SEMINAARI 10:N AULATILOJEN MUUTOS * Ankkurit -projekti * Itä-Lapin ammattiopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Ajatuksia elämästä .....
Projektioppiminen Materiaalitekniikan sohvaprojekti
Historian ja äidinkielen yhteistyöprojekti 7. luokilla syksy 2012 Marja Haapalainen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
Ajatuksia elämästä..
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Coulutuscoctail
Etelä-Karjalan ammattiopisto
Ammattilainen saa paikan
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
Nitomo Omnian opiskelijamäärä Yksikköhintaiset opiskelijat Ammattiopisto Aikuisopisto Aikuisopiston muut opiskelijat.
APRESENTA A Velhinha.
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA! Salon ammattistartin yhteisöprojekti; KOTIVÄENILTA
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Info-TV Projekti.
Kohtalokas erehdys…. Olipa kerran eräs iäkäs rouva, joka eleli kissansa kanssa.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Turun seudun vetovoimaisin kaupunki KAARINAN k a u p u n k i Valomerkki –toimintamalli Stop nuorten päihteiden käytölle Kaarinan kaupunki Kaarinan kihlakunnan.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Harvialan koulu ja päiväkoti
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Nuorissa = voimaa, vahvistetaan sitä! Voimakas –projekti
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
TVT (vaka) Projektitehtävä
ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.
Kotiin – Behind the Scenes
Pilkulla jäsennetään virkkeen rakennetta ja palvellaan näin lukijaa. Sari Toivakka
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
Innostusta yritteliäisyyteen yläkoululla Milja Manninen, OKL Iita-Mari Ruponen, HUMAK.
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia Seinäjoki Minna Uotila ja Satu Kelkka-Suolaniemi.
Sijaisperhenuorten chat – Vertaistukea turvallisesti ilman paikkasidonnaisuutta.
NUORTEN ITSEARVIOINTI- JA AUDITOINTIKRITEERIT NUORISOTALOTOIMINTAAN.
Oma polkuni työelämään
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Osallisuus musiikin keinoja käyttäen
Kokemuksia pilottikouluista
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
4. MONO-päivä Klo
PROJEKTI Elisa Juola Sonja Aittokoski Karoliina Isometsä.
Nuoret kunnan päätöksenteossa
YLÄ-SAVON AMMATTIOPISTOSSA Riitta Kajanus
Uusien opiskelijoiden aloitus, lukio
Ella Senkin Digitarina.
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
3T-hankkeen päättöseminaari
Liisanniemen silta Lossi korvattiin Liisanniemen sillalla vuonna 1998.
Maksuttomia materiaaleja opetukseen, työnohjaukseen
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Esityksen transkriptio:

SEMINAARI 10:N AULATILOJEN MUUTOS * Ankkurit -projekti * Itä-Lapin ammattiopisto

Seminaarikatu 10  Hotelli- ja ravintola-alan opiskelijat  Sähköalan opiskelijat  Metsäalan opiskelijat  Kone- ja metallialan opiskelijat  Muutoskohteena pitkä, pimeä käytävä  Remontista aikaa..

 Suunnittelu aloitettiin keväällä 2010  Suunnittelutyöpajoihin osallistunut puu- ja rakennusalan, kone- ja metallialan, sähköalan ja ammattistartin opiskelijoita  Teemaksi muodostui Vuodenajat  Käytävämaalauksissa vuodenaikojen vaihtelu  Syksyllä käynnistyi Ankkurit VAVA-kurssi, jossa muutosta on jo alettu toteuttamaan.  Vetäjänä Kirsi Ohrankämmen  Opiskelijat parturi-kampaajia, lähihoitajia, puu- ja rakennuspuolen opiskelijoita

Nuorille tärkeitä asioita  …että näkisi siinä sen oman käden jäljen.. ..jonkin yksityiskohdan, jonka tietää, että tuon olen minä tehnyt..  …kivaa on ollu ko on päässy visioimaan ja toteuttamaan.. ...mukava porukka, maalaus. Kärryllä rullaaminen…  …oppii tuntemaan muita opiskelijoita..  …se, että on alusta asti päässyt toteuttamaan omia ideoita. Ideat on myös hyvin otettu vastaan eikä tyrmätty heti kättelyssä.. .. Olisi kivaa, että saisi kerrankin pitää jalkoja luvallisesti pöydällä..  Ns. jalkapenkki tai jalkapöytä

Mikä on ”tökkinyt” nuorten mielestä  …ei saanut suunnitella maalauksia kokonaan yhdessä..  …pitäis olla mehua ja kahvia.. Myös keksiä! ..kurottaminen maalauksella.. Juomat puuttuu.. ..paranneltava rakennus on tökkinyt ja tökkii vieläkin..

Mitä nuoret ovat oppineet? ..päässyt näkemään projektin suunnittelun toteutukseen asti.. ..maalaamaan, venymään… ..oon oppinut toimimaan ryhmässä..

Aikuisille vaikeita  Antaa nuorten ITSE tehdä ja päättää, mitä tehdään  Paljon ideoita, joita yritetty olla ”pakkosyöttämättä”, jotta oikeasti juuri nuorten kädenjälki näkyisi.

Omia havaintoja  Nuoret suunnitelleet tosi ammattimaisella otteella: ottaneet huomioon paloturvallisuusmääräykset, huonekalujen käytännöllisyyden, muutosten realistisuuden ja miettineet esimerkiksi kustannuksia jo suunnitteluvaiheessa.  ”En minä osaa piirtää”  > jonka jälkeen tosi hienoja hahmotelmia ja luonnoksia käytävään tuleviksi hahmoiksi.