Seututkselvitys liite 4 Taustatietoa vuosien 2004 ja 2005 taloudesta selvityskunnissa ja hankkeeseen linkittyvissä kunnissa tilastokeskuksen, stakesin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2011 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
45 ajatusta elämästä Music: snowdream Nov 2009 He Yan.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Laajakaista kaikille -hanke Jyväskylä Keski-Suomen laajakaistahankkeen tilannekatsaus Tapio Saarinen Kehittämispäällikkö, ICT.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset vuonna 2010 Kuntaliitto Teija Mikkola Erityisasiantuntija.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Juha Kauppinen Consulting oy Rakenneselvitykseen liittyviä tutkimuksia Tiedotustilaisuus Karjasillan kirkolla Juha Kauppinen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Oma tupa, oma lupa –hankkeen Road Show Mikä Road Show Kuntia vanhuspalvelulain toimeenpanossa tukeva Oma tupa, oma lupa -hanke päättyy Luovumme.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Perusturvalautakunta liite nro 5
Jakaumista. Frekvenssijakauma Mainostaja kysyy 200 asiakkaalta, kuinka monta kertaa viikossa he lukevat sanomalehteä. Päivät, jolloin luet lehden Frekvenssi.
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Kuntalaisten mielipiteet - kunnallisvaaleissa äänestämisestä, - kunnallisista kansanäänestyksistä sekä - kunnanjohtajan valinnasta suoralla kansanvaalilla.
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Aikuisdiabeetikkojen hoitovastuun jakautuminen ja hoitoyksiköiden sisäinen työnjako.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Keskisuurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Sosiaalimenot ja rahoitus 2009 Esa Arajärvi, Nina Knape.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Yrjö Lahtinen, Teija Mikkola1 Suurten kaupunkien ja koko maan väestö (ikäryhmittäin )
Esityksen transkriptio:

Seututkselvitys liite 4 Taustatietoa vuosien 2004 ja 2005 taloudesta selvityskunnissa ja hankkeeseen linkittyvissä kunnissa tilastokeskuksen, stakesin ja esiselvityksen pohjalta sekä hivenen tulevaisuuden näkymistä efekoon nojautuen Koonnut hallintojohtaja Matti Mäkinen, Hankasalmi

1 Pohjaa keskustelulle – ei lopullisia analyyseja TÄMÄ KALVOSARJA ON ETENKIN KOMMENTTIEN OSALTA LAADITTU HERÄTTÄMÄÄN KESKUSTELUA JA ERI NÄKEMYKSIÄ. SAMOIN SEN TOIVOTAAN HERÄTTÄVÄN VIRIKKEITÄ SIITÄ, MITÄ ON SELVITETTÄVÄ, MITEN JA MILLOIN… TÄMÄ KALVOSARJA ON ETENKIN KOMMENTTIEN OSALTA LAADITTU HERÄTTÄMÄÄN KESKUSTELUA JA ERI NÄKEMYKSIÄ. SAMOIN SEN TOIVOTAAN HERÄTTÄVÄN VIRIKKEITÄ SIITÄ, MITÄ ON SELVITETTÄVÄ, MITEN JA MILLOIN… terveisin laatija

2 Seuraavasta kalvosarjasta ► Seuraavassa on pyritty kuvaamaan kuntien lähtötilannetta hankkeeseen talouden kannalta ► Seuraavat tilastot ovat nimenomaan pohjatietoa ja yksi mahdollinen tapa vertailla nykytilaa ► Mahdollisista virheistä voi lähettää viestin ► Jatkotyössä on keskeisten tunnuslukujen osalta historiaa katsottava taaemmas ja ennustettava tulevaisuutta sitten siltä pohjalta

3 Kuntien käyttötalouden nettomenoista ► Vuoden 2005 nettomenojen tarkastelu on sinällään mielenkiintoista, koska se osoittaa, että käyttötalous suhteessa maan keskiarvoon on kulujen suhteen hallinnassa ► Käytännössä ne kunnat, joissa vanhusväestön osuus on tällä hetkellä selkeästi muita suurempi, ylittävät kuluissaan maan keskiarvon ► Näissä kunnissa taas tulevaisuuden kulunousu ikääntymisen tähden on muita pienempää ► Seuraavissa kalvoissa itse kulut

4 Kunnan nettomenot asukasta kohden 2005 (lähde tilastokeskus)

5 nettomenot yli/ali maan keskiarvon (lähde tilastokeskus)

6 Ydinkunnat tehokkaita käyttömenoissa ► Jyväskylä, JKL mlk, Uurainen, Laukaa ja Muurame alittivat maan keskiarvon – kaikki muut ylittävät ► Sosiaali- ja terveystoimen nettomenoissa (seuraavat diat) muut Palokan terveydenhoitokuntayhtymän kunnat, eli Toivakka ja Petäjävesi liittyvät tehokkaiden joukkoon ► Konnevesi on myös tehokas vuode 2005 talouden kautta tarkasteltuna ► Muut hankekunnat kuluttavat myös terveydenhoitoon melkoisen paljon enemmän, kuin maan keskiarvo on ► Palvelutarpeisiin suhteutettuna ylitykset/alitukset tasaantuvat, mitä myöhemmin kalvosarjassa oleva Stakesin laatima vertailu osoittaa

7 Sos+tervtoimi asukasta kohden 2005 (lähde tilastokeskus)

8 Sos+tervtoimi yli/ali maan keskiarvon 2005 (lähde tilastokeskus)

9 Entä sitten perusterveydenhoito ► Aukottomasti vertailua ei voi esittää esimerkiksi vanhusten palveluketjun linkittyessä eri tavoin eri kunnissa tilastoissa ► Huomionarvoista on kuitenkin, että vain Muurame, Uurainen ja Toivakka pärjäävät tilastokeskuksen vertailussa asukaspohjaisten kulujen kautta ► Jos lasketaan vertailuun vanhusten laitoshoito mukaan, niin silloin JKL ja Uurainen ovat maan keskiarvossa ja tehokkaita ovat maalaiskunta, Muurame ja Laukaa ► Multia ja Hankasalmi pelkästään asukaspohjaisen vertailun kautta ovat todella kalliita – tarvepohjainen vertailu tasoittaa tilannetta, mutta siitä esitys siis myöhemmin…

10 Perusterveydenhuolto/asukas 2005 (ei sisällä hammashuoltoa) (tilastokeskus)

11 Perusterveydenhuolto yli/ali maan ka 2005 (ei sisällä hammashuoltoa) (tilastokeskus)

12 Hammashuollossa eroja ► Hankasalmi, Laukaa ja maalaiskunta tuottavat palvelut kustannustehokkaasti tilastojen kautta – tietysti JKL myös ► JKL ja maalaiskunta ja Laukaa voivat tulokseensa hyödyntää yksityistarjontaa ► Hankasalmi tekee pääosin kunnallisena palveluna työnjaon hammashoidossa edullisesti

13 Perusterveys hammashuolto/asukas 2005 (tilastokeskus)

14 Perusterveys hammashuolto/asukas 2005 maan keskiarvoon (tilastokeskus)

15 Kelan korvaukset hammaslääkärin palkkioista kunnittain v (lähde esiselvitys)

16 Erikoissairaanhoito kuluiltaan kohtuullista ► Niin vuoden 2004 (tulee stakes-kalvoissa myöhemmin) kuin 2005 osoittaa, että ersh on melko edullista suhteessa muuhun maahan ► Kun perusterveys oli melko kallista, niin johtuuko missä määrin onnistuneesta tehtäväjaosta??? ► Kalliimpien kuntien osalta tästä ei kuitenkaan ole puhtaasti kyse, minkä vuoden 2005 toimintokohtaisten kulujen kirjavuus jo osaltaan paljastaa (tulee kalvosarjan loppupuolella)

17 Erikoissairaanhoito/asukas 2005 (tilastokeskus)

18 Erikoissairaanhoito maan ka/asukas 2005 (tilastokeskus)

19 Kaikkinensa terveystoimi 2005 ► Kokonaisuudessaan kulut eivät juurikaan ylitä selvitysalueella maan keskiarvoa ► Jos jokainen kunta jatkaa omana toimintanaan mitään palveluja yhdistämättä – onko saatavissa aikaan säästöjä??? ► Kulupaineet ovat kalliimpia (vanhusväestöisempiä ja/tai ”lääkäripakoisia”) lukuun ottamatta nousevia

20 terveystoimi/asukas 2005 (tilastokeskus)

21 Terveystoimi /asukas 2005 (tilastokeskus)

22 Vanhuspalvelut ► Näitä on syytä tarkastella jo siksikin, että laki edellyttää ja siksi, että Palokassa ovat suoraan osin terveystoimen kuluissa ► Kaikissa kunnissa nivoutuvat toisiinsa ► Etenkin väestöltään nuorimmissa kunnissa tulevaisuuden kasvupaineet selkeät – vanhusvaltaisissa taas osassa palvelut tällä hetkellä riittämättät. ► Tässä vain vertailu laitospalvelujen osalta

23 Vanhusten laitoshoito/asukas 2005 (tilastokeskus)

24 Vanhusten laitoshoito/asukas 2005 (tilastokeskus)

25 Vanhainkotipäivä/asukas 2005 (tilastokeskus)

26 Kommentteja edellisiin ► Vanhusten laitoshoitoa ja perusterveydenhoitoa ei yhteen laskien saada aukottomasti kuntia vertailevaksi, koska palveluasuminen jää vielä pois vertailusta ► Joka tapauksessa kuluerot ovat haasteelliset ► Pakottavat sen tosiseikan äärelle, että vaikka monessa kunnassa kustannukset jo nyt ovat maan keskiarvon päälle, tuotetaan vanhainkotipäivä jo nyt todella niukoilla varoilla ► Vanhuspalveluihin on oltava varaa tulevaisuudessa ► Terveystoimen tehostamisesta sitä osin löytyisi

27 Terveystoimen osuus kunnan menoista 2005 – keskimäärin 32 % ohessa kuntien poikkeamat (huom! Mlk, Petäjävesi sis. vanhus) (tilastokeskus)

28 Vanhusväestön kasvu johtaa melkoiseen paineeseen ► Edellinen vertailu osoittaa, että vanhusväestön kasvu johtaa siihen, että terveystoimi syö 40 % rahoista ja sitten pitäisi vielä huolehtia muista vanhuspalveluista ► Nykyinen taso kun on parhaimmillaan alle 30 % (esim. Maalaiskunta, kun huomioidaan vanhuspalvelujen sisällä olo edellisen sivun luvuissa)

29 Perusterveydenhuollon toimintokohtaiset kustannukset asukasta kohden vuonna 2005 (lähde Reijo Räsänen – seututk esiselvitys)

30 Perusterveydenhuollon lääkärityön palkkakustannukset v (lähde esiselvitys)

31 Vaihtelut ja niiden syyt selvitettävä ► Vaikka kulut jaettaisiin seututerveyskeskuksessa kustannusperustaisesti tulee palvelutuotannon kulujen tasaantuminen olla tavoitteena ► Edellisten kahden kalvon anti osoittaa melkoisia perusteettomia kulueroja isossa organisaatiossa ► Henkilöstön parempi saatavuus ja palvelujen tarkoituksenmukainen keskittäminen auttanevat

32 Ja seuraavaksi 2004 ja tarpeiden mukaiset kulut ► Tarkastelua monipuolistamaan olen poiminut Stakesin laatiman vertailun vuodelta ► Samalla se tuo tarkasteluun lähihistorian toisen vuoden ja osoittaa, että lähivuosina vertailtavien kuntien tilanteet ovat olleet hyvin samankaltaisia

33 Stakesin tilastot: nettomenot 2004 perusterveys

34 Stakesin tilastot: nettomenot perusterveys suhteessa maan keskiarvoon

35 Stakesin tilastot: nettomenot maan keskiarvoon 2004, kun otetaan huomioon palvelun tarve

36 Tarvelähtöinen analyysi yhden vuoden osalta paljastaa ► Kaikissa nettomenoiltaan halvoissa kunnissa tarpeeseen nähden ei olla halpoja (esim Muurame ja JKL) ► Kaikissa kalliissa kunnissa vanhusväestön määrä ei yksin kuluja selitä (esim. Hankasalmi ja Joutsa) ► Toki yksi vuosi on vain suuntaa antava

37 Stakesin tilastot: vastaavasti nettomenot erikoissrh suhteessa maan keskiarvoon

38 Stakesin tilastot: nettomenot erikoissrh. maan keskiarvoon, kun otetaan huomioon palvelun tarve

39 Stakesin tilastot: nettomenot perusterveys ja erikoissrh. Yhteensä 2004

40 Stakesin tilastot: tarvevakioidut menot perusterveys ja erikoissrh. Yhteensä 2004

41 Stakesin tilastot: nettomenot vanhustenhuolto (sis.palveluasumisen – ei hsalmella* ) 2004

42 Stakesin tilastot: nettomenot tarpeeseen nähden vanhustenhuolto (sis.palveluasumisen – ei hsalmella* )

43 Stakesin tilastot: nettomenot vanhustenhuolto ja terveydenhuolto 2004

44 Stakesin tilastot: nettomenot tarpeeseen nähden vanhustenhuolto ja terveydenhuolto 2004

45 Yhteenvetona edelliseen ► Rahaa ei siis juurikaan maan keskiarvoon verraten käytetä liikoja tarpeeseen nähden ► Nettomenoiltaan kalleimmissa kunnissa satsausta olisi jo nyt oltava lisää, ellei siellä olla oltu muuta maata visionäärisempiä ► Halvimmissa kunnissa taas kulukehitys on kasvava tulevaisuudessa ► Kuntien tulot eivät nykytavalla palveluja järjestäen touhuun riitä???

46 Perusterveydenhuollon, vanhusten laitoshoidon ja palveluasumisen kustannukset asukasta kohden vuonna 2004 (lähde esiselvitys)

47 Perusterveydenhuollon, vanhusten laitoshoidon ja erikoissairaanhoidon kustannukset asukasta kohden vuonna 2004 (lähde esiselvitys)

48 Ja jokunen sana tulevaisuudesta ► Hankasalmen Efekolta tilaaman kalvosarjan poiminnoilla esittelen hiukan tulevaisuutta ► Seututk:n talousennuste voitaisiin laatia tämän kehityskulun pohjalle ► Graafeihin lisättäisiin ennusteita siitä, miten tietyt muutokset prosentuaalisesti voisivat kulukehitykseen vaikuttaa ► Väestöennusteessa kannattaa pitäytyä tilastokeskuksessa

49 Väestökehitys

50 Työikäiset

51 Demografinen huoltosuhde

52 Perusterveydenhuollon avohoito

53 Erikoissairaanhoito

54 Vanhusväestö