Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet case Hämeenlinna Markku Rimpelä, tilaajajohtaja, Hämeenlinnan kaupunki
Tuottamisvastuu Rahoitusvastuu Strategia Omistajapolitiikka Vaikuttavuus Järjestämisvastuu Hankinnat Tilaukset Varhaiskasvatuspalvelut Opetuspalvelut Lasten ja nuorten kasvua tukevat palvelut Lasten ja nuorten lautakunta Elämänlaatulautakunta Kulttuuripalvelut Liikuntapalvelut Terveyden ja toiminta- kyvyn edistämisen lautakunta Toimintakykyä edistävät palvelut Asiakas Ikäihmisten lautakunta Sopimusohjaus Koti- ja asumispalvelut Kaupunginvaltuusto Kaupunginhallitus Kaupunginhallitus Kaupunginjohto Konsernipalvelut Vanhusten hoivapalvelut Ympäristö- ja rakennus- lautakunta Asukas raadit ja palautejärjestelmä Asukkaat ja palvelujen käyttäjät Maankäyttö ja ympäristöi Yhdyskuntalautakunta Yhdyskuntarakenne Palo- ja pelastustoimi Maakunnallinen pelastuslautakunta Terveyspalvelut - liikelatios Keskusvaalilautak. Johtokunnat Linnan Tilapalvelut -liikelaitos Linnan Ateria-liikelaitos Linnan Lomituspalvelut -liikelaitos Tarkastuslautak. Aluetoimikunnat. Ulkoinen palvelutuotanto
Elämänkaari-malli Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Opetuspalvelut L & N:n kasvua tukevat palvelut sisältäen neuvolat ja oppilasterveydenhuollon Hämeenlinnan kaupungin elämänkaari-malli Kansanterveystyön ky:t Kansanterveyslain mukaiset palvelut Ikäihmisten palvelut Koti- ja asumispalvelut Ikäihmisten hoivapalvelut (laitoshoito) Perusturva/Sosiaalitoimi Sosiaalialan lainsäädännön mukaiset palvelut Terveyttä ja toimintakykyä edistävät palvelut Toimintakykyä edistävät palvelut (sisältää mm. mielenterveyspalvelut, vammaispalvelut, aikuissosiaalityön, TYP:n, toimeentulotuen) Terveyskeskus -liikelaitos Koulutoimi Opetusta ja koulutusta säätelevän lainsäädännön mukaiset palvelut Toisen asteen koulutus
Tilaajan työnkuvat lanuel Lasten ja nuorten palveluissa painotus ikäsegmenteissä 0-3 –vuotiaat 4-8 –vuotiaat 9-13 –vuotiaat 14-18 –vuotiaat 19-29 –vuotiaat Elämänlaatupalvelussa jaottelu perustuu käyttäjä / asiakasryhmiin harrastaminen ja omaehtoinen hyvinvoinnin edistäminen kulttuuri- ja liikuntakasvatus kulttuuripääoma kulttuuri- ja liikuntatapahtumat Palvelusopimusten kehittäminen suunnitelmakaudella 2010-2013
Lanuelin toimenkuvan kehittyminen - aika Palvelusopimusten kehittäminen suunnitelmakaudella 2010-2013 6-12kk 12-24 kk 24-48 kk Tuottajan operatiivinen toiminta Asiakkuuksien hallinnan prosessit Innovaatio- prosessit Säädösprosessit Yhteiskunnallisen vastuun prosessit Innovaatioprosessit Pitkäntähtäimen onnistuminen Asiakkuuksien hallinta Operatiivinen tehokkuus 1.1.2009 1 2 3 4 5 vuotta 3.4.2017 Kirsti Mäensivu 5
Hyvinvointisuunnitelman ja elämänkaarimallin toteutuminen Tuotekehittelyn vaihe elämänkaarimallin jalkauttaminen olemassa olevan tiedon kerääminen tietojen yhdistäminen ikäsegmenteittäin indikaattoreiksi Puuttuvien tietojen kerääminen KYLÄ KAUPUNGISSA HANKE ”Konsepti- Kehittäminen” ja Kehittämis- suunnan Valinta = hyvinvointi- suunnitelma Integrointi palveluihin Palvelusopimukset vaikuttavuus Pilotointi hankkeella prototyypin testaus Laaja arviointi 2008-2009 2010 2011 2012 2013
Lapsen päivä ikäsegmenteissä 0 – 8 ja 9 – 14-vuotiaat Peruspalvelut Yleinen tuki Erityinen tuki Tehostettu tuki Tuen määrä / resurssit
Syrjäytymisen ehkäisy Toppari Indikaattori: Koulupudokkaiden määrä, ilman opiskelu tai työpaikkaa jäävät Etsivä nuorisotyö VAKA ja NLA yhteistyö Ammatillinen toinen aste, amk, työvoimapoliittinenkoulutus Tuottavuuden parantaminen Indikaattori: Säästö ostopalvelumenoissa Tuntiperusteinen maksu päivähoidossa Indikaattori: vuorohoidon paikkahinta halpenee Tilojen yhteiskäyttö Asiakaslähtöisyyden parantaminen (palveluohjaus) Tulevaisuuden kasvun ja oppimisen ympäristöt LAPSEN PÄIVÄ