Hyvinvointipalvelujen rahoitus ja uudet tuotantotavat Tampere

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
TEKNILLINEN KORKEAKOULU Energiatalous ja voimalaitostekniikka Senerin Syyspäivä Visioita energiamarkkinoista Pekka Pirilä Teknillinen korkeakoulu.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Digibarometri 2014 Huipputason edellytyksillä keskinkertaisia tuloksia. Miten tästä eteenpäin? Petri Rouvinen Etlatieto Oy Seminaari: Mitä mobiilissa tapahtuu?
Vakuutusmaksutulon jakauma
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Elämyshankekyselyn tulokset © Sovita Toteutus: Opiferum1.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Harrastajatutkinto Säännöt Pisteytys 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
MITEN MÄÄRITTELEMME VAMMAISUUTTA?
Kunta- ja palvelurakenneuudistus Päijät-Hämeen aluevaiheen seminaari Vesa Harmaakorpi Vesa Harmaakorpi Professori Innovaatiojärjestelmät Lappeenrannan.
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Väestönmuutos , maakunnittain
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Suomen ja Itä-Suomen kasvun mahdollisuudet globaalissa ympäristössä Itä-Suomen huippukokous Johtokunnan.
Vakuutusyhtiöt Suomessa 2009 Julkaisun kuvat. Vakuutusmaksutulon jakauma
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 15 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Turhia töitä... Ylituotanto ja varastointi Odottaminen ja etsiminen
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Viikko 3 (14. – ) Maanantai: (14.1.) -3. JAKSO ALKAA Tiistai: (15.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa klo 9-15 Keskiviikko: (16.1.)
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Tarjontaketjun hallinta ja sähköinen kaupankäynti.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 9 - Jaakko Niemi Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Virittäminen (Tuning) s
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
1 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Ulkoasiainhallinto ja Suomen haasteet.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Työryhmät 1 ja 2 työpajassa
Onko tuotantomme… …riittävän tehokas?
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointipalvelujen rahoitus ja uudet tuotantotavat Tampere 2.9.2004 ASIAKASLÄHTÖISYYS JA LOGISTIIKKA Paul Lillrank Tuotantotalouden osasto Teknillinen korkeakoulu Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

MISSÄ ON KYSYNNÄN RÄJÄHDYS? Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

MISSÄ ON RESURSSIEN PUUTE ? Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

MISSÄ ON RESURSSIEN PUUTE (2) ? Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

IKÄÄNTYNEET KYSYVÄT ENEMMÄN Tapiolan terveysasema, Espoo, lähde Alho (2004) Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

PALVELUJEN TUOTTAVUUS ON ONGELMA TUOTTAVUUSPARADOKSI (Baumolin tauti) palvelusuoritteiden tuottavuus ei kehity kuten tavaratuotannossa, mutta… … palvelualojen palkkakehitys seuraa teollisuutta palvelujen suhteellinen hinta nousee itsepalvelu julkinen rahoitus, subventiot, tukiaiset PALVELUPARADOKSI hyvä palvelu nostaa odotuksia mitä parempia palveluja, sen suurempi tyytymättömyys palvelutason vaihtelua on rajoitettava Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

JULKISTEN PALVELUJEN KYSYNTÄ ON ONGELMA Hintamekanismi ei säätele kysyntää Kaikki näkyvä kysyntä ei ole reaalikysyntää liikakulutus Kysyntää on ohjattava muilla keinoilla säännöt jonot arpa huono laatu Kysynnän rajoittaminen on tuskallista ”lisää resursseja !!” KYSYNTÄ-TARJONTAKETJUN HALLINTA Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

PRIORISOINNIN TUSKAA Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

JOKAINEN TOIMIALA ON ERILAINEN, MUTTA MIKÄÄN EI OLE AINUTLAATUINEN RESURSSIT vaikuttavuus tuottavuus tehokkuus TAVOITTEEN MUODOSTUS TUOTANTO TAVOITE SUORITE VAIKUTUS saanto laatu toiminta-ajatus Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

MITEN KYSYNTÄ KOHTAA TARJONNAN ? tyydytyksen tapa osto- voima INSENTIIVIT TARVE HALU KYSYNTÄ TARJONTA TUOTANNON OHJAUS RESURSSIT Julkisessa keskustelussa oletetaan usein naivisti, että kaupan kassalla / terveyskeskuksen luukulla ilmenevä kysyntä perustuu yksiviivaisesti todellisiin tarpeisiin: kaikki kysyntä on reaalikysyntää. Näin ei kuitenkaan ole. Ihmisillä on joukko jäsentymättömiä ja universaaleja perustarpeita, happi, ravinto, turvallisuus, liikkuminen jne. Kun perustarpeen toteutuksen tapa käy selväksi, syntyy kohdennettu halu. Liikkumistarve esim. halutaan tyydyttää omalla autolla mieluummin kuin joukkoliikenteellä. Ihmisten haluja rajoittaa vain mielikuvituksen puute. Käytännössä kuitenkin esteeksi muodostuvat kustannukset. Niitä voi olla hinta, saatavuus, hankinnan vaiva, tai riski. Moni haluaisi Mersun, mutta hinta on este. Usea haluaisi olla hoikka ja hyväkuntoinen, mutta ruokavalio ja kuntosali ovat ylikäymättömän vaivan takana. Vasta ostovoima, vaivannäkemisen valmius tai riskinottokyky tekevät haluista kysyntää. Kysynnän muotoutumiseen vaikuttavat siis monet muutkin tekijät kuin tarpeet. Tarjonta muodostuu resursseista, joita ovat tuotannontekijät pääoma, teknologia, osaaminen ja kassavirta. Resurssien olemassaolo ei kuitenkaan suoraan johda tarjontaa, tarjoajilla tulee myös olla insentiivit, eli motivaatio ja yllykkeet, tehdä resursseista tarjontaa. Kysyntä-tarjontaketujun hallinta (demand-supply chain management) onkin keskeinen ongelma. Sitä kuitenkin säätelee joukko arvoja ja normeja. Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

