Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Tilinpäätös

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Tilinpäätös"— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Tilinpäätös 1.1.-31.12.2006

2 2006 oli rakennejärjestelyjen vuosi
Reittiliikenne muotoutumassa kasvavan Aasian-liikenteen ehdoilla Keväällä yt-menettelyt 670 työpaikan vähenemisestä 80 milj. euron rakennemuutosohjelman aloitus Tekniikka raskaasti tappiollinen Matkustamohenkilöstön kanssa neuvottelut työehtojen kehittämiseksi liikennerakennetta vastaavaksi johti lakkoon Lakon jälkeen sopimus joustavammista työehdoista Kiinteistöpalvelut ulkoistettu, Northportille haetaan omistus- tai kumppanuusjärjestelyjä

3 Polttoainekulut ja rakennemuutos painoivat koko vuoden tulosta
Liikevaihto, milj.€ , ,1 6,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja , , ,0 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja ,2 70,1 -84,0 Myyntivoitot ,0 7,3 - Johdannaisten käyvän arvon muutos ,8 4,5 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) ,8 81,9 - Tulos ennen veroja ,7 87,5 -

4 Polttoainelasku kasvoi
lähes 100 milj. euroa 2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: 19,4 % liikevaihdosta 2007: >19% liikevaihdosta Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 63 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen tulevan kauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 80 %.

5 Johdannaisten hinnat laskevat hitaasti
Historiallinen totetunut hinta & swap-hintoja eri aikoina

6 Erityisesti tukipalvelut ja lakko rasittivat viimeistä vuosineljännestä
Q4/ Q4/2005 Muutos % Liikevaihto, milj.€ , ,6 4,3 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja ,9 45,1 -38,1 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja -24,4 0,4 - Myyntivoitot ,0 4,9 - Johdannaisten käyvän arvon muutos ,4 -9,5 -85,3 Liikevoitto/-tappio (EBIT) ,8 - 4,2 - Tulos ennen veroja ,3 - 2,4 -

7 Yksikkökustannusten sopeutus jatkuu Muutos edelliseen vuoteen
2002 2003 2004 2005 2006 % 1 1

8 Yksikkökustannukset laskussa
Q4 /2006 Q1-Q4/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK -3,2% +1,8 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK -6,9% -3,5 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK -19,4% -4,1 % Polttoaineet c/ATK +11,3% +24,1 % Liikennöimismaksut c/ATK -10,7% -3,9 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja +3,0% -1,0 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja -6,8% -7,9 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK +7,0% +1,9 % Muut kulut c/ATK +0,7% -3,1 % * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri

9 Henkilöstö keskimäärin
Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin 1996/ / / / Henkilöä 8

10 Finnairilla hyvä kassatilanne Rahavirrat tammikuu-joulukuu

11 Taseessa varauduttu investointeihin Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste
% 1996/ / / / % 42,9 46, , ,1 42,9 16

12 Eteneminen Aasiaan jatkuu
Kysyntä vuonna 2006 kasvoi 27,3 %, matkustajamäärä 25,7 %, rahdin määrä 19,4 % Lokakuussa avattiin reitti Delhiin. Tänä vuonna nelinkertaistetaan liikenne Intiaan, uutena kohteena Mumbai Ensi kesänä 59 lentoa viikossa Aasiaan Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 %

13 Kaukoliikenneverkosto - kesä 2007
4 Tokyo 4 Nagoya 7 7 Osaka New York 7 Beijing 7 Shanghai 4 Guangzhou 7 Hong Kong 7 Bangkok Helsinki 7 Delhi Mumbai 5

14 Finnair muotoutumassa Aasia-Eurooppa -lentoyhtiöksi
Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille Toiminnan ehtoja työstetään kilpailukykyisiksi Vuorojen lisäys nykyisiin kohteisiin painopisteenä Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa Kysyntä jatkuu vahvana paranevalla hintatasolla Finnairin Aasian-myynti esimerkiksi Ruotsissa kasvoi yli 70 %

15 Yli kolmannes tuotoista Aasiasta
Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot 2006 (Finnair Oyj)

16 Modernein Eurooppa-laivasto
Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita Kymmenen pienempää ja yksi iso Embraer-kone laivastossa, yhdeksän isompaa konetta tulossa Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain

17 Arvioita tulevasta kehityksestä
Rakennemuutoksen 80 miljoonan euron säästöt näkyvät jo tänä vuonna, täysimääräisinä 2008 Laivaston uudistamisohjelma jatkuu Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat edelleen Yksikkökustannusten kehitys oikeansuuntainen Öljyn nykyinen hintataso vauhdittaa myönteistä tuloskehitystä Edellytykset toiminnallisen liiketuloksen merkittävälle parantumiselle

