INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Advertisements

DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Masri, Marjut Lahtela ja Katariina Lauronen KIRAVO-projekti 2011.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RSS-syötteet ja Fronter Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina Lauronen KIRAVO-projekti 2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SPORTS TRACKER Tekijä: Nybäck Teemu TU09s Tiedonhaku internetistä.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Wallwisher.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Makupalat.fi: Miksi linkkihakemistoja taas tarvitaan?
Esityksen transkriptio:

INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

Internet-tiedon olemus kaupallista, tieteellistä ja yhteiskunnallista tietoa tietoa mielipiteistä ja trendeistä Julkista, suojattua sekä yksityistä tietoa Ajankohtaisempaa tietoa saa paremmin kuin painetusta tiedonlähteestä

Internet-tiedon olemus Paljon materiaalia englanninkielisiltä alueilta, vähemmän Suomesta Internetissä julkaisemisen kynnys on matala Verkkotiedon luotettavuus ja sensuuri

Internet-tiedonhaun keveys Googlaamisen helppous Arkipäiväinen tiedonhaun mekaanisuus Vähimmän vaivan periaate Omia hakutaitoja ei pysähdytä miettimään Hakukoneiden mekanismeja ei tunneta

Googlea edistyneesti Googlen aika- ja kielirajaukset Google Instant Tarkennettu haku Google Scholar Google Kirjat

Internet-tiedonlähteiden arviointi Tekijän asiantuntemus Kuka on sivuston tekijä (henkilö/yhteisö)? Onko tekijän yhteystiedot mainittu? Annetaanko tekijän pätevyydestä tietoja sivustolla? Millainen maine tekijän taustaorganisaatiolla on? Viranomaisten, yliopistojen ja muiden vastaavien tiedontuottajien ylläpitämät sivut ovat usein keskimääräistä luotettavimpia.    

Internet-tiedonlähteiden arviointi Tiedonlähteen tarkoitus ja kattavuus Mikä tarkoitus tiedon tuottamisella on ollut? Kenelle sivu on suunnattu? Onko mielipiteet, mainonta ja faktat eroteltu toisistaan? Sisältyykö tietoon ideologisia tai poliittisia painotuksia? Onko tiedonlähde kattava esitys aiheesta? Mitä asioita aiheesta on jätetty käsittelemättä?

Internet-tiedonlähteiden arviointi Tiedon oikeellisuus Onko sivulla oleva tieto paikkansa pitävää, luotettavaa ja virheetöntä? Onko sivustolla lähdeluetteloa? Onko lähteet mainittu? Onko sivuston kieliasu virheetöntä? Löytyykö vastaavaa tietoa muista lähteistä?  

Internet-tiedonlähteiden arviointi Ajantasaisuus Milloin tiedonlähde on julkaistu internetissä? Päivitetäänkö sivustoa säännöllisesti? Onko käsiteltävä aihe sellainen, että se vaatii jatkuvaa päivittämistä? Toimivatko linkit?

Kuinka hakukoneet toimivat?

Uusi kirjoitus tai sisältö verkossa Verkkoa haravoivat hakurobotit ottavat haaviinsa kirjoituksen. Googlebot seuraa sivuja, joissa on paljon linkityksiä ja joihin on linkitetty. Sivu noudetaan. Hakiessasi tietoa Googlella, et hae tietoa koko verkosta vaan Googlen välimuistissa olevasta sisällöstä. Tiedonhaku Googlella. Google ehdottaa etukäteen erilaisia hakusanoja. Hakutulos luodaan.

Hakutulokseen sovelletaan Googlen omia suodatuksia. Google tuo hakutulokseen verkkosivuja, joissa on aiemmin vierailtu. Google lisää hakutulosten joukkoon viitteitä uutisista, tuotteista, videoista, kirjoista ym., mikä voi olla relevanttia tiedonhakijalle. Google voi painottaa trendikkäitä hakutuloksia.   Voit estää tämän poistamalla verkkohistorian käytöstä.

Verkkosivujen ranking-järjestys hakutuloksessa Tavallisessa tiedonhaussa hakukoneet seulovat internet-sivuja ja ajan myötä sivustoille kehittyy ranking-järjestys. Sivuston nouseminen hakutuloksen kärkeen johtuu osaltaan sivuston linkityksen paljoudesta. Tästä syystä Wikipedia nousee hauissa yleensä kärkeen Hakutulosten järjestys muuttuu hitaasti  

Google pyrkii järjestämään hakutulokset alueellisesti valikoiden eli se pyrkii tarjoamaan suomalaisille suomalaisia hakutuloksia Google personalisoi hakutuloksia Google arvottaa sivuja myös niiden tärkeyden mukaan ja antaa sivuille sitä korkeamman PageRank –arvon, mitä tärkeämpänä se niitä pitää.

Muita hakukoneita Metahakukoneet: hakee samaan aikaa monien eri hakukoneiden avulla esim. Dogpile Klusteroivat hakukoneet: luo erilaisia kategorioita aihepiirin mukaisesti esim. Yippy ja Carrot Clustering Reaaliaikaisen verkon hakukoneet esim. Twitter search, Topsy

Muita hakukoneita Visuaaliset hakukoneet esittävät hakutulokset visuaalisessa muodossa esim. RedZ, Quintura, oSkope Sosiaalisten yhteisöjen sisäinen haku esim. Facebook, Twitter, Slideshare, Delicious Kuva- ja videohaku esim. Flickr, Youtube

Syvä verkko Mikään hakukone ei pysty löytämään kaikkea, mitä verkossa on. Google ja muut hakukoneet löytävät vain pienen osan verkon informaatiosta Aineistoa, joka sijaitsee esim. salasanan takana tietokannassa, organisaation sisäverkossa tai kirjastojärjestelmässä. Tällaista aineistoa varten on olemassa ns. syvän verkon hakukoneet esim. Complete Planet