HAUTAJAISET SEIS… Pohdintaa maaseudun merkityksestä Kirkkopäivät Kuopio Hannu Komulainen
TYÖVÄLINEEMME Järki, havainnot Omatunto ( = kr. syneidesis, lat. conscientia, tietää yhdessä, olla yhdessä tietoinen) Kirkon vanha usko, jolla on aina elänyt ja elää sidoksissa todellisuuteen (Jeesus: Jumala ja ihminen; jo luomisessa ihmiseen istutettu eetos) Näkymättömien pohjavirtojen olemassaolon tunnustaminen ja pyrkimys tiedostaa
UNELMA LUO MERKITYKSIÄ JA LIIKETTÄ MAASEUDUN KASVATTI VOI NYT TOTEUTTAA UNELMANSA
JOKAISELLA UNELMA MILLAINEN UNELMA SAA SINUT LIIKKEELLE KOHTI MAASEUTUA?
SUOJELU: SÄILYYKÖ TIKANKONTTI?
RAHA TAHKO OUTOKUMPU TALVIVAARA IMATRA TALASKANGAS SAIMAA METSÄT SIJOITUSKOHTEINA HALUTUIMPIA KAUPUNKIEN LÄHEISYYDESSÄ, KALLEIMPIA ETELÄ- SUOMESSA TAVARAREKAT RIITTÄÄKÖ TÄMÄ?
NILSIÄN RUUKINSALO 1952 RINTAMAMIEHEN – UNELMA VAI PAKKO? ”Tule pois, ei vakkaata mittään!”
Mitä alkavissa seuroissa sanottiin?
HAUTAJAISET SEIS, KOSKA ”TÄMÄ ON TEIDÄN PAIKKA JA OSA” USKO ANTAA AINA LAAJEMMAN MERKITYKSEN OLEMASSAOLOLLE JA TYÖLLE KESKELLÄ VERTA, HIKEÄ JA KYYNELEITÄ (INKARNAATIO)
NILSIÄN RUUKINSALO 1952 USKOSSA TOIVOSSA RAKKAUDESSA PIMEYDESSÄ PILVEN ALLA
SAMA NÄKYMÄ 50 VUOTTA MYÖHEMMIN JA KOLMAS SUKUPOLVI Isäntä, s. 1953, eläkkeellä Isäntä 2009-
HAUTAJAISET SEIS, KOSKA USKO SANOO, ETTÄ TULEVAISUUS ON AINA TOISIN JA ENEMMÄN KUIN NYKYHETKI
Järjen vastainen epätaloudellinen käytös Kesäinen perjantai-ilta, autojono matelee kävelyvauhtia Lahden moottoritiellä kohti pohjoista Mikä saa liikkeelle?
HAUTAJAISET SEIS, KOSKA IHMINEN HAKEUTUU SINNE, MISSÄ VOI OLLA KOSKETUKSISSA SELITTÄMÄTTÖMÄN JA YLIAJALLISEN KANSSA
Suomalaisen vanha usko Uskomme nousee ikivanhasta yhteydestä luontoon
HAUTAJAISEIT SEIS, KOSKA Uskonnot universaalisia Uskontojen arvopohja vaikuttaa tavoitteisiin ja keinoihin Uskonnot perustelevat olemassaolon merkityksen Ihmisen identiteetissä uskonnollinen ulottuvuus Kirkon usko pärjää tässä kisassa tarjoten unelman, tien ja voiman pimeyttä, syntiä ja kuolemaa kaihtamatta
Laihialaisen emännän Maaria Perälän kädenjälkeä evankeliumikirjan teksteihin Ja kun Herra tunsi uhrisavun tuoksun, hän sanoi mielessään: "Minä en enää koskaan kiroa maata ihmisen tähden, vaikka ihmisen ajatukset ja teot ovat pahat nuoruudesta saakka, enää en hävitä kaikkea elävää, niin kuin tein. - Niin kauan kuin maa pysyy, ei lakkaa kylvö eikä korjuu, ei vilu eikä helle, ei kesä eikä talvi, ei päivä eikä yö.” (1. Ms 8:21-22) KVARTAALIA PITEMPI PERUSTELU VILJELYLLE
HAUTAJAISET SEIS, KOSKA JOKAINEN TARVITSE JOKA PÄIVÄ SYÖTÄVÄÄ PUHDASTA ILMAA VETTÄ
