♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT • Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Advertisements

♣♦♥♠ NT PUOLUSTAMISTA JA LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSPELAAJIEN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva.
TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
♣♦♥♠ NT KILPAILEVAT TARJOUSSARJAT ♣♦♥♠NT 110. oppitunti.
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSTARJOUKSET • Kun vastapuoli on avannut tarjoussarjan, voimme myös halutessamme osallistua tarjoussarjaan.
Pikkupoika kysyi isältään...
♣♦♥♠ NT VASTAUSTARJOUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT. 3 NT VASTAUS 3NT AP tasainen 1 NT VASTAUS 1NT 6-10 AP 2 NT VASTAUS 2NT AP tasainen 1 AVAUS
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Tarjous 1  ei tarkoita, että.
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
TARJOAMINEN 1CD •1♦ avaus yleensä 4+ korttia •ainoastaan jakaumalla 4432 avataan 3:n kortin ruudulla •pistevoima 12 – 21(22) •kaikilla 13 pisteen käsillä.
♣♦♥♠ NT AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA ♣♦♥♠NT.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustajien tarjoaminen muuttaa oman systeemin rakennetta –vastaajalla enää harvemmin vahvoja (17+ p) kortteja, joten ei käytetä.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO ♣♦♥♠ NT. BRIDGEN HISTORIA Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim. twist 1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu.
♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT. Oikean pelimuoto: • pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) • tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
Toiminta kentällä SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Tehtävät kilpailun aikana • Sijoittuminen kentällä • Tasapuolisuus ampujia kohtaan • Tulosten tulkitseminen.
Harrastekiekon starttipalaveri III-V divisioonat Suomen Jääkiekkoliitto1.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET • Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri.
BRIDGE - ESITTELY Syksy 2012 Olli Perkiö.
PUOLUSTUSTARJOAMINEN Vastustajan avattua on useita näkökohtia puolustustarjouksien suunnitteluun –tarjoamisen vaikeuttaminen, estotarjoaminen –oma korkeampi.
TARJOAMINEN NT Käden pelivoiman arviointi (Milton Work) –A = 4 p –K = 3 p –Q = 2 p –J = 1 p Menetelmä yliarvioi Q:n ja J:n ja aliarvioi A:n pelivoimaa.
TARJOAMINEN 2C Vahvat kädet aloittavat tarjoamalla 2C –22+ pisteen tasaiset –22+ pisteen epätasaiset –9+ tikin jakaumakädet hieman vähemmällä voimalla,
♣♦♥♠ NT AVAUKSET 1NT JA 2NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1 SANGI  arvopistettä  tasainen jakautuma (neljä eri maata ovat jakautuneet tai ,
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan.
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT 1. Oikean pelimuoto: pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri VASTAUKSET AVAUKSEEN  VASTAUKSET AVAUKSEEN  AVAUS 1 YLÄVÄRIÄ: p, vähintään 5 kortin väri.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUS 1 VÄRIÄ VOIMA Epätasaisella kädellä avaus lupaa vähintään 11 arvopistettä ja 12 pistettä Tasaisella kädellä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
♣♦♥♠ NT AVAUS 2 ♣ ♣♦♥♠NT.  2  on luonnollisen systeemin vahvin avaus  Pelaaja valitsee avauksen 2 , jos hänellä on  ainakin 23 ap ja tasainen jakautuma.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO JA SANGI ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Parit pelaavat toisiaan vastaan. Pelaajat on nimetty ilmansuuntien mukaan.  POHJOIS-ETELÄ (NS)
SANGIPELAAMINEN PELINVIEJÄN TEHTÄVÄNÄ: Tikkien kasvattaminen Kontrollin säilyttäminen Yhteyksien säilyttäminen Vaarallisen vastustajan eliminointi Kaikkien.
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332 ♠ KQJ8 ♠ AQ8.
1.2. Tuloperiaate ja permutaatiot
♣♦♥♠ NT AVAAJAN TOINEN TARJOUS ♣♦♥♠NT. Avaajan toinen 1 yli 1-sarjassa  Jos vastaaja tarjoaa yhden tasolla, kyseessä on ns. 1 yli 1-sarja.  Avaajalla.
TARJOAMINEN 1HS Tarjoussysteemi 5533 tarkoittaa avauksia viiden kortin yläväreillä ja kolmen kortin alaväreillä Tarkennuksena 1♦ avaus voi olla 3 k. vain.
♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,
♣♦♥♠ NT BRIDGEN PERUSIDEAT ♣♦♥♠NT 3. oppitunti1. BRIDGEN PERUSIDEAT Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia.
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. ♠ Vastustajan avattua ♠ ♠ pass = ei kerrottavaa ♠ uusi väri = 5+ korttia, ap ♠ 1NT = ap., tasainen,
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA ♣♦♥♠ NT 12. oppitunti.
♣♦♥♠ NT VASTAUKSET ILMAN TUKEA ♣♦♥♠NT 6. oppitunti1.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS (kertaus) Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan tarjoussarjan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole.
KORIPALLON VIRALLISET PELISÄÄNNÖT 2014
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Pikkupoika kysyi isältään...
♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT 18. oppitunti. AVAUSTARJOUS 1NT arvopistettä Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO Kirjan ”Opi Bridgeä 2000-luvulla” sivut 1-4 ♣♦♥♠ NT 1ETO/Bridgen peruskurssi, oppitunti 1.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri Tarkoituksena.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgen jatkokurssi 3 – Puolustajien tiedonvaihto
VASTAUKSET ILMAN TUKEA
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Bridgen jatkokurssi 4 – Valintatilanteita, sangipuolustuksia ja puolustussopimuksia Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA
KILPAILEVAT TARJOUSSARJAT
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri
Esityksen transkriptio:

♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT

BRIDGEN PERUSIDEAT • Ensin on huutokauppavaihe eli tarjoaminen, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon, jossa oma puoli saa mahdollisimman paljon pisteitä. • Korkein tehty tarjous määrää, montako tikkiä pelinvientipuolen tulee saada saadakseen jaosta pisteet omalle puolelleen. • Jos pelinviejä saa vähintään lupaamansa tikkimäärän, eli kotipelin, pisteet kirjataan peliä vieneen parin sarakkeeseen. • Jos pelinviejän tikkisaalis jää vajaaksi, eli peli menee pietiin, tulos merkitään puolustajien hyväksi. • Kilpailussa monet eri parit pelaavat saman jaon ja jakokohtainen tulos määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin pari on pärjännyt vertailussa muihin samoilla korteilla pelanneisiin. Tulosvertailun takia bridgessä taito ratkaisee.

• Jakajalla ensimmäinen tarjousvuoro • Tarjoaminen etenee myötäpäivään • ”Huutokauppa”, jokaisen tarjouksen on ylitettävä edellinen tarjous • Tarjoaminen tehdään tarjouslapuilla, mutta jos tarjouslaatikoita ei ole käytettävissä esim. kotona, niin silloin puhumalla. • Pelaaja voi myös passata, jolloin hän siirtää sillä kierroksella tarjousvuoron seuraavalle pelaajalle tekemättä itse tarjousta • Vaikka pelaaja olisi tarjoussarjan jossain vaiheessa passannut, hän voi osallistua tarjoamiseen myöhemmin omalla tarjousvuorollaan. TARJOAMINEN

• Tarjoamisen ajaksi maat on asetettu arvojärjestykseen ♣♦♥♠ NT • Jokainen tarjous sisältää o luvun yhdestä seitsemään, joka kuudella lisättynä ilmoittaa, montako tikkiä tarjoaja lupaa ottaa o jonkun maan tai sangin (NT, ilman valttia) • Käytössä on kaikkiaan 35 tarjousta: 1 ♣,1 ♦,1 ♥,1 ♠,1NT - 2 ♣,2 ♦,2 ♥,2 ♠,2NT... 7 ♦, 7 ♥,7 ♠, 7NT • Lisäksi käytössä on pass, kahdennus ja vastakahdennus TARJOAMINEN

• Pelaajan on tehtävä joko korkeamman tason tarjous kuin edellinen pelaaja tai yhtä korkean tason tarjous ylempi väri valttina tai sangissa, esim: • 1 ♠ - 2 ♣, 1 ♠ - 2 ♠ • 1 ♦ - 1NT, 1 ♦ - 1 ♠ • Kun joku pelaaja tekee niin korkean tarjouksen, ettei kukaan halua ylittää sitä, ts. tarjousta seurasi kolme passia, niin tästä tarjouksesta tulee loppusitoumus. TARJOAMINEN Pelinviejäksi tulee se pelaaja, joka korkeimman tarjouksen tehneeltä puolelta tarjosi ensin loppusitoumukseksi tullutta pelivaihtoehtoa (pelattavaa valttia tai sangia).

PISTETIKIT • Seitsemännen tikin tasoa sanotaan ensimmäiseksi pistetikiksi eli trikiksi. • Pistetikeistä saa hyvityksen kun saa vähintään lupaamansa tikkimäärän eli pelaa pelin kotiin • Pistetikeistä saa pisteitä alla olevan taulukon mukaisesti ♣ / ♦ alavärit ♥ / ♠ ylävärit NT 1. pistetikki pistetikki2030 ylitikit2030 Lisäksi kotipeleistä lasketaan bonuspisteitä luvatun sitoumuksen tason ja vyöhykkeen mukaan

SITOUMUSTEN TASOJA • Osasitoumus • Luvatun sitoumuksen pistetikit tuottavat alle 100 pistettä • Sitoumukset välillä 1 ♣ - 3 ♠ sekä 4 ♣ ja 4 ♦ • Täyspeli • Luvatun sitoumuksen pistetikit tuottavat vähintään 100 pistettä • 3NT (40+2*30), 4 ♥ (4*30), 4 ♠ (4*30), 5 ♣ (5*20), 5 ♦ (5*20) • Pikkuslammi • luvattu ottaa 12 tikkiä eli 6 tason peli • 6 ♣, 6 ♦, 6 ♥, 6 ♠, 6NT • Isoslammi • luvattu ottaa kaikki 13 tikkiä eli 7 tason peli • 7 ♣, 7 ♦, 7 ♥, 7 ♠, 7NT

• Jakoihin on ennalta määrätty parille vyöhykkeet: vaaraton ja vaara • Vyöhykkeet vaikuttavat täyspeleistä ja slammeista saatavien hyvitysten määrään sekä pietipelin jokaisesta pietitikistä saatavaan pistemäärään • Brikoissa vaaraton vyöhyke merkitään yleensä vihreällä tai mustalla ja vaaravyöhyke punaisella värillä • Esimerkkejä sovituista vyöhykkeistä o Jako 1: kaikki vaarattomassa o Jako 2: N-S (pohjois-etelä) pari vaarassa o Jako 3: E-W (itä-länsi) pari vaarassa o Jako 4: kaikki vaarassa VYÖHYKKEET

HYVITYKSET eli BONUKSET Pelin taso Bonus vaarattomassa Bonus vaarassa Osasitoumus50 Täyspeli Pikkuslammi* Isoslammi* Jotta täyspeli/slammihyvityksen voi saada, on sitoumus tarjottava kyseisellä tasolla *Lisäksi lasketaan täyspelihyvitys

ESIMERKKEJÄ KOTIPELIEN PISTEISTÄ • 1NT vaarattomassa, saatu 7 tikkiä: Osasitoumushyvitys pistetikki 40 = 90 pistettä • 3NT vaarassa, saatu 9 tikkiä: Täyspelihyvitys pistetikki *2.-3. pistetikki 30 = 600 pistettä • 1NT vaarassa, saatu 9 tikkiä (kaksi ylitikkiä): Osasitoumushyvitys pistetikki *ylitikki 30 = 150 pistettä • 2 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarattomassa, saatu 8 tikkiä: Osasitoumushyvitys *pistetikki 30 = 110 pistettä • 4 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarattomassa, saatu 10 tikkiä: Täyspelihyvitys *pistetikki 30 = 420 pistettä • 2 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarattomassa, saatu 10 tikkiä (kaksi ylitikkiä): Osasitoumushyvitys *pistetikki *ylitikki 30 = 170 pistettä • 4 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarassa, saatu 12 tikkiä (kaksi ylitikkiä): Täyspelihyvitys *pistetikki *ylitikki 30 = 680 pistettä • 6 ♥ / ♠ (yläväripeli) vaarassa, saatu 12 tikkiä: Slammihyvitys täyspelihyvitys *pistetikki 30 = 1430 pistettä

KOTIPELIEN PISTEMÄÄRÄT Kotipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara TasoTikit ♣ / ♦♥ / ♠ NT ♣ / ♦♥ / ♠ NT Ylitikit/ kpl

