Talouskriisi eurooppalaisten kuntien näkökulmasta Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari 23.5.2012 Kuntaliiton Brysselin toimisto Henrik Rainio, toimiston.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Advertisements

Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
Tutkimus- ja kehitystoiminta vuonna 2009 T&K-keskus, Sirpa Nypelö Tilastointitiedot perustuvat WebHansan taloustietoon.
SDP Toimitusjohtaja Risto Parjanne : Kuntatalous heikkenee ennakoitua nopeammin - Kun menojen kasvua ei ole mahdollista pysäyttää, kuntien vuosikate.
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Kansantaloutemme menestystekijät, uhat ja mahdollisuudet Tammikuun kihlaus –seminaari Pääjohtaja.
Talouden näkymät Suomessa ja Euroopassa Valtakunnallinen luonnonkiviseminaari 2010 Joensuu Pääekonomisti Anssi Rantala OP-Pohjola-ryhmä.
Vanhuuseläkeiät EU maissa sekä Islannissa, Norjassa ja Sveitsissä 2011
Suomen ja euroopan taloustilanne, katsaus
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Maailmantalouden muutoksesta ja Euroopan talouden haasteista Erkki Liikanen Pääjohtaja Suomen Pankki.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Akavan veropoliittinen ohjelma 2019
Ala-aste.  Ensinmäinen oppilas joka vastaa oikein saa yhden pisteen tai palkinnon.
Kansainvälinen yhteistyö.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
KO/HK EU-SÄÄNNÖT JULKISELLE TALOUDELLE Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari Tuulia Hakola Rakenneyksikön päällikkö.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
1 TIETOJA HAKIJAMAISTA SAK STTK AKAVA SAK STTK AKAVA 2002 HAKIJAMAIDEN HINTATASO JA TULOTASO SUHTEESSA EU-MAIDEN KESKIMÄÄRÄISEEN VUONNA 1998/1999.
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Ajankohtaiskatsaus Henna Virkkunen Hallinto- ja kuntaministeri
Euroalue tyhjäkäynnillä
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euroalue ja Suomi maailmantalouden myllerryksessä Märten Ross Neuvonantaja Suomen Pankki
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS, ETLA THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Talousnäkymät euroalueella ja Suomessa Vesa Vihriälä
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Euroopan talous- ja rahaliitto EMU: Kehitetty jo n. 30 vuotta Ensimmäinen vaihe 1979 => valuuttakurssit Vuonna 1999 kytkettiin 12 maan valuuttakurssit.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
-Suomen vanhin aluetoimisto Brysselissä -jatkuva toiminta perustamisesta - tunnettu aluetoimisto Brysselissä.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Euro & talous 4/2010 ja Rahoitusjärjestelmän vakaus -erikoisnumero Pääjohtaja Erkki Liikanen
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vaihdossa olleet opiskelijat vuonna 2013 (Eurooppa) 1 – 10 vaihto-opisk. 11 – 30.
Taloudellinen tilanne ja talouspolitiikan mahdollisuudet
Eurokriisi Tomi ja Eva Eurokriisi. EMU Tarkoittaa jäsenmaiden talous- ja rahapolitiikan yhtenäistämistä Siihen kuuluu talous- ja rahapolitiikkojen koordinointi,
EUROOPPALAISUUS JA EUROOPAN UNIONI YH 4 EU nykyään.
YHTEISKUNTAOPPIA EUROOPAN UNIONI. KOLME YHTEISÖÄ 1. Euroopan hiili- ja teräsyhteisö (1951) 2. Euroopan talousyhteisö (1957) 3. Euroopan atomienergiayhteisö.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Eurooppalainen kulttuuripiiri
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
KESTÄVYYSVAJE.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
KESTÄVYYSVAJE.
Tutustu intraan:  opiskelu opiskelijapalvelut
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Viron talouden näkymät 2012 IMRE SIIL talous- ja kauppaneuvos Viron Suurlähetystö Estonian Ministry of Foreign Affairs.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Go international! Vaihtoinfopäivä
Esityksen transkriptio:

Talouskriisi eurooppalaisten kuntien näkökulmasta Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari Kuntaliiton Brysselin toimisto Henrik Rainio, toimiston johtaja

||| Miten talouskriisi on vaikuttanut Euroopan kuntasektoriin? • V paikallishallintojen sekä tulot että menot kasvoivat varsin tasaisesti, hieman BKT:n kasvua nopeammin. • V paikallishallinnon tulot pienenivät, johtuen pääosin verotulojen vähenemisestä. • V valtiot tukivat kuntia, mutta vuoden 2011 aikana tilanne on kääntyi ja valtiot leikkasivat paikallistason rahoitusta. • V näkymät ovat äkisti heikentyneet. Valtioilla ei ole juurikaan elvytysvaraa. Työttömyys erityisesti uhka kuntien taloudelle. • Talouskriisin vaikutukset alue- ja paikallishallinnoille eri maissa ovat jokseenkin samantyyppisiä, mutta voimakkuus vaihtelee maittain. Talouskriisin hoidossa maat ovat käyttäneet erityyppisiä keinoja, joiden vaikutukset alue- ja paikallishallinnon talouteen ovat varsin erilaisia.  Eri maiden kuntien taloustilanteet Euroopassa ovat eriytyneet.

