Metropolialueen kuntajakoselvitys Tuusulan valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä
Metropoliselvityksen kunnat 2 Espoo Helsinki Vantaa Kauniainen Kerava Kirkkonummi Tuusula Vihti Sipoo Selvitys valmiina
Metropoli 2030:n strategiset tavoitteet 1.Palveluiden turvaaminen julkisten resurssien vähentyessä 2.Sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävä metropoli 3.Kansainvälisen kilpailukyvyn takaava toimintaympäristö 4.Yhdyskuntarakenteeltaan tasapainoinen ja toimiva metropolialue pp.kk.vvvv 3 Osasto
Talouden toimintaympäristön muutokset Pitkään jatkunut olematon talouskasvu Avoimen sektorin rakennemuutos Kestävyysvajeesta johtuvat hyvinvointivaltion rahoitusongelmat Nopeasti etenevä ikääntyminen (Valtiovarainministeriön tulevaisuuskatsaus 2014) pp.kk.vvvv 4 Osasto
Suomen väestöllisen huoltosuhteen muutokset vuosina Eläköityminen lisääntyy Hoivatarve kasvaa Talous kiristyy Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisvaiheessa oli hyvin edullinen huoltosuhde 70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti vuosi indeksi indeksi
Suotuisan toimintaympäristön rakentaminen Julkinen sektori ei voi valita menestysaloja, vaan sen tehtävänä on rakentaa sellainen toimintaympäristö, joka synnyttää menestyviä aloja ja yrityksiä. Helsingin seutu voi menestyä kilpailussa muiden metropolien kanssa vain voimavarat yhdistämällä. Alueen kuntarakenne ei ole vuosikymmeniin vastannut alueen taajamarakennetta, joka on johtanut osaoptimointiin ja voimavarojen tuhlaukseen. 6
Vaihtoehtoja voimavarojen kokoamiseksi Kuntien välinen yhteistyö Hyviä tuloksia Parhaat hedelmät jo kerätty Ei ratkaisu, mutta tarvitaan jatkossakin Metropolihallinto Metropolikaava, joukkoliikenne, ympäristöasioita… kuntaa, uusi hallintotaso vaaleineen Kuntarakenteen muuttaminen Metropolikaupunki, Keski-Uudenmaan Kaupunki Mahdollinen metropolihallinto tiedossa olevin linjauksin (mm. budjettiriihi) ei poista kuntarakenteen muuttamisen tarvetta pp.kk.vvvv 7 Osasto
Alustava linjaus Metropolialueen ja koko Suomen tulevaisuuden menestys edellyttää metropolin ydinalueen kolmen kaupungin yhteistä onnistumista. Metropolialueen kokonaisedun kannalta tärkeimpiä menestystekijöitä pystytään vahvistamaan parhaiten yhdistämällä pääkaupunkisedun kaupungit ja Sipoo uudeksi kunnaksi, metropolikaupungiksi. Pahinta olisi, jos pääkaupunkiseutu jakautuisi toiminnallisesti ja sosiaalisesti kahtia. Kansallisesti erittäin merkittävän Aviapoliksen alueen kehittämispotentiaalin mahdollisuuksien täysimääräinen hyödyntäminen onnistuisi parhaiten, jos alue kokonaisuudessaan on osa metropolikaupunkia. Tämä edellyttää osakuntaliitosta Tuusulasta. Metropolikaupungin kehysalueen kuntarakenteen uudistaminen tukisi selvityksen tavoitetta voimavarojen kokoamisesta. Kuntalähtöisen Keski- Uudenmaan kuntajakoselvityksen onnistuminen toteuttaa myös 9 kunnan erityisen kuntajakoselvityksen tavoitteita. Kirkkonummi ja Vihti ovat tärkeä osa metropolikaupungin kehittyvää kehysaluetta. Myös Länsi-Uudellamaalla tarvitaan voimavarojen kokoamista. Vihdin ja Kirkkonummen kuntien yhdistyminen tukisi tätä tavoitetta. 8
Miksi osakuntaliitos Lentoaseman seutu on kansallinen kehittämiskohde. Monipuolinen yritys- ja palvelukeskittymä, korkea jalostusarvo ja vetovoimainen ympäristö luovat uutta ja tuovat myös globaalisti toimivia yrityksiä seudulle Siksi Resurssien yhdistämisellä kehittämiseen tehokkuutta ja uskottavuutta Kehittämispotentiaali käyttöön: vs asukasta Suomen liikennemaantieteellisen aseman maksimaalinen hyödyntäminen pp.kk.vvvv 9 Osasto
Kehärata voimistaa Aviapoliksen kehitystä – tärkeä myös Tuusulalle pp.kk.vvvv 10 Osasto
Lentokenttäkilpailu kiristyy: Schiphol Sky City pp.kk.vvvv 11 Osasto. Lentokenttiin tukeutuvat yrityspuistot kilpailevat toisensa kanssa, parhaiten pärjäävät sellaiset, joissa kehittäminen tapahtuu koko alueen puitteissa. Stockholm Airport City-hankkeeseen investoidaan lähivuosina mittavasti. Schiphol Amsterdamissa on sen esikuva.
