Mitä on IL-opetus ja mitä IL-kouluttajan pitäisi osata?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kokoelmien markkinointi käyttäjille Kokoelmakartta-työpaja
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
ohje kuunteluanalyysiin
Koulutus & neuvonta TudaTupa jatkosuunnitelmat. Koulutus – miten edetään? Ensimmäiseksi tarvitaan työpajat, joissa laaditaan koulutusstrategia ja perusmateriaalit.
Kansainvälinen yhteistyö: CILIP- Yliopistokirjastojen neuvoston kv- kirjeenvaihtajat Päivi Helminen.
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
Tiedonhankintaprosessin portaat
Toimintaympäristön muutos: Tutkijan työn ja tiedonhankinnan muuttuminen Gunilla Widén Informationsvetenskap Handelshögskolan vid Åbo Akademi
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Wifi direct hakusanalla Viktor Azim (MTTT10S)
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
DViikki Kokemuksia kokotekstien taltioinnista DSpace-ohjelmistolla Kimmo Koskinen Viikin tiedekirjasto.
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
IL-koulutus Viikin tiedekirjastossa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Infinitiivi + to-partikkeli
OLLA-verbit Olla-verbejä on englannin kielessä kaksi: ’be’ ja ’have’.
LEED projektityö ohjeet – Porvoo Campus
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
Power Grammar: Konditionaali
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Power Grammar: Menneen ajan konditionaali Suomen englanninopettajat ry
How should I ask my questions?
Yhteiskuntaoppi, oppitunti 3
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Muutamia käsitteitä Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan, perusluokan (superclass,
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Työpaja: englanninkielisiä tiedonlähteitä mediatekniikan opiskelijoille Kevät 2014, Kaisu Sallasmaa.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Rehabilitative work experience in hämeenlinna prison
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Information for teachers
LIBRARY RESEARCH SUPPORT Introduction to doctoral training 15. 3
Esityksen transkriptio:

Mitä on IL-opetus ja mitä IL-kouluttajan pitäisi osata? 12.8.2009 Viikin tiedekirjasto Päivi Helminen

Informaatiolukutaidon käsite Informaatiolukutaidon määritelmiä lukuisia HY:ssä käytössä amerikkalaisista ACRL:n standardeista käännetty määritelmä http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/informationliteracycompetency.cfm http://www.helsinki.fi/opiskelijakirjasto/hankkeet/arkisto/infoluku/osaamistavoitteet.htm Määritelmä voi olla puutteellinen, vanhentunut yms. Hassua, mutta määritelmän ja termin hiomiseen ei kannattane liiaksi hioa Mikä on IL-standardin käyttötarkoitus ja hyöty? Niitä ei kannata ottaa liian vakavasti ja kirjaimellisesti. Ne voivat toimia muistilistan tai ostoslistan tapaisena apuvälineenä, jonka avulla voi varmistaa, että oleelliset asiat tulevat esille opintojen eri vaiheissa. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto

Informaatiolukutaidon määritelmä Informaatiolukutaito-käsitteeseen liittyy koko tutkimusprosessi: tiedontarpeen tunnistaminen ja sen määrittely tiedon ja aineistohaun prosessi hankitun aineiston jäsentely ja liittäminen omaan tietopohjaan tiedon hyödyntämiseen ja käyttöön liittyvät eettisten, taloudellisten, juridisten ja sosiaalisten vaikutusten vastuullinen tunnistaminen.

Muita käsitteitä Tiedonhankinta on informaatiolukutaitoa suppeampi käsite. Tiedonhankinnan prosessi pitää sisällään tiedonlähteiden valinnan, tiedonhaun ja tulosten arvioinnin. Käyttäjäkoulutus on kirjaston käytön ja tiedonhakuohjelmien käytön opastusta. Mitä termiä käytämme kirjastossa: informaatiolukutaito Mitä termiä käytämme kirjaston ulkopuolella: ?

