Mitä on IL-opetus ja mitä IL-kouluttajan pitäisi osata? 12.8.2009 Viikin tiedekirjasto Päivi Helminen
Informaatiolukutaidon käsite Informaatiolukutaidon määritelmiä lukuisia HY:ssä käytössä amerikkalaisista ACRL:n standardeista käännetty määritelmä http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/informationliteracycompetency.cfm http://www.helsinki.fi/opiskelijakirjasto/hankkeet/arkisto/infoluku/osaamistavoitteet.htm Määritelmä voi olla puutteellinen, vanhentunut yms. Hassua, mutta määritelmän ja termin hiomiseen ei kannattane liiaksi hioa Mikä on IL-standardin käyttötarkoitus ja hyöty? Niitä ei kannata ottaa liian vakavasti ja kirjaimellisesti. Ne voivat toimia muistilistan tai ostoslistan tapaisena apuvälineenä, jonka avulla voi varmistaa, että oleelliset asiat tulevat esille opintojen eri vaiheissa. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto
Informaatiolukutaidon määritelmä Informaatiolukutaito-käsitteeseen liittyy koko tutkimusprosessi: tiedontarpeen tunnistaminen ja sen määrittely tiedon ja aineistohaun prosessi hankitun aineiston jäsentely ja liittäminen omaan tietopohjaan tiedon hyödyntämiseen ja käyttöön liittyvät eettisten, taloudellisten, juridisten ja sosiaalisten vaikutusten vastuullinen tunnistaminen.
Muita käsitteitä Tiedonhankinta on informaatiolukutaitoa suppeampi käsite. Tiedonhankinnan prosessi pitää sisällään tiedonlähteiden valinnan, tiedonhaun ja tulosten arvioinnin. Käyttäjäkoulutus on kirjaston käytön ja tiedonhakuohjelmien käytön opastusta. Mitä termiä käytämme kirjastossa: informaatiolukutaito Mitä termiä käytämme kirjaston ulkopuolella: ?
IL-opetus/käyttäjäkoulutus Olenko mieluummin IL-opettaja vai käyttäjäkouluttaja? Mitä laitosten opettajat kirjaston kouluttajilta odottavat? Voiko IL-opettaja astua laitoksen opettajan varpaille, jos laitoksen opettaja odottaa vain ohjelmien ja tiedonhaun tekniikan opastusta? Laitosten opettajien varpaille astumista ei tarvitse pelätä (jokainen on vastuussa omista varpaistaan eikä omaa osaamista ja laaja-alaista kokemusta kannata vähätellä). Laitoksille on diplomaattisesti kerrottava, mitä IL-opetus parhaimmillaan on ja mitä laitoksilla kaivataan ja mitä kirjaston IL-kouluttajat pystyvät tarjoamaan laitoksille. IL-kouluttaja voi antaa myös kirjoittamiseen liittyviä vinkkejä, kunhan ei kumoa laitoksen opettajaa (paitsi jos täysin väärässä). Kijraston henkilökunnalla voi olla mielipiteitä ja oman näkemyksen kertominen ei ole laitoksen opettajan varpaille astumista. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto
Mitä IL-kouluttajan tulisi osata? Listaa kaikki asiat (tiedot, taidot) mitä kouluttajat pitäisi mielestäsi osata Merkitse ☺niiden kohdalla, jotka jo jotenkuten hallitset Merkitse + niiden kohdalle, joita sinun pitäisi kannattaisi opetella Mieti omalta kohdaltasi ovatko opeteltavat asiat sellaisia, joita opettelet mielelläsi / opit helposti vaiko ei? Laita opeteltavat asiat realistiseen tärkeysjärjestykseen. Mistä aloitan?
IL-linkkejä Viikin tiedekirjaston koulutussivut http://www.tiedekirjasto.helsinki.fi/koulutus/ HY:n kirjastojen koulutussivut http://www.helsinki.fi/kirjastot/opetus/index.htm HY:n IL-opintopiirin wiki https://wiki.helsinki.fi/display/THkouluttajat/Home Kansallisen IL-verkoston sivut http://www.helsinki.fi/infolukutaito/ Opas informaatiolukutaidon opetukseen http://www.cop.fi/kirjastosivut/julkaisumyynti/julkaisut/opas_informaatioluku.pdf Kirjastopedagogiikka, yleiset kirjastot http://wiki.kirjastot.fi/index.php/Kirjastopedagogiikka The information literacy website http://www.informationliteracy.org.uk/
Miten ohjaaja voi tukea opiskelijan informaatiolukutaitoisuutta Opiskelijan IL-taitojen arviointi Ohjaaja tietää, mitä palveluja ja millaista apua on saatavilla esim. kirjastossa Ohjaaja tuntee tieteenalan asiasisältöjä ja tutkimusmenetelmiä Ohjaus ja kannustaminen opiskelijan oman informaatiokäyttäytymistyylin löytämiseen kullakin oma kirjoitustyyli ja yhtälailla oma tyyli etsiä ja hallita tietoa Opiskelijoille uutukaisin tieto ei ole yhtä olennaista kuin tutkijalle. Opiskelijan täytyy ensin kasvattaa aiheeseen liittyvä perustietopohja, mutta myös uusinta tietoa tarvitaan esim. vanhojen asioiden opiskelun motivointiin. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto
Mitä informaatiolukutaito merkitsee tutkijan työssäni, missä tutkijan kipupisteet ovat Tiedonhallintataidot tärkeämpiä kuin tiedonhakutaidot Kohdennettua, oikea-aikaista tukea IL-asioissa Tiedonhaussa tärkeitä esim. Alueen skannaus Alaviitteiden jäljitys Tekijähaku ja sitaatiohaku Vähemmän tärkeää laaja asiasanahaku
