Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kansallisen opetustoimen tietomallin vaatimukset korkeakoulujen tietomallille.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Avoinyliopisto.fi-palvelukonsortion johtoryhmä
Korkeakoulujen opintihallinnon yhteentoimivuuden viitearkkitehtuuri Raketti-fasilitaattorin näkökulma OPI-työn tuloksiin Klaus Lindberg.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Ajankohtaista
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE RAKETTI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Opiskelijavalintojen kehittäminen vuoteen
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
-Kk-määritys, vahva sis. legitimointi -Optimoitu tiedonsiirtoja varten -Sanasto -Tietomalli -XML-skeema -Parseridatat, käyttöyhteyskuv:t -Hallinnonalan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Arkkityön.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen: tiedon yhteismitallisuus ja järjestelmien yhteentoimivuus Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
KORKEAKOULUJEN VIITEARKKITEHTUURITYÖN TAVOITTEET Työryhmä: Jussi Koskivaara, Esa Suominen, Petri Mustajoki, Ari Rouvari, Jarno Naukkarinen, Antti Auer,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Ajatuksia ICT-ohjausryhmästä ja CSC:n asiakasohjauksesta
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA Ilmari Hyvönen

Koordinaatioryhmän toiminta –Koordinointi ja tiedonvaihto osahankkeiden välillä –XDW, OPI, TUTKI –OPI/TUTKI (+ käsitemalli) tuottavat varsinaisesti arkkitehtuuriehdotuksia –Dokumentaation säilyttäminen, jakelu –Menetelmä (Kartturi), kuvaukset –RAKETTI –sivut, eduuni, yhteentoimivuusportaali –Koulutus –Mitä: Menetelmä (kartturi) ja olemassaoleva arkkitehtuuridokumentaatio (OPI arkkitehtuuri, XDW – käsitemalli) –Kenelle: Korkeakoulujen henkilökunta (julkinen hallinto laajemmin?) –Kuka: Lähestytään korkeakoulujen rehtoreita – koulutuksen järjestäminen –Arkkitehtuuriperiaatteet – työpaja –Elo-syyskuu –BM –Pilotti (päättynyt) –käsitemallin hyväksyntätehtävät (uusi tehtävä) –Hallintamalli  pelisääntöryhmä

Tasoja Yksittäisen korkeakoulun kokonaisarkkitehtuuri - Yksittäisen korkeakoulun opetus- ja tutkimustoiminnan arkkitehtuuri - Arkkitehtuuri mukaan lukien yllämainitun lisäksi, taloushallinto, henkilöstöhallinto, tilahallinto, johto, tietohallinto,... - Arkkitehtuuripilotin ja Kartturi –mallin tuottamisen fokus – korkeakouluille sopiva yhtenäinen malli tämän tuottamiseen. Korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuuri? Mitä tällä tasolla pitäisi arkkitehtuuritoiminnan kannalta olla, millaisella mallilla ohjataan? Nykytilassa on erilaisia yhteisiä toimintoja, palveluita, yms. - On säädetysti yhteisiä palveluita (opiskelijahaku) - On sovitusti yhteisiä palveluja ja toimintoja FUNET, HAKA –tunnistus, kirjastojen järjestelmät,... - Tietojen toimittaminen viranomaisille noudatettavana "sidosarkkitehtuurina" - RAKETTI hankkeen osahankkeet (OPI, TUTKI + käsitemalli) laajentavat tätä Opetuksen ja tieteen arkkitehtuuri? Mitä tällä tasolla pitäisi arkkitehtuuritoiminnan kannalta olla, millaisella mallilla ohjataan? Korkeakoululaitoksen, yleissivistävä koulutus ja ammatillinen koulutus & vapaa sivistystyö + muiden hallinnonalojenohjaama koulutus, tekes, Tem ymym.? - Oppijan palvelukokonaisuus (SADe ohjelma) Julkishallinnon kokonaisarkkitehtuuri Julkishallinnon kokonaisarkkitehtuuri. Tietohallintolaki: VM johtaa - luonnosversio lausunnolla, syksyllä virallinen ylempi noudattaa alempaa kunnan /kuntayhtymän arkkitehtuuri

Eli.. korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuurin alaa voisi olla: –Ainakin –Yhtenäinen käsitemalli kattaen kaikki korkeakoulujen (hallinnolliset) toiminnot:: XDW käsitemalli –käsitemalliin perustuvat "yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset" Eli tiedonsiirtorajapintojen määritykset Millä tasolla? käsitteet, viestien sisältö (XML) vai jopa protokolla ja viestiliikenne virheilmoituksineen? Koko opetustoimelle yhteisiä osia? (SADe –ohjelman oppijan palvelukokonaisuus) –Tietovarannot: XDW viranomaistietovarasto, CSC:n tietovarastopalvelu –osana "todennetun osaamisen rekisteriä"? (SADe –ohjelman oppijan palvelukokonaisuus) –Yhteiset palvelut säädetysti Koulutustiedotus ja hakupalvelut (OPH) –Yhteiset arkkitehtuurit ja palvelut sovitusti OPI... TUTKI... Kirjastoyhteistyö FUNET... –Jonkinlainen hallintamalli tälle kokonaisuudelle? yhtenäinen hallintamalli? –Jälleen: osa tästä yhteistä koko opetustoimelle –Myös yhteistä koko julkishallinnolle (tunnistautuminen,...?)