IL-opetus/käyttäjäkoulutus Olenko mieluummin IL-opettaja vai käyttäjäkouluttaja? Mitä laitosten opettajat kirjaston kouluttajilta odottavat? Voiko IL-opettaja astua laitoksen opettajan varpaille, jos laitoksen opettaja odottaa vain ohjelmien ja tiedonhaun tekniikan opastusta? Laitosten opettajien varpaille astumista ei tarvitse pelätä (jokainen on vastuussa omista varpaistaan eikä omaa osaamista ja laaja-alaista kokemusta kannata vähätellä). Laitoksille on diplomaattisesti kerrottava, mitä IL-opetus parhaimmillaan on ja mitä laitoksilla kaivataan ja mitä kirjaston IL-kouluttajat pystyvät tarjoamaan laitoksille. IL-kouluttaja voi antaa myös kirjoittamiseen liittyviä vinkkejä, kunhan ei kumoa laitoksen opettajaa (paitsi jos täysin väärässä). Kijraston henkilökunnalla voi olla mielipiteitä ja oman näkemyksen kertominen ei ole laitoksen opettajan varpaille astumista. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto

Mitä IL-kouluttajan tulisi osata? Listaa kaikki asiat (tiedot, taidot) mitä kouluttajat pitäisi mielestäsi osata Merkitse ☺niiden kohdalla, jotka jo jotenkuten hallitset Merkitse + niiden kohdalle, joita sinun pitäisi kannattaisi opetella Mieti omalta kohdaltasi ovatko opeteltavat asiat sellaisia, joita opettelet mielelläsi / opit helposti vaiko ei? Laita opeteltavat asiat realistiseen tärkeysjärjestykseen. Mistä aloitan?

IL-linkkejä Viikin tiedekirjaston koulutussivut http://www.tiedekirjasto.helsinki.fi/koulutus/ HY:n kirjastojen koulutussivut http://www.helsinki.fi/kirjastot/opetus/index.htm HY:n IL-opintopiirin wiki https://wiki.helsinki.fi/display/THkouluttajat/Home Kansallisen IL-verkoston sivut http://www.helsinki.fi/infolukutaito/ Opas informaatiolukutaidon opetukseen http://www.cop.fi/kirjastosivut/julkaisumyynti/julkaisut/opas_informaatioluku.pdf Kirjastopedagogiikka, yleiset kirjastot http://wiki.kirjastot.fi/index.php/Kirjastopedagogiikka The information literacy website http://www.informationliteracy.org.uk/

Miten ohjaaja voi tukea opiskelijan informaatiolukutaitoisuutta Opiskelijan IL-taitojen arviointi Ohjaaja tietää, mitä palveluja ja millaista apua on saatavilla esim. kirjastossa Ohjaaja tuntee tieteenalan asiasisältöjä ja tutkimusmenetelmiä Ohjaus ja kannustaminen opiskelijan oman informaatiokäyttäytymistyylin löytämiseen  kullakin oma kirjoitustyyli ja yhtälailla oma tyyli etsiä ja hallita tietoa Opiskelijoille uutukaisin tieto ei ole yhtä olennaista kuin tutkijalle. Opiskelijan täytyy ensin kasvattaa aiheeseen liittyvä perustietopohja, mutta myös uusinta tietoa tarvitaan esim. vanhojen asioiden opiskelun motivointiin. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto

Mitä informaatiolukutaito merkitsee tutkijan työssäni, missä tutkijan kipupisteet ovat Tiedonhallintataidot tärkeämpiä kuin tiedonhakutaidot Kohdennettua, oikea-aikaista tukea IL-asioissa Tiedonhaussa tärkeitä esim. Alueen skannaus Alaviitteiden jäljitys Tekijähaku ja sitaatiohaku Vähemmän tärkeää laaja asiasanahaku

Miten IL-tarpeet vaihtelevat uran eri vaiheissa? Tutkijan urakaaressa monia vaiheita: 1. vuoden opiskelija Proseminaari- ja kandivaiheen opiskelija Maisterivaiheen opiskelija Väitöskirjan tekijä Aloittelevat tutkijat Asemansa vakiinnuttaneet tutkijat Senioritutkijat Tosi asiantuntijat

Miten IL-tarpeet vaihtelevat tutkijan uran eri rooleissa? Tutkijan uraan mahtuu monia rooleja: Tutkija-opettaja Akatemiatutkija Huippututkija Kansainvälisen tutkimusryhmän jäsen Vieraileva tutkija Dosentti ja monia muita rooleja