Miten IL-tarpeet vaihtelevat uran eri vaiheissa? Tutkijan urakaaressa monia vaiheita: 1. vuoden opiskelija Proseminaari- ja kandivaiheen opiskelija Maisterivaiheen opiskelija Väitöskirjan tekijä Aloittelevat tutkijat Asemansa vakiinnuttaneet tutkijat Senioritutkijat Tosi asiantuntijat
Miten IL-tarpeet vaihtelevat tutkijan uran eri rooleissa? Tutkijan uraan mahtuu monia rooleja: Tutkija-opettaja Akatemiatutkija Huippututkija Kansainvälisen tutkimusryhmän jäsen Vieraileva tutkija Dosentti ja monia muita rooleja
Vaihtelua tutkijoiden ja asiantuntijoiden IL-tarpeissa Tieteenala Tutkimusmenetelmä ja lähestymistapa Tiedon luonne, tiedon muokkaaminen osa IL-taitoja Erilaiset informaatiokäyttäytymisen tyylit Työskentely tutkimusryhmän jäsenenä tai yksin Ryhmän IL-taidot ovat ryhmän erityisosaajien (erityisalat, ohjelmistot, viestintä yms.) yhteensummatut taidot ? Tiedontarve: nopeasti jotain uusinta artikkelia varten eikä perusteellisesti ja ”rauhallisesti” kaikkea kuten opinnäytteissä
Tietoavaruuden hahmottaminen haastavaa: mistä oman alan tietoa ja miten se on järjestetty Avoin internet: esim. Google ja muut hakukoneet Tieteelliset tietokannat: Web of Science ja kymmenet muut Tietyt tieteelliset lehdet Painetut aineistot kirjastot Sähköinen viestintä verkossa erilaisten tuttujen kanssa Kasvokkain viestintä erilaisten kohtaamisesi ihmisten Kanssa havainnointi
Käytännön haasteita Miten kirjaston asiantuntijat voivat auttaa tieteenalan tutkijoita ja asiantuntijoita Miten laitosten tieteenalan asiantuntijat voivat auttaa kirjaston asiantuntijoita ammattitaitonsa kehittämisessä ja ylläpitämisessä Miten kirjaston ja tieteenalan asiantuntijat voivat yhteistyössä parhaiten tukea uusia tutkijan ja asiantuntijan alkuja, ihan ensimmäisestä päivästä lähtien Jatko-opiskelijoiden ja kandin ja maisterin työn tekijän tiedontarpeet, esim. mikä on hyvä lehti alallani? Kirjaston neuvojalle voi esittää ns. tyhmiä kysymyksiä menettämättä kasvojaan. Kirjaston henkilökunta lähempänä epävarmaa opiskelijaa kuin huippututkija. 29.5.2009 Viikin tiedekirjasto
Globaalit haasteet arkipäivän työssä So wherever we are positioned today as information literacy learning promoters we need to continue to invest time to critically reflect on our current local IL education practice in the light of global IL competency needs. (Coxall, O. et al. 2009) http://ojs.lboro.ac.uk/ojs/index.php/JIL/article/view/CC-V3-I1-2009/238
Pitävätkö IL-väittämät paikkansa? Diginatiivit opiskelijat eivät tarvitse TVT- ja IL-opetusta. Tutkimuksen teon opetus ei ole välineiden ja ohjelmien käytön opetusta. IL-opetuksessa on keskeistä auttaa opiskelijoita ymmärtämään, miten tieto on järjestetty sekä fyysisesti kirjastossa että ennen kaikkea sähköisessä tieteellisen tiedon maailmassa. Näitä tietoja ja taitoja opiskelijoilla ei ole yliopistoon tullessaan ja he tuskin oppivat niitä ilman ohjausta. ”Sosiaalinen media (Facebook, Twitter, blogit yms.) syrjäyttää muita tiedonhankinnan kanavia.
Pitääkö paikkansa? Academic librarians are eager to offer sessions for students on what we call "research education." But the mistaken assumption that students don't need it means that many professors don't ask us to meet with their students, or even respond to our enthusiastic offers to lead such sessions. Students don't need to be taught anything about working online, because they were practically born digital, right? Research education is not tools education. Research education involves getting students to understand how information is organized physically in libraries, as well as electronically in library catalogs and in powerful, sometimes highly specialized commercial databases. It means teaching students to search effectively online to identify the most relevant and highest-quality books, articles, microform sets, databases, even free Web resources. Students do not come to college armed with those skills, nor are they likely to be acquired without guidance. Yet students desperately need such skills if they hope to function effectively in our information-driven economy. As Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, and Joseph M. Williams opine in The Craft of Research: The "vast majority of students will have careers in which, if they do not do their own research, they will have to evaluate and depend on the research of others. We know of no way to prepare for that responsibility better than to do research of one's own." Todd Gilman. http://chronicle.com/article/Not-Enough-Time-in-the-Library/47410/