Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Ulkoasiainhallinto ja Suomen haasteet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Ulkoasiainhallinto ja Suomen haasteet."— Esityksen transkriptio:

1 1 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Ulkoasiainhallinto ja Suomen haasteet 24.8.2004 JULKISTEN PALVELUJEN TUOTANNON HAASTEET Paul Lillrank Tuotantotalouden osasto Teknillinen korkeakoulu

2 2 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology JOKAINEN TOIMIALA ON ERILAINEN, MUTTA MIKÄÄN EI OLE AINUTLAATUINEN TAVOITE TAVOITTEEN MUODOSTUS TUOTANTO SUORITEVAIKUTUS RESURSSIT laatu tehokkuus vaikuttavuus toiminta-ajatus saanto tuottavuus

3 3 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology PALVELUJEN TUOTTAVUUS ON ONGELMA TUOTTAVUUSPARADOKSI (Baumolin tauti) palvelusuoritteiden tuottavuus ei kehity kuten tavaratuotannossa, mutta… … palvelualojen palkkakehitys seuraa teollisuutta  palvelujen suhteellinen hinta nousee  itsepalvelu  julkinen rahoitus, subventiot, tukiaiset PALVELUPARADOKSI hyvä palvelu nostaa odotuksia  mitä parempia palveluja, sen suurempi tyytymättömyys

4 4 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology JULKISTEN PALVELUJEN KYSYNTÄ ON ONGELMA Hintamekanismi ei säätele kysyntää Kaikki näkyvä kysyntä ei ole reaalikysyntää liikakulutus Kysyntää on ohjattava muilla keinoilla säännöt jonot arpa huono laatu Kysynnän rajoittaminen on tuskallista ”lisää resursseja !!” KYSYNTÄ-TARJONTAKETJUN HALLINTA

5 5 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology MITEN KYSYNTÄ KOHTAA TARJONNAN ? TARVEKYSYNTÄTARJONTA RESURSSIT INSENTIIVIT HALU tyydytyksen tapa osto- voima TUOTANNON OHJAUS

6 6 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology KYSYNTÄ JA TARJONTA EIVÄT KOHTAA Tapiolan terveysasema, Espoo 28.10 – 28.11.2003, lähde Alho (2003)

7 7 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology PALVELUJEN TUOTANTOPROSESSIT OVAT TEHOTTOMIA

8 8 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Aktiivinen hoitoaika (AH) Passiivinen hoitoaika (PH) Positiivinen odotusaika (POO) Negatiivinen odotusaika (NO) Ylimääräinen hoitoaika (YH) Passiivinen odotusaika (PAO) Välilevytyräleikkauspotilaan episodi (potilas 4) 1.13.11.2000: Lähete kirjoitettu 2.15.11.2000: Lähete kirjataan saapuneeksi 3.17.11.2000: Ylilääkäri arvioi lähetteen 4.15.12.2000: Polikäynti, leikkausarvio 5.18.5.2001: Polikäynti, todettu selkäprolapsi 6.8.6.2001: Potilaalle varataan leikkausaika 7.11.2.2002: Potilas saapuu osastolle 8.12.2.2002: Leikkaus 9.13.2.2002: Potilas kotiutuu osastolta 10.15.3.2002 Sairausloma päättyy 12345 6789 10 3 kk6 kk9 kk12 kk15 kk

9 9 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Aktiivinen hoitoaika (AH) Passiivinen hoitoaika (PH) Positiivinen odotusaika (POO) Negatiivinen odotusaika (NO) Ylimääräinen hoitoaika (YH) Passiivinen odotusaika (PAO) Administratiivinen toiminta-aika (AT) Kaihipotilaan episodi 1.-5.6.10.-12.14. 246081012 kk 7.8.9.13.15.-17.

10 10 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Perinteinen toiminta vs. leikkaussalin ulkopuolinen anestesiavalmistelu – Töölön sairaala, ortopedinen leikkausyksikkö 0:02 0:22 0:03 0:20 0:22 0:03 0:07 1:04 1:11 0:06 0:07 0:12 0:08 0:12 0:000:301:001:302:002:303:00 Induktio (n=77) Perinteinen (n= 58) Viive siivouksen jälkeenAnestesiavalmisteluKirurginen valmisteluViive ennen leikkausta LeikkausKipsausHerätys/viive ennen siivoustaSiivous

11 11 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology LAATU TERVEYDENHUOLLOSSA LAATU Administratiivinen laatu: prosessit Kliinisten suoritteiden laatu saatavuus läpimeno- allokaatio aika poikkeama virhe- laiminlyönti normista valinta deviation error failure to understand and act Käypä hallintoKäypä hoito

12 12 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology PALVELUTUOTANNON OHJAUS JA JOHTAMINEN Kustannusten laskenta Laatukustannukset – poikkeamien, virheiden, laiminlyöntien kustannukset Keskeneräinen potilas (KEP) – odottamisen kustannukset Toimintolaskenta (ABC) – mihin kustannukset kohdentuvat Logistiikka – resurssien ryhmittely kysynnän mukaisesti Tapahtumavirran segmentointi Reititys Tilasuunnittelu Hankinnat ja varastointi Prosessien ohjaus Määritys & mallinnus Vastuut Rutiinit ja proseduurit Mittaus, seuranta ja kehittäminen


Lataa ppt "1 © Paul Lillrank 2004 UM Department of Industrial Engineering and Management ¤ Helsinki University of Technology Ulkoasiainhallinto ja Suomen haasteet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google