KYSYNTÄ JA TARJONTA EIVÄT KOHTAA Tapiolan terveysasema, Espoo 28.10 – 28.11.2003, lähde Alho (2003) Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

MITEN KYSYNTÄ KOHTAA TARJONNAN ? arvot, normit, politiikka kuntalaisten subjektiiviset oikeudet omavastuu – julkinen vastuu julkinen, yksityinen, kolmas sektori, kansalaisyhteiskunta palkat, palkkiot monitorointi tulosohjaus tyydytyksen tapa osto- voima INSENTIIVIT TARVE HALU KYSYNTÄ TARJONTA RESURSSIT kysynnän hallinta palveluneuvonta puhelin/internet –palvelut ennakointi palvelutuotannon ohjaus ja johtaminen kustannuslaskenta segmentointi reititys prosessit, laatu & logistiikka Julkisessa keskustelussa oletetaan usein naivisti, että kaupan kassalla / terveyskeskuksen luukulla ilmenevä kysyntä perustuu yksiviivaisesti todellisiin tarpeisiin: kaikki kysyntä on reaalikysyntää. Näin ei kuitenkaan ole. Ihmisillä on joukko jäsentymättömiä ja universaaleja perustarpeita, happi, ravinto, turvallisuus, liikkuminen jne. Kun perustarpeen toteutuksen tapa käy selväksi, syntyy kohdennettu halu. Liikkumistarve esim. halutaan tyydyttää omalla autolla mieluummin kuin joukkoliikenteellä. Ihmisten haluja rajoittaa vain mielikuvituksen puute. Käytännössä kuitenkin esteeksi muodostuvat kustannukset. Niitä voi olla hinta, saatavuus, hankinnan vaiva, tai riski. Moni haluaisi Mersun, mutta hinta on este. Usea haluaisi olla hoikka ja hyväkuntoinen, mutta ruokavalio ja kuntosali ovat ylikäymättömän vaivan takana. Vasta ostovoima, vaivannäkemisen valmius tai riskinottokyky tekevät haluista kysyntää. Kysynnän muotoutumiseen vaikuttavat siis monet muutkin tekijät kuin tarpeet. Tarjonta muodostuu resursseista, joita ovat tuotannontekijät pääoma, teknologia, osaaminen ja kassavirta. Resurssien olemassaolo ei kuitenkaan suoraan johda tarjontaa, tarjoajilla tulee myös olla insentiivit, eli motivaatio ja yllykkeet, tehdä resursseista tarjontaa. Kysyntä-tarjontaketujun hallinta (demand-supply chain management) onkin keskeinen ongelma. Sitä kuitenkin säätelee joukko arvoja ja normeja. kysyntä-tarjontaketjun ohjauksen tekniikka Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

KYSYNNÄN ANALYYSI KESKUSSAIRAALAN PÄIVYSTYSPOLIKLINIIKALLA Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

KYSYNNÄN ANALYYSI Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

KYSYNNÄN ANALYYSI Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

KYSYNNÄN ANALYYSI Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

KYSYNNÄN ANALYYSI Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

LÄPIMENOAIKA HINTARYHMITTÄIN Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

PROSESSIPOHJAINEN LAYOUT Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

PROSESSIEN KUVAUS JA ANALYYSI Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

Perinteinen toiminta vs Perinteinen toiminta vs. leikkaussalin ulkopuolinen anestesiavalmistelu – Töölön sairaala, ortopedinen leikkausyksikkö Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

LAATU TERVEYDENHUOLLOSSA Administratiivinen laatu: prosessit Kliinisten suoritteiden laatu Käypä hallinto Käypä hoito saatavuus läpimeno- allokaatio aika poikkeama virhe- laiminlyönti normista valinta deviation error failure to understand and act Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology

PALVELUTUOTANNON OHJAUS JA JOHTAMINEN Kustannusten laskenta Laatukustannukset – poikkeamien, virheiden, laiminlyöntien kustannukset Keskeneräinen potilas (KEP) – odottamisen kustannukset Toimintolaskenta (ABC) – mihin kustannukset kohdentuvat Prosessien ohjaus Määritys & mallinnus Vastuut Rutiinit ja proseduurit Seuranta, mittaus, kehittäminen Logistiikka – resurssien ryhmittely ja liikuttelu Potilasvirran segmentointi Muut kuin medisiiniset lajittelukriteerit Reititys Tilasuunnittelu Hankinnat ja varastointi Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology