Finnair-konserni Osavuosikatsaus
Toimialalla varovaista kasvua Kysyntä palannut vähin erin kuluvan vuoden aikana Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun Kapasiteetti kasvanut kysyntää rauhallisemmin, joten käyttöasteet ovat parantuneet Alan voittoennuste kuluvalle vuodelle 9 miljardia dollaria Hintataso parantunut viime vuodesta, mutta edelleen alle vuoden 2008 tason Ensi vuonna kasvun oletetaan loivenevan ja kapasiteettilisäysten kiihtyvän
Finnairilla historiallisen hyvä neljännes Ensimmäinen voitollinen neljännes seitsemän tappiollisen jälkeen Kysyntä ja yksikkötuotot paranivat kolmannella neljänneksellä, liikevaihto nousi 26,2 % Toiminnallinen tulos 41,9 milj. euroa, Tammi-syyskuussa 2,0 milj. euroa Tehostamisohjelma laski yksikkökustannuksia 3,8 %, koko alkuvuonna 7,1 % Yksikkötuotto reittiliikenteessä parani 23,5 % Eurooppa-Aasia- liikenteessä kasvaneen liikematkustuksen ansiosta Matkustajakäyttöaste hyvällä tasolla Rahti selvästi voitollinen Liiketoiminnan rahavirta selvästi plussalla Vahva tase ja kassa
Toiminnallisessa tuloksessa selvä parannus Q3/10Q3/09Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 551,4 436,926,2 Toiminnalliset kulutmilj. euroa513,9473,68,5 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa86,115,3- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa41,9-32,9- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa0,38,6 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa8,43,7- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa50,6-20,6- Tulos ennen verojamilj. euroa43,9-24,5- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Ennätyksellinen kvartaali seitsemän tappiollisen jälkeen * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin 2010
Yksikkötuottojen ja yksikkökustannusten myönteinen trendi vahvistui % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK) Muutos edelliseen vuoteen
Tehostamisohjelma alensi yksikkökuluja Q3/10 Q3/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-3,8%-8,0% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK-3,6%-2,5% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-18,3%+1,5% Polttoaineetc/RTK-4,6%-20,3% Liikennöimismaksutc/RTK-0,8%+0,7% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.+1,3%-2,2% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.+43,8%-32,8% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK-17,2%+13,8% Muut kulut*c/RTK+2,5%-4,9% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri
Henkilöstön määrä vähenee Henkilöstö keskimäärin Henkilöä
Finnairin kaukolaivasto kasvaa Yhtenäinen Airbus-kaukoliikennelaivasto, keski-ikä alle kolme vuotta Loppuvuonna vielä yksi A330-kone ja vuodenvaihteessa kaksi A340-konetta lisää, jolloin laivastossa 15 kaukoliikenteen Airbusia Viisi uutta Airbus A321ER-koneita lomaliikenteeseen Viimeiset MD-11-koneet myytiin, toinen Finnairin rahtiliikenteessä
Aasian-strategia kantaa Finnairin markkinaosuus Aasian-liikenteessä 6 % Aasian-liikenteen tuotot selvästi enemmän kuin Euroopan- liikenteen tuotot Elokuussa Japanin myynti suurempi kuin Suomen Uusia avauksia ensi vuonna •Päivittäinen suora lento Singaporeen ensi kesänä •12 kertaa viikossa Hongkongiin •Keväällä lisävuoroja nykyisiin Aasian-kohteisiin •Lisäysten jälkeen yli 70 viikkovuoroa Aasiaan Rahtiliikenne vahvassa nousussa ja paranevalla hintatasolla
Aasian-liikenteessä systemaattinen kasvu Kesän vuorotiheys Finnairin Aasian-kohteisiin Finnairin Aasian-liikenteen viikkovuorojen kehitys
Aasian-liikenne on Finnairin leipälaji Myydyt henkilökilometrit heinä-syyskuu 2010 Reittiliikenteen maantieteellinen jakautuma
Aasia- Eurooppa Via Helsinki >50 % Yli puolet tuotoista Aasian-liikenteestä AsiaUSDomesticEurope Asia-Europe via traffic >65% * Rahtituotot ovat 17 % Aasian-liikenteen tuotoista 54%* 5% 6% 34% Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituottojen jakautuma (Q3/2010)
Lomamatkustus tärkeä osa kokonaisuutta Lomamatkustus piristymässä Estravel ja Horizon Virossa sopeuttivat onnistuneesti SMT:n ja Arean vapaa-ajanmatkatoiminnot yhdistetään Aurinkomatkoihin Omatoimimatkat-liiketoiminta-alueeksi Lomalentokapasiteettia on leikattu Reitti- ja lomaliikenteen lentokuljetuskapasiteettia yhdistetty joustavaksi kokonaisuudeksi Thaimaan-lennoilla käytetään omaa Airbus A330 - kalustoa Uudet Airbus A321ER -koneet lisäävät kommonaliteettia vuodesta 2013 alkaen
