Nuorten päihdemittari (ADSUME) on toimiva työväline

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Sama keho ja sama pää koko elämän
Päihteiden merkitys kasvussa lastensuojelun taustatekijänä
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Kajaani Marjatta Pirskanen, TtT Terveyden edistämisen suunnittelija
Koululaisen lihavuus - potilastapauksia
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
Univaje.
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
Varhaisvaiheen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskukseen: päihteet ja mielenterveys (työikäiset) Päivitetty xx/2013 Lähde: Välittäjä hankeen toimintamalli.
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Terveyskeskustelu päihteistä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
Seudullinen Info ryhmä ja Tervein Mielin Länsi-Pohjassa.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Johdatus lääketieteen etiikkaan
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSHOITOON OHJAAMINEN Käynti
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
VARHAINEN PUUTTUMINEN
YLIOPISTOJEN 26. TYÖSUOJELUPÄIVÄT Päihteet puheeksi ja
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Lastensuojelu nuoren tukena
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Kehittämishanke/ Nuorten päihteisiin puuttuminen / Suunterveydenhuolto vuotiailta hml/shg kysyy tupakoinnista - mittarin käyttö: tupakoinnin määrä.
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
NEUVOLAN PERHETYÖ
AKAtk:n arviointikokous
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Raittiuden trendit Alkoholi- ja huumetutkijain seuran Raittius liikkeessä –seminaari Heli Mustonen.
Päihdeongelmien torjunta - kaikkien yhteinen asia
Kotihoito ja päihteet:
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Akateeminen terveyskeskus Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Kirsi-Marja Jekkonen-Cavenius.
TERVEET ELÄMÄNTAVAT APUNA TYYPIN 2 DIABETEKSEN HOIDOSSA
Kaarina Järvenpää Nurmijärvi
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Kehittämishanke: Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Akateeminen terveyskeskus / STM Perustana Mari Heikkisen ja Kaarina Järvenpään tutkimukset.
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
Akateeminen terveyskeskus/STM.  Valtioneuvoston v hyväksymä kansanterveysohjelma Terveys 2015  Ohjelmassa painotetaan terveyden edistämistä 
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
TOSITIETOA Alkoholi. Yleistä alkoholista Valmistetaan luonnontuotteista (mm. viljat ja hedelmät) käyttämällä tai tislaamalla Vaikuttavana aineena kaikissa.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
KUVA-mittaristoehdotus/ Poimintoja Hyvinvoinnin ja terveydentila -mittaristosta
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
Päihteet & työterveys (TTT 10/2004)
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Nuoret ja trendit -tutkimus
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Esityksen transkriptio:

Nuorten päihdemittari (ADSUME) on toimiva työväline Kaarina Järvenpää, koululääkäri 23.4.2009 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Nuorten päihdemittari (ADSUME =Adolescents’ Substance Use Measurement,) TtTMarjatta Pirskasen kehittämä mittari, jossa 4-portainen interventiomalli. Huolen vyöhykkeet: Ei huolta (0-3p) Lievä huoli (4-6p) Tuntuva huoli (7-9p 15v. tai alle; 7-12p 16v.-20v) Vakava huoli (=>10 p) 15v tai alle (=>13p 16v-20v) Varhaisen puuttumisen ydin on dialogi, nuoren ja terveydenhoitajan tai koululääkärin yhteinen pohdinta ja tilannearvio 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

puuttumisen tärkeä alue Raittius Kehitykselliset muunnelmat Häiriöt Kokeilu-luonteinen käyttö Riippuvuus (Toleranssi, vieroitus- oireet) Väärinkäyttö (Jatkuva käyttö haitoista huolimatta) Säännöllinen (”Sosiaalinen”) käyttö Haitallinen käyttö (Haitalliset seuraukset) Varhainen puuttumisen tärkeä alue Ongelmat Nuorten päihteiden käytön kehityksellinen näkökulma (mukaillen Knight 2001, Pirskanen 2007) ja varhaisen puuttumisen tärkeä alue 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