Ruotsinkylän koulu Klemetskogin koulu Osakuntaliitosalueen sijainti
Ote Tuusulan yleiskaava 2040 luonnoksesta
Focus-alue osayleiskaava 2014
Kuntajaotuksen muuttamisen edellytykset (Kuntarakennelaki 4 §) Kuntajakoa voidaan muuttaa, jos muutos parantaa: 1) kunnan toiminnallisia ja taloudellisia edellytyksiä vastata palvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta tai muuten edistää kunnan toimintakykyä; 2) alueen asukkaiden palveluja tai elinolosuhteita; 3) alueen elinkeinojen toimintamahdollisuuksia; tai 4) alueen yhdyskuntarakenteen toimivuutta. Alueella tarkoitetaan yhden tai useamman kunnan tai niiden osan muodostamaa aluetta, johon kuntajaon muutos vaikuttaa. Kuntajaon muuttamisen edellytyksiä arvioidaan myös alueen tulevan kehityksen kannalta. pp.kk.vvvv 15 Osasto
Kunnan osan siirtäminen toiseen kuntaan (Kuntarakennelaki 11 §) Kun kyseessä on kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan, säädetään vireillepanosta mm: Ministeriö voi panna vireille kunnan osan siirtämisen toiseen kuntaan määräämällä toimitettavaksi 4 luvussa tarkoitetun erityisen kuntajakoselvityksen. Metropoliselvitys on VM:n määräämä erityinen kuntajakoselvitys. Tehtävänä arvioida edellytyksiä yhdistää kunnat tai osa kunnista yhdeksi tai useammaksi kunnaksi. Myös osaliitosvaihtoehdot voivat sisältyä selvitykseen. 16
Päätöksenteko osakuntaliitoksissa (Kuntarakennelaki 19 §) Kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan voidaan päättää valtuuston vastustuksesta huolimatta, jos: 1) muutos on muutosta vastustavan kunnan kannalta vähäinen ottaen huomioon muutoksen vaikutukset kunnan asukasmäärään, maapinta-alaan, kunnallisiin palveluihin, talouteen, elinkeinotoimintaan, yhdyskunta- rakenteen kehitykseen tai muihin niihin verrattaviin seikkoihin; tai 2) alueen kehittäminen edellyttää muutosta eikä muutos merkittävästi heikennä muutosta vastustavan kunnan toimintakykyä ja edellytyksiä vastata palvelujen järjestämisestä tai rahoituksesta. pp.kk.vvvv 17 Osasto
Selvittäjät esittävät kaksivaiheista prosessia Selvittäjät esittävät valtiovarainministeriölle osana metropolikaupungin perustamista erityistä kuntajakoselvitystä Tuusulan eteläisimmän osan siirtämiseksi metropolikaupunkiin. Kysymys ei ole osakuntaliitoksesta Vantaaseen. Ministeriö päättää asiasta erikseen, kun edellytykset metropolikaupungin syntymiselle tiedetään. Jos selvittäjien esitys hyväksytään ministeriössä, aikataulu muutokselle olisi sama kuin koko metropopolikaupungin perustamiselle (v. 2017). pp.kk.vvvv 18 Osasto
Seuraa metropoliselvitystä: Metropoliselvitys.fi Metropolutredningen.fi Twitter: