Ellit - keskustelut “news-groups” räätälöityjä palveluja käyttöliittymä helppo-käyttöinen chat ei vielä toimi (12.6.00)
Keskustelualueet & EC Ongelma vastaajan “varma” tunnistaminen erilliset “chat”-alueet, ei integroitu varsinaiseen sisältöön kysymys & vastaus eroavat toisistaan ajallisesti nyt kysytään, huomenna saadaan vastaus suoramainonta? vastaajan “varma” tunnistaminen
Skenaario EC-site kaksi ihmistä: asiakas & myyjä asiakkaan tarpeet ja epävarmuus asiakas kysyy neuvoja sähköpostitse milloin saa vastauksen? reaaliaikainen palaute toivottava työskentely & avustaminen liittyy yleensä objekteihin e.g. Kobayashi et al. CSCW’98
Tietoisuus ihmisistä WWW:ssä ongelma: tilannetietoisuus (situation awareness) tilatietoisuus (workspace awareness) käyttäjätietoisuus (user awareness)
Viitekehys (1) informaatiovirta vuorovaikutus huomion herättäminen synchronous vs. asynchronous huomion herättäminen direct vs. indirect tiedonsiirto active vs. passive
Viitekehys (2) tekniikka pysyvyys (persistence) käyttäjien tunnistaminen (authorisation) luottamuksellisuus “vastauksen” luotettavuus järjestelmä WWW itsenäinen sovellus
PeopleAwarenessEngine (1) käyttäjien lukumäärä WWW-sivustolla juuri tällä hetkellä neljä komponenttia laskuri käyttäjälista (UA) sivulista (WA) kommunikointi ei asennuksia, toimii sivuston rinnalla
PeopleAwarenessEngine (2)
PeopleAwarenessEngine (3)
PeopleAwarenessEngine (4) etuja: ei vaadi asennusta -> todennäköisesti laajempi käyttäjämassa ja matalampi aloituskynnys toimii sivuston rinnalla -> voidaan seurata tiettyä sivua jatkuvasti tarkat tilastot & reitit mitä sivustolla tapahtuu miten millekin sivulle päädytään -> sivuston rakenteen kehittyminen
PeopleAwarenessEngine (5) haittoja/ongelmia: käyttäjien tunnistus puuttuu -> kuka tahansa voi esiintyä esim. myyjänä integrointi muihin palveluihin vaatii työtä käyttäjien identifiointi puuttuu -> integrointi esim. asiakasrekisteriin (asiakasprofiilit yms.) vaatii Java-tuen -> ei toimi vanhoissa koneissa
Muita järjestelmiä
3D käyttöliittymät (1)
3D käyttöliittymät (2) mahdollistavat asiakkaiden spatiaalisten suhteiden tarkastelun tuotteiden sovitus ja elämyksiä esim. vaatekauppa, silmälasit, moottoripyörät, levy/kirjakauppa? nykyisin raskaita, vaativat koneelta paljon palvelut kehittymättömiä, teknologia tutkittavana