AkaTK kehittämishanke (2007-2008) tavoitteet Nuorten alkoholinkäytön vähentäminen Tupakoinnin vähentäminen Kokeilujen myöhentäminen Vähentää riskikäyttöä Yhteistyömalli kodin ja koulun välille 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Pilottikouluissa 2007-2008 Nuorten päihdemittari käyttöön 7. ja 8.luokantarkastuksissa kaikille oppilaille Kysely päihteiden käyttöön puuttumisesta koulun opettajille ja henkilökunnalle Koulun malli ja asenne Kysely terveystiedon opettajille Teemalliset vanhempainillat 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Lomakkeen yleisohje oppilaalle Tämän koulu- ja opiskeluterveydenhuollon kyselyn tavoitteena on arvioida mahdollista päihteiden käyttöäsi. Terveydenhoitaja keskustelee luottamuksellisesti päihdemittarin tuloksesta kanssasi terveystarkastuksen yhteydessä. Luottamuksellisuus tarkoittaa terveydenhuoltoviranomaisten (terveydenhoitaja, lääkäri jne.) ammattiin kuuluvaa vaitiolovelvollisuutta. Ympäröi vaihtoehdot, jotka kuvaavat sinun päihteiden käyttöäsi viimeisen vuoden aikana 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Päihteiden käytön määrä 1. Tupakointi 2. Kokeiltu tai käytetty päihde 3. Päihteiden käytön tiheys 4. Juotujen alkoholiannosten määrä (M.Pirskanen 2007) 1. Tupakoitko tai käytätkö nuuskaa? 0. En 1. Tupakoin (käytän nuuskaa) satunnaisesti 2. Tupakoin (käytän nuuskaa) päivittäin Minkä ikäisenä aloitit tupakoinnin? _________ 2. Oletko kokeillut tai käyttänyt päihteitä viimeisen vuoden aikana? 1. Alkoholia (ei huomioida maistamista esim. lusikallisen verran) 4. Lääkkeitä, että saisin ”pään sekaisin” 4. Liuotinaineita (imppaaminen) 4. Huumausaineita, mitä __________________ 4. Jotain muita päihteitä, mitä_______________ 5. Alkoholia ja edellä mainittuja aineita samaan aikaan (sekakäyttö) Minkä ikäisenä kokeilit ensikerran? __________ Jos vastasit edelliseen kysymykseen ”En”, voit siirtyä kysymykseen 14. 3. Kuinka usein olet kokeillut tai käyttänyt muita päihteitä kuin tupakkaa viimeisen vuoden aikana? 1. 1–3 kertaa 2. 4–6 kertaa 3. Noin kerran kuukaudessa 4. Pari kertaa kuukaudessa 5. Kerran viikossa tai useammin Milloin käytit viimeksi ja mitä ____________ 4. Kuinka monta annosta alkoholia juot yleen­sä niinä päivinä, jolloin käytät alkoholia? (Annosten laskeminen, katso seuraava taulukko) 0. En käytä alkoholia 1. 1–2 annosta 2. 3–4 annosta 3. 5–6 annosta 4. 7 annosta tai enemmän, montako ___ 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Alkoholiannosten laskuohje Alkoholiannoksella tarkoitetaan: pullo (0,33 l) keskiolutta tai siideriä tai reilu puoli lasia (12 cl) mietoa viiniä tai vajaa puoli lasia (8 cl) väkevää viiniä tai vajaa neljännes lasia (4 cl) viinaa Esimerkkejä: 0,5 l siideriä tai keskiolutta on 1,5 annosta 0,3 l pullo A-olutta on 1,5 annosta 3/4 litran pullo mietoa viiniä on 6 annosta 0,5 l pullo viinaa on 13 annosta 1 "six-pack" keskiolutta (0,33 l x 6) 6 annosta 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Päihteiden käytön seuraukset Kysymykset 5-9 5. Myöhästymiset koulusta 6. – 7. Haitallinen käyttäytyminen 8. – 9. Muistin menetys , sammuminen kysymykset 1-9 pisteytetty (0-5 pistettä, yhteensä 0 - 34 p) (M.Pirskanen 2007) 5. Oletko myöhästynyt, lähtenyt kesken päivän tai jäänyt pois koulusta päihteiden käyttösi takia? 0. En koskaan 1. Kerran 3. 2–3 kertaa 4. 4 kertaa tai useammin 6. Oletko toiminut päihtyneenä seuraavilla tavoilla viimeisen vuoden aikana? (Yksi tai useampi rengastus) d. Olen satuttanut itseäni. d. Olen satuttanut toista. d. Olen ollut autossa, jota on ajanut päihtynyt. d. Olen ajanut itse päihtyneenä ajoneuvoa. d. Olen rikkonut omaisuutta tai varastanut. d. Olen ollut seksisuhteessa, jota olen katunut jälkeenpäin. a. En ole joutunut mihinkään vaikeuksiin. Jos et ole joutunut vaikeuksiin, voit siirtyä kysymykseen 8. 7. Kuinka usein olet toiminut edellä mainitulla tavalla? 1. Kerran 2. Kahdesti 4. Useammin 8. Kuinka usein päihtymisen jälkeen olet unohtanut, mitä teit tai mitä tapahtui? (”Menikö muisti?”) 0. En kertaakaan 1. Kerran 3. Useammin 9. Oletko ”sammunut”? 4. Useammin 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Sosiaalinen tuki ja altistuminen - vanhempien tietäminen, ystävien huoli, oma arvio, huumeita käyttävät ystävät (M.Pirskanen 2007) 10. Miksi käytät päihteitä? a. Seuran vuoksi kavereiden kanssa a. Hauskanpitoon c. Rentoutumiseen d. Helpottaakseni pahaa oloa d. Humalan vuoksi tai saadakseni ”pääni sekaisin” a. Jonkin muun syyn takia, minkä ____________________ 11. Millaiseksi arvioit oman päihteiden käyttösi? ____________________________________________ 12. Onko joku läheisesi tai ystäväsi ollut huolissaan päihteiden käytöstäsi tai ehdottanut, että vähentäisit sitä? a. Ei b. Keskusteltu kerran d. Keskusteltu useita kertoja 13. Tietävätkö vanhempasi, että käytät päihteitä? a. Kyllä b. Kyllä, mutta eivät tiedä kuinka paljon käytän. 14. Kuuluuko lähiystäväpiiriisi joku, joka on kokeillut huumausaineita? a. Ei b. Yksi henkilö c. 2–5 henkilöä d. Useampi kuin 5 henkilöä 15. Miten vaikeaksi tai helpoksi arvioit nuorten mahdollisuudet hankkia huumausaineita paikkakunnallasi? a. Vaikeaksi b. En osaa sanoa d. Helpoksi 16. Mitä olet keskustellut vanhempiesi kanssa nuorten päihteiden käytöstä? _______________________________________ ______________________________________ 17. Mitä mieltä yleensä olet ikäistesi nuorten päihteiden käytöstä? ______________________________________________ 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Nuorten päihdemittarin pisteet Kysymysten 1-9 pisteet (0-5 pist.) lasketaan yhteen (0 - 34 p) Jos nuori käyttänyt muita päihteitä kuin alkoholia tai tupakkaa, lasketaan kysymysten 2 ja 3 pisteet erikseen yhteen Kysymyksissä 10-16 kirjainkoodit: a = ei huolta, b = lievä huoli, c = tuntuva huoli, d = vakava huoli Alkoholi + tupakka Muut päihteet Päihteiden käyttö 0-3 p. 0 p. Raittius, kokeilu 4-6 p. 1-5 p. Toistuva käyttö 7-9 p. 14-15-v., 7-12 p. yli 16 –v. 6 p. Riskikäyttö ≥ 10 p. 14-15-v. ≥ 13 p. yli 16 -v. ≥ 7 p Vaarallinen suurkulutus 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Oppilaiden ADSUME tulokset Espoossa pisteellisten oppilaiden määrä vaihteli 9,6–24,1 % välillä 8. luokilla eri kouluissa (4 koulua). Päihdekyselyn täyttäneistä 8. luokan oppilaista (300) lievä huoli (4-6 pistettä) vaihteli 3,2 -6,9 % eri kouluissa, tuntuva huoli (7-9 pistettä) 0,8 -3,4 % vakava huoli (10-pistettä) 0,8 %- 3,2 %. 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Tulokset yläkoulu Espoo 8.lk (300) Jyväskylä 8 lk(169) Kotka 9lk 135(%) Nurmijärvi 8lk Ei huolta 276(92%) 91% 106(79%) Lievä huoli 14(4,7%) 3,6% 22(16%) 11% Tuntuva huoli 6(2%) 3,0% 6(4%) 2% Vakava huoli 4(1,3%) 2,4% 1(1%) 7% 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Pilotin huippukohdat Terveydenhoitajien kommentteja Mittari oli mielestäni hyvä keskustelun avaaja Kokemukseni hankkeesta on myönteinen, mittari kätevä väline nuoren päihteiden käytön puheeksi otossa ja keskustelussa, -konkretisoiva! Huolen hahmottaminen ja selventäminen myös nuorelle Hyvä apuväline lisänä silloin kun huoli herää 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Oppilaiden ADSUME tulokset 2 Pilottikoulujen 8. luokan oppilaista ohjattiin päihdemittarikyselyjen ja haastattelujen pohjalta seurantaan 8,7–13,7 % (Espoon 3 koulua, yhden tiedot puuttuvat) 2,9 % 7. luokan oppilaista (12/421). Yksittäinen vakavan huolen tapaus (>10 pistettä) löytyi myös 7.luokalta. 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Päihteettömyyden tukemisen lähtökohtia - nuoren taustatekijät, suojaavat ja altistavat tekijät ULKOISET VOIMAVARAT Vanhempien tuki, lämmin keskusteluyhteys, vanhempien valvonta Ystävät Harrastukset SISÄISET VOIMAVARAT Itsetunto Sosiaaliset taidot, sosiaalinen itsenäisyys Tieto Koulun käynnin mielekkyys (Flay 1999, Pietilä ym. 2002, Pitkänen & Pulkkinen 2003, Fergus & Zimmerman 2005) 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

VARHAINEN PUUTTUMINEN Päihteiden käyttö Huolen ja yhteistyötarpeen määrittäminen Varhainen puuttuminen, interventiosuositukset Raittius, kokeilu 0-3 p. Ei huolta Voimavaroja vahvistava interventio - Positiivinen palaute Toistuva käyttö 4-6 p. Lievä huoli Preventiivinen mini-interventio - nuoren oma arvio - voimavaroja vahvistava keskustelu Riskikäyttö 7-9 p. 14-15-v., 7-12 p. yli 16 –v. Tuntuva huoli, tunne th:n auttamiskeinojen puutteesta ja yhteistyön tarpeesta herää Mini-interventio - nuoren vastuu, muutoshalukkuus - yhteistyön tiivistäminen, poissaolojen seuranta yms. ehkäisevä lastensuojelu nuoren sitoutuminen muutokseen Vaarallinen suurkulutus ≥ 10 p. 14-15-v. ≥ 13 p. yli 16 -v. Vakava huoli, kouluterveyden-huollon keinot loppumassa Tarvittavan hoidon arvioiminen / järjestäminen Lääkärin arvio (Pirskanen 2007) 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Kouluterveyskyselyn 2008 keskeisiä tuloksia Espoossa 12 % tupakoi päivittäin (8.-9.lk), 11 % tytöt, 13 % pojat ,ennallaan verr. 2006 Pääkaupunkiseudulla (pks) 14% Tupakointi vähentyi (8.-9.lk) 2006 saakka 2002 18%,2004 16% Tosi humalassa vähintään 1x/kk 16-17%(pks 18%) 8.-9.lk, lisääntynyt v:sta 2006 Vaihtelua kouluittain 11%,14%... 2002 18%,2004 21%,2006 15% Kokeillut laittomia huumeita 6-8%(pks 9%) Tytöt 6%,pojat 8%, lisääntynyt v:sta 2006 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Lukiolaiset 11-12 % tupakoi päivittäin (lukio 1.-2), tytöt 12 %, pojat 11%,keskim 11% Pääkaupunkiseudulla (pks) 12% Tupakointi vähentynyt 2002 23%,2004 18%, 2006 13% Tosi humalassa vähintään 1x/kk 28%(tytöt)35%(pojat),k.a. Espoo 32% pääkaupunkiseutu 30% lukio 1.-2. vuosikurssi Ei laskenut: -99 30%,-02 29%,-04 35%,-06 32% Kokeillut laittomia huumeita 17%(pks 18%) Hiukan lisäänt. -99 ja 02 22%,-04 18%,-06 14% 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Nuorten arvio: tärkeimmät henkilöt päihdeasioista keskusteltaessa Ystävät 91 % Äiti 73 % Terveydenhoitaja 66 % Isä 58 % Koululääkäri 55 % toive keskusteluista pienehkön ystäväryhmän tai parhaan ystävän ja terveydenhoitajan kanssa 23.4.2009 Kaarina Järvenpää (Pirskanen 2007)

Terveydenhoitajien toiminta Positiivinen palaute 68 % Mini-interventio 18 % Yhteisyö ja seuranta 12 % Yhteistyö ja suositus jatkohoitoon 2% useat mini-intervention saaneista nuorista olisivat tarvinneet erityistä tukea ja seurantaa 23.4.2009 Kaarina Järvenpää (Pirskanen 2007)

Arvioita Nuorten päihdemittarista Konkretisoi arviointia Auttoi nuoren omaa arviota Aktivoi syvällisen keskustelun Toimi moniulotteisena mittarina päihteet kokonaisuutena haittojen kysyminen laajasti, ”mitä kaikkea voi tapahtua” Auttoi terveydenhoitajaa intervention toteuttamisessa Toimi promootion sekä primääri- ja sekundaariprevention välineenä Toimi muutoksen arviointimenetelmänä (Pirskanen 2007) 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Päihteiden käytön syyt Hauskanpitoon ja rentoutumiseen 61% Seuran vuoksi 15 % Pahan olon helpottamiseen 8 % *) Humalan vuoksi, pään sekaisin saamiseksi 6 % *) Muun syyn vuoksi 10 % *) useammin vaarallisen suurkulutuksen ryhmän nuoret 23.4.2009 Kaarina Järvenpää (Pirskanen 2007)

Varhaisen puuttumisen toimintamallissa keskeistä Luottamuksellisen suhteen luominen Yhteisymmärrys alkoholiannosten määristä Yhteisymmärrys päihteiden käyttöön liittyvästä huolesta Nuoren asenteiden, itsenäisyyden, motivaation ja tiedon tunnistaminen Nuoren voimavarojen tunnistaminen Varautuminen nuoren vastarintaan (Pirskanen 2007) 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Voimavarakeskeinen dialogi arvostaminen - hyväksyntä ymmärretyksi ja kuulluksi tuleminen – huomion saaminen empatia yhteinen pohtiminen ja reflektio voimavarojen löytäminen (Hirvonen ym. 2002, Pirskanen 2007) 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Mini-interventio Avainsanat (RAAMIT) alkoholin suurkulutuksen puheeksi ottaminen, tunnistaminen, neuvonta ja seuranta lyhyimmillään yksi viiden minuutin neuvontakäynti Avainsanat (RAAMIT) Rohkeus Alkoholitietous Apu Myötätunto Itsemääräämisoikeus Toimintaohjeet (VAMP hanke 2004-2006/ STM, http://www.kaypahoito.fi/, Seppä 2003) 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Motivoivan haastattelun vuorovaikutusperiaatteet Välitä empatiaa ja hyväksyntää Voimista ristiriitaa Kierrä vastarintaa Vahvista asiakkaan uskoa omaan muutoskykyynsä (Ehrling & Rakkolainen 2008) 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Puuttua vai olla puuttumatta? OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET Nuoren oikeus saada neuvoja, palautetta, oikeaa tietoa, joskus ”pysäyttämistä” Hoitajien ja lääkärien velvollisuus neuvoa ja puuttua (lastensuojelulaki 2007: 25 §, 34 §, laki potilaan asemasta ja oikeuksista 9§) Riskitekijöitä  velvollisuus puuttua; sopiva aika ja tapa Päihteiden suurkulutus – kokeiluako?  vähenee harvoin itsestään LAPSEN ETU, NUOREN ETU 23.4.2009 Kaarina Järvenpää (Pirskanen 2007)

Vaarallinen suurkulutus Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja VAKAVA HUOLI EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI TUNTUVA HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Mini- interventio Hoidon tarpeen arviointi Interventio- suositus Uusi aika 2-6 viikon kuluessa terveydenhoitajalle 1), 2) 3), 4), 5) Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) Lääkärin arvio 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki 3) Yhteys huoltajaan nuoren luvalla 4) Yhteistyö lääkärin kanssa 5) Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, opiskeluhuoltoryhmän kanssa 6) Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla 7) Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yht.työstä, vastuunjaosta Itsetuhoisuus, vaikea masennus Vieroitusoireet Psykoottisuus Seurantakäynnit koulu-/opiskeluterveyden-huollossa 1-2 viikon välein 1) - 7) Hoitoonohjaus - kunnan päihdehuollon avohoito 1) - 7) Osastohoito 7) Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio 23.4.2009 Kaarina Järvenpää Copyright © marjatta.pirskanen@kuopio.fi

Vaarallinen suurkulutus Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on EI HUOLTA Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Interventio- suositus Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio 23.4.2009 Kaarina Järvenpää Copyright © marjatta.pirskanen@kuopio.fi

Vaarallinen suurkulutus Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Interventio- suositus Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio 23.4.2009 Kaarina Järvenpää Copyright © marjatta.pirskanen@kuopio.fi

Vaarallinen suurkulutus Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI TUNTUVA HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Mini- interventio Interventio- suositus Uusi aika 2-6 viikon kuluessa terveydenhoitajalle 1), 2) 3), 4), 5) Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki 3) Yhteys huoltajaan nuoren luvalla 4) Yhteistyö lääkärin kanssa 5) Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, opiskeluhuoltoryhmän kanssa 6) Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla 7) Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yht.työstä, vastuunjaosta Seurantakäynnit koulu-/opiskeluterveyden-huollossa 1-2 viikon välein 1) - 7) Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio 23.4.2009 Kaarina Järvenpää Copyright © marjatta.pirskanen@kuopio.fi

Vaarallinen suurkulutus Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima-varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja VAKAVA HUOLI EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI TUNTUVA HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio Mini- interventio Hoidon tarpeen arviointi Interventio- suositus Uusi aika 2-6 viikon kuluessa terveydenhoitajalle 1), 2) 3), 4), 5) Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) Lääkärin arvio 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki 3) Yhteys huoltajaan nuoren luvalla 4) Yhteistyö lääkärin kanssa 5) Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, opiskeluhuoltoryhmän kanssa 6) Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla 7) Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yht.työstä, vastuunjaosta Itsetuhoisuus, vaikea masennus Vieroitusoireet Psykoottisuus Seurantakäynnit koulu-/opiskeluterveyden-huollossa 1-2 viikon välein 1) - 7) Hoitoonohjaus - kunnan päihdehuollon avohoito 1) - 7) Osastohoito 7) Nuorten päihdemittari, voimavarat ja toimintakaavio 23.4.2009 Kaarina Järvenpää Copyright © marjatta.pirskanen@kuopio.fi

Vaarallinen suurkulutus PÄIHDEPOLIKLINIKALLE Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v.) Riskikäyttö Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mieliala Tieto, oma asenne Voima- varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja TUNTUVA HUOLI EI HUOLTA LIEVÄ HUOLI VAKAVA HUOLI Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio LÄHETE LASTEN JA NUORTEN PÄIHDEPOLIKLINIKALLE Interventio- suositus Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset Tarvittaessa kontrolli-käynti 1), 2) 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen/läheisten tuki 3) Yhteys huoltajaan nuoren luvalla 4) Yhteistyö lääkärin kanssa 5) Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, oppilashuoltoryhmän kanssa 6) Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla 7) Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yhteistyöstä, vastuunjaosta Tilanne ei muutu HUOM! Jos nuori on alle 15-vuotias ja kokeillut huumeita, tee lähete aina Lasten ja nuorten päihdepoliklinikalle (vaikka Nuorten päihdemittarin pistemäärä jäisi alle 7)! 23.4.2009 Kaarina Järvenpää Kuvio 1. Turun sovellus Nuorten päihdemittarista, voimavarat ja toimintakaavio Copyright © marjatta.pirskanen@kuopio.fi

Kirjaaminen: Pegasokseen pisteet + voimavarat + suunnitelma Nuorten päihdemittarin pisteet Pisteet 0-3 Raittius, kokeilukäyttö Pisteet 4-6 Toistuva käyttö Pisteet 7-9 (14-15-v.), 7-12 (16-18-v) Riskikäyttö (>9) HUOM. tupakkapisteitä EI lasketa Pisteet ≥10 (14-15-v.), ≥13 (16-18-v.) Vaarallinen suurkulutus Voimavarat Ystävät, harrastukset Vanhempien/läheisten tuki, vuorovaikutus Opiskelumotivaatio Itsetunto, mielialamittari Tieto, oma asenne Voima- varoja on Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja Voima- varoja on Ei voima-varoja EI HUOLTA LIEVÄ * 3 HUOLI *4 TUNTUVA * 3 HUOLI *4 VAKAVA *3 HUOLI *4 Huolen määrittäminen Voimavaroja vahvistava interventio Preventiivinen mini- interventio KLAARA Interventio- suositus LASTENSUOJELUILMOITUS Ilmoituksesta hyvä kertoa huoltajalle -ilmoituksessa tieto onko Klaaraan jo yhteys * 6 * 7 Seuranta, jatkotoimenpiteet Normaalit terveystapaamiset KLAARA Kontrollikäynti * 5 1) Nuoren muutosvalmius 2) Perheen / läheisten tuki * 3 Yhteys huoltajaan nuoren luvalla * 4 Yhteistyö lääkärin kanssa * 5 Yhteistyö opinto-ohjaajan, kuraattorin, oppilashuoltoryhmän kanssa * 6 Yhteistyö sosiaalityöntekijän kanssa, lastensuojelun tarvearvio alle 18-vuotiaalla * 7 Verkosto-/hoitokokous: sovitaan yhteistyöstä, vastuunjaosta Tilanne ei muutu Kirjaaminen: Pegasokseen pisteet + voimavarat + suunnitelma 23.4.2009 Kaarina Järvenpää Copyright © marjatta.pirskanen@kuopio.fi /mukautettu Vaasan oloihin Kuvio 1. Vaasan sovellus Nuorten päihdemittarista, voimavarat ja toimintakaavio 12/08 t.p

Lähteet Pirskanen Marjatta. 2007. Nuorten päihteettömyyden edistäminen. Varhaisen puuttumisen malli koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Väitöskirja. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 140. Kuopion yliopisto. Hoitotieteen laitos. Kuopio. Sisältää neljä tieteellistä artikkelia, viides osajulkaisu julkaistu väitöskirjan painattamisen jälkeen Pirskanen M, Laukkanen E, Pietilä A-M. 2007. A Formative Evaluation to Develop a School Health Nursing Early Intervention Model for Adolescent Substance Use. Public Health Nursing 24(3), 256–264. 23.4.2009 Kaarina Järvenpää

Linkkejä www.helsinki.fi/akateeminenterveyskeskus www.paihdelinkki www.vaestoliitto 23.4.2009 Kaarina Järvenpää