||| Havaintoja Euroopan kunnissa (1) • Talouskriisin seuraukset useimmissa maissa: 1.Omat tulot pienenevät (verotulot). 2.Valtio leikkaa avustuksia (valtionosuudet). 3.Menot kasvavat (palvelujen kysyntä kasvaa, rahoitus kiristyy). 4.Resurssit ovat tiukemmalla, palvelujen laatu heikkenee, mutta tuottavuus kasvaa. 5.Talouskriisi on osaltaan vauhdittanut kuntaliitoksia ja erilaisia yhteistyömuotoja. Lähde: CEMRin kyselyt lokakuu 2010 ja kesäkuu 2011

||| Havaintoja Euroopan kunnissa (2) • Maiden välillä on myös selkeitä eroavaisuuksia: 1.Itä-Euroopan ja joissakin Keski-Euroopan maissa rajuja budjettileikkauksia valtioiden toimenpiteiden johdosta (Unkari, Romania, Slovakia, Bulgaria, Kroatia, Serbia + Kreikka ja Espanja). Joissakin maissa puolestaan valtion toimenpiteet ovat säästänet budjettileikkauksilta (Ranska, Slovenia, Venäjä, Puola). 2.Pohjoismaissa on tähän aste selvitty kriisistä kohtalaisen hyvin (Ruotsi, Tanska, Suomi). Tšekin ja Turkin paikallishallintoon kriisi ei ole edes oikein iskenyt. 3.Työntekijämäärä on supistettu etenkin Irlannissa, Tanskassa, Albaniassa ja Ukrainassa. Palkkakustannuksia on alennettu Espanjassa (-5%), Portugalissa (-10%), Virossa ja Latviassa (-15%), sekä Romaniassa (-25%). Kreikassa ja Unkarissa on leikattu bonuksia yms. Iso-Britanniassa palkkataso on jäädytetty. 4.Velkaantuminen on ollut suhteellisesti nopeinta uusissa jäsenmaissa, mutta velan taso edelleen suurinta vanhoissa jäsenmaissa. Lähde: CEMRin kyselyt lokakuu 2010 ja kesäkuu 2011

Alue- ja paikallistason tulot EU:ssa vuonna 2010 Lähde: Dexia study, July 2011

Alue- ja paikallistason menot EU:ssa vuonna 2010

Alue- ja paikallistason budjetin ali-/ylijäämä % BKT:sta vuonna 2010 Lähde: Dexia study, July 2011

Alue- ja paikallistason velka/kokonaistulot vuosina 2008 – 2010 eräissä Euroopan maissa Spain169.7%182.5%Yli 220% Germany153.0%171.7%187.4% Ireland100.0%114.0% Sweden46.3%50.5%45.8% Latvia39.7%57.0%62.0% Estonia37.7%45.9%44.8% Hungary32.2%36.6%43.3% Croatia29.1%32.2%30.2% Denmark29.3% Slovakia26.7%31.8%38.4% Czech Republic24.5%26.2%24.7% Finland22.4%23.8%23.2% Romania21.8%26.0%27.1% Poland20.3%26.0%33.8% Slovenia15.9%22.4%25.4% Moldova6.4%5.0%4.0% Russia6.1%7.6%8.0% Bulgaria2.7%6.2%6.5% Lähde: CEMR ja EUROSTAT

||| Miten EU:ssa hoidetaan talouskriisiä? Talouskasvun tukeminen • Eurooppa 2020 –(talous)kasvustrategia • EVM, ERVV, ERVM + EKP • François Hollande, Ranska • Tuetaan kasvua ja työllisyyttä, julkinen sektori elvyttää, täystyöllisyys vetää talouden kasvuun jne. Budjettikurin vahvistaminen • Talouspolitiikan koordinaatio (ns. six-pack) • Taloussopimus (Fiscal compact) • Angela Merkel, Saksa • Julkisen sektorin budjetit tasapainoon, velkaantumiselle katto, rikkomuksista rangaistaan, terve julkisen sektorin talous tukee kasvua jne.

Verotulot 45 % -kunnallisvero 39 % -yhteisövero 3 % -kiinteistövero 3% Käyttötalouden valtionosuudet 19 % Toimintatulot 27 % -myyntitulot 16 % -maksutulot 5 % -muut 6 % Lainanotto 6 % Muut tulot 3 % Kuntien ja kuntayhtymien arvioidut tulot v yhteensä noin 43,2 mrd. € Lähde: Peruspalveluohjelma /Kuntaliitto Suomen kuntien tulot vahvasti riippuvaisia työllisyydestä Kunnallisverosta: -palkkatulot 68 % -eläketulot 22 % -muut tulot 10 %

||| Suositeltavia toimenpiteitä paikallistasolle – Kyiv Guidelines, November 2011 Ainakin seuraavanlaisia toimenpiteitä* suositellaan paikallistasolle talouskriisin aikana: 1.Vakiinnutetaan paikallistason tulopohja. 2.Parannetaan toimintojen tehokkuutta, tuottavuutta ja läpinäkyvyyttä. 3.Turvataan sosiaalinen oikeudenmukaisuus. 4.Hyödynnetään eri yhteistoimintamahdollisuuksia. 5.Lisätään paikallistason joustavuutta ja huomioidaan niiden erityispiirteet. 6.Tuetaan talouskasvua. * Euroopan kuntaministerien marraskuussa 2011 hyväksymä linjaus

||| Terve kuntatalous –case Ruotsi

Successful fiscal adjustment –case Iceland

Lähde: Euroopan neuvoston julkaisu Local Government in Critical Times Suomessa talouskriisin vaikutukset kuntiin vuosina torjuttiin mallikkaasti

17 Kuntaliiton Brysselin toimisto - Edunvalvontaa Brysselissä jo 20 vuoden ajan - Kiitos mielenkiinnosta!