Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HEINOLAN STRATEGIA 2021 /HYVINVOINTIOHJELMA hyvinvointi on kaupungin kriittinen menestystekijä TAVOITTEENA: => Heinolan asukkaan palvelukokemuksen parantuminen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HEINOLAN STRATEGIA 2021 /HYVINVOINTIOHJELMA hyvinvointi on kaupungin kriittinen menestystekijä TAVOITTEENA: => Heinolan asukkaan palvelukokemuksen parantuminen."— Esityksen transkriptio:

1 HEINOLAN STRATEGIA 2021 /HYVINVOINTIOHJELMA hyvinvointi on kaupungin kriittinen menestystekijä TAVOITTEENA: => Heinolan asukkaan palvelukokemuksen parantuminen => Tulosaluerajat murtava yhteinen työ Heinolan asukkaan kohtaaman palvelun parantamiseksi => Hyvinvoivan Heinolan rakentuminen (strategian toiminta-ajatus) PH 10.3.2016

2 HEINOLAN STRATEGIA /HYVINVOINTIOHJELMA Pohjarakennelmia ja taustaa: - www. Resurssiviisasheinola.fi /HYVINVOINTIOHJELMA, INTRAN TYÖTILA - 15.2. henkilökunnan ajatuksia hyvinvoinnista - 25.2. kuntalaisnäkökulmaa heinolalaisesta hyvinvoinnista, keskustelutilaisuus - 1.3. henkilökunnan ajatuksia toimenpiteiksi ja onnistumisen pohjaksi - 14.3. tulosalueiden johtoryhmien strategiapäivä, 15.3. kokouskierros johtoryhmissä - 18.4. asiakkaan näkökulma hyvään arkeen (varh.kasvatus, opetus-koulutus huoltajat) => Kaupungin hyvinvointityöryhmä, soten ja sivin johtoryhmät jne. =>Esitys tavoitteista ja painopistealueista kaupunginvaltuuston seminaariin 21.4.2016.

3 Nykytilan kuvaus hyvinvointiohjelman raamina: PYLL 2009 – 2013 : Menetetyt elinvuodet – indeksi - Päihde- ja mielenterveyspalveluiden tehostaminen Heinolassa - Itsemurhien ennaltaehkäisyn parantaminen - Alkoholiperäisten sairauksien aiheuttamien kuolemien väheneminen HYTE – INDIKAATTORIT: - %, 8.-9. luokan oppilaista: ylipaino, päivittäinen tupakointi, terveydentilan kokeminen keskinkertaiseksi/huonoksi - Kodin ulkopuolelle sijoitetut 0-20 –vuotiaat % vastaavasta väestöstä - Koulutuksen ulkopuolelle jääneet 17-24 –vuotiaat % vastaavasta väestöstä PH 14.1.2016

4 HYVINVOINTIOHJELMAN NÄKÖKULMAT: ASIAKKAAN PALVELUKOKEMUKSEN PARANTAMINEN: 1. LASTEN JA NUORTEN KASVU JA OPPIMINEN 2. ELINIKÄINEN OPPIMINEN, HARRASTAMINEN JA VIRIKKEELLINEN ELÄMÄ 3. TERVEYS, ELÄMÄNHALLINTA JA TYÖ 4. IKÄÄNTYNEIDEN JA TOIMINTARAJOITTEISTEN HYVINVOINTI 5. ASUMINEN, YMPÄRISTÖ JA LUONTO PH 10.3.2016

5 Heinolan kaupungin hyvinvointiohjelma PH 7.4.2016 LASTEN JA NUORTEN KASVU JA OPPIMINEN ELINIKÄINEN OPPIMINEN HARRASTAMINEN VIRIKKEELLINEN ELÄMÄ TERVEYS ELÄMÄN- HALLINTA TYÖ IKÄÄNTYNEIDEN JA TOIMINTA- RAJOITTEISTEN HYVINVOINTI ASUMINEN YMPÄRISTÖ LUONTO alle kouluikäisten hoiva, kasvu ja oppiminen peruskoulu- ja lukioikäisten kasvu ja oppiminen vanhemmuuden tukeminen lapsiperheiden toimintakyky nuoret, elämänhallinta ja syrjäytymisen ehkäisy elinikäinen oppiminen seurayhteistyö kulttuurien edistäminen, tapahtumatuotanto toimintakyvyn edistäminen terveys ja itsehoito yksinäisyyden ja syrjäytymisen ehkäisy uusi kuntalaisuus, yhteisöllisyys toimiva arki kotona asumisen mahdollistaminen yhteisöllisyys sähköiset ratkaisut tarpeita vastaavan asumisen edistäminen toimiva ja esteettinen kaupunki-infra toimiva yhdyskunta- rakenne ja liikenne vastuullinen ympäristöstä huolehtiminen Strategia vuoteen 2021

6 ASIAKKAAN PALVELUKOKEMUKSEN PARANTAMINEN KOULU- JA PÄIVÄKOTIKIINTEISTÖT KUNTOON ASIAKASLÄHTÖINEN VIESTINTÄ, ASIAKKAAN KOHTAAMINEN KOKONAISVALTAINEN ASIAKASOHJAUS KAIKISSA PALVELUISSA MATALAN KYNNYKSEN PALVELUT KAIKISSA PALVELUISSA AUKIOLO-/ PALVELUAJAT ASIAKASLÄHTÖISIKSI ASUMINEN, YMPÄRISTÖ, KAUPUNKIKUVA – SIISTEYS, VIIHTYISYYS KÄVELEMINEN JA PYÖRÄILY HOUKUTTELEVAKSI

7 LASTEN JA NUORTEN KASVU JA OPPIMINEN Tavoite: VAHVA VANHEMMUUS, LAPSIPERHEIDEN TOIMINTAKYKY, LASTEN JA NUORTEN HYVÄT KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖT Toimenpiteet: => VANHEMMUUDEN VAHVISTAMINEN: tuen tarpeiden tunnistaminen jo odotusaikana, tuen tarjoaminen vertaisryhmissä perheiden eri elämänvaiheissa => PERHEKESKUS – TOIMINTAMALLI laajennetaan NUORTEN TALO – toimintaan: työntekijät tulevat sinne, missä nuoret ovat (aika ja paikka) => KOULUOPAS – toiminnan jatkaminen: kuraattorin työparina nuorisotyöntekijä, kasvun tuki => PALVELUOHJAUKSEN TEHOSTAMINEN, yhden luukun periaate varhaiskasvatuksessa => KAUPUNGIN SISÄISEN VIESTINNÄN PARANTAMINEN  TERVEELLISET JA NYKYAIKAISET KIINTEISTÖT kouluille ja päiväkodeille jne.

8 ELINIKÄINEN OPPIMINEN, HARRASTAMINEN JA VIRIKKEELLINEN ELÄMÄ Tavoite: JOKAINEN ASUKAS LÖYTÄÄ HEINOLASTA YMPÄRI VUODEN MAHDOLLISUUKSIA VIRKISTYMISEEN, HARRASTAMISEEN JA UUDEN OPPIMISEEN HEINOLASSA ON HELPPO OSALLISTUA => YMPÄRIVUOTINEN KULTTUURI- JA TAPAHTUMATARJONTA : WPK- talon toiminnan kehittäminen => SEURA- JA JÄRJESTÖYHTEISTYÖN TIIVISTÄMINEN: keskittäminen, yhteyshenkilö, 3. sektorin arvostaminen! => NUORTEN TOIMINTATILAT, NUORTEN TALO- toimintamalli PH 14.1.2016

9 TERVEYS, ELÄMÄNHALLINTA JA TYÖ Tavoite: MAHDOLLISIMMAN PIAN, NOPEASTI OIKEAN PALVELUN PIIRIIN MAHDOLLISIMMAN SUJUVA ARKI ASUKKAAN ERILAISISSA ELÄMÄNTILANTEISSA Toimenpiteet =>PALVELUOHJAUKSEN KEHITTÄMINEN kaikissa palveluissa: mahdollisimman suoraan, mahdollisimman nopeasti oikean avun piiriin =>TERVEYSLIIKUNTA – toimintamallin syventäminen =>OMAEHTOISTEN VERTAISRYHMIEN TUKEMINEN: kaupungin yhteinen vapaaehtoistyön ja järjestöyhteistyön koordinaattori > MONIKANAVAINEN VIESTINTÄ > KIINTEISTÖT KUNTOON PH 14.1.2016

10 IKÄIHMISTEN JA TOIMINTARAJOITTEISTEN HYVINVOINTI Tavoite: ASUKAS SAA KOTIIN TARVITSEMANSA AVUN. ASUKKAAN OSALLISTUMINEN MAHDOLLISTETAAN. Toimenpiteet: =>KOTIINSAATAVIEN PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN: sähköiset palvelut, kunnioittava, arvostava, läsnä oleva kotiapu, kirjaston palveluiden vieminen kotiin =>VOIMAA VANHUUTEEN – hankkeeseen osallistuminen => LIIKU OMIN VOIMIN - terveysliikuntahanke => HUONOKUNTOISIMMILLE RIITTÄVÄSTI APUA OSALLISTUMISEEN: mm. Jyränkölän Tuttavantuvan ja kaupungin yhteistyö PH 14.1.2016

11 ASUMINEN, YMPÄRISTÖ, LUONTO Tavoite: KÄVELLEN JA PYÖRÄILLEN NAUTITTAVA KAUNIS HEINOLA! UUDET ASUKKAAT OTETAAN HYVIN VASTAAN Toimenpiteitä: =>KÄVELTÄVÄ HEINOLA, PYÖRÄILTÄVÄ HEINOLA: käveleminen /liikkuminen houkuttelevaksi: opastus, viitoitus, kaupunki-infra kuntoon, toimiva joukkoliikenne => KAUPUNKIKAUNEUDEN VAALIMINEN => MUUTTAJALLE SAUMATON PALVELUKETJU, kuntalainen asukasperehdyttäjänä! FB- perehdytyssivut => LÄHILIIKUNTA – JA LUONTOKOHTEIDEN KUNNOSTAMINEN JA NIIDEN OPASTUS => JOKAISELLE ASUKKAALLE LÄHIMETSÄ! => VASTUULLINEN YMPÄRISTÖSTÄ HUOLEHTIMINEN, KESTÄVÄ KEHITYS : opastus, ohjeistus, kampanjointi, yleinen asenteen muutos PH 14.1.2016

12 TAVOITEToimenpiteet Määrärahat MittaritAikatauluVastuuhenkilö


Lataa ppt "HEINOLAN STRATEGIA 2021 /HYVINVOINTIOHJELMA hyvinvointi on kaupungin kriittinen menestystekijä TAVOITTEENA: => Heinolan asukkaan palvelukokemuksen parantuminen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google