Työelämän muutos ja koulutuspolitiikan ajankohtaiset haasteet Markku Koponen Elinkeinoelämän keskusliitto EK Opo-päivät Lahti 3.2.2007
Toimintaympäristön muutos haastaa uudistuksiin koulutuspolitiikassa Globalisaatio ja kansainvälistymisen pakko Palvelujen digitalisoituminen ja siirtyminen verkkoon Väestön ikääntyminen ja nuorten ikäluokkien pieneneminen Maahanmuuton kasvu ja monikulttuurisuuden lisäys Nopeutunut teknologian, työelämän ja työtehtävien muutos Muuttuvat osaamisvaatimukset Pk-yritysten merkityksen kasvu Koulutuspalvelujen tarjonnan kasvu, kilpailu ja kansainvälistyminen 03.02.2007 Markku Koponen
VÄESTÖN KOULUTUSTASO 2004 20 – 64 -vuotiaat Lähde: Tilastokeskus; Oppilaitostilastot 2005 03.02.2007 Markku Koponen
Rekrytoinnin ennakoitu koulutusrakenne EK:n jäsenyrityksissä yhteensä vuonna 2005 *sisältää oppisopimus-koulutukseen tai alakohtaiseen ammatilliseen koulutukseen rekrytoitavia Lähde: Osaavaa henkilöstöä yrityksiin –tiedustelu, EK 2005 03.02.2007 Markku Koponen
Rekrytointivaikeuksia kokeneiden yritysten osuus EK:n jäsenyrityksistä 1998-2005 Lähde: Työvoimatiedustelu 2005, EK 03.02.2007 Markku Koponen
Rekrytointivaikeuksien syyt EK:n jäsenyrityksissä % rekrytointivaikeuksia kokeneista yrityksistä Lähde: Työvoimatiedustelu 2005, EK 03.02.2007 Markku Koponen
Vuonna 1999 peruskoulusta valmistuneiden tutkinnot vuonna 2003, koko maa Lähde: Tilastokeskus, sijoittumistilastot 2006 03.02.2007 Markku Koponen
Vuosina 1994 – 1999 ylioppilaaksi valmistuneiden tutkinnot vuonna 2003 Lähde: Tilastokeskus, sijoittumistilastot 2006 03.02.2007 Markku Koponen
Yleiset osaamistarpeet Perusosaaminen: luku-, kirjoitus- ja laskutaito; media/digitaalinen lukutaito Sosiaalinen osaaminen: yhteistyö- ja kommunikointitaidot Monikulttuurinen osaaminen: kielitaito, kyky kohdata eri kulttuureita Analyyttinen osaaminen: ongelmanratkaisu- ja arviointitaidot Yrittäjyysosaaminen: sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden taidot Elinikäisen oppimisen taito 03.02.2007 Markku Koponen
Osaamisen uusia haasteita Toimialarajojen hämärtyminen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntyminen rajapinnoilla Eri henkilöstöryhmien tehtävärajojen madaltuminen 03.02.2007 Markku Koponen
Ammattiryhmäjako – tehtävärajat madaltuvat Soveltajat: vastaavat esimerkiksi tuotteen testauksesta ja soveltamisesta asiakkaan tarpeisiin Tekijät: vastaavat esimerkiksi kokoonpanosta, asennuksesta, huollosta, myynnistä Näkijät: vastaavat esimerkiksi teknologian ja liiketoiminnan luomisesta, kehittämisestä ja uudistamisesta. 03.02.2007 Markku Koponen
Osaamisen uudet ulottuvuudet Ydin-osaaminen Koulutustaso Monialaisuus 03.02.2007 Markku Koponen
Osaaminen rakentuu lujalle perustalle Perusopetukseen riittävät voimavarat osaamispohjan varmistamiseksi ja erilaisten koululaisten kannustamiseksi kykyjensä mukaisiin suorituksiin Peruskoulun jälkeen jokaiselle nuorelle jatkokoulutuspaikka lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa, oppisopimuskoulutuksessa, työharjoittelussa tai niihin valmentavassa koulutuksessa Työ- ja käytäntöpainotteisista opetus- ja oppimismuodoista silta peruskoulusta ammatilliseen koulutukseen Teknologian, yrittäjyyden, suvaitsevaisuuden ja kansainvälisyyden kasvatukseen erityistä huomiota Opettajien korkea osaaminen on tärkeää kaikilla koulutusasteilla. Opettajilla ja opinto-ohjaajilla on oltava myös riittävä työelämän tuntemus 03.02.2007 Markku Koponen
Lukiosta vankka perusta korkeakouluopinnoille Lukiokoulutusta kehitetään yleissivistävänä, erityisesti korkeakouluopintoihin valmistavana koulutuksena Lukio-opinnoista tulee suoriutua pääsäntöisesti kolmessa vuodessa Monipuolisten opintomahdollisuuksien turvaamiseksi lukioiden keskinäistä verkostoitumista tulee lisätä Nykyistä enemmän panostettava matemaattis-luonnontieteelliseen opetukseen (erityisesti pitkän oppimäärän lisäämiseen) mahdollisuuksiin ja monipuolisiin kieliopintoihin Siirtymistä ylioppilastutkinnon jälkeen korkeakouluopintoihin tehostetaan opintojen ohjausta, valintamenettelyjä ja yhteistyötä kehittämällä 03.02.2007 Markku Koponen
Vahvaa ammatillista osaamista työelämän tarpeisiin Ammatillisen koulutuksen houkuttelevuutta lisätään ja koulutuksen sisältöjä parannetaan vastaamaan työelämän tarpeita mm. oppilaitosten ja elinkeinoelämän vuorovaikutusta lisäämällä. Työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen rakennetaan myös PK-yrityksille soveltuvia malleja. Ammatilliseen koulutukseen kehitetään joustavampia ja työelämälähtöisempiä ammattikohtaisia tutkintoja, joita voi suorittaa moduuleina, työharjoittelua painottaen sekä opiskelua ja työtä yhdistäen. Oppisopimuskoulutusta lisätään. Eri alojen työnjohto- ja muihin vastaaviin esimiestehtäviin kehitetään soveltuvia koulutusratkaisuja ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen yhteistyönä. 03.02.2007 Markku Koponen
Lukio ja ammatillinen koulutus - samanarvoiset, mutta omaleimaiset ja erilliset Lukio ja ammatillinen koulutus läheiseen yhteistyöhön Peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen yhteistyöllä peruskoulun jälkeiset koulutusvalinnat tasapainoon tavoitteena puolet ikäluokasta lukioon, puolet ammatilliseen koulutukseen Sukupuolten välisiä eroja lukion ja ammatillisen koulutuksen sekä eri koulutusalojen välillä tasoitetaan Siirtymisen lukiosta ammatilliseen koulutukseen ja päinvastoin oltava joustavaa Ammatillisessa koulutuksessa olevan on voitava joustavasti valita lukiosta opintomoduuleja (esim. matematiikka, kielet). Ammatiilista koulutusta ja lukiota kehitetään erillisinä tutkintoina. Kaksoistutkinnon suorittamismahdolliuus säilytetään. Yhteistyöllä ja verkostoitumisella tulee turvata monipuoliset ja laadukkaat koulutuspalvelut myös alueellisesti 03.02.2007 Markku Koponen