18 Tulevaisuuden näkymät
Vahva satsaus Aasian-liikenteeseen jatkuu Tekniikan kilpailukykyprojekti Uusia lentokoneita kaukoliikenteeseen, sopimus Airbus Industryn kanssa loppusuoralla Modernein Eurooppa-laivasto TES-neuvottelut Uuden Aasia-terminaalin valmistuminen 2009

19 Päästökauppa tulee lentoliikenteeseen
EU:n lentoliikenteen osuus maailman kaikista CO2 päästöistä on 0,5 % Finnair suhtautuu myönteisesti päästökaupan periaatteisiin EU:n ehdotus asettaa lentoyhtiöitä jossain määrin eriarvoiseen asemaan reittiverkoston rakenteesta riippuen Tulisi olla maailmanlaajuinen Kilpailuneutraali Tehdyt investoinnit tulee huomioida Avoin päästökauppa

20 Asiakas voi jo nyt tehdä lentäessään ympäristömyötäisiä valintoja
Valitsemalla lentoyhtiön jolla on moderni laivasto Tekemällä suoria reittivalintoja ilman turhia välilaskuja Välttämällä isoja ruuhkaisia lentokenttiä => Näillä valinnoilla polttoainetta säästyy ja päästöt vähenevät parhaimmillaan jopa 30 %!

21 Liitteet

22 Rakennemuutosten vuosi Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja) MEUR 2002 2003 2004 2005 2006 1 1

23 Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK
2002 2003 2004 2005 2006 1 1

24 Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys 2006
LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA 2006 2005 Q1-Q4 MEUR Reittiliikenne 28,6 34,3 Lomaliikenne 18,6 20,3 Lentotoimintapalvelut -24,5 25,5 Matkapalvelut 2,3 8,1 Kohdistamattomat erät -13,8 -18,1 Yhteensä 11,2 70,1

25 Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys Q4´06
LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA 2006 2005 Q4 MEUR Reittiliikenne -8,9 -20,7 Lomaliikenne 3,5 4,5 Lentotoimintapalvelut -15,1 1,8 Matkapalvelut 0,1 2,9 Kohdistamattomat erät -4,0 11,9 Yhteensä -24,4 0,4

26 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta
MEUR

27 Lentokoneiden vuokravastuut Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta
kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste ,3 %

28 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk
%

29 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu”
Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => mill. € lähivuosina EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina EBITDAR Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja) Taloudellinen lisäarvo Oikaistu netto-velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

30 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus
Liikevoitto (EBIT) Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut EBITDAR Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus Oikaistu netto-velkaantumisaste (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osinkosuhde Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos Finnairin keskeisenä tavoitteena on kaksinkertaistaa arvo siihen sijoittaneille osakkeenomistajille viiden vuoden aikana. Tämä merkitsee keskimäärin noin 15%:n vuotuista kokonaistuottoa osakkeenomistajalle. Kokonaistuotto sisältää sekä osakkeen arvonnousun että osakkeelle maksetut osingot. Välitavoitteena kohti arvoa luovaa kasvua on se, että yhtiön markkina-arvostus vastaa osakekohtaisen oman pääoman määrää. Edellytykset vähintään oman pääoman tasoiselle markkina-arvolle ovat olemassa, kun käytetylle pääomalle saadaan vähintään sen kustannusta vastaava tuotto. Pääoman kustannusta vastaava tuotto merkitsee noin 6%:n liikevoittotasoa, eli noin M€ liikevoittoa lähivuosina. Vastaavasti EBITDAR-%:n tavoitetaso on 17%, mikä lähivuosien tavoitteena merkitsee vähintään 300M€:n EBITDAR:ia. Liikevoitto- ja EBITDAR-tasojen ero on 11% johtuen strategian mukaisesti hankitusta vuokratun laivaston merkittävästä määrästä. Taloudellisen lisäarvon osalta tavoitteena on parantaa taloudellista lisäarvoa ja saada se kestävästi positiiviseksi viimeistään vuonna 2004. Future growth value... Finnairin osinkopolitiikan tavoitteena on maksaa suhdannesyklin aikana keskimäärin vähintään kolmasosa osakekohtaisesta tuloksesta osinkoina. Yhtiön kulloinenkin tuloskehitys ja –näkymät sekä rahoitustilanne ja pääomatarpeet pyritään ottamaan huomioon. Velkaantumisaste (nettovelan suhde omaan pääomaan) saa olla enintään 0,6 ja omavaraisuusasteen (oma pääoma/taseen loppusumma) pitää olla vähintään 30%.

31 Finnair konserni sijoittajasuhteet
Finnair konserni sijoittajasuhteet puh: fax:


Lataa ppt "Finnair-konserni Tilinpäätös"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google