KIRKKO UNELMA MAASEUDUSTA Hyvä ja elinvoimainen paikka asua nykyisille ihmisille ja tuleville sukupolville Ihmiset eivät syrjäydy palvelujen tason, etäisyyksien, koulutus- ja kulttuuritarjonnan tai tulojen alhaisuuden vuoksi. > INFRA KUNTOON Luonto säilyy mahdollisimman paljon omilla ehdoillaan ihmisen hoitamana. Maaseutu tuottaa myös tulevien sukupolvien aikana ravintoa, toimeentuloa ja sielunlepoa Jokamiehen oikeudet säilyvät > VIERAANVARAISUUS Maaseutua kehitetään pitkäjänteisesti maaseudun asukkaiden ja koko kansan ehdoilla tulevat sukupolvet huomioon ottaen > LÄHIDEMOKRATIA Maaseudun menneisyys näkyy ja on voiman lähteenä tuleville sukupolville. Lue kirkon maaseutustrategiasta esim. netistä
KIRKKOHALLITUS ESITTÄÄ Leader-ryhmille Seurakunnat ja seurakuntayhtymät mukaan aktiivisemmin maaseudun kehittämiseen. Itsenäiset seurakunnat ja seurakuntayhtymät ovat potentiaalisia yhteistyökumppaneita Leader-rahoitetuissa maaseudun kehittämishankkeissa sekä hallinnoijina että toteuttajina. Leader- toimintaryhmillä vastuu mukaan vetämisessä SEURAKUNTIEN OLTAVA VALMIITA VASTAAMAAN KUTSUIHIN
KIRKON MAASEUTUTOIMIKUNTA VALMISTELEE Maaseutuvaikutusten arviointia kirkon ja seurakuntien ratkaisuihin Kun esim. seurakuntarakenteita järjestellään, tämä arviointi on maaseudun näkökulmasta välttämätöntä. Toteutuuko se valtiossa ja kunnissa?
ORGANISAATIOMYLLÄKKÄ KUNNAT JA SEURAKUNNAT SAMASSA VENEEESSÄ
Kunta ja seurakunta - lähtökohtien erilaisuus ja tavoitteiden samanlaisuus Kunta Seurakunta Arvot toiminnan ohjaajina (Kallunki 2010) Rationaaliset toimintaperiaatteet Toiminnan lähtökohdat ja perusta
Tavoitteiden osittainen samanlaisuus Ihmisen paras Elämän paras Tulevaisuuden paras Samassa veneessä väestöllisesti, maantieteellisesti ja osin taloudellisesti
ORGANISAATIOITA EI PIDÄ PERUSTELLA KAIKESSA SAMOISTA LÄHTÖKOHDISTA YHTEISTÄ Tasapuolisuus Valmiiden, tiedostamattakin jäävien elämän virtojen havaitsemisen vaikeus Vastuut elämän keskukseen eli ihmisille Yhteinen hyvä ERILAISTA Kirkossa sanan ohjaus, etiikka ja lait Kunnassa etiikka ja lait
LÄSNÄOLON ERILAISUUS KUNTA TUOTTAA, PALVELEE, MAHDOLLISTAA Pitää huolta ja tuottaa palveluita tietylle alueelle jokaiselle Valtio käskee (535 tehtävää) SEURAKUNTA ELÄÄ PAIKALLISESTI KAIKISSA TILANTEISSA Elävälle Kristuksen ruumiille riittää jo yksi, kaksi tai kolme Paikallinen mutta samalla maailman laajuinen, tämän- ja tuonpuoleinen, iankaikkinen, uskon kohde Kirkkolaissa ja –järjestyksessä raamit, muuten itsenäinen ratkaisuissaan
UNELMAN TÄYTTYMYS SAVUSAUNA PEHMEÄ LÖYLY EI MITÄÄN KÄTKETTYÄ SANOTAAN VAIN MERKITTÄVÄÄ PERILLÄ JUMALASSA TAIVAASSA
UNELMA ODOTTAA VIELÄ TÄYTTYMYSTÄÄN
Hautajaiset seis, koska KERRAN TULEE AIKA - MILLOIN, SEN HERRA TIETÄÄ – JOILLOIN YÖ ON KIRKAS KUIN PÄIVÄ EIKÄ ILTA ENÄÄ PIMENE. (Sak. 14:7)