Rahoitus turvattu Loppusuoralla olevan investointivaiheen rahoitus varmistettu Likvidit varat runsaat 570 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta •Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing •TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa •Likviditeettireservinä kesäkuussa saatu syndikoitu luottolupaus, 200 milj. euroa Liiketoiminnan rahavirta Q3:lla selvästi positiivinen Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 46 milj. euroa käytössä
Liiketoiminnan rahavirta parani Q3:lla Rahavirtalaskelma Q310Q3/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa+46+1 Investointien rahavirtamilj. euroa Bruttoinvestoinnit **milj. euroa Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa Rahoituksen rahavirtamilj. euroa-28+8 Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn
Vahva tase investointiohjelman jälkeen Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%
Lakon lähiajan vaikutukset vähäiset, pitkäjänteinen työllistäminen vaikeutuu IAU:n lakon vuoksi peruuntui 40 lentoa, joka koski matkustajaa Lakon välittömät kustannukset marginaaliset Kustannukset nousevat IAU:n alaisissa yksiköissä Joustavuuselementit työehtojen ja osa-aikatyön osalta edelleen heikot, tuottavuuden kasvua vaikea saavuttaa Työn hintakilpailukyky Finnairissa heikkenee, •Joustoja haettava paikallisesta sopimisesta •Myös sopeuttamistoimiin varauduttava
Koko vuodesta voitollinen Kapasiteetti kasvaa vajaat viisi prosenttia Kysynnän ja keskihinnan vahvistuminen jatkuu liikematkustuksen lisääntyessä Yksikkökustannusten nousu syö kannattavuutta Lomamatkustus kääntymässä nousuun Rahtikysyntä jatkuu vahvana Tehostamistoimet jatkuvat, vaikutukset riippuvat osin myös alkusyksyn TES-ratkaisuista Viimeinen neljännes kolmatta heikompi Koko vuoden toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan voitollinen
Kiitos!
Liikenne kasvaa edelleen Tammi-syyskuun liikennesuorite •Reittiliikenne +4 % •Matkustajakäyttöaste +2 %-yksikköä •Aasian-liikenne +11 % •Aasian-liikenteen bisnesluokka +34 % •Bisnesluokan osuus koko kaukoliikenteestä 11 % •Rahti +38 %
Tammi-syyskuun tulos niukasti plussalla Q1- Q3/10 Q1- Q3/09 Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 1506,41380,09,2 Toiminnalliset kulutmilj. euroa1520,81526,0-0,3 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa138,69,1- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa2,0-133,4- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa1,48,6 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa-12,051,3- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-8,6-73,5- Tulos ennen verojamilj. euroa-23,4-80,9- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ3/2010 Q3/2009 Lentoliikenne45,2 -24,8 Lentotoimintapalvelut2,8 -4,7 Matkapalvelut -0,9-0,4 Kohdistamattomat er ä t -5,2-3,0 Yhteens ä 41,9-32,9 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1-Q3/10 Q1-Q3/09 Lentoliikenne10,0 -116,0 Lentotoimintapalvelut6,7 -2,6 Matkapalvelut -2,1-5,5 Kohdistamattomat er ä t -12,6-9,3 Yhteens ä 2,0-133,4 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
MEUR Kannattavuuden trendi kääntynyt Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä
Liiketoiminnan rahavirta parani tammi-syyskuussa Q1-Q3/10Q1-Q3/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa Investointien rahavirtamilj. euroa Bruttoinvestoinnit **milj. euroa Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa Rahoituksen rahavirtamilj. euroa Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa Likvidien varojen muutosmilj. euroa Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn Rahavirtalaskelma
Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto
Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR
Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,0 %
Polttoaineen hintakehitys tasaantunut
Rullaava suojauspolitiikka
Incl. hedging cost of -24 MEUR Incl. hedging cost of -6 MEUR Suojausten vaikutus Q3
Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-taso Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)
Finnair-konserni sijoittajasuhteet puh: fax: