Työelämän muutos ja koulutuspolitiikan ajankohtaiset haasteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammatillinen koulutus elinkeinoelämän näkökulmasta
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Elinkeinoelämän tarpeet ja huippuosaajan rooli Puheenjohtaja Antti Herlin Skills Finland ry:n laivaseminaari
Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa Metsäteollisuuden koulutuslinjaukset Kesäkuu 2010.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Yleiskatsaus toimialan näkymistä Ennakointikamari Asiantuntija Hannu Hakala Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oulun aikuislukio 2014.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Teollisuus ja Työnantajat Koulutuspolitiikka / HT 1 Tulevaisuusluotain Tärkeimmät tulokset Työläs, mutta opettava prosessi !!! Yhteistyösuhteet.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
EK 1 TYÖELÄMÄN TULEVAISUUDEN VISIO Christoffer Taxell Elinkeinoelämän keskusliitto EK.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Suomen koulutusjärjestelmä
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ammatillisen koulutuksen reformi
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Saimaan ammattiopisto Sampo
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Omnia.fi/yhteishaku.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Työelämän muutos ja koulutuspolitiikan ajankohtaiset haasteet Markku Koponen Elinkeinoelämän keskusliitto EK Opo-päivät Lahti 3.2.2007

Toimintaympäristön muutos haastaa uudistuksiin koulutuspolitiikassa Globalisaatio ja kansainvälistymisen pakko Palvelujen digitalisoituminen ja siirtyminen verkkoon Väestön ikääntyminen ja nuorten ikäluokkien pieneneminen Maahanmuuton kasvu ja monikulttuurisuuden lisäys Nopeutunut teknologian, työelämän ja työtehtävien muutos Muuttuvat osaamisvaatimukset Pk-yritysten merkityksen kasvu Koulutuspalvelujen tarjonnan kasvu, kilpailu ja kansainvälistyminen 03.02.2007 Markku Koponen

VÄESTÖN KOULUTUSTASO 2004 20 – 64 -vuotiaat Lähde: Tilastokeskus; Oppilaitostilastot 2005 03.02.2007 Markku Koponen

Rekrytoinnin ennakoitu koulutusrakenne EK:n jäsenyrityksissä yhteensä vuonna 2005 *sisältää oppisopimus-koulutukseen tai alakohtaiseen ammatilliseen koulutukseen rekrytoitavia Lähde: Osaavaa henkilöstöä yrityksiin –tiedustelu, EK 2005 03.02.2007 Markku Koponen

Rekrytointivaikeuksia kokeneiden yritysten osuus EK:n jäsenyrityksistä 1998-2005 Lähde: Työvoimatiedustelu 2005, EK 03.02.2007 Markku Koponen

Rekrytointivaikeuksien syyt EK:n jäsenyrityksissä % rekrytointivaikeuksia kokeneista yrityksistä Lähde: Työvoimatiedustelu 2005, EK 03.02.2007 Markku Koponen

Vuonna 1999 peruskoulusta valmistuneiden tutkinnot vuonna 2003, koko maa Lähde: Tilastokeskus, sijoittumistilastot 2006 03.02.2007 Markku Koponen

Vuosina 1994 – 1999 ylioppilaaksi valmistuneiden tutkinnot vuonna 2003 Lähde: Tilastokeskus, sijoittumistilastot 2006 03.02.2007 Markku Koponen

Yleiset osaamistarpeet Perusosaaminen: luku-, kirjoitus- ja laskutaito; media/digitaalinen lukutaito Sosiaalinen osaaminen: yhteistyö- ja kommunikointitaidot Monikulttuurinen osaaminen: kielitaito, kyky kohdata eri kulttuureita Analyyttinen osaaminen: ongelmanratkaisu- ja arviointitaidot Yrittäjyysosaaminen: sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden taidot Elinikäisen oppimisen taito 03.02.2007 Markku Koponen

Osaamisen uusia haasteita Toimialarajojen hämärtyminen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntyminen rajapinnoilla Eri henkilöstöryhmien tehtävärajojen madaltuminen 03.02.2007 Markku Koponen

Ammattiryhmäjako – tehtävärajat madaltuvat Soveltajat: vastaavat esimerkiksi tuotteen testauksesta ja soveltamisesta asiakkaan tarpeisiin Tekijät: vastaavat esimerkiksi kokoonpanosta, asennuksesta, huollosta, myynnistä Näkijät: vastaavat esimerkiksi teknologian ja liiketoiminnan luomisesta, kehittämisestä ja uudistamisesta. 03.02.2007 Markku Koponen

Osaamisen uudet ulottuvuudet Ydin-osaaminen Koulutustaso Monialaisuus 03.02.2007 Markku Koponen

Osaaminen rakentuu lujalle perustalle Perusopetukseen riittävät voimavarat osaamispohjan varmistamiseksi ja erilaisten koululaisten kannustamiseksi kykyjensä mukaisiin suorituksiin Peruskoulun jälkeen jokaiselle nuorelle jatkokoulutuspaikka lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, oppisopimuskoulutuksessa, työharjoittelussa tai niihin valmentavassa koulutuksessa Työ- ja käytäntöpainotteisista opetus- ja oppimismuodoista silta peruskoulusta ammatilliseen koulutukseen Teknologian, yrittäjyyden, suvaitsevaisuuden ja kansainvälisyyden kasvatukseen erityistä huomiota Opettajien korkea osaaminen on tärkeää kaikilla koulutusasteilla. Opettajilla ja opinto-ohjaajilla on oltava myös riittävä työelämän tuntemus 03.02.2007 Markku Koponen

Lukiosta vankka perusta korkeakouluopinnoille Lukiokoulutusta kehitetään yleissivistävänä, erityisesti korkeakouluopintoihin valmistavana koulutuksena Lukio-opinnoista tulee suoriutua pääsäntöisesti kolmessa vuodessa Monipuolisten opintomahdollisuuksien turvaamiseksi lukioiden keskinäistä verkostoitumista tulee lisätä Nykyistä enemmän panostettava matemaattis-luonnontieteelliseen opetukseen (erityisesti pitkän oppimäärän lisäämiseen) mahdollisuuksiin ja monipuolisiin kieliopintoihin Siirtymistä ylioppilastutkinnon jälkeen korkeakouluopintoihin tehostetaan opintojen ohjausta, valintamenettelyjä ja yhteistyötä kehittämällä 03.02.2007 Markku Koponen

Vahvaa ammatillista osaamista työelämän tarpeisiin Ammatillisen koulutuksen houkuttelevuutta lisätään ja koulutuksen sisältöjä parannetaan vastaamaan työelämän tarpeita mm. oppilaitosten ja elinkeinoelämän vuorovaikutusta lisäämällä. Työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen rakennetaan myös PK-yrityksille soveltuvia malleja. Ammatilliseen koulutukseen kehitetään joustavampia ja työelämälähtöisempiä ammattikohtaisia tutkintoja, joita voi suorittaa moduuleina, työharjoittelua painottaen sekä opiskelua ja työtä yhdistäen. Oppisopimuskoulutusta lisätään. Eri alojen työnjohto- ja muihin vastaaviin esimiestehtäviin kehitetään soveltuvia koulutusratkaisuja ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä. 03.02.2007 Markku Koponen

Lukio ja ammatillinen koulutus - samanarvoiset, mutta omaleimaiset ja erilliset Lukio ja ammatillinen koulutus läheiseen yhteistyöhön Peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen yhteistyöllä peruskoulun jälkeiset koulutusvalinnat tasapainoon tavoitteena puolet ikäluokasta lukioon, puolet ammatilliseen koulutukseen Sukupuolten välisiä eroja lukion ja ammatillisen koulutuksen sekä eri koulutusalojen välillä tasoitetaan Siirtymisen lukiosta ammatilliseen koulutukseen ja päinvastoin oltava joustavaa Ammatillisessa koulutuksessa olevan on voitava joustavasti valita lukiosta opintomoduuleja (esim. matematiikka, kielet). Ammatiilista koulutusta ja lukiota kehitetään erillisinä tutkintoina. Kaksoistutkinnon suorittamismahdolliuus säilytetään. Yhteistyöllä ja verkostoitumisella tulee turvata monipuoliset ja laadukkaat koulutuspalvelut myös alueellisesti 03.02.2007 Markku Koponen