Vaihtelua tutkijoiden ja asiantuntijoiden IL-tarpeissa Tieteenala Tutkimusmenetelmä ja lähestymistapa Tiedon luonne, tiedon muokkaaminen osa IL-taitoja Erilaiset informaatiokäyttäytymisen tyylit Työskentely tutkimusryhmän jäsenenä tai yksin Ryhmän IL-taidot ovat ryhmän erityisosaajien (erityisalat, ohjelmistot, viestintä yms.) yhteensummatut taidot ? Tiedontarve: nopeasti jotain uusinta artikkelia varten eikä perusteellisesti ja ”rauhallisesti” kaikkea kuten opinnäytteissä

Tietoavaruuden hahmottaminen haastavaa: mistä oman alan tietoa ja miten se on järjestetty Avoin internet: esim. Google ja muut hakukoneet Tieteelliset tietokannat: Web of Science ja kymmenet muut Tietyt tieteelliset lehdet Painetut aineistot kirjastot Sähköinen viestintä verkossa erilaisten tuttujen kanssa Kasvokkain viestintä erilaisten kohtaamisesi ihmisten Kanssa havainnointi

Käytännön haasteita Miten kirjaston asiantuntijat voivat auttaa tieteenalan tutkijoita ja asiantuntijoita Miten laitosten tieteenalan asiantuntijat voivat auttaa kirjaston asiantuntijoita ammattitaitonsa kehittämisessä ja ylläpitämisessä Miten kirjaston ja tieteenalan asiantuntijat voivat yhteistyössä parhaiten tukea uusia tutkijan ja asiantuntijan alkuja, ihan ensimmäisestä päivästä lähtien Jatko-opiskelijoiden ja kandin ja maisterin työn tekijän tiedontarpeet, esim. mikä on hyvä lehti alallani? Kirjaston neuvojalle voi esittää ns. tyhmiä kysymyksiä menettämättä kasvojaan. Kirjaston henkilökunta lähempänä epävarmaa opiskelijaa kuin huippututkija. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto

Globaalit haasteet arkipäivän työssä So wherever we are positioned today as information literacy learning promoters we need to continue to invest time to critically reflect on our current local IL education practice in the light of global IL competency needs. (Coxall, O. et al. 2009) http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/index.php/JIL/article/view/CC-V3-I1-2009/238

Pitävätkö IL-väittämät paikkansa? Diginatiivit opiskelijat eivät tarvitse TVT- ja IL-opetusta. Tutkimuksen teon opetus ei ole välineiden ja ohjelmien käytön opetusta. IL-opetuksessa on keskeistä auttaa opiskelijoita ymmärtämään, miten tieto on järjestetty sekä fyysisesti kirjastossa että ennen kaikkea sähköisessä tieteellisen tiedon maailmassa. Näitä tietoja ja taitoja opiskelijoilla ei ole yliopistoon tullessaan ja he tuskin oppivat niitä ilman ohjausta. ”Sosiaalinen media (Facebook, Twitter, blogit yms.) syrjäyttää muita tiedonhankinnan kanavia.

Pitääkö paikkansa? Academic librarians are eager to offer sessions for students on what we call "research education." But the mistaken assumption that students don't need it means that many professors don't ask us to meet with their students, or even respond to our enthusiastic offers to lead such sessions. Students don't need to be taught anything about working online, because they were practically born digital, right? Research education is not tools education. Research education involves getting students to understand how information is organized physically in libraries, as well as electronically in library catalogs and in powerful, sometimes highly specialized commercial databases. It means teaching students to search effectively online to identify the most relevant and highest-quality books, articles, microform sets, databases, even free Web resources. Students do not come to college armed with those skills, nor are they likely to be acquired without guidance. Yet students desperately need such skills if they hope to function effectively in our information-driven economy. As Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams opine in The Craft of Research: The "vast majority of students will have careers in which, if they do not do their own research, they will have to evaluate and depend on the research of others. We know of no way to prepare for that responsibility better than to do research of one's own." Todd Gilman. http://chronicle.com/article/Not-Enough-Time-in-the-Library/47410/