Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2009. Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2009. Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2009

2 Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen johtanut polkumyyntiin Rahtikysynnän lasku pysähtynyt yli 20 prosenttia alemmalle tasolle kuin vuosi sitten Ala on ilmoittanut kapasiteettileikkauksista, mutta ylikapasiteetti poistuu hitaasti Useimmat yhtiöt kärsivät polttoainesuojista Liiketoiminnan kassavirta muodostumassa kohtalonkysymykseksi monille lentoyhtiöille IATA ennustaa vähintään viiden miljardin dollarin tappioita tänä vuonna

3 Finnairin tulos romahti Reittiliikenteen kannattavuus surkea Hintataso heikko Matkustajakäyttöaste säilynyt kohtuullisena Reittiliikenteen kapasiteettia leikattu, kustannusrakenteen jousto on riittämätön Yhteensä 100 miljoonan euron tehostamisohjelmat toteutuksessa Toiminnan laatu ja asiakastyytyväisyys hyvällä tasolla

4 Surkea toiminnallinen tulos Q1/09Q1/08Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 515,7 572,9-10,0 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa-1,554,9 - Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-47,57,8- Kertaluontoiset erätmilj. euroa-0,21,1 - Johdannaisten käyvän arvon muutosmilj. euroa23,4-0,1- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-24,38,8- Tulos ennen verojamilj. euroa-25,04,3- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

5 MEUR 200520062007200420082009 Kannattavuus heikentynyt neljä kvartaalia Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

6 Yksikkökulut eivät seuraa hinnanlaskua Muutos edelliseen vuoteen %Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 200520062007200420082009

7 Suurimpien erien yksikkökulut laskivat Q1/09Q1/08 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/ATK+0,6%-5,4% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/ATK+1,1%-9,0% Palkat ja henkilösivukulutc/ATK-3,0%-8,0% Polttoaineet**c/ATK-0,6%+5,8% Liikennöimismaksutc/ATK+4,6%-13,0% Maaselvitys- ja catering-kulut€/matk.+5,1%+14,8% Myynti- ja markkinointikulut€/matk.-19,3%+52,1% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/ATK+0,2%-16,8% Muut kulut*c/ATK+9,3%-10,8% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja ** sisältää myös suojauslaskennan ulkopuoliset polttoaine- ja valuuttasuojat ATK = Available Tonne Kilometre = tarjottu tonnikilometri

8 Tehostamisohjelmat toteutuksessa Yhteensä 100 miljoonan euron tulosparannusohjelmat valtaosin toteutuksessa Ohjelmien tulosvaikutus painottuu tälle vuodelle Säästöt henkilöstökuluissa yhteensä lähes 50 milj. euroa Runsaat 600 työsuhdetta päättynyt, yli 6000 lomautetaan Keskeiset tehostamisalueet: Reittiliikenteen kapasiteetin leikkaus -8 % vs. 2008 Verkoston kustannustehokkuuden parantaminen Yksikkökohtaiset prosessien tehostamiset Onnistuneet sopeutustoimet mm. Finnair Cargossa ja Tekniikassa Vuodesta 2001 toimintaa tehostettu yhteensä yli 400 miljoonaa euroa

9 Henkilöstö supistuu vuonna 2009 Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

10 Futuurit markkinahintaa kalliimpia

11 Polttoainesuojat tasasivat kustannusvaikutusta Vertailussa polttoainekuluiksi on huomioitu myös sellaiset realisoituneet suojausvoitot ja -tappiot, jotka on kirjattu tuloslaskelman Muut kulut -erään.

12 Finnair jatkaa suojauspolitiikkaansa

13 Polttoaineen osuus liikevaihdosta laskenut hieman 2004: 12,6 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: 19,4 % liikevaihdosta 2007: 20,3 % liikevaihdosta 2008: 24,6 % liikevaihdosta 2009: >23 % liikevaihdosta Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 75 % seuraavat kuusi kuukautta, siitä alenevasti 24 kuukautta.

14 Liiketoiminnan kassavirta pakkasella Rahavirtalaskelma Q1/2009Q1/2008 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa-73 29 Investointien rahavirtamilj. euroa-129-93 Investoinnitmilj. euroa-128-64 Ennakkomaksujen muutosmilj. euroa-29 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa185-15 Likvidien varojen muutosmilj. euroa-17-79 Likvidit rahavarat* kauden lopussa milj. euroa375461 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset

15 Turnauskestävyyttä tarvitaan Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

16 Laivaston uudistamisohjelma 6 E170 1* E190 1 A340 2006 5* E190 2 A340 2007 2 A340 2* E190 2008 5 A330 2 E190 2009 3 A330 2 E190 2010 *) Yhteensä neljälle E190-koneelle tehty myynti-takaisinvuokrausjärjestely Kokonaisinvestointi 2009 yli €400m ja 2010 noin €300m

17 Investoinnit turvattu 2009 osalta Rahoituksen saatavuus vaikeutunut ja hinta noussut voimakkaasti Finnairin investointiohjelman rahoitus varmistettu tämän vuoden osalta Kassavarat 375 milj. euroa Sovittuja, mutta käyttämättömiä luottolupauksia 200 milj. euroa Lisäksi luottolupauksia, jotka edellyttävät pankkitakauksen Euroopan Investointipankki 250 milj. euroa TyEL-varojen takaisinlainaus yli 400 milj. euroa 200 milj. euron yritystodistusohjelma

18 Lentäjien tes-prosessi jatkuu Vanha sopimus on tehty toisenlaisissa oloissa Lentäjien työehtojen jäykisteitä puretaan Normalisoitu eläkeikä Päätäntävalta yhtiön koneiden käytöstä Palkkaus vastaamaan tuottavuutta Uudet lepo- ja vapaapäivät nostaisivat kustannuksia

19 Finnairin koko vuosi tappiollinen Yritysmatkustus laskee ja hintataso heikentyy edelleen Reittiliikenteen kapasiteetti vähintään kahdeksan prosenttia alle viime vuoden Isot investoinnit, A330-koneet korvaavat MD-11-koneet Investointien rahoitus järjestetty tämän vuoden osalta Tehostamisohjelmia toteutetaan Lomaliikenteen laivastojärjestelyistä päätetään lähiaikoina Lentäjien tes-neuvotteluprosessi edelleen kesken Toinen neljännes selvästi tappiollinen Näkyvyys heikko, mutta edellytyksiä voitolliseen koko vuoden toiminnalliseen tulokseen ei ole

20 Liitteet

21 Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1/2009 Q1/2008 Reittiliikenne-50,3 -3,7 Lomaliikenne5,5 11,1 Lentotoimintapalvelut2,3 2,5 Matkapalvelut -1,50,4 Kohdistamattomat er ä t -3,5-2,5 Yhteens ä -47,57,8 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

22 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

23 Keskituotot ja -kulut eur c/RTK & eur c/ATK Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/ATK) 200620072008200520042009

24 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

25 Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 31.3.2009 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 31.3.2009 91,5 %

26 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 9,5 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

27 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

28 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2009. Lentoyhtiöiden tulokset punaisella Koko toimiala on kriisissä, heikkoja tuloksia tiedossa Kysynnän heikentyminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google