o vähintään viiden kortin väristä viidenneksi suurin kortti. esim. Q8643 tai Q