• Tarjoussarjan aikana toinen puoli voi ilmaista epäuskonsa sitoumuksen kotiinmenoon • Tällöin puolustus voi kahdentaa eli donkata (duppelt, lyhenteet D, x) loppusitoumuksen • Pieteistä tulee kalliimpia kahdennuksen jälkeen • Jos kahdennettu peli meneekin kotiin, pistetikeistä saatava määrä tuplaantuu => täyspelihyvitykset saadaan matalammalta tasolta. Lisäksi ylimääräinen bonus. • Pelinvientipuoli voi vastakahdentaa (reduppelt, RD, xx) kahdennetun pelin, jos on varma, että saa pelattua kahdennetun sitoumuksen kotiin • Pietien hinta kaksinkertaistuu kahdennetuista pieteistä • Pistetikeistä saatavat pisteet nelinkertaistuvat alkuperäisestä. Lisäksi ylimääräinen bonus. KAHDENNUKSET

VaaratonVaara kahdentamaton/kpl kahdennettu ja 3. kahdennettu kahdennettu/kpl300 vastakahdennettu 2  kahdennettu Alla ovat puolustajille pieteistä tulevat pisteet. PIETIEN HINNAT Taulukot kahdennetuista ja vastakahdennetuista kotipelien pistemääristä löytyvät kirjasta liitteestä C

PIETIPELIEN HINNAT Pietipelien pistemäärät VyöhykeVaaratonVaara TulospassXXXpassXXX Lisäpiedit/kpl Pass: kahdentamaton sitoumus, X: kahdennettu, XX: vastakahdennettu

♣♦♥♠ NT KÄDEN PELIVOIMAN ARVIOINTI ♣♦♥♠NT

• Käden tikkipelivoima on pystyttävä arvioimaan, jotta tietäisimme, montako tikkiä uskallamme tarjotessamme luvata ottaa ja löytäisimme partnerin kanssa sopivan loppusitoumuksen. • Käden pelivoima arvioidaan kuvakorttien ja lyhyitten maitten avulla: KorttiArvopisteet ÄssäA4 KuningasK3 RouvaQ2 SotamiesJ1 Lyhyt maaJakopisteet Renonssi0 korttia3 Singelton1 kortti2 Dubbelton2 korttia1 Pisteet ovat VAIN helppo tapa arvioida käden tikkipelivoimaa, ne EIVÄT ilmoita sitä, montako tikkiä tulemme saamaan. KÄDEN TIKKIPELIVOIMAN ARVIOINTI

• Kun tarjotaan sangia lasketaan vain arvopisteet. • Kun tarjotaan joku väri valttina lasketaan sekä arvo- että jakopisteet. • Partnerin tarjoamasta väristä ei lasketa jakopisteitä • ”jalattomalle” kuvalle (K, Q, J, AJ, KJ, Qx, QJ, Jx) lasketaan vain arvo- tai jakopisteet, ei molempia. ♠ KQJ8 ♠ AQ9 ♠ Q3 ♥ A973 ♥ KQ9752 ♥ 43 ♦ KQ2 ♦ K42 ♦ J10983 ♣ A2 ♣ J♣ J ♣ Q863 KÄDEN TIKKIPELIVOIMAN ARVIOINTI 19 ap15 ap5 ap 20 pistettä 16 pistettä 6 pistettä

LoppusitoumusTäyspelitasoPistevoima Sangi NT3NT26 ap Yläväri ♠ ♥ 4 ♠, 4 ♥ 26 p Alaväri ♦ ♣ 5 ♦, 5 ♣ 29 p PISTETARPEITA Parin pistemäärä = oman käden pisteet + partnerin pisteet Seuraavassa taulukossa on karkea arvio siitä, paljonko pisteitä pari tarvitsee, jotta täyspeli menisi useimmiten kotiin. Huomaa, että sangissa lasketaan vain arvopisteet. Slammien karkeat pisterajat LoppusitoumusSlammitasoPistevoima Pikkuslammi 6 ♣/♦/♥/♠ 33 p 6 NT33 ap Isoslammi 7 ♣/♦/♥/♠ 37 p 7 NT37 ap

Tarjoamisen päämäärä on selvittää  parin yhteinen paras valttiväri  montako tikkiä pari voi luvata ottaa • Jos parilla on yhteinen vähintään kahdeksan kortin valttiväri, heidän kannattaa pelata loppusitoumus tämä maa valttina. o Vähintään kahdeksan kortin valtti tuottaa yleensä ainakin yhden tikin enemmän kuin vastaavilla korteilla sangin pelaaminen. o Huomioi kuitenkin, että sangin pelaaminen tuottaa usein paremman pistetuloksen kuin alavärisitoumus. • Jos yhteistä 8 kortin valttiväriä ei löydy, pelataan loppusitoumus sangissa. • Kannattaa yrittää saada bonuksia, mutta jos täyspelibonukseen ei ole mahdollisuutta, niin kannattaa jäädä mahdollisimman alhaiselle tasolle.

♣♦♥♠ NT AVAUS 1NT ♣♦♥♠NT

AVAUKSET • Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole pass. • Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. • Esimerkiksi avaustarjous 1  ei tarkoita, että pelaaja tarjotessaan arvelisi korttiensa riittävän yksin seitsemään tikkiin patapelissä. Kurssilla opetettavan systeemin mukaan avaaja kertoo tällä avaustarjouksellaan, että hänellä on pistettä ja vähintään viiden kortin pata. • Salaisia sopimuksia tarjousten merkityksestä ei saa olla, vaan vastustajille on kerrottava tarjouksen merkitys kokonaisuudessaan heidän sitä kysyessä.

AVAUSTARJOUS 1 SANGI • arvopistettä • Tasainen jakautuma eli neljä eri maata ovat jakautuneet 4333, 4432 tai 5332 ♠ KQJ8 ♠ AQ8 ♠ AQ98 ♠ KJ76 ♥ A973 ♥ 862 ♥ Q7 ♥ 9♥ 9 ♦ K72 ♦ KJ1073 ♦ KJ87 ♦ AQ98 ♣ A2 ♣ AJ ♣ AK7 ♣ AQ86 17ap, tasainen on 1NT avaus 15ap, tasainen on 1NT avaus 19ap, tasainen Ei ole 1NT avaus, liikaa voimaa 16ap, marmic Ei ole 1NT avaus, epätasainen

AVAUS 1NT JA VASTAUKSET • Jos sangiavaajan partnerilla eli vastaajalla on myös tasainen jakautuma eikä ole neljän kortin yläväriä ♠ / ♥, niin parin kannattaa pelata loppusitoumus sangissa. • Vastaaja laskee yhteen omat ja partnerinsa pisteet ja päättää mikä on mahdollinen loppusitoumuksen taso:  Vastaaja tarjoaa loppusitoumuksen tietäessään mille tasolle parin yhteinen voima riittää (osasitoumus, täyspeli, slammi)  Vastaaja tekee inviittitarjouksen, mikäli parin pistevoima riittää täysipeliin tai slammiin, jos avaajalla on maksimivoima (16-17).  Inviittitarjous:  Vihjetarjous täyspeliin tai slammiin  Tehdään mikäli parin yhteinen voima riittää täyspeliin (slammiin), jos partnerilla on tarjoukseensa maksimivoima

Se pelaaja parista, joka ensimmäisenä tietää parin pistevoiman riittävän täyspeliin, on velvollinen huolehtimaan, että pari tarjoaa täyspelin

AVAUS 1NT JA VASTAUKSET • Loppusitoumukset: • 1NT eli vastaaja passaa avaukseen, vastaajalla 0-8 arvopistettä • 3NT eli vastaaja tarjoaa täyspelin, vastaajalla arvopistettä • 6NT eli vastaaja tarjoaa pikkuslammin, vastaajalla arvopistettä • 7NT eli vastaaja tarjoaa isoslammin, vastaajalla arvopistettä • Inviittitarjoukset: • 2NT inviitti täyspeliin, vastaajalla on 9(10) arvopistettä o Avaaja: pass tai 3 NT • 4NT inviitti pikkuslammiin, vastaajalla on arvopistettä o Avaaja: pass tai 6 NT • 5NT inviitti isoslammiin, vastaajalla on arvopistettä o Avaaja: 6NT tai 7 NT

AVAUS 1NT JA VASTAUKSET 1NT 15-17ap tasainen 1NT 15-17ap tasainen 2NT 9(10)ap tasainen 2NT 9(10)ap tasainen 3NT 10-15ap tasainen 3NT 10-15ap tasainen 3NT 16-17ap 3NT 16-17ap 15P 0-8P ei 5+ ♥ / ♠